۸۶۳۹۹
۳۱ نظر
۵۰۴۰
۳۱ نظر
۵۰۴۰
پ

پیچ خوردگی بیضه ها، درد تناسلی پسران

درد تناسلی معمولاً چیز خاصی نیست و فقط یک ناراحتی ملایم و گذراست. ولی وقتی این درد جدی می شود ممکن است یک مشکل جدی مانند پیچ خوردگی بیضه (testicular torsion) در پس آن باشد.

پیچ خوردگی بیضه ها، درد تناسلی پسران

برترین ها: بیشتر پسربچه ها خجالت می کشند در مورد قسمت های تناسلی بدن خود حرف بزنند و پسرهای نوجوان به شدت از صحبت کردن در مورد مشکلات خود در این قسمت از بدنشان به خصوص در مقابل مادرشان خودداری می کنند. ولی اگر پسر دارید مهم است که پسرتان بداند اگر در این قسمت از بدن به خصوص در بخش بیضه ها درد دارد، حتماً باید به شما یا پزشک اطلاع دهد.

درد تناسلی معمولاً چیز خاصی نیست و فقط یک ناراحتی ملایم و گذراست. ولی وقتی این درد جدی می شود ممکن است یک مشکل جدی مانند پیچ خوردگی بیضه (testicular torsion) در پس آن باشد. پیچ خوردگی بیضه یک حالت اضطراری پزشکی است که معمولاً با جراحی فوری و نجات بیضه رفع می شود.

پیچ خوردگی بیضه ها، درد تناسلی پسران

پیچ خوردگی بیضه (testicular torsion)

پیچ خوردگی بیضه زمانی رخ می دهد که طناب بیضه ای که جریان خون را به بیضه ها میسر می کند، می چرخد و پیچ می خورد، و دلیل این پیچش معمولاً جراحت یا نوعی مشکل پزشکی است. این پیچش باعث می شود که جریان خون به سمت بیضه قطع شود و درد و تورم شدید و ناگهانی در بیضه پیش می آید.

پیچ خوردگی بیضه با جراحی فوری درمان می شود. اگر جراحی به تعویق انداخته شود، ممکن است بیضه آسیب دائمی ببیند و پسربچه بیضه آسیب دیده اش را برای همیشه از دست بدهد. این مشکل برای نوزادان و کودکان نیز رخ می دهد، ولی بیشتر در میان پسربچه های ۱۰ ساله تا ۲۵ ساله و نوجوانانی که تازه به بلوغ رسیده اند شایع است.

علت ها

کیسه بیضه کیسه ای است که زیر آلت تناسلی مردانه قرار دارد. داخل این کیسه دو بیضه وجود دارد. هر بیضه با یک رگ به نام طناب بیضه ای به بقیه بدن وصل می شود.

پیچ خوردگی بیضه زمانی رخ می دهد که این طناب بیضه ای پیچ می خورد و جریان خون به بیضه مربوطه قطع می شود.

در اغلب موارد پیچ خوردگی بیضه در مردانی اتفاق می افتد که دچار وضعیت ژنتیکی به نام bell clapper deformity هستند. معمولاً بیضه ها به کیسه بیضه وصل هستند، ولی در این حالت بیضه ها به آن متصل نیستند و بنابراین احتمال اینکه در کیسه بچرخند و پیچ بخورند زیاد است.

پیچ خوردگی بیضه معمولاً پس از تمرینات طاقت فرسا، هنگام خواب یا پس از آسیب شدید به کیسه بیضه نیز ممکن است اتفاق بیفتد، ولی دلیل اصلی آن مشخص نیست.

نشانه ها

اگر پسر شما ناگهان دردی در بخش ران خود حس کرد باید او را نزد پزشک یا به بیمارستان ببرید. پیچ خوردگی بیضه حالتی اضطراری است و وقتی پیش می آید باید فوراً جراحی صورت بگیرد تا بیضه نجات داده شود.

از آنجائیکه حتماً باید جراحی صورت گیرد، باید دقت کنید که به پسربچه ای درد بیضه دارد، هیچ چیز برای خوردن یا نوشیدن ندهید و او را فوراً نزد پزشک ببرید.

اگر پسرتان پیچ خوردگی بیضه داشته باشد، دردی ناگهانی و شدید در کیسه بیضه و یکی از بیضه هایش حس می کند. این درد ممکن است تخفیف یابد یا بدتر شود، ولی در کل کاملاً از بین نمی رود.

نشانه های دیگر:

• ورم به خصوص در یک سمت کیسه بیضه
• حالت تهوع و استفراغ
• درد شکمی
• یکی از بیضه ها بالاتر از دیگری به نظر می رسد

گاهی طناب بیضه ای پیچ می خورد و خودش بدون آنکه درمان شود، درست می شود. به این حالت "پیچ خوردگی و واتابی" گفته می شود، ولی احتمال اینکه در آینده دوباره پیچ خوردگی پیش بیاید زیاد است.

اگر طناب بیضه ای پسرتان خودش باز شد و درد از بین رفت، می توان جراحی را مد نظر قرار نداد، ولی در هر صورت مشورت با پزشک ضروری است. جراحی برای درست کردن بیضه ها و اطمینان از عدم پیچ خوردگی آنها در آینده نیز می تواند انجام شود.

تشخیص

وقتی نزد پزشک یا به بیمارستان می روید، پزشک کیسه بیضه، بیضه ها، شکم و کشاله ران پسرتان را معاینه می کند و رفلکس های او را با مالش یا فشردن داخل ران او تست می کند. این کار در حالت نرمال باعث می شود که بیضه منقبض شود، ولی اگر فرزندتان پیچ خوردگی بیضه داشته باشد این اتفاق نمی افتد.

پزشک ممکن است تست هایی نیز انجام دهد تا متوجه شود که آیا طناب بیضه ای پیچ خورده یا خیر که این تست و آزمایشات شامل موارد زیر می شود:

• سونوگرافی داپلر: از امواج فرکانس بالا برای گرفتن تصویر بیضه و چک کردن گردش خون در این ناحیه استفاده می شود.
• آزمایش خون یا ادرار: این آزمایشات کمک می کنند که پزشک متوجه شود آیا نشانه ها ناشی از عفونت هستند یا پیچ خوردگی.

گاهی لازم است که پزشک جراحی انجام دهد تا پیچ خوردگی بیضه را تشخیص دهد. گاهی اوقات نیز با آزمایش فیزیکی پزشک متوجه پیچ خوردگی می شود و بدون آزمایشات دیگر، فوراً جراحی را انجام می دهد تا بیضه را نجات دهد.

هرچه طناب بیضه ای به مدت طولانی تری پیچ خورده بماند، نجات بیضه سخت تر می شود. درجه پیچش تعیین می کند که آسیب به بیضه با چه سرعتی رخ می دهد. به عنوان یک قاعده کلی، پس از ۶ ساعت، می توان ۹۰ درصد موارد پیچ خوردگی را نجات داد و بعد از ۱۲ ساعت این میزان به ۵۰ درصد کاهش می یابد و بعد از ۲۴ ساعت، فقط ۱۰ درصد احتمال نجات وجود دارد.

درمان

برای درمان پیچ خوردگی بیضه تقریباً همیشه به جراحی نیاز است. در موارد نادر پزشک می تواند با دستکاری فیزیکی کیسه بیضه، طناب بیضه ای را باز کند، ولی در حالت کلی، جراحی برای وصل کردن یکی از یا هر دوی بیضه ها به کیسه بیضه و جلوگیری از پیچ خوردگی مجدد آن لازم است. این جراحی معمولاً سرپایی است و به پسربچه داروی مسکن داده می شود و تکنیسین بیهوشی برای عمل او را بیهوش می کند.

جراحی شامل ایجاد برش کوچکی در کیسه بیضه، باز کردن طناب بیضه ای و بخیه زدن بیضه ها به داخل کیسه بیضه برای جلوگیری از پیچ خوردگی های بعدی می شود. وقتی جراحی تمام شد، کیسه را بخیه می زنند و بچه به اتاق ریکاوری فرستاده می شود.

تا چند هفته بعد از جراحی نباید بگذارید پسرتان فعالیت های طاقت فرسا و سنگین انجام دهد و در مورد این فعالیت ها باید با پزشک مشورت کنید.

اگر درمان پیچ خوردگی خیلی طول بکشد نمی توان بیضه مربوطه را نجات داد و باید با جراحی بریده شود که به این جراحی بیضه برداری یا orchiectomy گفته می شود. بیشتر پسربچه هایی که یکی از بیضه های آنها برداشته می شود، بعداً می توانند پدر شوند. ولی بسیاری از آنها نیز چند ماه بعد از عمل جراحی، بیضه مصنوعی یا پروستتیک می گذارند و این باعث می شود که حس بهتری در مورد ظاهر دستگاه تناسلی خود داشته باشند.

در نوزادهای پسر، نجات بیضه بستگی به زمانی که پیچ خوردگی رخ داده دارد. اگر قبل از تولد نوزاد رخ داده باشد، نجات بیضه ناممکن می شود. در این موارد، پزشک توصیه می کند که برداشتن بیضه آسیب دیده مدتی بعد انجام شود. اگر نشانه های پیچ خوردگی بعد از تولد ظاهر شوند، پزشک توصیه می کند که برای اصلاح بیضه مربوطه، عمل جراحی اضطراری انجام شود.

نشانه ها را نادیده نگیرید

پسربچه ها باید بدانند که درد تناسلی مسئله ای جدی است و نباید آن را نادیده گرفت. نادیده گرفتن این درد به مدت طولانی یا امید به اینکه خودش خوب شود منجر به آسیب جدی به بیضه و نیاز به برداشتن آن می شود.

حتی اگر پسرتان دردی در کیسه بیضه اش حس کند که این درد برطرف شود، باز هم باید او را نزد پزشک ببرید تا معاینه شود. پیچ خوردگی ای که خودش برطرف شود به احتمال زیاد در آینده دوباره رخ می دهد. پزشک با انجام یک عمل جراحی ساده و دوختن بیضه ها به کیسه بیضه، ریسک پیچ خوردگی های بعدی را به میزان زیادی کاهش می دهد.

اگر پسرتان پیچ خوردگی بیضه داشته که موجب از دست دادن یک بیضه شده است، مهم است که بداند هنوز هم می تواند زندگی نرمالی مانند بقیه داشته باشد. از دست دادن یک بیضه هیچ مردی را از داشتن روابط جنسی نرمال یا پدر شدن محروم نمی کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • saleh

      good

    • جواد

      خیلی خیلی ممنون

    • بدون نام

      من وقتی دردم شروع شد رفتم دکتر. دکتر گفت بخاطر عفونت هست بعد بستری شدم و بهتر شدم بعدش مرخص(بیضه چپ) الان دوباره وقتی بیضه رو لمس میکنم یا فشار کمی بهش میاد درد میاد.نرم هم هست . میتونی پیچ خوردگی باشه؟ تروخدا جواب بدین

    • بدون نام

      اگر بچه ایی 2ساله داشته دردی کوچک از یک بیضه اش داشته باشد همراه کمی قرمزی علت چیست

    • بهلول

      با تشکر از توضیحات خوب شما

    • بی نام

      من یه شب این دردو حس کردم رفتم دکتر گقتن هیچی نیست بعد رفتم شنو باز هم چیزی معلوم نشد و در. اخر پیش یه دکتر خوب و خانم رفتم اون گفتش باید عمل بشه بعد عمل شدم معلوم بود نصفه پیچ خورده بود و نجات پیدا کرد.الانم بخیه هام بازی شده ولی یکم هنوز درد داره ولی عملش دردش کمتر از اون چیزی که فکر میکردم بوده

    • محمد

      سلام.من سمت چپ بیضم احساس میکنم درد میکنه چکار کنم

      پاسخ ها

      • یه بنده خدا

        احتمالا شماواریکوسل دارین

    • ارش

      سلام به همه .
      خدمت اون دوستانی که گفتن ۱ ساله پیچش بیضه دارم یا بعضی موقه ها پیچش بیضه دارم ۲۰ دقیقه بعد خوب میشه .. بابد عرض کنم اینا امکان نداره پیچش باشه چون اگه بود الان دیگه شما بیضه نداشتین :) پیچش بیضه اگر تو ۴ ساعت اول عمل نشه باعث از بین رفتن بافت بیضه میشه یعنی دیگه بیضه بی بیضه :) . من خودم این مشکل رو داشتم و خوشبختانه خودم رو در اخرین لحظات به بیمارستان رسوندم . دکتر متخصص هم بود و مستقیم منو برد اتاق عمل .
      خلاصه دوستان اگر درد ناگهانی داشتین زمان رو از دست ندین . بلافاصله برین بیمارستان . حتی اگر دکتر گفت هیچی نیست ، ازش بخواین یه سونوگرافی براتون بنویسه تا مطمئن بشین چون تشخیصش برای دکتر عمومی سخته .
      امیدوارم کمک کرده باشم بهتون

    • بدون نام

      سلام دوستان من در 17-12-95 پسرم درد بیضه نداشت ولی یکم خیلی کمی بیضه سمت چپش ورم داشت،بردم دکتر سونونوشت انجام دادم بیضه اش قشنگ پیچ خورده بود،شانس اوردم زود بردمش دکترقبل شیش ساعت عملش کرد الحمدوالله بیضه اش رو از دست نداد،پسرم ده ساله است

    • بدون نام

      سلام من الان ۱۹ سالمه در ۱۵ سالگی بیضم پیچ خورده بود رفتم دکتر برام سونوگرافی نوشت رفتم واسه سونوگرافی یه بیمارستان خصوصی که اون موقع ۱۴۰ هزار تومان هزینش بود ولی متاسفانه چون توان پرداختشو نداشتیم صبر کردم فرداش رفتم بیمارستان دولتی که هزینش ۱۴ هزار تومان بود و انجام دادم وقتی رفتم پیش دکتر. دکتر کلی با پدر و مادرم سر و صدا کرد که چرا دیروز نیاوردینش و ... متاسفانه مجبور شدن یک بیضمو بردارن

    • نیما

      با سلام ممنون از توضیحاتتون .بنده بیضه سمت راستم کمی پایین تر از سمت چپ هست ایا ممکنه پیچ خوردگی بیضه باشه؟در ضمن رشد موهای صورتم بسیار اندک میباشد ممکنه ناشی از همین باشه؟

    • ابول

      من 13سالمه سمت چپم درد میکنه راه درمان من نشون بدید ترو خدا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        من هم يك پسر دارم همين مشكل رو داشت حتما به دكتر مراجعه كن

    • بی نام

      من از دیروز تا حالا بیضه سمت راستم درد میکنه ،البته دردش مداوم نیست و قطع میشه ولی الان نزدیک به ۵٬۶ ساعت درد میکنه،ممنون میشم راهنماییم کنید

    • Ho3ein

      سلام من 17 سالمه 3 سال پیش همچین مشکلی پیش اومد خجالت کشیدم به خانواده بگم دو سه روزی گذشت و منجر شد ک یکی از بیضه هامو بردارن و جواب کسانی ک میکن ایا داریم ایا نداریمو بدم بیضه باد میکنه بزرگ میشه طوری ک لای پا گشاد میشه نتونین عین ادم راه برین و رنگش سیاه میشه

    • مهدی

      سلام من ۱۵سالمه دوروز بیض سمت راستم درد میکنه البته فقط بعضی وقتادرد میکنه تو روخدا راهنماییم کنید خیلی درد میکنه

    • علی مطور

      باعرض سلام من این بیماری بیضه رادرشانزده سالگی تجربه کردم و متعسفانه بیضه سمت چپم رو از دست دادم الان بیست او یک سالم هست و عمل پیوند عروقی به دیواره بیضه سمت راستم رو انجام ندادم آیا ممکن است معاف کامل از خدمت شوم خواهشن جواب درخواست سریع رو دارم با کمال تشکر .

    • علی قانع

      با سلام وخسته نباشی خدمت آقای دکترببخشید من مدت ۸ ماه است که آلت تناسلی سمت راستش به حالت افتادگی پوستی و رنگ تیره شده و پوست زبری هم پیداکرده و طرف سمت چپ مثل گذشته است وهیچ مشکلی ندارد و ادرارم به صورت بریدهبرده قطع و وصل میشه درزمان خارج شدن ادرارلطفا من را راهنمایی کنید چیکارکنم سن من ۳۲ سال است با تشکرازراهنمایی شما موفق باشید.

    • Yash

      سلام.بیضه سمت راست من چهار ماه پیش دچار پیچش شد بعد بردم دکتر عمومی متاسفانه تشخیص نتونست بده و گفت درد شکمت بخاطر یبوسته بعد ی هفته گذشت و من هنوزم درد داشتم بعدش رفتم به ی پزشک بهر که گفت بیصه تو عفونت کرده و ی هفته منو تو بیمارستان بستدی کرد و بعد ی هفته بیضه سمت راستم خیلی کوچیکتر شد و دیگه جریان خونی زیادی توش نبود ولی دکتر گفت نیازی به برداشنتنش نیست ولی بیضه سالم باید فیکس بشه که نثل اون یکی پیچ نخوره.....آیا لازمه که بیضه از کار افتاده رو برداره؟یا تصمیم دکتر درست بوده؟

    • مهدی

      سلام من ۱۹ سالمه بیضه سمت چپم پایین تر از سمت راسته و کمی رگ دور بیضم جمع شده میخواستم ببینم مشکلش چیه ؟

    • shiner

      سلام من حدود 2 ماه قبل بیضم درد گرفت و رفتم پیش درکتر عمومی و اون گفت چیزی نیست اما الان یه طرفش ورم کرده و فرم غیر طبیعی داره و مطمعانم که کاملا بر عکسه اما دردش موقتی هست احاس خودم اینه که نیم پیچ شده اما نمی دونم چطوره دوستان اگه کسی براش پیش اومده راهنماییم کنه

    • asghar

      سلام . من در دوران خدمت یکدفعه با درد شد

    • رضا

      سلام

    • رضا

      سلام

    • بدون نام

      سلام من 20 سالم امروز صبح که ازخواب بیدار شدم دیدم نمیتونم بلندبشم بیضه سمت راستم بنظرمیرسه پیچ خورده الان همه نمیدونم باید چیکار کنم لصفا اگه کسی چیزی بلده راهنمایی کنه

    • حسن پناهی

      من فکر میکنم که بیضه پیچ خورده ولی درد شدیدی نداره و ۲ روز یبار یا بعد از خود ارضای میاد آیا من یه بیضا از دست دادم

    • عباس

      سلام من ۱۵ سالمه ۶ ماه قبل رفتم عمل واریکوسل خوب شدم حالا یکم حس میکنم جای بخیه ام و بیضه ام درد کمی دارم زود هم رفع میشه من چیکار کنم ؟؟

    • آرمین

      سلام خوبین من امروز با لگد زدم نو اجزای تناسلیم الان یکزره درد میکنه بیضه سمت راستم چیکار کنم پیچ خوردگی. ترو خدا بگین

    • بدون نام

      س

    • بدون نام

      سلام من یه پسر 5ساله دارم سه سال پیش متوجه شدم که در یه طرف بیضش یه جیزی شبیه بیضه دیکست بردیم دکتر سونوگرافی گرفتن خوشبختانه چیزی نبود بیضه هاش سالم بودن بعد یه مدت اون چیزی که سبیه بیضه بود نبود ولی الان دوباره میبینم که بالای بیضش هست و میگه درد دتره لطفا راهنمای کنید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج