۸۶۳۷۵۳
۵۴ نظر
۵۸۴۲
۵۴ نظر
۵۸۴۲
پ

۱۰ فیلم برتر تاریخ سینمای ایران به انتخاب Taste of Cinema

با آغاز به کار اولین مدرسه فیلم در سال ۱۹۲۵، سینمای ملی ایرانیان خیلی زود شکل گرفت. از آن زمان به بعد سینما به مثابه سفیری در خدمت ایران بود، قلب و روح کشوری که در یک قرن اخیر فراز و نشیب‌های سیاسی بسیاری را تجربه کرده است. در ادامه این مطلب می‌خواهیم ۱۰ فیلم برتر سینمای ایران، چه پیش از انقلاب اسلامی و چه پس از آن را به شما معرفی کنیم.

برترین‌ها: سینمای ایران یک سینمای غنی و متنوع است که از دهه ۱۹۳۰ میلادی با فراز و فرود‌های بسیاری همراه بوده و همواره تیغ سانسور را بر گردن خود حس کرده است. تاریخ فیلم به عنوان یک فرم هنری در ایران به دوران اولین این صنعت باز می‌گردد که اولین سینما در سال ۱۹۰۴ در تهران افتتاح شد. در آن روز صنعت سینما کمتر از ۱۰ سال سن داشت و بسیاری از ایرانی‌ها برای تماشای این شاهکار‌های بصری به تنها سینمای تهران هجوم بردند. اما ۲۵ سال طول کشید تا ایران بتواند سینمای ملی خود را داشته باشد، سینمای اخلاق، انسانیت، بی خیالی و انسجام.

با آغاز به کار اولین مدرسه فیلم در سال ۱۹۲۵، سینمای ملی ایرانیان خیلی زود شکل گرفت. از آن زمان به بعد سینما به مثابه سفیری در خدمت ایران بود، قلب و روح کشوری که در یک قرن اخیر فراز و نشیب‌های سیاسی بسیاری را تجربه کرده است. در ادامه این مطلب می‌خواهیم ۱۰ فیلم برتر سینمای ایران، چه پیش از انقلاب اسلامی و چه پس از آن را به شما معرفی کنیم.

۱- خانه سیاه است (۱۳۴۲) - فروغ فرخزاد

۱۰ فیلم برتر تاریخ سینمای ایران به انتخاب Taste of Cinema

فیلم «خانه سیاه است» یک فیلم کوتاه مستند گونه در مورد زندگی افراد مبتلا به جذام در آن روزگار ایران است و به طور مستقیم الهام بخش موج نوی سینمای ایران پس از انقلاب اسلامی شد. این فیلم در آسایشگاه جذامیان بابا باغی تبریز گرفته شده است. «خانه سیاه است» داستان شرایط بغرنج انسانی در میان درد و رنج را روایت می‌کند و همزمان شادی‌هایی که در چیز‌های ساده‌تر در زندگی یافت می‌شود را ارج می‌نهد. دو دختر بچه مو‌های یکدیگر را شانه می‌کنند، مردی با پا‌های عریان در خیابان می‌رقصد، کودکان با یک جارو دستی بازی می‌کنند. ممنوعیت زندگی این جماعت از دریچه این فیلمساز و شاعر در اولین تجربه فیلمسازی اش زیبا جلوه می‌کند.

شاید این افراد جذامیانی باشند که از دریچه دوربین نگاهشان می‌کنیم، اما آن‌ها هم انسان‌هایی هستند که زندگی دارند و باید زندگی کنند. روی فیلم سخنان کارگردان، فروغ فرخزاد، را می‌شنویم که جملاتی از انجیل، قرآن و نوشته‌های خود را در کنار عکس‌هایی قرار داده تا از آن‌ها معنی بسازد.

داستان فیلم در قالب مونتاژ روایت می‌شود؛ و اگر چه این فیلم مستند نیز مانند بسیاری دیگر مستند‌ها از تصنع و هنر استفاده می‌کند، اما به هیچ شکلی رنج جذامی‌هایی که ساکن آسایشگاه هستند را نفی نمی‌کند. فروغ فرخزاد خود شاعر بود، شاعری که بسیاری او را بزرگ‌ترین شاعر زن تاریخ ایران می‌دانند، با شعر‌هایی ساختار شکن در مورد هوس، عشق و دیدگاه زنانه. او در روزگاری در مورد زن و زن بودن می‌نوشت که ادبیات کشور در تسخیر صدا‌های مردانه قرار داشت. متاسفانه فروغ فرخزاد خیلی زود و در سن ۳۲ سالگی در یک حادثه رانندگی در تهران درگذشت و فیلم «خانه سیاه است» تنها تجربه فیلمسازی او باقی ماند.

۲- خشت و آینه (۱۳۴۳) - ابراهیم گلستان

۱۰ فیلم برتر تاریخ سینمای ایران به انتخاب Taste of Cinema

فیلم «خشت و آینه» به کارگردانی ابراهیم گلستان داستان یک راننده تاکسی را روایت می‌کند که متوجه می‌شود زن جوان زیبایی که همین الان ماشین او را ترک کرد نوزادش را در صندلی پشتی جا گذاشته است. مابقی داستان در مورد تلاش‌های او و نامزدش برای پیدا کردن این زن است. این فیلم یک اثر هنری تاریک و تاثیرگذار است که با معما‌های اخلاقی و نگرانی‌های اجتماعی که همه ما در زندگی با آن مواجه هستیم سروکار دارد و در نهایت با یک رئالیسم اجتماعی به پایان می‌رسد که این کودک را همراه با زن و مرد داستان به یک سفر خودشناسی فرا می‌خواند. همواره هنگام صحبت کردن در مورد این فیلم، گلستان را با فلینی و آنتونیونی، فیلمسازان شهیر ایتالیایی، مقایسه کرده اند.

«خشت و آینه» یک نسخه بسیار رادیکال و ترقی خواه از نئورئالیسم در سبک پردازش داستانی و سنت‌های زمان خود است که هر دو کم و بیش توسط گلستان و مانند بچه داستان کنار گذاشته می‌شوند. با این وجود هنگام تماشای این فیلم حس نمی‌کنید که مشغول تماشای یک داستان ساختگی هستید بلکه حس می‌کنید زندگی واقعی مردم را نظاره گیر هستید. وجدان اجتماعی گلستان، استفاده اش از تفسیر‌های بصری و صداقت روانی، که گاهی بسیار ویرانگر و بیرحمانه است، تاثیرگذاری اصلی این فیلم محسوب می‌شود. «خشت و آینه» که در دیدگاه و ترسیم خود از جنسیت و اجتماع بسیار ترسناک و لیبرال عمل کنید، به تعریف سینمای آینده ایران کمک کرده و در نگاه بسیاری یکی از مهم‌ترین فیلم‌های تمام دوران سینما شناخته می‌شود.

۳- گاو (۱۳۴۸) - داریوش مهرجویی

۱۰ فیلم برتر تاریخ سینمای ایران به انتخاب Taste of Cinema

هر نقدی در مورد فیلم «گاو» را بخوانید از آن به عنوان یک اثر سینمایی مهم و متحول کننده در تاریخ سینمای ایران یاد کرده است و مهم‌ترین دلیل این ادعا توجه و تحسینی بود که این فیلم متوجه سینمای ایران کرد. گفته می‌شود که «گاو» اولین فیلم ایرانی بود که توجه منتقدان بین المللی را به خود جلب کرد و راه را برای فیلمسازان ایرانی برای ایجاد یک موج نو هموار ساخت. فیلم «گاو» بر اساس رمان «عزاداران بَیَل» نوشته غلامحسین ساعدی ساخته شده و داستان مردی به نام مش حسن را روایت می‌کند که گاوش را بسیار دوست دارد.

وقتی حسن در روستا نیست گاوش می‌میرد و ساکنان روستا تصمیم می‌گیرند برای کاهش درد مش حسن این موضوع را مخفی نگه دارند. اتفاقی که به دنبال این ماجرا رخ می‌دهد دیوانگی مش حسن است که به این باور می‌رسد او خود گاو است. مانند فیلم‌های قبلی این فهرست، «گاو» نیز به شدت تحت جریان نئورئالیست سینمای ایتالیا است. این فیلم زندگی مردم روستایی ایران در سال ۱۳۴۳ را روایت می‌کند و شخصیت گاو نقش یک کاتالیزور را برای این داستان ایفا می‌کند.

در واقع این فیلم درباره گاو نیست بلکه می‌خواهد در مورد مش حسن و کلیت روستا و ترس‌های جمعی، تمایلات تنفر و ترس از غریبه‌ها و اتحادی که بر اساس فریب و دروغ بین آن‌ها شکل گرفته صحبت کند. گاو در اینجا تنها یک تمثیل است، تمثیلی که شاید نماینده از دست دادن هدف و هویت است. با قرار دادن درد یک شخصیت (مش حسن) در مقابل کلیت جامعه (مردم روستا)، مهرجویی مقایسه‌ای بین ایران قدیم و جدید انجام می‌دهد و با توجه به این که این فیلم در دوران اوج اصلاحات اجتماعی و ساختاری عصر خود اکران شد می‌توان آن را نماد ترس مردم از پیشرفت در مقایسه با سنت‌های قدیمی دانست.

مش حسن نماد انسان‌های بسیاری است که در این ایران «جدید» هیچ هدفی برای خود نمی‌بینند. در این معنا، مش حسن بدون گاوش هیچ نیست. او بدون گاوش هیچ هویت یا هدفی حس نمی‌کند و به همین دلیل به دیوانگی کشیده می‌شود. تراژدی این فیلم در ناتوانی مش حسن در پذیرفتن یک نقش جدید برای خود بدون گاوش نهفته است و در نهایت با مرگ او مانند گاوش همراه می‌شود. «گاو» یکی از مهم‌ترین فیلم‌های سینمای ایران و سینمای جهان است که باید دید.

۴- طبیعت بی‌جان (۱۳۵۴) - سهراب شهیدثالث

۱۰ فیلم برتر تاریخ سینمای ایران به انتخاب Taste of Cinema

فیلم «طبیعت بی جان» یک فیلم بسیار دقیق و با جزییات است که به لطف استفاده از تکرار از آن به عنوان یک شعر تصویری یاد می‌شود. این فیلم نگاهی به زندگی یک سوزنبان پیر به نام محمد و همسرش می‌اندازد که تنها کار او بسته و باز کردن یک خط قطار برای چند بار در طول روز است. محمد و همسرش در یک منطقه بسیار روستایی و ایزوله زندگی می‌کنند که می‌توان به درستی آن را ناکجاآباد نامید. فیلم «طبیعت بی جان» یک فیلم چرخشی است که به شکلی غیرخطی زمان را بررسی می‌کند و به طور عمده به برداشت‌های طولانی و از دور و سبک روایی زمان حاضر تمرکز دارد تا ما را به داستان فیلم همراه سازد.

سکانس‌های بدون توقف محمد در حال رفت و بازگشت از/ به ایستگاه و غذا خوردن او در کنار همسرش به تماشاگر اجازه می‌دهد که سبک زندگی بیفایده و بی هدف محمد را درک کند. بدین ترتیب ما نیز مانند قطار‌هایی که از ایستگاه او می‌گذرند برای مدت کوتاهی جزئی از زندگی روتین محمد می‌شویم. بدین ترتیب کارگردان دنیایی می‌سازد که امروز آن با دیروزش و روز‌های آینده آن هیچ تفاوتی ندارد. «طبیعت بی جان» یک اثر هنری خارق العاده از یکی از بهترین، اما کمتر شناخته شده‌ترین کارگردانان ایرانی است. همین الان بروید این فیلم را ببینید.

۵- دونده (۱۳۶۳) - امیر نادری

۱۰ فیلم برتر تاریخ سینمای ایران به انتخاب Taste of Cinema

فیلم «دونده» که در آن امیر نادری از زندگی دوران کودکی خود الهام گرفت داستان تلاش و پیروزی در برابر سختی‌های را به تصویر می‌کشد. امیرو یک پسربچه فقیر است که در شهر آبادان زندگی می‌کند، یک شهر عقب مانده و فقیر که در اطراف یکی از بزرگ‌ترین و ثروتمندترین پالایشگاه‌های نفت جهان ساخته شده است. او با شادی خاصی شغل‌های زیادی را امتحان می‌کند؛ مانند واکس زدن کفش و فروش آب، تا اینکه یک روز صحبت‌های صاحب یک دکه روزنامه فروشی باعث می‌شود که امیرو برای داشتن یک زندگی بهتر به رفتن به مدرسه و یادگیری خواندن نوشتن فکر کند.

این فیلم که اغلب با «چهارصد ضربه» (The ۴۰۰ Blows) فرانسوا تروفو مقایسه می‌شود اولین فیلم ایرانی پس از انقلاب اسلامی است که توجه منتقدان در خارج از کشور را به خود جلب کرد. «دونده» که به باور بسیاری دورنمای هنری سینمای آینده ایران را بنا نهاد از مونتاژ، تکرار و کنار هم گذاشتن اتفاقات برای فاش کردن عمیق‌ترین امیال امیرو استفاده می‌کند.

با ترکیب سکانس‌های دویدن امیرو در شهر با تصاویر قطار‌ها و هواپیماها، نادری یک رابطه بصری بین آرزو‌های امیرو و واقعیت ایجاد می‌کند. فیلم «دونده» با بازی خیره کننده مجید نیرومند، یک فیلم مثبت نگرانه و تایید کننده زندگی است که با مخاطبانش در سراسر جهان بدون توجه به نژاد، جایگاه اجتماعی و مذهبشان سخن می‌گوید.

۶- بایسیکل‌ران (۱۳۶۹) - محسن مخملباف

۱۰ فیلم برتر تاریخ سینمای ایران به انتخاب Taste of Cinema

«بایسیکل ران» بازگویی داستانی از کودکی محسن مخملباف است. نسیم یک مهاجر افغانی است که در ایران به عنوان چاه کن کار می‌کند. همسرش به دلیل بیماری در بیمارستان بستری بوده و نسیم باید راهی برای پرداخت هزینه‌های درمانی همسرش پیدا کند. بعد از چند تلاش بی فرجام و عمدتاً غیرقانونی، نسیم که قبلاً یک قهرمان دوچرخه سواری استقامتی بوده دیگر چاره‌ای بر سر راه خود نمی‌بیند تا اینکه با یک مدیر سیرک آشنا می‌شود و او پیشنهادی به نسیم می‌کند که در ازای قبول آن می‌تواند دستمزد خوبی دریافت کند.

او از نسیم می‌خواهد هفت روز پشت سر هم رکاب بزند تا از طریق شرط بندی‌هایی که بر سر تحمل او می‌شود بتواند پول خوبی به دست بیاورد. این فیلم که نگاه انتقادی اجتماعی در آن موج شده و به شیوه‌ای بیرحمانه فقر را به تصویر می‌کشد، پیروزی روح انسان در مقابله با فلاکت را نشان می‌دهد که از این لحاظ شباهت زیادی با فیلم «دونده» دارد. مخملباف از عنصر تکرار برای ایجاد نوعی احساس زندگی در فیلم خود استفاده می‌کند. تکرار رکاب زدن‌های نسیم در یک دایره باعث می‌شود که مخاطب به روتین‌های روزانه همه ما برای تامین نیاز‌های کسانی که دوستشان داریم فکر کند.

۷- کلوزآپ (۱۳۶۸) -عباس کیارستمی

۱۰ فیلم برتر تاریخ سینمای ایران به انتخاب Taste of Cinema

در مستند-داستان انقلابی «کلوزآپ» عباس کیارستمی، شخصیت اصلی داستان واقعی فیلم به نام حسین سبزیان به دلیل شباهت ظاهری اش به محسن مخملباف، کارگردان نامی ایرانی، خود را او جا زده و سپس به جرم کلاهبرداری دستگیر می‌شود. در طی دیداری با کیارستمی، سبزیان از او می‌خواهد که پیامش را به گوش مخملباف برساند، پیامی که بدین شرح است: «به او بگو، بایسیکل ران بخشی از وجود من است».

بر اساس یک سری اتفاق واقعی، «کلوزآپ» به کارگردانی کیارستمی و در حالی که وی چندین پروژه را برای ساخت این فیلم متوقف کرد، ما را به سفر به درون قلب مردی می‌برد که شیفته صنعت سینماست، سینمای مردمش، سینمای کشور و در تلاش برای جلب توجه کردن، شخصیت کارگردان مورد علاقه اش را به خود می‌گیرد.

در حالی که او خود را مخملباف جا می‌زند، سبزیان یک خانواده را متقاعد می‌سازد که در فیلم بعدی خود از آن‌ها به عنوان بازیگر استفاده خواهد کرد، حتی پسران خانواده را در نقش شخصیت‌های اصلی داستان قرار داده و تقاضا می‌کند که از خانه آن‌ها به عنوان لوکیشن استفاده نماید و در این بین مقادیری پول از این خانواده می‌گیرد. بعد از سه روز ماجرا لو رفته و سبزیان دستگیر و به دادگاه می‌رود و اینجاست که کیارستمی با دوربینش وارد می‌شود. اگر چه برای درک داستان فیلم باید آن را تماشا کنید، اما تلخی صحنه رویارویی مخملباف و سبزیان را می‌توان تاثیرگذارترین سکانس فیلم دانست.

این سکانس از فاصله‌ای بی نقص و از میان چند خط ترافیک گرفته شده در حالی که مخملباف یک میکروفن در زیر لباس خود دارد. در همان لحظه اول سبزیان مخملباف را بغل کرده و مانند یک بچه گریه می‌کند. بعد از چند دقیقه مخملباف از سبزی می‌پرسد: «ترجیح می‌دهی مخملباف باشی؟» و سبزیان پاسخ می‌دهد: «از خودم بودن خسته شده ام».

۸- لاک‌پشت‌ها هم پرواز می‌کنند (۱۳۸۳) - بهمن قبادی

۱۰ فیلم برتر تاریخ سینمای ایران به انتخاب Taste of Cinema

بهمن قبادی حرفه فیلمسازی خود را با همکاری با عباس کیارستمی در فیلم «باد ما را با خود خواهد برد» آغاز کرد. اولین فیلم او با عنوان «زمانی برای مستی اسب ها» در سال ۲۰۰۰ برنده جایزه دوربین طلایی جشنواره کن شد. در سومین تجربه کارگردانی خود با عنوان «لاک پشت‌ها هم پرواز می‌کنند»، قبادی بار دیگر به سراغ بچه‌های آواره گرفتار شده در خشونت جنگ می‌رود. او از لاک پشت به عنوان تمثیلی برای آوارگان کُرد اسفتاده می‌کند و بیگانگی در کشور‌های جنگ زده را مورد بررسی قرار می‌دهد.

کُرد‌ها مردمانی هستند که تحت سنگینی جنگ، مهاجرت و کشتار توانسته اند موجودیت خود در مرز ترکیه و عراق را حفظ کنند. فیلم داستان پسر نوجوانی با لقب «ستلایت» (ماهواره) را روایت می‌کند، سردسته گروهی کودک است که بسیاری از آن‌ها به خاطر برخورد با میدان‌های مین اطراف محل زندگی شان دچار قطع عضو شده اند.

آن‌ها میدان‌های مین را با خنثی کردن تمام مین‌ها پاکسازی کرده و مین‌های خنثی شده را به سازمان ملل می‌فروشند. در حالی که بسیاری از ما جنگ عراق را از پشت تلویزیون و در حالی که عزیزانمان در کنارمان در امنیت هستند تماشا کرده ایم، این کودکان به طور مستقیم و بی پرده با جنگ روبرو شده و تمام خشونت و بی رحمی آن را تجربه می‌کنند. آن‌ها نماد هزاران کودک بی نام و آسیب دیده‌ای هستند که برای بقا دست به هر کاری می‌زنند.

تنبیه و رنج آن‌ها تنها به این دلیل است در مکان و زمان نامناسبی به دنیا آمده اند: مکان زندگی آن‌ها درگیری جنگی شده که این کودکان نه آن را می‌خواهند، نه درکش می‌کنند و در آن دخالتی دارند.

۹- جدایی نادر از سیمین (۱۳۸۹) - اصغر فرهادی

۱۰ فیلم برتر تاریخ سینمای ایران به انتخاب Taste of Cinema

با کسب جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان در سال ۲۰۱۲ توسط فیلم «جدایی نادر از سیمین» رویای سینماگران ایرانی بالاخره تعبیر شد، چیزی که می‌توان آن را در سخنان اصغر فرهادی هنگام دریافت جایزه فهمید. او گفت که اکنون بسیاری از ایرانیان در سراسر جهان خوشحال هستند نه به خاطر فیلم یا کارگردان یا مهم بودن جایزه، بلکه به این دلیل که نام کشورشان به خاطر فرهنگش در مراسم اسکار شنیده می‌شود. «جدایی نادر از سیمین» یک درام تاثیرگذار و مهیج در مورد زنی است که می‌خواهد به خاطر ایجاد فرصت‌های بهتر برای دخترش ایران را ترک کند.

شوهرش به خاطر بیماری آلزایمر پدرش و نیاز مداوم او به مراقبت از این سفر امتناع می‌ورزد. در این مسیر فیلم فرهادی به یک داستان پیچیده و جذاب که از فروپاشی یک ازدواج فراتر می‌رود تبدیل می‌شود. در مقابل این فیلم به یک مطالعه دقیق از جدایی می‌ماند، نه تنها جدایی زن از شوهر بلکه جدایی والدین و فرزندان، رشوه گیر و رشوه خوار، کارمند و صاحب کار، حقیقت و عدالت. فیلمی حیرت انگیز که در آن هیچ برنده‌ای یا پایان خوشی دیده نمی‌شود و البته هیچ کسی نیست که بتوان او را به خاطر اتفاقات داستان سرزنش کرد.

۱۰- طعم گیلاس (۱۹۹۷) - عباس کیارستمی

۱۰ فیلم برتر تاریخ سینمای ایران به انتخاب Taste of Cinema

ژان لوک گدار روزگاری گفته بود که سینما با دی وی گریفیث آغاز شده و با عباس کیارستمی به پایان می‌رسد. وقتی که فهرستی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران تهیه می‌کنید بدون شک چندین مورد از فیلم‌های این کارگردان نامی در این لیست خواهند بود و فیلم‌های دیگر فهرست نیز به نحوی از فیلم سازی او تاثیر پذیرفته اند. ظاهراً عباس کیارستمی ۸ سال را صرف نوشتن فیلم نامه «طعم گیلاس» کرده بود.

فیلم داستان مردی میانسال به نام بدیعی را روایت می‌کند که دنبال کسی است که بتواند بعد از خودکشی او روی جنازه اش خاک بریزد. این فیلم مینیمالیستی و تاریک مخاطب را در تمامی لحظات درگیر خود می‌سازد.

شخصیت بدیعی هیچگاه همراه با شخصیت‌های دیگر در یک قاب قرار نمی‌گیرد و این تنهایی او در زندگی و خواسته اش را می‌رساند. همچنین نبود زن در داستان فیلم را می‌توان نمایانگر نبود عشق در زندگی بدیعی دانست. هر آنچه که باید در مورد این مرد تنها بدانیم در قالب تصویر روایت می‌شود و بدین ترتیب در فیلم دیالوگ‌های زیادی شنیده نمی‌شود.

از دیگر فیلم‌های برتر تاریخ سینمای ایران می‌توان به «سیب» ساخته سمیرا مخملباف، «نون و گلدون» از محسن مخملباف، «رنگ خدا» از مجید مجیدی، «روزی که زن شدم» ساخته مرضیه مشکینی و «ده» از عباس کیارستمی اشاره کرد.

منبع: tasteofcinema

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • rozhin dolat abadi

      به مظرم متری شیش ونیم و ابد و یک روز هم لایقش بودن

      پاسخ ها

      • هانیه

        ابد و یک روز حقیقتا عالی بود

      • بدون نام

        ابد و یک روز فیلم خواهر فروشی و بدبختی و افسردگی لیاقت داره به نظرتون؟! فیلم باید محتوا هم داشته باشه!!

      • مشتی

        معلومه چه تفکری این فیلمها رو انتخاب کرده
        جای خالی فیلمهای حاتمی کیا به شدت احساس میشه

      • بدون نام

        فیلمهایی که تو لیست بالا اسم برده شدن فیلمهای جهان شمول هستن و آدما از جاهای مختلف دنیا میتونن درکشون کنن؛جزو شاهکارها هسنتن و با گذشت چند دهه قدیمی نشدن.
        ولی ابد و یک روز و متری شیش و نیم و فیلمایی مثل اینا این ویژگی رو ندارن ؛مردم ایران فقط درکشون میکنن؛جایی تو تاریخ سینما ندارن و احتمالا سال دیگه قابل تماشا نیستن

      • بدون نام

        کاملا معمولا با عقده خاصی این فیلمها رو لیست کردی؟
        جای بچه های آسمان کجاست؟؟؟
        چرا در تمام فیلمهای انتخابی شما بنوعی بدبختی و انحراف موج میزنه ؟؟؟
        رنگ خدا کجاست؟؟
        خجالت بکشید

    • بدون نام

      یعنی با این انتخابها نشون میده که باید سینمامون رو کلا تعطیل کنیم چون الباقی فیلمها تعطیل هستند تعطیل به تمام معنا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        باقی فیلمها خیلی بهتر از این لیست هستن
        این لیست کاملا سلیقه ایه و طبق تفکری خاص

      • بدون نام

        خخخ

      • بدون نام

        مارمولک کوووووو؟؟؟؟؟؟؟؟

    • غریبه ی نیمه شب

      فیلمای خوبی هستند جای فیلمایی مثل درباره الی و بچه های آسمان و قیصر تو این لیست خالیه

      پاسخ ها

      • تد

        بچه های آسمانم عالی بود

      • بدون نام

        قبول دارم اما جدایی نادر از سیمین خیلی زیادی موقعیت گرفت فروشنده نیست فروشنده رو دوست داشتم

    • بدون نام

      مرسی از معرفی فیلم ها

    • بدون نام

      چه انتخاب های چرتی
      بهترین فیلم تاریخ ایران ابد و یک روز هست

    • بدون نام

      این فیلم ها رو جا انداختی:
      گوزن ها
      قیصر
      باشو غریبه ای کوچک
      بچه های آسمان
      مارمولک
      درباره الی
      بی پولی
      ابد و یک روز
      رخ دیوانه
      ...

    • بدون نام

      من بیشتر اینا رو دیدم چندان قشنگ نیستن حوصله میخواد قدیمی ها رو نگاه کنی حتی جدایی نادر از سیمین که جدیدتر هست هم چندان شاخ نیست ولی دونده بد نیست

    • بدون نام

      بله فیلم جدایی نادر از سیمین لایق این لیست بود چون ایران باید کشوری وحشی شناخته بشه به همه چیز شناخته بشه همشون معتاد باشن و امثالهم

    • امید

      پس هامون چی؟

    • منصور

      به رنگ خدا و باران مجیدی یا رابطه وپرنده کوچک خوشبختی پوران درخشنده یاهامون وخواهران غریب خسروشکیبایی که بسیارزیباست اینها هم باید نام برده شود

      پاسخ ها

      • داریوش سلیمی

        همچنین میتوان ازمسافران مهتاب( نمکی) اثرمهدی فخیم زاده. سناتور صباغ زاده تاراج جمشید آریا وگلهای داودی بابازی. بیژن امکانیان نام برد

    • بدون نام

      این فیلم شاید 10 فیلم بدتر سینمای ایران باشن اما بهتر هرگز
      حداقل با جستجو در اینترنت و بررسی فیلم های پربیننده سالهای اخیر در سینما میشه فهمید بهترین فیلمها کدام هستن

    • رضا

      یک رتبه بندی کاملا بی ارزش که هیچ کس قبولش نداره.
      کاملا سیاسی

    • کاربر

      محمد رسول الله مجیدی که از فیلمهای هالیوود و بالیوود هم قوی تر ساخته شده بود، ملک سلیمان، ماجرای نیمروز، به وقت شام، یتیم خانه ایران... اینها بهترین فیلم های تاریخ سینمای ایران هستن که پرفروش هم بودن... نه این لیستی که تو متن زدین!!

      پاسخ ها

      • سرفراز

        می خواهی فیلم قلاده های طلا رو هم به لیستتون اضافه کنی؟؟؟

      • بدون نام

        و همينطور اخراجي ها حتما بايد جزو ليست برترين فيلمهاي سينماي ايران و جهان و تاريخ سينما و تاريخ تصوير و تاريخ و همه چي باشد

    • دنیلا

      چیزی که واسم جالب اومد اینه که همه شون بدون استثناء نمایش سیاه نمایی, بدبختی, تیره روزی بودن, و اطمینان پیدا کردم که منتقدان خارجی به فیلمهایی نظیر به وقت شام, ملک سلیمان و...که با تجهیزات پیشرفته و تصویر سازی فوق العاده زیبا و تأثیرگذار و افتخار آمیز ساخته شده توجهی نشون نمیدن, چون ایرانی باید با عمق وجود خودش رو بدبخت ترین موجود عالم بدونه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یکی از دلایلی که فیلم گاو هم مطرح شده احتمالا همینه دیگه...ایرانی جماعت بدبخت بخاطر یه گاو عقلشو از دست میده و گاو میشه...خوب نمایشی برای تحقیر یه ملت

      • بدون نام

        ملک سلیمان:)***

    • جعفری

      حسین علی پناهی مقاله های بی نظیر، بی طرف و خواندنی می نویسد اما جای تعجب است که در این باغ وحش و میان مشتی (از آبِ گل آلود ماهی بگیر) چه می کند!!! وب سایت های معتبرتر و مرجع تری هم وجود دارند!

    • بدون نام

      «ژان لوک گدار روزگاری گفته بود که سینما با دی وی گریفیث آغاز شده و با عباس کیارستمی به پایان می‌رسد. »
      این رو عینا از متن کپی کردم
      دوستان اهل فیلم میدونن گدار کیه و چه جایگاهی داره و با این حال این طور از عباس کیارستمی تعریف میکنه.
      جالبه بدانید عباس کیارستمی در ایران ممنوع الکار بود و برای گذران زندگی به آمریکا رفت و اونجا به سمت رئیس دانشگاه فرهنگ و هنر کالیفرنیا منصوب شد.

    • mahsa

      درباره الی هم قشنگ بود حیف که تو این لیست نیستش

    • بدون نام

      چرا همه فیلمای تاثیرگذار درباره بدبختیه آدماست؟

    • بدون نام

      بیشتر کلاسیک بودن معلومه که خیلی وقته آپدیت نشده

    • احمدم احمد

      فیلم گوزن ها به نظرم باید تو این لیست باشه

    • بدون نام

      سینمای ایران از کجا به کجا رسید،چه سقوط وحشتناکی،دیگه این نسل طلایی تکرار نخاهد شد،با مرگ کیارستمی انگار پرونده سینمای ایران هم بسته شد

    • شمس

      انتخاب کار سختیه ولی این فیلمهاهم عالی هستن .
      بچهای آسمان ، مادر ، خیلی دور خیلی نزدیک ، ..... سینمای ایران هم یکی از هزاران گذشته ای هست که هر ایرانی میتواند بهش افتخار کند

    • بدون نام

      فروشنده، بدون تاریخ بدون امضا

    • بدون نام

      انتخابها عالی ولی واسه دل خودم اجاره بدین حقیر اضافه کنه فیلمهای اجاره نشینها،سرب،اتوبوس،کندو،دستفروش

      پاسخ ها

      • بدون نام

        به به واقعا چه فیلمهایی لایک

    • میم نون الف

      ۱_ بچه های آسمان

    • بدون نام

      50 کیلو آلبالو کو پس؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • مهرداد

      جز فیلمایین ک بدبختی نشون میدن فقط؟ ملت احمقم تایید میکنن این توهینو به خودشون

    • حسین

      به غیر از جدایی نادر از سیمین و گاو بقیه فقظ جشنواره پسند هستند و بهترین نیستند

    • بدون نام

      از این لیست فقط دوتای آخر رو دیدم ....طعم گیلاس خوب بود ، اما جدایی خیلی هم جالب نبود. خیلی عادی و حتی سطح پایین

    • تد

      لیست خیلی جالبی بود , نصفشون رو ندیدم که حتما تو برنامم قرار میگیرن

    • بلقیس

      پس تهران لس آنجلس و خانم یایا چرا نیستند؟

    • زاپاتا

      چه انتخابات چرندی

    • فردین

      فیلم یعنی قیصر . یعنی آقا مهدی پاشنه طلا . یعنی گلپری جون . فیلم یعنی کج کلاخان .

    • بدون نام

      هرچقدر مردم کشورتو بدبخت تر نشون بدی فیلم ساز بهتری هستی

    • بدون نام

      چرت محض

    • هادی

      اخراجی های یک کو؟؟؟؟ لابد اونم قابل فهم نیست که یه عده برا وطن شون جون بدن؟؟؟؟

    • هادی

      اخراجی های یک کو؟؟؟؟ لابد اونم قابل فهم نیست که یه عده برا وطن شون جون بدن؟؟؟؟

    • حمید

      جزو بهترین لیست هاییه که دیدم، جای بایسیکل ران اگه تنگسیر بود بهتر میشد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج