جاباما
۸۶۳۶۹۱
۱۱ نظر
۵۰۰۴
۱۱ نظر
۵۰۰۴
پ

روزنامه ابتکار: مراقب تبعات فشار‌ها بر مردم باشید

ژوبین صفاری در سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان تبعات فشار بر مردمِ خسته نوشت: شرایط اقتصادی کشور فشار بر طبقات متوسط و پایین جامعه را هر روز بیشتر کرده است. همچنین افزایش سطح تنش‌های بین‏المللی نیز تا‏به‏حال چشم‏انداز امیدوارکننده‌ای برای بهبود شرایط، ترسیم نمی‌کند.

ژوبین صفاری در سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان تبعات فشار بر مردمِ خسته نوشت: شرایط اقتصادی کشور فشار بر طبقات متوسط و پایین جامعه را هر روز بیشتر کرده است. همچنین افزایش سطح تنش‌های بین‏المللی نیز تا‏به‏حال چشم‏انداز امیدوارکننده‌ای برای بهبود شرایط، ترسیم نمی‌کند.

بی ‏تردید برای حل چالش‌های پیش‏رو به یک اجماع کلی در سطح جامعه و حاکمیت نیاز داریم و لازمه آن افزایش اعتماد عمومی نسبت به عناصر تصمیم‌ساز در سطح حاکمیت است. در این شرایط، اما جای تعجب دارد که به جای کاهش فشار روانی بر مردم، دست به تصمیم‌هایی زده می‌شود که نه‏تن‌ها به همبستگی جمعی کمکی نمی‌کند که جامعه عصبانی از شرایط اقتصادیِ بدون چشم‏انداز را عصبانی‌تر و به سمت هنجارگریزی بیشتر سوق می‌دهد. گو اینکه خواستِ مردم در برخی از این تصمیم‌ها هیچ اثری ندارد.

در شرایطی که آمریکا سعی دارد تا با سست‏شدن اتحاد در داخل سطح فشار خود بر کشور را افزایش دهد، بیشتر کردن فشار اجتماعی در هر سطح به آشفته‌ترشدن وضعیت منجر خواهد شد. ماجرا‌های پیش‏آمده در دانشگاه تهران و اعتراض برخی از دانشجویان را می‌توان از جمله تبعات افزایش فشار‌هایی دانست که تجربه هم ثابت کرده با برخورد‌های سلبی راهی به جایی نبرده است.

ایجاد گشت‌های ارشاد و... ازجمله اقداماتی بود که هیچ کمکی به رفع پدیده بدحجابی نکرد. به نظر می‌رسد رفتار‌هایی از این دست که از انگاره‌ها و کنش‌های عقلائی کم‌بهره برده است، نتیجه‌ای جز واکنش هیجانی و البته برهم‏خوردن آرامش در فضای دانشگاه نخواهد داشت. این فشارها، اما در سایر مسائل اجتماعی، فرهنگی و هنری نیز افزایش یافته است و صداوسیما نیز به‏عنوان یک رسانه ملی با جهت‏گیری‌های سلیقه‌ای مانند حذف برنامه ۹۰ که خواست عمومی را نیز در پی داشت؛ به این فضا دامن زد.

از طرف دیگر شعار‌های انتخاباتی حسن روحانی که اکثر آن‌ها محقق نشد حالا حتی سایه پاسخگویی را نیز از سر خود برداشته است. چرا که رئیس‏جمهوری طی روز‌های گذشته به طور صریح از محدودیت اختیارات خود برای حل مشکلات سخن گفته بود. گو اینکه مردم در حالتی از تعلیق برای درخواست مطالبات خود قرار گرفته‌اند که حتی رای آن‌ها نیز اراده‌ای برای تغییر نخواهد داشت. در این شرایط، باید هشدار داد که بی‏مرجع‏بودنِ خواستِ عمومی تنها می‌تواند به ناهنجاری بیشتر منجر شود و به طور قطع باید برای آن دست به اصلاحات اساسی در ساختار‌ها زد.

تعامل اجتماعی زمانی صورت می‌گیرد که شرایط اجتماعی دارای سامان باشد و این در نظریه‌های جامعه‏شناختی از جمله نظریه «فشار اجتماعی» به طور کامل تبیین شده است. همبستگی اجتماعی و ایجاد فشار به انحاء مختلف بر دوش جامعه، رابطه معکوس با یکدیگر دارند و در صورت ادامه این فشار‌ها نمی‌توان به راحتی از جامعه انتظار همبستگی در برابر فشار‌های خارجی را داشت.

سوال اساسی، اما این است که این نوع از اعمال فشار‌ها بر اساس چه منطق و یا نظریه‌ای صورت می‌گیرد، در حالی که همه می‏دانند فشار‌های اقتصادی مجالی برای سایر تشنج‌ها بر روان جامعه نگذاشته است. اگر حالت بدبینانه آن را که منافع عده‌ای در برهم‏خوردن نظم اجتماعی نهفته است را کنار بگذاریم باید گفت که این اشتباهات می‏تواند تبعات بدی برای جامعه خسته ایرانی داشته باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خداي سرويس شديم
      من اجاره خونه هم ندارم ولي خرج ماهانه ام در حد بخور نمير 2 نفر 2.5 هست ..!!!
      اوضاعمون افتضاححه 1.5 حقوق ميگيرم بقيش و از كجا بيارم ...!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یاد قدیما بخیر وقتی میخواستن یکی یه کاریو انجام بده اونو تحریک میکردن که نکنه اون کارو انجام بدی ،

    • بدون نام

      هر روز ميگيد توليدات داخلي و ايراني بخريد و از توليد كننده داخلي حمايت كنيد
      2 ماهه از اول سال ميخوام بر خلاف ميلم چون هميشه خارجي ميخريدم 4 حلقه لاستيك ايراني يزد تاير بخرم هر جا زنگ ميزنم ميگن نداريم ... كارخانه لاستيك توزيع نكرده نميكنه انبار كرده ......!!!
      اينم از توليد كننده دزد داخلي
      اخرش رفتم لاستيك تايلندي خريدم

    • بدون نام

      در این آشفته بازار عده ای آب را گل آلود وماهی میگیرند باز فشار رو مردم بدبخته توی این شرایط ببینید به سیل زدها چی میگذره هوا هم که گرم شده یک دونه از این مسئولین تی تیش مامانی برند ببینند چند روز متونند وضع اونها رو دوام بیارند اتفاقی که از بی تدبیری اونها پیش آمد مردم باید تقاص پس بدند

    • بدون نام

      اولاً اينكه رييس جمهور غلط كردن كه با دونستن محدودیت اختیارات اومدن تو انتخابات شركت كردن چونكه سال ها در راس نظام بودن و به خيلي از مسائل آَشنا بودن و شش سال مردم و سركار گذاشتن، دوماً بي عرضگي خودشو و دوستانشو گردن ديگران ندازه، سوماً اگر اختيارات نداره زودتر استفعا بده بره تا تكليف مردم روشن بشه

    • انتقاد سازنده

      آقای دولت . شما میگی مقاومت کنیم . باشه چشم . اما لازمه مقاومت اینه که شما هم همراهی کنی . اینکه نمیشه مردم کمرشون بشکنه ولی جلوی چشم مردم رانت های کلان دلاری ۴۲۰۰ تومن به اطرافیان بدین ، اختلاس کننده ها راست راست جلوی مردم رژه برن بدون هیچ بازخواستی ، گرونی حلقوم مردم رو فشار بده ولی شما بگین که اختیار ندارین . چطور ارگانها اختیار گرون کردن دارن ولی شما اختیار کنترل قیمت ندارین . از همین حالا شهرداری قیمت تاکسی و مترو و اتوبوس رو گرون کرده . حتی طرح ترافیک رو . تازه یه نقشه جدید کشیدن برای زوج و فرد که اونم پولی بشه . آقای رئیس جمهور اگه راست میگین جلوی اینهارو بگیرین تا مقاومت کنیم . امریکا دشمن همه ماست ولی وقتی رمقی به تن نداریم و توی خرج یومیه موندیم چه توقعی از ما دارین . ما که دستمون مثل دولتمردان توی جیب دولت نیست که گونه هامون سرخ باشه و خندان باشیم . زردی رخ ملت از گرونی و شرمندگی زن و بچه خومونه . واقعا اینهارو میبینید و سکوت کردید ؟ اینهارو میبینید و توقع مقاومت دارید ؟ اگه اینه که عاجزانه ازتون میخوایم که استعفا بدین . ما کلید نخواستیم . تدبیرتون مایه یاس و ناامیدیمون شده .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آفرین درست گفتین ولی مسولین کشور پوستشون کلفت تر از این حرفاست که بخوان برای ملت بدبخت دلسوزی کنند و فکر زندگی آنها باشند مهم بقا و زندگی اشرافی خودشون هست مردم کیلوی چند

    • seyed

      مردم افسرده وخسته ونا امید
      هیچ چیزی براشون مهم نیست
      وهرچه فشار بر مردم بیشتر بشه
      مسئولین بیشتر مردم را از دست میدهند
      به نحوی که از آنها دشمن میسازنه
      اول خستگی ویاس ونا امیدی،بعد متنفر شدن،بعد دشمن شدن،بعد حمله

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بزار هم فشار بيارن اگر این مردم از جاشون تکون خوردن مردم دیگه عادت کردن توی هر کشور دیگه ای اینقدر اختلاص اینقدر گرونی اینقدر بی نظمی اینقدر فضای سیاسی بسته بود تاحالا مردم انقلاب کرده بودن نمی دونم تاکجا تحمل می کنند بی خیال شدیم دیگه

    • بدون نام

      حاضرم اعدام شم


      اما بیام خیابان حرف دلمو بگم

      بگم ک ۴ماه ۴ ماه گوشت قرمز نمیتونم بخرم !!!!!

      بگم ک دختر ۸ساله ای دارم طعم اکثر میوه هارو نچشیده


      بگم ۳۵ سال واریز بیمه تامین اجتماعی داشتم

      والان مستمریبگیرشده ام و امسال حقوقم شده یک میلیون
      هفصد هزار

      بگم ک خسته ام از زندگی !!!!!!!

      بگم مرگ بهترین خلاصی از این زندگیه


      مستمریبگیر تامین از نیشابور

    • بدون نام

      یه عده پوست کلفت شدن
      بقیه هم درحال تکمیلش هستن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج