جاباما
۸۶۴۶۸۶
۱ نظر
۵۰۰۰
۱ نظر
۵۰۰۰
پ

پایان سکانس هجدهم لیگ برتر با اعداد عجیب

پرونده هجدهمین دوره رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران با قهرمانی پرسپولیس، سهمیه گرفتن تیم‌های سپاهان، استقلال، پدیده شهر خودرو و سقوط تیم‌های استقلال خوزستان و سپیدرود رشت بسته شد.

فرهیختگان: پرونده هجدهمین دوره رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران با قهرمانی پرسپولیس، سهمیه گرفتن تیم‌های سپاهان، استقلال، پدیده شهر خودرو و سقوط تیم‌های استقلال خوزستان و سپیدرود رشت بسته شد. کی‌روش استنلی و لوسیانو پریرا با زدن ۱۶ گل، آقای گل شدند و محمد کریمی، هافبک جوان طلایی‌پوشان اصفهانی با ۸ پاس گل، آقای پاس گل شد.

طلسم‌شکنی پرسپولیس در بهترین زمان ممکن

سرخ‌پوشان تهرانی در ورزشگاه تختی جم موفق شدند با تک‌گل ماریو بودیمیر به برتری برسند و با ۶۱ امتیاز به سومین فتح پیاپی خود دست پیدا کنند. شاگردان برانکو بعد از ۶ مسابقه به برد دست پیدا کردند و رکورد بدون باخت خود مقابل پارس جنوبی را حفظ کردند. درمقابل، پارس در ادامه روند نزولی خود با این شکست خانگی به‌ عنوان دوازدهمی بسنده کرد تا نسبت به اولین فصل حضور خود ۷ پله سقوط داشته باشد.

تکرار نایب‌قهرمانی امیر

در ورزشگاه نقش‌جهان تیم سپاهان توانست با ۲ گل کی‌روش استنلی و عزت‌الله پورقاز از سد تیم قعرنشین و از پیش سقوط‌کرده استقلال خوزستان بگذرد و با ۵۸ امتیاز به رده دوم برسد. امیر قلعه‌نویی نیز مانند فصل قبل نایب‌قهرمان شد. آنها برای رسیدن به صدر جدول به باخت پرسپولیس نیاز داشتند که این اتفاق رخ نداد. با این حال، آنها نسبت به فصل قبل دقیقا ۲ برابر امتیاز گرفتند و ۱۲ پله ترقی داشتند. آبی‌های خوزستان هم بعد از ۶ فصل به لیگ یک بازگشتند.

قهرمانی نیم‌فصل دوم کافی نبود!

چهارمین آزمون فرهاد مجیدی با دومین پیروزی همراه شد. در شبی که شماره ۲ محبوب، یعنی خسرو حیدری با فوتبال خداحافظی کرد؛ استقلال مانند فصل قبل رتبه سوم را به دست آورد. با این تفاوت که نسبت به لیگ هفدهم سه امتیاز بیشتر کسب کردند، سه گل کمتر زدند و ۵ گل کمتر دریافت کردند. آبی‌پوشان در نیم‌فصل دوم با ۳۲ امتیاز بهترین تیم لیگ بودند اما این برای قهرمانی کافی نبود. مهدی قائدی و مرتضی تبریزی، گلزنان آبی‌ها بودند و درمقابل، مهرداد بایرامی زننده آخرین گل سپیدرود در لیگ برتر نام گرفت. نماینده شایسته گیلان با ۲۰ امتیاز و بعد از ۲ فصل حضور در لیگ برتر به دسته پایین‌تر سقوط کرد تا باز هم گیلکی‌ها در بالاترین سطح فوتبال ایران بدون نماینده شوند.

تاریخ‌سازی یحیی با پدیده

پدیده شهر خودرو به شایستگی برای اولین‌بار سهمیه آسیا را گرفت. تیم دوست‌داشتنی یحیی گل‌محمدی موفق شد در ورزشگاه بنیان‌دیزل با نتیجه ۲-۱ از سد ماشین‌سازی بگذرد و با ۵۶ امتیاز در رده چهارم جای بگیرد. آنها تیمی را بردند که در سال ۹۸ هیچ پیروزی‌ای نداشت و در بدترین شرایط ممکن لیگ را به پایان رساند. تیم رضا مهاجری عنوان سیزدهمی را مال خود کرد و اگر چند هفته دیگر مسابقات ادامه داشت، آنها جزء مدعیان سقوط قرار می‌گرفتند. حسین مهربان و یونس شاکری برای تیم میهمان و محمدحسین کنعانی‌زادگان برای تیم تبریزی موفق به گلزنی شدند.

سهمیه باز هم پرید!

تراکتورسازی دوباره به سهمیه نرسید تا فصل کابوس‌وارش به بدترین شکل ممکن تمام شود. تیم پرستاره و گرانقیمت تبریزی در آخرین هفته در اهواز مقابل فولاد تن به تساوی ۲-۲ داد. ستاره میدان کسی نبود جز لوسیانو پریرا. مهاجم تمام‌نشدنی تیم افشین قطبی دبل کرد و ۱۶ گله شد. گل‌های اشکان دژاگه و اکبر ایمانی هم کارساز شد. بدین‌ترتیب تراکتور به‌عنوان پنجمی بسنده کرد و فولاد در رده هشتم به کار خود پایان داد.

این صنعت نفت رویایی؛ 16 از 18

مجید جلالی برنده تقابل با تیم سابقش بود. مازنی‌ها که لیگ را با باخت خانگی آغاز کرده بودند، این‌بار توانستند با ۲ گل از سد پیکان بگذرند تا با ۳۶ امتیاز در رده دهم به کار خود پایان دهند و خودروسازان تهرانی با ۳۵ امتیاز در جایگاه یازدهم فصل را به پایان برسانند. دیگر خودروساز پایتخت‌نشین هم لیگ را با شکست تمام کرد. ابراهیم صادقی در سومین آزمون خود به‌عنوان سرمربی سایپا با سه گل به آماده‌ترین صنعت نفت تاریخ لیگ برتر باخت. شاگردان پائولو سرجیو در ۶ بازی آخر خود ۱۶ امتیاز دشت کردند و با ۳۷ امتیاز در رده نهم قرار گرفتند. سایپا هم با یک امتیاز بیشتر رتبه هفتم را به دست آورد.

فیروز بدون برد نفت را نگه داشت

نهایتا در آخرین مسابقه تیم‌های نفت مسجدسلیمان و ذوب‌آهن به مصاف هم رفتند که دیدار جذاب آنها با تساوی ۲-۲ خاتمه پیدا کرد. تیم منصوریان در دقیقه ۹۳ از شکست گریخت تا فیروز کریمی بدون حتی یک برد تیمش را در لیگ برتر نگه دارد. نفتی‌ها مانند لیگ چهاردهم‌ آسانسور نشدند و با کسب رتبه چهاردهم ماندنی شدند. ذوب هم با ۴۰ امتیاز در رده ششم قرار گرفت. گل اول لیگ توسط حسن بیت‌سعید به پارس زده شد و آخرین گل به وسیله کریستین اوساگونا به نفت مسجدسلیمان؛ هر دو گل هم در خوزستان.

تعداد بازی‌های برگزارشده: ۲۴۰
تعداد گل‌های زده‌شده: 474 گل (1.95 گل در هر بازی)
تعداد حدودی تماشاگران: یک میلیون و ۷۲۱ هزار و ۷۷۸ نفر (حدود ۱۲ هزار نفر در هر بازی)
قهرمان نیم‌فصل اول: سپاهان 31 امتیاز
قهرمان نیم‌فصل دوم: استقلال تهران ۳۲ امتیاز
بیشترین برد: پرسپولیس، استقلال تهران و پدیده 16 برد
کمترین برد: سپیدرود، نفت مسجدسلیمان و استقلال خوزستان ۳ برد
بیشترین باخت: استقلال خوزستان 18 باخت
کمترین باخت: پرسپولیس یک باخت
بیشترین مساوی: ماشین‌سازی تبریز 17 تساوی
کمترین مساوی: پدیده شهر خودرو و پیکان ۸ تساوی
بیشترین گل ‌زده: سپاهان 46 گل
کمترین گل‌ زده: نفت مسجدسلیمان ۱۶ گل‌
بیشترین گل‌ خورده: سپیدرود رشت 53 گل
کمترین گل خورده: استقلال تهران ۱۳ گل
بهترین تفاضل گل: استقلال تهران 27+
بدترین تفاضل گل: سپیدرود رشت ۲۹-
بیشترین کلین‌شیت: علیرضا بیرانوند 16 کلین‌شیت
بهترین تیم در خانه: پرسپولیس ۳۷ امتیاز
بدترین تیم در خانه: استقلال خوزستان 10 امتیاز
بهترین تیم خارج از خانه: سپاهان ۲۶ امتیاز
بدترین تیم خارج از خانه: استقلال خوزستان 8 امتیاز
بهترین برد خانگی: تراکتور ۶-۰ استقلال خوزستان
بهترین برد خارج از خانه: سپیدرود 1-6 سپاهان/ سپیدرود 0-5 استقلال تهران
پرگل‌ترین بازی لیگ: سپیدرود ۱-۶ سپاهان/ سایپا ۲-۵ سپاهان
بیشترین برد پیاپی: سپاهان، استقلال تهران، پدیده و تراکتورسازی 5 برد
بیشترین بازی بدون باخت: سپاهان ۱۸ بازی
بیشترین بازی بدون برد: استقلال خوزستان و نفت مسجدسلیمان 10 بازی
بیشترین باخت پیاپی: پیکان ۸ شکست

پرسپولیس پرافتخارترین، استقلال پرامتیازترین

پرسپولیس حالا با ۵ قهرمانی، ۲ نایب‌قهرمانی و ۲ عنوان سومی پرافتخارترین تیم تاریخ لیگ برتر است. از لیگ دهم به بعد سپاهان این عنوان را مال خود کرده بود، اما حالا سرخ‌پوشان تهرانی به صدر صعود کرده‌اند. نکته جالب‌توجه این است که استقلال تا به حال ۱۳ بار در جمع سه تیم نخست بوده و از نظر تداوم رکورددار است ولی عناوین قهرمانی آنها از دو تیم دیگر کمتر است. استقلال با ۹۸۷ امتیاز همچنان پرامتیازترین تیم تاریخ لیگ برتر است. پرسپولیس با ۹۲۸ و سپاهان با ۹۱۱ امتیاز در رده‌های دوم و سوم از این حیث قرار دارند.

کروات‌ها 5تایی شدند

برانکو حالا در کنار امیر قلعه‌نویی تنها کسانی هستند که سه سال پیاپی قهرمان لیگ برتر شده‌اند. همچنین با این قهرمانی، تعداد قهرمانی‌هایی که مربیان خارجی در لیگ برتر کسب کرده‌اند به عدد ۵ رسید. جالب این است که هر ۵ عنوان توسط مربیان کروات به دست آمده است.

در این فصل بعد از مدت‌ها میانگین تماشاگران ۲ رقمی شد که این نکته امیدوارکننده‌ای بود ولی در عین حال میانگین گل‌های زده‌شده بعد از چند سال دوباره به کمتر از ۲ کاهش پیدا کرد. بعد از پرسپولیس دوره اول، فولاد دوره‌های چهارم و سیزدهم و همچنین سایپای دوره ششم، پرسپولیس لیگ هجدهم به پنجمین تیمی تبدیل شد که بیشترین گل زده و کمترین گل خورده را به خود اختصاص نداد ولی قهرمان شد. آنها نه در نیم‌فصل اول و در نیم‌فصل دوم صدرنشین نشدند اما تداوم‌شان کمک کرد در پایان به مقام نخست دست پیدا کنند.

تهرانی‌ها 2 رقمی شدند

برای سومین دوره پیاپی ۲ نفر به‌طور مشترک آقای گل لیگ شدند. پیش از این در لیگ ششم مهدی رجب‌زاده و دنیل اولروم با ۱۷ گل به این مهم رسیده بودند و فصل بعد نیز محسن خلیلی به همراه هادی اصغری با ۱۸ گل آقای گل شده بودند. حالا کی‌روش استنلی و شیمبا نیز با ۱۶ گل این عنوان را مال خود کردند. آنها چهارمین و پنجمین خارجی‌هایی بودند که آقای گل لیگ برتر شدند.

این دهمین قهرمانی تهرانی‌ها در لیگ برتر بود. ۵ بار اصفهانی‌ها و ۳ بار خوزستانی‌ها این عنوان را به دست آورده‌اند.

33 سرمربی در لیگ هجدهم!

تیم‌های پدیده، پرسپولیس، پارس جنوبی‌جم، صنعت نفت و سپاهان در این فصل سرمربی خود را تغییر ندادند اما ۱۱ تیم دیگر نفر اول کادرفنی خود را تغییر دادند. مجید جلالی و فیروز کریمی تنها مربیانی بودند که در ۲ تیم مختلف مربیگری کردند. در مجموع ۳۳ نفر در این فصل به‌عنوان سرمربی فعالیت داشتند. استقلال خوزستان نیز با ۵ مربی در یک فصل رکوردشکنی کرد. ۵ مربی خارجی نیز در لیگ هجدهم حضور داشتند که در پایان ۳ تن از آنها باقی ماند.

پرسپولیس با ۶۱ امتیاز قهرمان لیگ هجدهم شد و میانگین ۲.۰۳ امتیاز را بر جای گذاشت که نسبت به ۲ فصل قبل خود با میانگین‌های ۲.۱۳ و ۲.۲ کمتر بود. قهرمانی پاس در سومین دوره لیگ برتر هم دقیقا با میانگین ۲.۰۳ رقم خورده بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      عالی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج