جاباما
۸۶۵۶۱۸
۵ نظر
۵۰۱۱
۵ نظر
۵۰۱۱
پ

بنیاد گندمکاران: کشاورزان تن به سلف‌خری داده‌اند

پیش فروش محصولات( سلف خری) و حضور دلالان دو آفت بزرگ خوداتکایی گندم محسوب می‌شود. امسال وزارت جهادکشاورزی برای جلوگیری از این اتفاقات تدابیری سختگیرانه اتخاذ کرده است، اما کشاورزان در برخی از استان‌ها، همچنان تن به سلف‌خری و فروش گندم خود به دلالان داده‌اند.

خبرگزاری ایلنا: پیش فروش محصولات( سلف خری) و حضور دلالان دو آفت بزرگ خوداتکایی گندم محسوب می‌شود. امسال وزارت جهادکشاورزی برای جلوگیری از این اتفاقات تدابیری سختگیرانه اتخاذ کرده است، اما کشاورزان در برخی از استان‌ها، همچنان تن به سلف‌خری و فروش گندم خود به دلالان داده‌اند.

در سالجاری دولت قیمت ۱.۷۰۰ تومان را برای خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم از کشاورزی تعیین کرد. این قیمت مورد اعتراض کارشناسان حوزه کشاورزی قرار گرفت چرا که به اعتقاد آن‌ها افزایش نرخ دلار و در کنار آن افزایش هزینه جاری کشاورزان زمینه پیش فروش محصولات( سلف خری) و حضور دلالان را فراهم می‌کند.

پیش بینی‌ها درست از آب درآمد و در ابتدای سالجاری نمایندگان مجلس نسبت به این اتفاقات و تهدید خوداتکایی گندم هشدار دادند. نمایندگان در تذکر شفاهی در صحن مجلس شورای اسلامی عنوان کردند که طبق گزارشات واصله کشاورزان گندم خود را با قیمت بالاتر از قیمت خرید تضمینی گندم به واسطه‌ها پیش‌فروش و ۵۰ درصد از مبلغ مورد توافق را نیز دریافت می‌کنند.

به گفته این نمایندگان؛ برخی از این واسطه‌ها به‌دلیل اختلاف قیمت گندم داخل با کشور‌های همسایه، گندم را پیش‌خرید کردند تا به خارج از کشور منتقل کنند.

استان‌های زنجان، کردستان، استان مرکزی و ... استان‌هایی هستند که برخی از گندمکاران آن‌ها تن به سلف‌خری و فروش گندم خود به دلالان داده‌اند.

علی‌قلی ایمانی، نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا،‌ در اینباره گفت: افزایش هزینه‌های جاری زندگی گندمکاران و بدهی انباشت آن‌ها به بانک‌ها، دو عامل اصلی پیش فروش گندم توسط کشاورزان است.

وی ادامه داد: شرایط سخت اقتصادی کشاورزان را وادار به معامله با دلالان می‌کند و پای سلف‌خران را به مزارع باز کرده است.

ایمانی با اشاره به تدابیر وزارت جهادکشاورزی برای حذف دلالان از روند خرید گندم، عنوان کرد: گندمکاران قبل از اقدام به کشت بهادارات جهادکشاورزی در شهرستان‌ها مراجعه کرده و سطح قابل کشت خود را اعلام و قرارداد می‌بندند تا بر اساس آن بذر و سایر نهاده‌ها را دریافت کنند.

وی اضافه کرد: پس از کشت گندم کارشناسان ناظر ادارات جهادکشاورزی به مزارع مراجع کرده و سطح سبز مزارع را اندازه گیری و آن را در سامانه شرکت غله( شرکت بازرگانی دولتی ایران) ثبت می‌کنند.

به گفته ایمانی؛ میزان خرید و پرداخت بهای گندم بر اساس ثبت سامانه انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: واریز‌ها نیز تنها به شماره حسابی که به نام کشاورز باشد، انجام می‌شود.

ایمانی در پاسخ به این پرسش که با این تدابیر چگونه امکان حضور دلالان و سلف‌خران در مزارع وجود دارد، ‌گفت: کشاورزان با سلف خران و دلالان توافق می‌کنند تا بهای گندم را پیش از خرید تضمینی دولت دریافت کنند و پس از آنکه دولت پول گندمکاران را واریز کرد، پول را برداشته و تحویل آن‌ها دهند.

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران در پایان تاکید کرد: حتی اگر سختگیرانه‌ترین قوانین اعمال شود در شرایطی که کشاورزان دغدغه اقتصادی داشته باشند زمینه حضور دلالان و سلف‌خران فراهم است.

ایمانی هشدار داد: اگر دولت بخواهد مانند سال‌های گذشته در پرداخت مطالبات گندمکاران تاخیر کند تهدید حضور دلالان بیشتر از همیشه خواهد بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ما حاضریم کندم را زیر بازار به دلالان بفروشیم ولی گندم را نیسه به رانت خواران دولت ندهیم،

    • بدون نام

      گندمی که سال گذشته به دولت دادیم هنوز پولش ران گرفته ایم

    • بدون نام

      چراخودتونو میزنید به نفهمی قیمت گندم کمه حداقل باید دوپانصدباشه اخه گندمکاران خیلیاشون فقط یه فصل کامل یه ایش محصولشونه هرهیکتاری اگه ابی باشه چهارتون اگه دیم باشه دوتن میکنه کشاورزای خردپا چطور زندگیشونو بگذرونن اگه سواد دارید اگه انصاف دارید اگه وجدان دارید اگه میفهمید اگه درک دارید که صفات ادمیت حالیتون نیست

    • کشاورز

      وقتی به کشاورز هیچگونه خدماتی ازطرف دولت
      داده نمی شود و تمام نهاده های کشاورزی بصورت آزاد به دست کشاورز بدبخت میرسه و قیمت گندمی که به صورت واردات ازطرف دولت خریداری میشه چند برابر قیمتی است که بابت قیمت مصوب به کشاورز پرداخت میشه، وازطرفی
      وقتی پول گندم تحویلی به کشاورز مثل صدقه بصورت قطره چکان به حساب کشاورز واریز میشه
      دیگر دولت چه توقعی دارد که کشاورز گندم خود را که با هزارویک بدبختی تولید و برداشت می‌کنه
      مفت و به صورت نسیه به دولت مفت‌خوار تحویل بده؟ من خودم کشاورزم زیر قیمت مصوب دولت گندم خودم رو به دلال می‌فروشم وپولش رو نقدمیگیرم اما به این مفتخواران نمیدم که با کامیون گندم برم تو صف سیلو بعد از دو روز ۲ روز نوبت تخلیه وکلی کسری قیمت افت،گندم تحویل بدم بعدتا چند ماهی منتظر و چشم به راه باشم تا بصورت صدقه پول گندم رو دریافت کنم. پس خودم که هیچ. به دوستان وکشاورزان عزیز وزحمتکش هم توصیه می کنم تولید ودسترنج یکساله خود را به این مفتخواران تحویل ندن، اینا لیاقتشون اینه که برن گندم بی کیفیت را با نقد وچند برابر قیمت داخلی ازخارج وارد کنند تا قدر این قشر زحمتکش رو بدانند و مثل گدا با کشاورز
      برخورد نکنند.

    • گنمکار

      وجدان ندارید. کامنت گذاشتم کارشناسی شده و بدون اینکه به کسی اهانتی کرده باشم. دقیق واز روی واقعیت اما سانسور کردی وپخشش نکردی
      حالا آقای سانسورچی مرد باش و اینو سانسور نکن. ببخشید که بنده کشاورز زجر کشیده رو مجبور کردی کمی تند رفتم. مقصر هم شما بودی
      چون درد دل کشاورزان عزیز و زحمتکش رو نوشته بودم اما پخش نکردی. با معذرت.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج