جاباما
۸۶۴۵۴۱
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

اتهام جاسوسی چین به دو کانادایی

در گرماگرم دستور ترامپ برای محدود کردن هواوی غول مخابراتی چین، پکن &#۰۳۹;مایکل کاوریک&#۰۳۹; و &#۰۳۹;مایکل اسپاور&#۰۳۹; کانادایی را که از مدت ها پیش بازداشت کرده بود به جاسوسی متهم کرد موضوعی که بار دیگر به افزایش تنش ها میان چین و کانادا منجر شده است.

ایرنا: در گرماگرم دستور ترامپ برای محدود کردن هواوی غول مخابراتی چین، پکن 'مایکل کاوریک' و 'مایکل اسپاور' کانادایی را که از مدت ها پیش بازداشت کرده بود به جاسوسی متهم کرد موضوعی که بار دیگر به افزایش تنش ها میان چین و کانادا منجر شده است.

با اعلام این خبر، تنش ها میان چین و کانادا که پیش از این به دنبال بازداشت کاوریک، دیپلمات سابق کانادایی در چین آغاز شده بود بار دیگر تشدید شد اوتاوا قبلا به بازداشت و بازجویی 'مایکل کاوریگ' دیپلمات سابق این کشور معترض شده بود.

پلیس چین می گوید این دو تبعه کانادایی اطلاعات و اسناد محرمانه را جمع آوری کرده و در اختیار نیروهای خارجی قرار داده اند این دو نفر از دسامبر گذشته در بازداشت بسر می بردند اما وزارت خارجه چین از روز پنجشنبه خبر دستگیری آنها به جرم جاسوسی را محرز دانسته و همین باعث تشدید مناقشات میان چین و کانادا شده است.

اتهام جاسوسی چین به دو کانادایی لوکانگ سخنگوی وزارت خارجه چین امروز پنجشنبه خاطر نشان کرد که این افراد مرتکب جمع آوری و یا سرقت اسناد محرمانه و ارایه آن به نیروهای خارجی شده اند.

وی ضمن تشریح مسایل مربوط به بازداشت و دستگیری این دو نفر گفت دیپلمات سابق (کاوریگ) اسناد محرمانه جمع آوری و دیگری که بازرگان است اطلاعات را سرقت کرده است و آنها را به خارجی ها داده اند.

لو کانگ در مورد اینکه دقیقا حکم دستگیری چه موقع صادر شده است اعلام نظر نکرد اما ابراز امیدواری کرد که کانادا در پرونده جاسوسی این افراد دخالت نکند.

اداره جهانی دولت کانادا که به این مسایل رسیدگی می کند با انتشار بیانیه ای دستگیری این دو تبعه در چین را به اتهام جاسوسی محکوم و با آن مخالفت کرده است.

گزارش ها حاکی است دولت کانادا قبلا هم 'لو شایه' سفیر چین در اوتاوا را احضار کرده و مراتب اعتراض این کشور را به وی ابلاغ نموده است اوتاوا تاکید کرده بود این شهروند کانادایی باید فورا آزاد شود.

این کشور افزوده است بازجویی از یک تبعه کانادایی که زمانی در چین دیپلمات بوده است خلاف مصونیت دیپلماتیک به حساب می آید و چنین اقدامی به روابط دو کشور لطمه می زند.

گزارش حاکی است مسئولان اوتاوا به سفیر چین در این ملاقات گفته اند که نباید مصونیت وی زیر سوال برود بلکه باید هرچه زودتر آزاد شده و به کشورش بازگردد این موضوع باعث مباحثاتی میان طرفین شده است.

گزارش روزنامه 'اس سی' هنگ کنگ حاکی است سفیر چین بشدت به کانادا اعتراض کرده و افزوده است که این کشور بر برتری سفید بر دیگر نژادها تاکید می ورزد و فرهنگ غربی را مافوق دیگر فرهنگ ها می داند.

تنش ها میان چین و کانادا از زمان دستگیری خانم 'منگ وانژو' در کانادا آغاز شد، اوتاوا اول دسامبر سال 2018 خانم 'وانژو'، مدیر مالی شرکت مخابراتی 'هوآوی' را به خاطر «نقض تحریم های آمریکا» بازداشت کرد و درصدد استرداد او به آمریکا بود در پی این اقدام کانادا، پکن چند روز بعد دو شهروند کانادایی به نام های 'مایکل اسپاور' تاجر و 'مایکل کوریگ' دیپلمات سابق کانادایی را به اتهام «به خطر انداختن امنیت ملی چین» بازداشت کرد.

روز بیستم دسامبر نیز سخنگوی وزارت امور خارجه چین تایید کرد که سومین شهروند کانادایی به نام 'سارا مک لور' به خاطر «کار غیرقانونی» در چین دستگیر شده است.

با این حال چین تاکید کرده بود پرونده این سه شهروند بازداشتی ربطی به پرونده معاون مالی شرکت هواوی در کانادا ندارد.

دادگاه ونکوور کانادا 10 روز بعد از دستگیری خانم منگ، او را با قید وثیقه 7.5 میلیون دلاری آزاد کرد تا دولت این کشور در رابطه با استرداد وی به آمریکا تجدیدنظر و تصمیم گیری کند.

با این حال هنوز تنش ها میان دو کشور کانادا و چین، در مورد دستگیری این افراد ادامه دارد.

چین سرانجام اواخر دسامبر، خانم مک لور را آزاد کرد و وی به کانادا بازگشت رسانه های کانادایی از خانم مک لور به عنوان معلم نام برده بودند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج