۸۶۶۲۴۸
۲۰ نظر
۵۰۰۹
۲۰ نظر
۵۰۰۹
پ

منتجب‌نیا: روحانی برای برگزاری رفراندوم انگیزه دارد

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است رئیس‌جمهوری برای برگزاری رفراندوم انگیزه دارد و بر این مبنا از دولت و مجلس می‌خواهد قانونی برای برگزاری رفراندوم تدوین و تصویب کنند تا این ظرفیت نهفته قانون اساسی بالفعل شود.

خبرگزاری ایرنا: یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است رئیس‌جمهوری برای برگزاری رفراندوم انگیزه دارد و بر این مبنا از دولت و مجلس می‌خواهد قانونی برای برگزاری رفراندوم تدوین و تصویب کنند تا این ظرفیت نهفته قانون اساسی بالفعل شود.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری شب گذشته در جمع دانشجویان اظهار کرد که قانون اساسی ما ظرفیت‌های بالایی دارد و اگر در یک مسأله مهم فرهنگی، اجتماعی یا سیاست خارجی، اختلاف‌نظر داریم، می‌توانیم از اصل ۵۹ استفاده کنیم.

در این باره حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب اظهار می‌کند: قانون بحث رفراندوم را برای حل اختلافات بیان می‌کند. وقتی مبنای کار ما قانون اساسی باشد، که باید هم باشد، می‌توان مثلا در موضوع مذاکره هم به آرای عمومی یا همان همه‌پرسی رجوع کرد. در مسائل مهم دیگر هم می‌توان از راهکار همه‌پرسی استفاده کرد.

او اضافه می‌کند: بسیاری مسائل هست که لاینحل مانده و مورد اختلاف چند گروه، دسته و اندیشه است. همه گروه‌ها هم می‌گویند که مردم با ما هستند، اما باید از طریق انتخابات و صندوق رأی مشخص کنیم که اکثریت مردم کدام سمت‌وسو هستند.

منتجب‌نیا با اشاره به اظهارات امام خمینی (ره) می‌گوید: هم در فرمایش‌های امام و هم در قانون اساسی مردم صاحب این کشور معرفی شده‌اند و آن‌ها هستند که تصمیم نهایی را می‌گیرند. وقتی این مسئله را بپذیرم و واقعاً به آن باور داشته باشیم، مسائل دیگر حل می‌شود. اکثریتی از مردم نظری دارند و اقلیت باید تابع اکثریت باشند ولو اینکه به تعبیر امام، اکثریت اشتباه کنند. امام بار‌ها فرمودند: اگر مردم اشتباه کنند حقشان است، چون نظام متعلق به آن‌هاست و آن‌ها باید نظر دهند. اگر مردم در رأی دادن اشتباه کنند، بهتر است که ما مردم را در اداره امور دخالت ندهیم و حتی کار یا نظر خوبی را بر آن‌ها تحمیل کنیم.

این فعال سیاسی می‌افزاید: نفس بها دادن به مردم و نظرخواهی کردن از آنان خیلی ارزشمندتر از این است که ما تصمیم خوبی بگیریم، ولی نظر مردم با آن مخالف باشد.

منتجب‌نیا تأکید می‌کند: همه‌پرسی ظرفیتی است که در قانون اساسی در نظر گرفته شده و تا زمانی که این قانون محور و مبنا است، همه باید تابع آن باشند.

او در ادامه به مواردی که می‌توان برای آن‌ها رفراندوم برگزار کرد، اشاره می‌کند و می‌گوید: به‌جز بحث سیاست خارجی، ما در مسائل فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی هم اختلاف‌نظر زیادی داریم. دو نظر در مقابل هم هستند که هیچ‌گاه هم حل نشده‌اند و هر دو نظر هم معتقدند که مردم با آن‌ها هستند. در این شرایط می‌توان این موارد اختلافی را پیدا کرد و به رأی مردم گذاشت.

او ادامه می‌دهد: اگر همه‌پرسی در این موضوعات برگزار شود، حضور، امید و نشاط مردم در مسائل مختلف کشور بسیار زیاد خواهد شد و مردم لمس خواهند کرد که خودشان تصمیم‌گیرنده هستند و کسی چیزی بر آن‌ها تحمیل نمی‌کند. در نتیجه نیز آنان به‌عنوان صاحبان نظام، پای نظام می‌ایستند و کسی خود را کنار نمی‌کشد.

منتجب‌نیا سپس به نحوه برگزاری رفراندوم اشاره و پیشنهاد می‌دهد قانونی برای برگزاری رفراندوم در مجلس تصویب شود.

او می‌گوید: اگر فرآیند همه‌پرسی بخواهد شبیه اصلاح قانون اساسی باشد، فرآیند پیچیده، مشکل و طولانی دارد و معلوم نیست که به نتیجه مطلوب کسانی که دنبال این قضیه هستند، برسد. در قانون اساسی ذکر نشده که همه‌پرسی چه مراحلی را باید طی کند و قانونی هم برای این کار نداریم.

منتجب‌نیا اضافه می‌کند: آقای روحانی که برای برگزاری رفراندوم انگیزه دارد و بار‌ها آن را مطرح کرده است، با ارسال لایحه‌ای، فرآیند همه‌پرسی را به‌صورت قانونی درآورد که هر وقت لازم شد این کار انجام گیرد و نظر مردم فصل‌الخطاب باشد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب از مجلس و دولت درخواست می‌کند قانون همه‌پرسی را تدوین و تصویب کنند تا از ظرفیت نهفته همه‌پرسی که در قانون اساسی به آن تأکید شده است، استفاده شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • منتظر

      روحانی برای ادامه ریاست خود رفراندوم بگذره

      پاسخ ها

      • ( SHERVIN )

        اتفاقا روحانی از خداشه رفراندوم انجام شود و او برکنار کنند چون دیگر تمام راه های فرار را خود بسته است.

    • بدون نام

      چه چیزی را میخواهد رفراندم بزاره ، بگید ادامه کارش رو رفراندم بزاره

    • بدون نام

      در مورد هر حرفی که از طرف مردم اظهار نظر میشه ومیفرمایند مردم ایران نمیخواهند یا مردم ایران اجازه نمیدهند .باید از ملت نظر خواهی کنند بعد نظر ملت را رسانه ای کنند نه اینکه بدون سوال از ملت از جانب ملت جواب دهند چه منفی چه مثبت .پس نظر رئیس جمهور درست است

      پاسخ ها

      • س

        تمام کارهای رئیس جمهور واقعا درست است هیچ مشکلی نداریم ی ۸سال دیگه برایش تمدید می کنیم که بهتر از حسن کلید تمام مشکلات مردم را حل کرده

    • بدون نام

      مردم هم به روحانی رأی دادن،حالا پشیمان هستند و ناامید.صرف رأی دادن،امید و نشاط نمیاره،مغلطه ممنوع.
      روحانی ، ناتوان و سرگردان

    • صادق

      اگرازابتدا به مردم اقتدامیکردیدومردم رادرانتخاب اموری که فکرمیکردند درآن ذینفع هستندآزادمیگذاشتیدبسیاری ازمشکلات حل میشد.باهمه این تفاسیردرنهایت وبه نام مردم، آنی میشودکه مدنظرتان است .یقینااگرطالب مذاکره نباشیدبه دنبال نظرمردم نیزنخواهیدرفت!!

    • محمود

      اگه ما میفهمیدیم که به تو رای نمیدادیم

    • بدون نام

      رای گیری نمیخواد همه خواهان مذاکره هستن به غیر از دلالان تحریم مفسدان اقتصادی و پول دارها که سرمایه هایشان پنچ برابر شده مرگ بر دلالان تحریم

    • استادی

      با سلام خدا عاقبت ما را با این تفکرات جهت دهی شده شما ختم به خیر کند

    • یعقوب

      حاج اق نظر مردم شرطه نه نظر شماها پس ازطرف مردم حرف نزنید

    • آریوبرزن

      رفراندم میتونه نطر اکثریت مردم رو مشخص کنه ، الآن اقلیتی هر سازی دلشون میخواو میزنن

    • بدون نام

      دوباره نزدیکای رای گیریه ما شدیم مردم وهمه کاره خر خودتونید کسی برای مردم تره خورد نمیکنه

    • کاک بهرام

      انصافا کار درست و قانونی میباشد و همینطور موجب از بین رفتن اختلافات جناحی و گروهی میشود . نظام اجازه بدهد ما مردم خودمان سرنوشت مان انتخاب کنیم و اگر انتخاب خوب یا بد داشته باشیم حداقل مسیولیتش با خود مردم است .

    • کاک بهرام

      انصافا کار درست و قانونی میباشد و همینطور موجب از بین رفتن اختلافات جناحی و گروهی میشود . نظام اجازه بدهد ما مردم خودمان سرنوشت مان انتخاب کنیم و اگر انتخاب خوب یا بد داشته باشیم حداقل مسیولیتش با خود مردم است .

    • بدون نام

      عوض این دلقک بازیها مرزها رو ببندید و مشکلات اقتصادی رو حل کنید

    • بدون نام

      هیچ وقت نمیزارن این اتفاق بیافتد چون از قبل نتیجه ی اون میدونن برای همین منافع یه عده به خطر می افتتد برای همین هوچی گری میکنن

    • بینام

      برای ریاست کردن چه نقشه هایی که ندارید دریغ از یک زره خدمت روحانی ودارو دسته اش هر چه زودتر زحمت از سر مملکت کنند برای ارامش مردم بهتر است رفراندوم پیش کش

    • بدون نام

      ایکاش میشد نمایندگانی به مجلس فرستاد تا همه سلایق اونجا باشند در انصورت رفراندوم نیازی نبود نمایندگان واقعی تصمیم میگرفتند .مگر نه اینکه مجلس باید عصاره ملت باشد اما متاسفانه اینگونه نیست .شاید هنوز به اون پختگی نرسیدیم تا نماینده ای انتخاب کنیم که مطالباتی خارج از اصول و عرف را مطرح نکند

    • بدون نام

      رفراندومی در کار نخواهد بود. این آقا بهتره از خودش بپرسه چرا تا حالا استیضاح نشده و چرا مجلس مماشات کرده.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج