جاباما
۸۶۵۸۳۴
۲ نظر
۵۰۰۸
۲ نظر
۵۰۰۸
پ

لیست نهایی ایران برای یونسکو

«یلدا»، «عود»، «جشن مهرگان»، «مینیاتور»، «زیارت تادئوس» و «جنگل‌های هیرکانی» به یونسکو فرستاده شدند تا با تائید کارشناسان یونسکو و بررسی مشکلات آن‌ها پرونده‌های نهایی برای ثبت جهانی در ۲۰۱۹ معرفی شوند.

خبرگزاری ایسنا: «یلدا»، «عود»، «جشن مهرگان»، «مینیاتور»، «زیارت تادئوس» و «جنگل‌های هیرکانی» به یونسکو فرستاده شدند تا با تائید کارشناسان یونسکو و بررسی مشکلات آن‌ها پرونده‌های نهایی برای ثبت جهانی در ۲۰۱۹ معرفی شوند.

محمد حسن طالبیان دوشنبه ۳۰ اردیبهشت در نشست خبری روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی که در سازمان میراث فرهنگی برگزار شد، به پرونده‌های ثبتی ایران در حوزه‌های میراث ملموس و ناملموس در یونسکو اشاره کرد و گفت:

در بخش میراث ناملموس پنچ پرونده آماده برای ثبت در فهرست میراث جهانی در دستور کار هستند. پرونده «یلدا» به صورت مستقل، پرونده «عود» به صورت مشترک با سوریه، پرونده «جشن مهرگان» به صورت مشترک با کشور تاجیکستان، پرونده‌ی «مینیاتور» با کشورهای ترک‌زبان و «زیارت تادئوس مقدس» با همراهی کشور ارمنستان تهیه و قبل از نوروز به یونسکو فرستاده شدند تا با بررسی کارشناسان یونسکو نقاط قوت و ضعف پرونده‌ها اعلام و در صورت نیاز به تکمیل به ایران برگشت داده شوند.

پرونده‌ای که بعد از ۱۴ سال، مستقل به یونسکو رفت

او با بیان این‌که پرونده «جنگل‌های هیرکانی» نیز همراه با دیگر پرونده‌ها برای ارائه در اجلاس میراث تاریخی قبل از نوروز به یونسکو ارائه شده است، ادامه داد: این جنگل‌ها در محدوده‌ی چهار استان مازندران، ایلام، گلستان و سمنان قرار گرفته‌اند که قرار است تیرماه سال جاری در اجلاس میراث جهانی در باکو ارائه و بررسی شود.

طالبیان با اشاره به این‌که احتمال وجود چالش‌هایی در خصوص ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی، وجود دارد، توضیح داد: در سال ۲۰۰۵ کشور آذربایجان برای نخستین بار پرونده جنگل‌های هیرکانی را به یونسکو ارائه داد که با اعتراض ایران، پرونده رد شد، چون ۹۵ درصد این جنگل‌ها در خاک ایران قرار دارند، در نهایت قرار شد این پرونده در قالب پرونده‌ای مشترک به نام ایران و آذربایجان در فهرست میراث فرهنگی ثبت شوند که تحقق آن نیز در سال‌های گذشته با مشکلاتی روبه‌رو شد، تا اجلاس ۲۰۱۹ که ایران پرونده جنگل‌های هیرکانی را به صورت مستقل به یونسکو ارائه داده است.

او اضافه کرد: با توجه به این‌که توجه و تاکید جهان و کارشناسان داخلی ما به ثبت جنگل‌های هیرکانی معطوف شده، موضوعات مطرح شده ثبت پرونده هیرکانی را در یونسکو مدنظر قرار دادیم. در سال‌های گذشته در جنگل‌های هیرکانی شاهد ویلاسازی و دست‌اندازی‌های مختلف بودیم، بنابراین حفاظت از آنچه که باقی مانده برای ما اهمیت زیادی دارد.

وی همچنین درباره‌ی چالش‌های فنی که در پرونده ثبت جهانی هیرکانی وجود دارد، اظهار کرد: ما به موضوعات فنی این پرونده ایمان داریم، در نهایت نظر جهانی در ثبت جنگل‌های هیرکانی مهم است. می‌توان گفت اگر چالش بین کشوری که در حوزه ایران و آذربایجان وجود دارد حل شود، مشکلی برای ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی نخواهیم داشت.

به گفته‌ی وی، بعد از جنگل‌های هیرکانی، پرونده راه‌آهن برای اجلاس سال ۲۰۲۰ به یونسکو ارائه می‌شود.

هیأت امنایی شدن ۲۰ پایگاه ملی در کشور

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی در ادامه از هیئت امنایی شدن ۲۰ پایگاه، بنا و محوطه‌ی زیر نظر سازمان میراث فرهنگی خبر داد و گفت: از این به بعد تخت جمشید، پاسارگاد، حافظیه، سعدیه، سعدآباد، نیاوران، باغ فین، موزه ملی، طوس، میدان امام و کاخ گلستان به صورت هیئت امنایی اداره می‌شوند.

وی همچنین از انجام اقدامات لازم برای هیأت امنایی کردن هشت پایگاه میراثی دیگر در اختیار سازمان میراث فرهنگی خبر داد که قرار است به زودی اجرایی شوند.

تفاهم نامه‌ی شیرازی‌ها با سه ارگان مختلف

او از مهمترین این برنامه‌ها را امضای تفاهم‌نامه بین اداره کل میراث فرهنگی استان فارس با سه ارگان صداوسیما، اداره کل اوقاف و سازمان نظام مهندسی استان دانست.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به شعار امسال ایکوم که به «آینده سنت»، ادامه داد: مسیر آینده پایدار از گذشته می‌گذرد و اگر نتوانیم گذشته را بشناسیم نخواهیم دانست که آینده به کجا می‌رود.

طالبیان همچنین با اشاره به اینکه ایجاد موزه‌های بزرگ با مشکلات مالی متعددی نیز همراه است، گفت: در سال‌های گذشته توانستیم موزه دوران اسلامی و موزه بزرگ مشهد را به بهره‌برداری برسانیم، موزه مفاخر فارس نیز با فعالیت بخش خصوصی در جریان بهره‌برداری قرار می‌گیرد، همچنین موزه فرش و موزه یزد در اولویت بهره‌برداری قرار دارند موزه یاسوج نیز در آخرین مراحل خود به سر می‌برد و تا سه ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      این همه شریک گرفتن برای چیه!!! این کشورها همه جو ایران بزرگ هستند.

    • بدون نام

      از میراث تاریخی امسال هیچ پرونده ای ارائه نشده است؟ اینها که گفتید همه شان میراث ناملموس و طبیعی بود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج