جاباما
۸۶۵۳۵۰
۱ نظر
۵۰۰۸
۱ نظر
۵۰۰۸
پ

ادلب؛ «کارت بازی» ترکیه در سوریه

از حضور گروه های تروریستی - تکفیری در استان ادلب (در شمال غرب سوریه) نزدیک به چهار سال می گذرد و قرار بوده عملیات آزادسازی این استان به عنوان آخرین پایگاه تروریست ها در آبان ماه سال گذشته انجام شود که مخالفت روس ها و ترک ها موجب شده تا به امروز این عملیات انجام نشود و عملا کار مبارزه با تروریسم در سوریه به اتمام نرسد.

تابناک: از حضور گروه های تروریستی - تکفیری در استان ادلب (در شمال غرب سوریه) نزدیک به چهار سال می گذرد و قرار بوده عملیات آزادسازی این استان به عنوان آخرین پایگاه تروریست ها در آبان ماه سال گذشته انجام شود که مخالفت روس ها و ترک ها موجب شده تا به امروز این عملیات انجام نشود و عملا کار مبارزه با تروریسم در سوریه به اتمام نرسد.

شرایط در استان ادلب و دو استان همجوار آن یعنی حلب و حماه در ماه های اخیر و با حملات گروه تروریستی موسوم به «تحریر الشام» بغرنج شده است، چرا که تروریست ها در این مدت بارها مناطق مسکونی این دو استان را هدف قرار داده و یا به مواضع ارتش سوریه حمله کرده اند که نقض توافقنامه سوچی بوده است.

بر اساس توافقنامه سوچی قرار بود، در مرحله نخست سلاح سنگین تروریست‌ها از منطقه «عاری از سلاح» خارج و در مرحله بعدی تروریست‌ها از این منطقه بیرون رانده شوند و در مرحله سوم نیز نهادهای دولتی سوریه فعالیت خود را در آن مناطق از سر بگیرند، اقدامی که نه نتها اجرا نشده، بلکه بنابر اخبار موجود تروریست ها خود را نسبت به سال گذشته بیشتر تسلیح و تجهیز کرده اند.

لذا، در شرایطی که توافق‌های آستانه و سوچی و قوانین مربوط به ایجاد مناطق کاهش تنش در ادلب دست و پای ارتش سوریه را بسته بود تروریست‌ها شروع به تحریک ارتش و غیرنظامیان سوری در حومه شمالی حماه حومه جنوب غربی حلب کردند تا جایی که ضمن وارد آوردن خسارات جانی و مالی به ارتش سوریه زندگی شهروندان را هم تحت تاثیر قرار دادند و این اتفاقات در برابر چشم و گوش ائتلاف بین المللی متجاوز علیه سوریه صورت گرفت.

در نشست اخیر آستانه نسبت به سکوت ترکیه در برابر تخلفات گروه‌های مسلح اعتراض شده و دو گزینه پیش روی آن قرار دادند یکی اینکه فورا به همه تعهدات خود در سوچی و آستانه پایبند باشد و به جنگ فرسایشی که عناصر مسلح از تقریبا چهار ماه پیش آغاز کرده‌اند پایان بدهد یا اینکه در برابر اقدام ارتش سوریه برای رسیدگی به این وضعیت و ترسیم نقشه جدید میدانی که به حل نهایی وضعیت ادلب منجر شود، سکوت اختیار کند.

ادلب؛ «کارت بازی» ترکیه در سوریه

دمشق و متحدانش برای نشان دادن جدیت خود در این قضیه و اینکه نشان دهند صبرشان هم اندازه‌ای دارد و اینکه نیروهای مسلح سوریه در اوج آمادگی برای حمله به ادلب هستند صرف نظر از اینکه با چه کسانی روبرو خواهند بود، نیروی هوایی ارتش سوریه و هواپیماهای روسی فعال در سوریه را وارد میدان نبرد کرده و بیش از 45 پایگاه افراد مسلح را زیر آتش گرفتند، توپخانه ارتش سوریه نیز یکی از پست‌های نظامی ترکیه در پیرامون ادلب را هدف گرفت که تلفات جانی از بین نظامیان ترکیه بر جای گذاشت.

با این حال، در چند ماه گذشته ترکیه سعی کرده تا از هر راه ممکن عملیات آزادسازی ادلب را به تاخیر بیندازد و در این اقدام از روسیه نیز کمک گرفته است.مسئله ای که دلایل مشخصی دارد و به نظر می رسد ترکیه به هر طریق ممکن در پی آن است که عملیاتی از سوی ارتش سوریه در ادلب صورت نگیرد.

حال سوال اینجاست که ترکیه از حفظ وضع موجود در ادلب چه اهدافی را دنبال می کند؟ این سوالی است که پایگاه آمریکایی المانیتور در مطلبی بدان پاسخ داده است.

در این مطلب اشاره شده است که ترکیه دو هدف عمده را از حفظ وضع موجود و جلوگیری از آغاز عملیات ارتش سوریه در این منطقه دنبال می کند: در وهله اول، ترکیه به شدت از تعداد زیاد پناهندگانی که ممکن است در صورت آغاز عملیات ارتش سوریه به سوی مرزهای این کشور سرازیر شوند، نگرانی دارد. به ویژه اگر این عملیات در سطحی گسترده آغاز شود و روند فرسایشی به خود بگیرد.

دوم اینکه، احتمال انعقاد توافقی میان دمشق و آنکار در شمال شرقی سوریه وجود دارد و ترکیه قصد دارد از کارت ادلب برای کسب امتیازات بیشتر در هرگونه توافق احتمالی استفاده کند. براساس آن، ترکیه می تواند با استفاده از این مسئله، فرصتی برای ایجاد منطقه امنیتی اش در در امتداد مرزهایش در خاک سوریه به دست آورد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • دونالد ترامپ

      میبینم که نیمی از سوریه دست امریکاست و بخشی هم دست ترکیه ما اینهمه هزینه دادیم شهید دادیم بیابون ها رو پس گرفتیم؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج