جاباما
۸۶۵۷۱۰
۱۸ نظر
۵۰۰۷
۱۸ نظر
۵۰۰۷
پ

پشت‌پرده وساطت میان ایران و آمریکا

تنش‌های لفظی و تحرکات نظامی میان ایران و آمریکا شدت گرفته است. بسیاری از ناظران از احتمال وقوع جنگ یا درگیری ناخواسته، ابراز نگرانی می‌کنند، با این حال، برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که حداقل سه کشور میان ایران و آمریکا میانجیگری می‌کنند.

فرارو: تنش‌ها در خلیج فارس به سطوح کم‌سابقه‌ای رسیده است به طوری که برخی از کشور‌های این منطقه، مانند کویت، به منظور آماده شدن برای شرایط جنگی در منطقه، حتی تدابیری برای ذخیره مواد غدایی اندیشیده است.

موافقان و مخالفان جنگ

جمعه گذشته، میان کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس و آمریکا در منامه نشستی برای بررسی امنیت دریانوردی و آزادی عبور و مرور کالا‌ها در منطقه برگزار شده است. مقارن با این نشست اعلام شد که نیرو‌های آمریکایی برای ایجاد «بازدارندگی در برابر ایران» در چند کشور عربی از جمله عربستان و کویت مجددا مستقر می‌شوند. افزون بر این، ملک سلمان بن عبدالعزیر، پادشاه عربستان، برای بررسی حمله خرابکارانه به بندر فجیره امارات و نیز حملات حوثی‌ها به خطوط انتقال نفت عربستان، خواستار نشست اضطراری سران کشور‌های عربی شد.

در این شرایط، یک منبع آگاه در گفتگو با روزنامه کویتی «القبس» اعلام کرد که سه کشور حوزه خلیج فارس، با علم به اینکه شروط مذاکرات بین دو طرف بسیار دشوار است، تلاش می‌کنند آمریکا و ایران را به نشستن پشت میز مذاکرات متقاعد کنند. این منبع گفت: «ما مطمئن هستیم که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، به گفتگو علاقمند است و جنگ نمی‌خواهد. او خواهان یک توافق هسته‌ای جدید، اعمال محدودیت بر قابلیت موشکی ایران و محدود کردن بازو‌های تهران در منطقه است.»

به گفته این منبع، صحنه امروز تاکید می‌کند که سه کشور در شورای همکاری خلیج فارس مخالف جنگ با ایران هستند و در مقابل، سه کشور دیگر موافق جنگ هستند. امری که اختلاف نظر در این شورا را نشان می‌دهد.

به نظر می‌رسد که برخی کشور‌های شورای همکاری دقیقا نمی‌دانند که واشنگتن در خلیج فارس به دنبال چیست. منابع دیپلماتیک کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس گفتند: «از کشور‌هایی نظیر بریتانیا و فرانسه درباره اوضاع پرس‌وجو کردیم. (اما) غافلگیر شدیم که آن‌ها هم مثل ما نمی‌دانند که در ذهن آمریکایی‌ها درباره وقوع جنگ یا عدم وقع آن، چه می‌گذرد.»

این منابع، شرایط را «بسیار حساس» توصیف کردند.

تلاش‌های میانجیگیری در چند کشور

همین شرایط حساس، چندین کشور در منطقه و خارج از آن را برای تنش‌زدایی میان ایران و آمریکا به تکاپو انداخته است. منابع دیپلماتیک به القبس گفته‌اند در حال حاضر، حداقل سه کشور - سوئیس، عمان و عراق- در حال میانجیگری میان ایران و آمریکا هستند. به گفته این منابع، پیام‌هایی که ایران از طریق یکی از این واسطه‌ها ارسال کرده است، سختگیری آن را نشان می‌دهد.

طبق ادعای همین منابع، مقامات ایران چندین شرط برای مذاکره با آمریکا گذاشته‌اند که یکی از آن‌ها برکناری دو تن از مقامات عالیرتبه آمریکا -جان بولتون، مشاور امنیت ملی، و مایک پومپئو، وزیر امور خارجه- است. القبس به نقل از منابع دیپلماتیک آگاه نوشت که مقامات ایران به واسطه‌ها گفته‌اند: «قبل از کنار زدن مایک پومپئو و جان بولتون از پرونده، مذاکره نمی‌کنیم. قبل از آغاز هرگونه تماس با رئیس‌جمهور آمریکا، از آمریکا می‌خواهیم که عذرخواهی کند و به توافق هسته‌ای بازگردد و نقش منطقه‌ای ما را بپذیرد و تحریم‌ها را رفع کند.»

منابع آگاه می‌گویند سفر اخیر اولی ماورر، رئیس‌جمهور سوئیس، به واشنگتن در چارچوب تلاش‌ها برای دور کردن شبح جنگ صورت گرفته است. افزون بر این، عراق و عمان نیز قویا برای نزدیک‌سازی دیدگاه‌های ایران و آمریکا از طریق مطرح کردن ایده مذاکره بر یک الحاقیه ویژه برای توافق هسته‌‎ای (و نه مذاکره بر سر اصل توافق هسته‌ای) تلاش می‌کنند. گفته می‌شود که قطر هم برای وساطت تلاش می‌کند.

نام ژاپن هم به عنوان یکی از واسطه‌ها مطرح شده است. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، اخیرا به توکیو سفر کرده است منابع دیپلماتیک می‌گویند ظریف در ژاپن به میانجیگری این کشور و نقش آن به عنوان «صندوق پستی» میان ایران و آمریکا پرداخته است. همین منابع پیش‌بینی می‌کنند که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، به زودی به ژاپن سفر کند. این منابع گفتند: «برای متوقف کردن تنش‌هایی که ممکن است آتش جنگ را شعله‌ور کنند... مسائل متعددی در پشت پرده، خصوصا در توکیو، در جریان است.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      امریکاالکی کوتانمیادتاباج ندین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آ مریکا به قول ا صفهانی ها ککه خورده آ مریکا با جنابعالی طرفداری آ مریکا مباش

    • امید به زندگی

      خدایا یعنی میشه توافق بشه دلار بیاد رو قیمت واقعیش یعنی ۸ تا ۹ تومان بعد این اراذل و اوباشی که تمام بازارهای سرمایه را تخریب و نابودکردند ، دهانشون مورد عنایت قرار بگیره ؟؟؟
      چه شود ، دلار اومد تو کانال ۱۳ . همینطوری داره می‌ریزه . عراق و عمان دارند به کارهایی می کنند .

      پاسخ ها

      • کهنه سرباز وطن

        برادر من حرص نخور مذاکره با دولت آمریکا انجام شده است و قرار داد ده ساله بسته شده است همه این هیاهو جنگ زرگری است خیال مردم ایران رو راحت کنم جنگی در کار نیست

    • بی نام

      ایران اگر محکم باشد نتیجه به نفع ایران است ایران علاوه بر کنار گذاشتن جان بولتون و پمپئو خواستار طلاق دادن زن ترامپ هم باشد

    • بدون نام

      ینی خودمون توان دیپلماتیک برای مذاکره نداریم که سایر کشورها باید برای گفتگو، میانجی گری کنند؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خله توی جنگ سردیم مثلا

      • جعفر

        جناب اگرشما باکسی دیگر دعوا ودشمنی داشته باشید
        به دشمنت پیشنهادمذاکره میدی یاکسی د ربین شماها واسطه گری میکند؟

    • بدون نام

      یک عده درایران کاسب جنگ وتحریم هستند .که راحت اموال ملت را بغارت ببرند ومردم را به خاک سیاه بکشند تاسف آور ه غارتگران این ثروتهای باد آورده را

      بکشور امریکا وکانادا وانگلستان انتقال میدهند چون خانواده هاشون اونجا هستند .

    • بدون نام

      حالا که خطر جنگ وجود دارد افراط گرایان ایران خفقان گرفته اند

    • بدون نام

      ... درضمن به این نیمچه کشورهای منطقه خلیج فارس، بگوئید فعلا بخشی ازامپراتوری ساسانی را دراختیار گرفته ایم، اگر صداتون دربیاد قادصیه رابا داستانش می‌کنیم توی حلقتان، برای ماشمشیر ازرو می‌بندید! کاری می‌کنیم که به گربه بگوئید ابوالقاسم...

    • بدون نام

      الحاقیه جدید یعنی پذیرش شکست توسط ایران، تازه هیچ نتیجه ای هم برای ایران نخواهد داشت.

      پاسخ ها

      • حمیدرضا

        اصلا گیریم غنی سازی ۱۰۰ درصد داریم. اونوقت خیلی در آرامشیم؟

      • وانک علا خلق عظیم

        مگر این همه ریس جمهور وابنه اش ملت انتخاب کرده برای چی قرار عمان وعراق وقطر مشکلاتمان راحل کنند اینم از برکات دولت روحانی راحت بخوابید قطر و عمان دنبال وساطت هستند وطنم پاره تنم مسئولانت توخواب غفلت هستند

    • بدون نامممم

      امریکا غلط کرده،حالا هسته ای رو روحانی به باد داد، ولی محدودیت موشکی و قطع بازوهای ایران خط قرمز ملت ایرانه،اینا رو میخوان بگیرن تضعیف کنن مارو بعد براحتی خودشونم نمیان،یه داعش درست میکنن ایران عزیز و بزرگ رو به آشوب میکشن مثل کاری که در عراق و سوریه و لیبی شد،اینا میخوان مارو نابود کنن ولی نمیدونن،دست خدا بالاتر از همه دستهاست،به امید ایران بزرگتر و قدرتمند تر

    • بی نام

      هیهات مناالذله. آنهایی که بخاطر دنیای دون امیدوار به تسلیم شدن هستند نه مسلمانند و نه ایرانی . بلکه عده ای ضعیف النفس اند که حاضرند چون کوفیان شیفته سکه های طلای عبیدا۰۰۰ ابن مرجانه شوند و شاهد شهادت نوه رسول خدا باشند . وای بر شما که آخرت را به دنیای دوروزه میفروشید و به دنبال ارزانی دلار ذوق زده شده اید ... .

    • بدون نام

      باج ندهید مردم نمیپذیرند اون دنیا جوابگو هستید

      پاسخ ها

      • بی نام

        جوابگوی چی مردمی که دارن از گرسنگی میمیرن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج