جاباما
۸۶۵۷۹۹
۴ نظر
۵۰۰۶
۴ نظر
۵۰۰۶
پ

پشت پرده طرح آمریکا برای تسلیح عشایر عراق

به نظر می رسد، با نابودي گروه تروريستي داعش در عراق، آمريكا با طرح هاي جايگزين در پي ايجاد اختلاف و تفرقه در میان عراقي هاست؛ به ویژه که تلاش های زیادی برای کاهش نفوذ ایران در عراق انجام داد و تقریبا شکست خورد.

تابناک: به نظر می رسد، با نابودي گروه تروريستي داعش در عراق، آمريكا با طرح هاي جايگزين در پي ايجاد اختلاف و تفرقه در میان عراقي هاست؛ به ویژه که تلاش های زیادی برای کاهش نفوذ ایران در عراق انجام داد و تقریبا شکست خورد.

پس از آنکه آمریکا نتوانست دولت مرکزی عراق را برای کاهش نفوذ ایران در این کشور متقاعد کند و همچنین پس از آنکه فشارها بر دولت این کشور برای خلع سلاح حشدالشعبی بی نتیجه ماند، اکنون با همراهی برخی از جریانات عراقی همسو، در پی طرح های جایگزینی در عراق است که می تواند زمینه های بی ثباتی مجدد در این کشور را فراهم آورد.

در همین رابطه، چندی پیش، یکی از فرماندهان سازمان حشد الشعبی عراق اعلام کرد آمریکا قصد دارد عشایر استان الانبار و عناصر تکفیری را که در بند زندان هستند، زیر نظر خود سازماندهی کند. اقدامي كه براي مقابله با نيروهاي مردمي عراق انجام مي شود كه خواهان خروج آمريكايي ها هستند.

تسلیح عشایر عراق به سلاح‌های آمریکا از سال ۲۰۱۴ از سوی مقامات واشنگتن مورد بررسی قرار گرفته است. آمریکا سعی دارد با تسلیح عشایر سنی مذهبی عراق، با نفوذ نیرو‌های بسیج مردمی در این کشور مقابله کند، چون نیرو‌های حشدالشعبی مخالف حضور امریکایی‌ها در عراق هستند و بار‌ها هشدار داده اند، در صورتی که آمریکایی‌ها خاک عراق را ترک نکنند، به زور متوسل خواهند شد.

از سوی دیگر، سرتیپ «نجم الجبوری» فرماندهی ارتش عراق در نینوا که خود از بزرگان عشایر این استان است، در بیستم اردیبهشت، از مسلح کردن برخی عشایر توسط دولت خبر داد.

او مدعی شد، دولت عراق تصمیم دارد برخی از عشایر استان نینوی (تعداد پنجاه روستا) در نزدیکی مرز با سوریه و همچنین جنوب موصل را برای مقابله با حملات هر از چندگاه داعش مسلح کند.

«اثیل النجیفی» استاندار سابق نینوا که در زمان حمله داعش، حرف و حدیث‌های بسیاری در خصوص نقش وی در سقوط موصل مطرح شد نیز از مسلح کردن عشایر استقبال کرده و آن را «گام مثبت» دانسته است.

مقامات رسمی و دولتی عراق تا کنون واکنشی به این موضوع نشان نداده‌اند؛ اما برخی گروه های سیاسی عراق در خصوص این مسأله ابراز نگرانی شدیدی کرده‌اند؛ به خصوص اینکه طرح مورد نظر حمایت تمام قد آمریکا را نیز در بر دارد. مسأله مسلح کردن عشایر عراق یک بار نیز در سال ۲۰۱۴ مطرح شد که آن زمان نیز حمایت کامل آمریکا و رسانه‌های سعودی را در پی داشت اما ناکام ماند.

به نوشته پایگاه خبری العربی الجدید، برخی از سیاسیون عراقی در مورد تکرار تجربه «شبه نظامیان عشایر» که در سال ۲۰۱۰ از سوی «نوری المالکی» منحل شد، ابراز نگرانی کرده‌اند؛ شبه‌نظامیانی که بسیاری از آن‌ها سپس به گروه های تروریستی از جمله داعش پیوستند.

چند تن از بزرگان عشایر در استان الانبار به العربی الجدید گفتند، آمریکا از موضوع مسلح کردن عشایر حمایت می‌کند و اخیرا نشستی میان فرماندهان آمریکایی با رهبران عشایر در پایگاه «عین الاسد» در استان الانبار برگزار شده و آمریکایی‌ها وعده دادن سلاح را به عشایر داده‌اند. طبق گفته آن‌ها آمریکایی در صدد افزایش نقش عشایر در استان الانبار تا مرزهای استان بغداد هستند.

«سعد المطلبی» عضو شورای استانداری بغداد از مخالفان اصلی این طرح است و به العربی الجدید گفت که مسلح کردن عشایر در استان‌های مجاور بغداد همچون الانبار، عراق را به دوره «شبه‌نظامیان عشایر» بازمی‌گرداند.

او در ادامه افزود: مسلح کردن عشایر، قدرت آن‌ها را در برابر حکومت افزایش می‌دهد و عشیره‌ها اگر خواهان مبارزه با تروریسم هستند به عضویت نیروهای مسلح رسمی درآیند، بدون اینکه نیازی به تجربه کردن دوباره شبه‌نظامیان عشایر باشیم.» المطلبی همچنین گفت، مسلح کردن عشایر، به گروه های سیاسی مرتبط است که منافع خود را به منافع ملی ترجیح می‌دهند و در ادامه با بیان اینکه آمریکایی‌ها در پی این مسأله هستند، از هرگونه سوءاستفاده آمریکا از این موضوع در خلال بحران به وجود آمده میان این کشور با ایران، هشدار داد.

در این میان «محمد خلیل» از رهبران حزب «دموکرات کردستان» نیز از توزیع سلاح میان عشایر ابراز تعجب و نگرانی کرد و گفت، این اقدام موجب بحرانی شدن اوضاع می‌شود.

العربی الجدید در پایان نوشت که مطرح شدن مسأله توزیع سلاح در میان عشایر اهل سنت در استان نینوی و دیگر مناطق با برخی خواسته‌ها از سوی برخی گروه های سیاسی برای خروج نیروهای الحشد الشعبی از این مناطق همراه شده و این موضوع در میان بحران میان آمریکا و ایران سؤالات بسیاری را ایجاد می‌کند.

بسیاری از ناظران، تسلیح گروه های عشایر سنی و نیروی حشد الوطنی را در راستای مقابله با نیروهای طرفدار ایران ارزیابی می کنند. نیروهایی که بخش عمده ای از آن ها جزوی از ارتش عراق هستند و بخشی دیگر نیز همچنان مأموریت مبارزه با داعش را بر عهده دارند.

از سوی دیگر، یکی دیگر از اهداف احتمالی آمریکایی ها، استقرار این نیروها در مرزهای عراق و سوریه است؛ جایی که نیروهای حشدالشعبی حضور دارند و نقش عمده ای در مبارزه با داعش در جنوب و شمال غرب عراق و همچنین شرق سوریه ایفا کردند.

در نهایت اینکه تسلیح این نیروها در شرایطی که داعش تقریبا کامل موجودیت خود در عراق را از دست داده، توجیهی ندارد و قطعا منجر به تنش ها و بی ثباتی هایی در عراق پسا داعش خواهد شد؛ تنش هایی که بار دیگر می تواند منجر به قدرت گیری داعش و گروه های تروریستی دیگری شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چیزی که عوض داره گله نداره

    • بدون نام

      مدیران قوی === مردمان دانا

    • بدون نام

      بما ربطی نداره خودشون میدونن

    • بدون نام

      قراره راه ایران به سوریه از مرز الانبار . البوکمل بسته بشه که داره نتیجه میده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج