۸۶۴۶۹۲
۲۱ نظر
۵۰۰۹
۲۱ نظر
۵۰۰۹
پ

وضعیت اسفبار؛ ایرانی‌ها به درد دندان نمی‌رسند!

بسیاری از ایرانیان نسبت به بهداشت دهان و دندان خود بی‌توجه هستند. آمارها نیز به این بی‌توجهی صحه می‌گذارد. بر اساس آمارها بیش از ۹۰ درصد از مردم کشور بهداشت دهان و دندان را رعایت نمی‌کنند و هر فرد ایرانى حداقل دو دندان پوسیده، ترمیم شده یا کشیده شده در دهان دارد.

روزنامه همدلی نوشت: بسیاری از ایرانیان نسبت به بهداشت دهان و دندان خود بی‌توجه هستند. آمارها نیز به این بی‌توجهی صحه می‌گذارد. بر اساس آمارها بیش از ۹۰ درصد از مردم کشور بهداشت دهان و دندان را رعایت نمی‌کنند و هر فرد ایرانى حداقل دو دندان پوسیده، ترمیم شده یا کشیده شده در دهان دارد.

طرح پایش بهداشت دندان دانش‌آموزان نیز نشان می‌دهد که بر طبق آمار‌ها دندان پوسیده دانش آموزان از ۵ به ۶ دندان رسیده است.

بی‌توجهی بسیاری از ایرانیان به سلامت دهان و دندان دلایل متعددی دارد که باید آسیب‌شناسی و درمان شود. بسیاری از مردم مراجعه به دندانپزشک و هزینه برای دهان و دندان را کاری لوکس و غیرضروری می‌دانند و در سبد هزینه‌های خود اولویتی برای آن قائل نیستند، به نحوی که تا دندانشان درد نگیرد و به قول معروف وقت کشیدنش نرسد سراغ دکتر و درمانگاه نمی‌روند.

از سوی دیگر بخش قابل توجهی از افراد تمایلی به مسواک زدن نداشته و حتی روش صحیح مسواک زدن را نمی‌دانند. این در حالی است که هزینه‌های دندانپزشکی در کشور هم یکی از گران‌ترین هزینه‌های پزشکی محسوب می‌شود.

به نظر می‌رسد بی‌توجهی به بهداشت دهان و دندان در میان ایرانیان ریشه فرهنگی دارد، جوری که در این زمینه ضرب‌المثل‌های نیز شکل گرفته است. این ضرب‌المثل «دندانی را که درد می‌کند باید کشید »، یا مواردی شبیه به این نشان‌ دهنده نوع فرهنگ غالب در زمینه بهداشت دهان و دندان است.

هزینه درمان دندان که تنها با مسواک زدن قابل پیشگیری است هزینه بالایی است. با این حال اغلب بیمه‌ها از خدمات درمانی دندانپزشکی حمایت نمی‌کنند و تمام بار مالی این بیماری بر دوش بیمار می‌افتتد. بنابراین در حال حاضر و در شرایط نامطلوب اقتصادی کشور که مشکلات اقتصادی و معیشتی تقریبا تمام اقشار جامعه را متاثر کرده است، طبیعی است که دهک‌های پایین و متوسط جامعه توانایی پرداخت هزینه‌های گران دندانپزشکی را نداشته باشند.

به همین دلیل تعداد دندان‌های پوسیده و کشیده در بین طبقات مختلف جامعه به وضوح مشاهده می‌شود و این امر در بین قشر فقیر از فراوانی بیشتری برخوردار است. این در حالی است رعایت بهداشت دهان و دندان در سلامت افراد نقش دارد و باید خدمات ویژه‌ای برای این بخش از سوی مسئولان امر لحاظ شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دیگه چی توی سبد خانوار ایرانی باقی مونده که دندونپزشکی باقی مونده باشه؟
      خدا لعنت کنه مسولین و حکام ایران رو که مردمو بدبخت و بیچاره کررن

    • بدون نام

      چه متن مسخره ای،هزینه ی دندانپزشکی سرسام آوره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        الان خمیردندونهای تو ژاپن و اروپا هست که استفاده ازش پوسیدگی دندان و از بین میبره ولی با فشار بعضی دندانپزشکان وارد ایران نشد چون از پولشون میترسیدن کم بشه حالا این داستان مال قبل از تحریمهای شدید بعد از خروج آمریکا از برجام بود الان که دیگه با تحریمها عمرا وارد بشه اما اگر وارد میشد چقدر در کاهش پوسیدگی مفید بود

    • بدون نام

      ایرانیا دیوونه نیستن نسبت به خودشون بی تفاوت باشن،لطفا امکانات فراهم کنید ،چشم بیش از اروپایی ها اهمیت میدیم

    • عباس مرادی

      99درصد دندان های من شکسته و خراب شده توانایی های مالی کم است همیشه دو. تاش درد می کنه

    • انعکاس

      مشکل پوسبدگی دندان مردم ایران خود قانونگذار هستند که دندان را جز عضو بدن نمیدن تا شامل بیمه بشه.چون دندان بعد از تولد در میاد وحضرات فکر میکنند یه چیز اضافه است و باید از بدن دربیاد.مشکل ما اینجاست..بیخود دنبال راه کار نگردید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دندان و جزو زیبایی حساب میکنن حتی درمان پوسیدگی و عصب کشی رو نه ارتودنسی رو

    • بی نام

      هزینه دندان خیلی زیاد هست توی کشور و همین باعث میشه که اگر دندانی پوسیده یا سیاه بشه ادم نتونه بره بکشه وقتی میبینه سر برج باید یکی دوملیون قسط بده پس باید حق بدیم که قسط در الویت قرار بگیره تا دندان. پس باید یک تدبیری اندیشیده بشه که انشالله مردم بتونن به بهداشت دندان و سلامتیشون برسن.

    • بدون نام

      هزینه های دندان پزشکی بقدری گران است که آدم مجبور میشود بدنبال درمان نباشند
      فهم این مسئله اینقدر سخت نیست

    • بدون نام

      هزینه های سرسام آور مگر میگذارد

    • بدون نام

      چون هزینه اش زیاده و پول ندارن

    • بدون نام

      دردمان زیاد شده که درددندان رومان اثر نداره پول کجاست که بریم؟ پیش دندان پزشک

    • بدون نام

      گرونی گرونی

    • بدون نام

      دندانی که درد میکند اگر نکشیم باید تعمیر وعصب کشی وپر شود.ولی افراد کمی میتوانند هزینه سنگین آن راپرداخت کنند.بیمه ها هم تعهدی به تامین آن ندارند. شمابگید چکار کنیم؟ بااین گرانیها به زور لوازم ضروری رامیتوان تامین کردوپولی برای رفتن به دندان پزشکی نمی ماند.

    • milad m

      شما چرا نمک روی زخم مردم میریزید نمیدونید عصبکشی و ترمیم دندان یا کاشتن چقدر هزینه سرسام اوری دارد دولت دوست داره مردم درد داشته باشه اگه راست میگویند با دفترچه بیمه بگذارند عصب کشی و ترمیم و کاشت دندان را رایگان انجام دهند که این سلامت رایگان دندان وظیفه دولت هستش مثل بقیه کشورها . کسی که بخواد دندانش را ترمیم کنه وام باید بگیره بدبختی اینجاست که وام گیرنده ضامن گیرش نمیاد بخاطر همین مردم به سلامتی دندانهایشان اهمیت نمیدند حالا فهمیدید مغز زنگ زده ها

    • فرهاد.ک

      با این اوضاع گرونی دیگه بودجه کشیدن دندون هم نداریم تا چه رسد به ترمیم، سه تا دندونم چند ماهه درد میکنه نشون دادم دومیلیون هزینه پر کردن و حدود 500 تومن اجرت کشیدن با جراحیه روزی دو بار هم مسواک
      میزنم خرابی دندونها ربطی به مسواک زدن نداره به جیب خالی مردم ربط داره

    • دایی چاییده

      اشکال نداره سرت سلامت دندون میخوای چه کنی،دنیا دوروزه

    • بدون نام

      اينجا هميشه همينى بوده كه الان هست. فقط حدود نيم قرن پيش بود كه چهار صباحى پول مفت نفت باعث شد تقليدى از زندگى آدميزاد در اينجا هم راه پيدا كنه از قبيل بهداشت و اين حرفها. منتها به مزاج ملت بيدار و هميشه در صحنه نساخت و برگشتيم به همون چيزى كه در تمام طول تاريخ شكوهمند و پرافتخارمون بوديم.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        توهم زدی برو ببین قبل از انقلاب چند تا پزشک بود خانه بهداشت حتی تو بسیاری از روستاها نبود

    • بی نام

      متاسفانه مراکز دندانپزشکی دانشگاهی هم اخیرا" با قیمت نزدیک به بخش خصوصی بیماران را پذیرش می کنند که امیدوارم در کاهش نرخ خدمات خود اقدام کنند تا قشر ضعیفی که نا چار به مراجعه به این مراکز هستند دچار مشکل نشوند

    • محمود

      من خودم یکی از افرادی هستم‌که قادر به پرداخت هزینه درمان دندان رو ندارم.واقعا برای من مقدور نیست و خیلی هم معذب هستم ولی متاسفانه تو کشور ما هیچ بیمه ایی هزینه درمان رو تقبل نمیکنه.این در حالی است که در تمامی کشورها هزینه درمان دندان تحت نظر بیمه است و کمکی شایانی به افراد میشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج