۸۶۴۰۳۰
۳۸ نظر
۵۰۱۱
۳۸ نظر
۵۰۱۱
پ

جفا به زن چادری در سریال ماه رمضانی!

از آغاز ماه رمضان شبکه اول سیما مجموعه «از یاد‌ها رفته» را برای پخش روی آنتن برده است؛ مجموعه‌ای تاریخی به کارگردانی بهرام بهرامیان که بستر داستانی آن مربوط به دوره پهلوی اول و ماجرای کشف حجاب است.

روزنامه جوان: محور داستان دختری به نام مهربانو است که فرنگ درس خوانده و در کسوت عکاس در روزنامه مشغول به کار است. او پوشش غربی با شخصیتی موجه و مقبول دارد، در عین حال شجاع و جسور است، به طوری که به شیره‌کش‌خانه برای گرفتن عکس می‌رود و همه به او به عنوان دختری روشنفکر و تحصیلکرده از فرنگ نگاه می‌کنند و علاقه‌مند به وصالش هستند، اما این همه داستان نیست.

جفا به زن چادری در سریال ماه رمضانی!

یک شخصیت ناجور به نام فریده

تا اینجای داستان مشکلی نیست و باید روند ماجرا را دنبال کرد تا سیر تحول شخصیت مهربانو را در طول اتفاقاتی که رخ می‌دهد ببینیم، اما آنچه باعث شد تا این یادداشت را بنویسیم نگاه ابلهانه و سخیف به زن چادری قصه است؛ فریده نامادری مهربانو زنی است که بیشتر یادآور زنان چادری فیلمفارسی‌های قبل از انقلاب است.

با آن فک جلو آمده و خنده‌های مضحک و زننده‌ای که دارد به همراه اخلاق خاله زنکی شخصیت او را در نظر هر بیننده محجبه تلخ و گزنده کرده است، به صورتی که در نگاه اول و در مقایسه با سایر زنان سریال تصویر بدی از زنان چادری در ذهن متصور می‌شود. معلوم نیست این شخصیت ناجور آن هم با پوشش چادر عمدی شکل گرفته یا سهوی، اما در هر حال اصلاً وجهه مطلوبی ندارد، چه خوب بود حداقل در کنار چنین شخصیتی که برای معرفی تاریخ معاصر و کشف حجاب آورده شده زن مقبول و متشخص چادری را هم نشان می‌دادند تا فریده نمودی نداشته باشد و شخصیت بیمارش برای تمام زنان چادری قابل تعمیم نباشد.

قطعاً در یک مجموعه که قرار است هر شب پخش شود و بیننده آن را همراهی کند خواسته و ناخواسته نمادسازی صورت می‌گیرد آن هم وقتی این مجموعه روایتگر برشی از تاریخ تلخ معاصر یعنی کشف حجاب است. فریده در «از یادها‌رفته» زنی حسود، بدبین، خرافاتی و نادان است که مدام بددهانی می‌کند حتی همسر آرامش هم از رفتارهایش گلایه دارد، مثلاً وقتی که به مغازه همسرش می‌رود آنجا زنی ارمنی بدون حجاب را می‌بیند، هرچند آن زن آرام و متین به او سلام می‌کند ولی فریده با بدبینی و تندی به همسرش می‌گوید این دیگه کیه؟! این زن وقتی با دخترش حرف می‌زند و مدام غرولند می‌کند، مهربانو می‌گوید: بس کن دیگه فریده! همین زن با چنین وجهه‌ای که از او نشان داده شده سفره صلوات راه می‌اندازد!

حجب و حیا تو خون‌مونه!

متأسفانه به قدری شخصیت این زن چادری احمقانه و عقب مانده نشان داده شده که وقتی به مهمانی می‌روند و همه بدون چادر در بگو و‌بخند هستند، همسرش به او می‌گوید تو که قرار بود این طور خودت را بپوشانی چرا آن همه خرج کردی؟ او با همان خنده‌های مضحکش می‌گوید حجب و حیا تو خون مونه... معلوم نیست چرا نویسنده شخصیت زن چادری را در کنار زنان متشخص و فهیم بدون حجاب سریال در این قالب ابلهانه نشان داده است؟! به طوری که انسان ناخودآگاه به یاد فیلمفارسی‌های قبل از انقلاب می‌افتد که چطور زنان چادری را خرافاتی و نادان نشان می‌دادند.

تمام این‌ها به کنار مسئله دیگر تأیید غیرمستقیم کشف حجاب رضاخانی است، به طوری که از آن به عنوان قانون یاد می‌کنند. مهربانو دختر روشنفکر و فرهیخته داستان که فقط چند سالی در اروپا درس خوانده و از خانواده‌ای مذهبی هم برخاسته است، می‌گوید: چرا قانون کشف حجاب را رعایت نمی‌کنید؟! یعنی کاری که شبکه‌های ماهواره‌ای و ضدانقلاب علیه حجاب و تطهیر رضاخان انجام می‌دهند در مقابل این تخریب نرم سریال تلویزیونی آن هم از شبکه پربیننده یک سیما هیچ است.

به راستی چرا درباره ساخت اینگونه مجموعه‌های مهمی که به تاریخ معاصر می‌پردازند، نظارت درستی صورت نمی‌گیرد تا در قالب سریال تاریخی این گونه حکم خدا را تحقیر هنجارشکنانه نکنند و با ژست روشنفکری آب به آسیاب دشمن نریزند. درست در همین شبکه مستند زیبایی درباره حجاب به کارگردانی شهریار بحرانی پخش می‌شود که آموزنده و خوب است، اما مطابق با دیدگاه روانشناسی رسانه وقتی در قالب نمایش آن هم درام عاشقانه مفاهیم ضد و نقیضی از حجاب و زن محجبه به ذهن مخاطب تزریق می‌شود به طور قطع تاثیرگذاری بیشتر و ماندگارتری خواهد داشت و نباید از آن به سادگی عبور کرد.

از دوست توقع است آباد کند...

در زمانه‌ای که دشمن به لطایف‌الحیلی سعی دارد بر پیکره حجاب و پوشش چادر دشنه بزند و آن را در ذهن عموم به خصوص نسل جوان، نشانه تحجر و عقب‌ماندگی معرفی کند، از رسانه ملی انتظار می‌رود تا هنرمندانه سره از ناسره را برای افکار عمومی به تصویر بکشد تا همگان بدانند چادر تنها یک پوشش بلند و ساده نیست بلکه نماد زن مسلمانی است که سال‌های دور در زمان دیکتاتوری پهلوی اول هر چه تلاش کردند آن را با هزار اتهام و تمسخر و تهدید و ارعاب از سر او بردارند با وجود خون‌هایی که در این راه ریخته شد همچنان ماندگار باقی ماند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      واه انگار جناب نویسنده توی این مملکت زندگی نکردن........ از این مدل آدمها دور و برمون هم از قبل و هم الان زیاد بوده و هست...بیخودی قلم روشنفکری دستت گرفتی که مثلا بگی ما هم هستیم... ی پولی هم دادی برترین ها مرقومه ات را چاپ کنه!!!!!!!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        لابد مادر بزرگ شما اینطور است که این نظر را داری والا چادری ها اکثرا زیبا و با سواد هستند

    • مسعود. الف

      چه ربطی داره؟ چرا اینقدر همه چی رو مذهبی می‌بینید؟ حالا اگه چادر نداشت و فکش جلو بود خوب بود؟ انتخاب کارگردان درست بود؟ اینقدر عقده ای نباشید.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        لابد مادر بزرگ شما اینطور است که این نظر را داری والا چادری ها اکثرا زیبا و با سواد هستند

    • بدون نام

      اگه همین نوع بازی رو یه زن به قول شما بی حجاب داشت یا به قول شما رفتار سخیف مخصوص بی حجابا بود، باز هم همین مطلب رو می نوشتین...آخه چقدر مغزاتون معیوبه؟؟؟یه کم فکر کنین..چرا از حربه ی حجاب برای دیده شدن استفاد میکنین؟

    • پرستوی مهاجر

      آخه بی جنبه ها بی فرهنگا..داد آدمو درمیارید اول صبح‌. اینا همش یه فیلمه... چطور تو کشورای دیگه بر علیه سیاستمدارای فاسد، پلیس فاسد، و هر موضوعی که دلشون بخواد فیلم میسازن اما تو ایران فیلمساز ما نباید جرات داشته باشه پا بذاره روی یه خط قرمزی‌‌....... همین کارا رو کردین دیگه کسی محل به صدا سیما ایران نمیذاره. بابا از کَله های پوکتون خارج کنید این تفکرات مسخره رو

      پاسخ ها

      • بدون نام

        لابد مادر بزرگ شما اینطور است که این نظر را داری والا چادری ها اکثرا زیبا و با سواد هستند

    • بدون نام

      بعدگذشت صدسال هنوزم خیلی از زنان چادری همینجورین این چه مقاله چرندی بود نوشتین اگه زنه بدون چادر رو همه کاره هم نشون میدادن خفه خون میگرفتید.من نظرمو دادم انتشار ندادید به درک

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حتما زنای چادری توی فامیل تو اینجورین

      • بدون نام

        لابد مادر بزرگ شما اینطور است که این نظر را داری والا چادری ها اکثرا زیبا و با سواد هستند

    • ناهید

      کاملا واقع بینانه اس نه ابلهانه نویسنده جان.....

      زنان چادری عقب افتاده،بی سواد،عصر حجری و ..... هستن

      چرا اینقدر بهت فشار اومده

      وقتی که شخصیت بد سریال رو اسمشو میزارن کوروش و داریوش و....

      چرا از این مقاله های بسیار بسیار علمی و هنری نمی نویسی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

      آب روبریزهمونجا که میسوزه...
      خخخخخخخخخخخ

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا همینه دیگه همین کارع باعث شده شما همین فکرا رو راحبه آدمای چادری بکنین

      • بدون نام

        ناهیدخانوم قبول عزیزم!
        تو روشنفکر وباهوش!
        ما متحجر و امل!
        مرسی که انقدر روشنفکری که قضاوت نمیکنی، توهین نمیکنی،تمسخرنمیکنی!
        مرسی که از اونایی نیستی که فقط خودشونو قبول دارن. واقعا بهت افتخار میکنم!‌آفرین که اقلا تو پیشرفته ای،خاله زنک و متحجر و عقب مونده و بیسواد نیستی!!!!!

      • بدون نام

        لابد مادر بزرگ شما اینطور است که این نظر را داری والا چادری ها اکثرا زیبا و با سواد هستند

      • بدون نام

        لابد مادر بزرگ شما اینطور است که این نظر را داری والا چادری ها اکثرا زیبا و با سواد هستند

    • بدون نام

      هیچ نظارتی درصداوسیمانمیشه فقط یه گروه معاندوباندبازونادان سرپرستی میکنن

    • pouya

      واقعا نویسندش کیه. خنگه

    • rama hasani

      مساعل خیلی زیاده برید نقد کنید گیر بدیدبه بدبختی مردم.نه یه سریالی که فقط محض سرگرمیه.

    • بدون نام

      از کی تاحالا روزنامه جوان دغدغه چادر‌ وزن‌چادری داره،بتوچه باید بیان ازشمااجازه بگیرن یعنی زن چادری بیشرف بی‌همه چیزنداریم همشون از بهشت اومدن به بهشت هم بازمیگردن،کسی حجاب نداره هیچ نداره تو غلط کردی گفتی بیشرف همتون ازریشه خرابین آشغالا

    • بدون نام

      چرت و پرت نگید با این تفکر مسموم.تو همین فیلم دختر پروفسور که حجاب چادر هم دارن با شخصیت و فهیم نشون داده شده از طرفی کسی مثل خواهر مهراد که مثلا بد حجابه ، خل میزنه. چشمتون اینها رو هم ببینه.اون زن نماد حجاب نیست و از اول معلوم بود خل وضعه.ضمنا یعنی که چی مثلا فکر میکنید هرکی چادر بوشید تو فیلم باید شخصیت فرهیخته داشته باشه؟ توی جامعه از هردو طیف هم آدمهای عاقل داریم هم خل و چل.فیلم هم میتونه از هرکدوم نشون بده. واقعا که سوگیری دارید تو تفکرتون.

    • امیر

      خداروشکر کسی فهمید که فیلم ساز هدفی در سر دارد...

    • بدون نام

      کلا همیشه توی سریالهای ایرانی زنهای چادری بدبخت، بیسواد و عقب افتاده هستند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        در واقعیت هم همینطورن

      • الی

        بدون نام ۱۱/۵۸
        عزیزم دل نشکن..
        همه جور آدمی باهر مدل پوششی وجود داره. مطمئنم اطرافت دخترها وزنهای چادری وفرهیخته زیادن....خانومایی که رنسانس درونشون، روی تفکرات علمی واجتماعیشون تاثیر گذاشته...وهمچنان تونستن تفکرات دینیشون رو بارورتر کنن

      • بدون نام

        اونی که میگی در واقعیت هم همینطورن من اطرافم پر زن چادریه که تحصیلکرده و فرهیخته هستن چندتا خانم دکتر و معلم چادری میشناسم...استاد دانشگاه چادری میشناسم...خانم چادری میشناسم که طرفدار برابری حقوق زنانه و فعال اجتماعیه و البته در برابر کسایی که به بدحجابا بد میگن سینه سپر میکنه و مخالف اینه که به یه زن به خاطر انتخاب پوششش توهین بشه حتی اگه انتخابش مثل اون حجاب و چادر نباشه...اگه تو فقط چادری بدبخت و بی سواد دیدی به خاطر اینه که کلا شخصیت و جایگاهت طوریه که آدمای بدبخت و بی سواد اطرافتو احاطه کردن و تو فقط اونا رو میبینی و تعمیم میدی...

    • بدون نام

      ادم چادری نمی تونه اینجوری باشه هر آدمی می تونه چادر بپوشه رفتارش هم به خودش ربط داره کار ما همینه کسی که چادر داشت یا ریش معصوم هست اما زنان مانتویی .......

    • بدون نام

      متاسفانه سالهاست که در رسانه های تصویری به حجاب اصیل ایرانی حمله میشود و از این بابت بوق دشمنان شده اند و به بهانه جذب مخاطب پوشش های آنچنانی و روابط غیرشرعی در قالب دوستی جنس های مخالف به تصویر کشیده میشود ولی کو کسی که با این هجمه ها برخورد کند

    • بدون نام

      چه متن مضحکی!!! در کنار این شخصیت شخصیت قوی دختر پروفسور را داریم که چادر دارد !!!!!

    • بدون نام

      آخرفیلمو ببین بعد حرف بزن...زود قضاوت نکن ابله

    • علی

      پیش داوری ممنون،به احتمال زیاد در قسمت های بعدی سریال مهربانو مذهبی و چادری میشه.

    • بدون نام

      فک نمیکنم اینجور باشه اگه اینطور بود پس چرا دختر دکتر معصومه هم که چادریه ولی هم جسوره هم زرنگ وباهوش خوب هم میتونه جواب بده واز حقش با دلیل دفاع کنه اگه کارگردان میخاست چادریها رو مسخره کنه خوب اون دختر دکتر وچادری نمیذاشت

    • بدون نام

      یعنی این روزنامه نمیدونه که اخر این سریال قراره مهربانو چادری بشه؟

    • بدون نام

      لابد مادر بزرگ شما اینطور است که این نظر را داری والا چادری ها اکثرا زیبا و با سواد هستند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چقدر چرند میگی، نه بابا مادربزرگ تورو دیدیم اینارو گفتیم

    • بدون نام

      لابد مادر بزرگ شما اینطور است که این نظر را داری والا چادری ها اکثرا زیبا و با سواد هستند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        زیبا و باسواد؟؟؟؟زارت

    • رها

      من بااین متن کاری ندارم.اما نظرات بعضی ها فقط به هدف توهینه!هم چادری هم مانتویی یا کلا بیحجاب میتونه باشخصیت وفهمیده وعاقل باشه واینکه بعضیا اینجا کل خانم های چادریو هدف توهین خودشون قرار دادن اوج بیسوادیه بنظرمن.اینکه ما با یه پوششی یاعقیده ای مخالفیم دلیل نمیشه راحت توهین کنیم.اگه همه چادری هارو بد میبینین اون از فکر معیوب شماس

    • بدون نام

      کاربر ۱۶:۴۸ خیلی خوب جواب دادی دمت گرم.ممنونتم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج