۸۶۶۶۷۲
۱ نظر
۵۰۰۵
۱ نظر
۵۰۰۵
پ

به بهانه ممانعت از بازی مخیتاریان؛ قربانیان سیاست

در تاریخ فوتبال چند بازیکن قربانی سیاست شده و از یک یا چند بازی خاص محروم شدند.

سایت نود: اجازه ندادن به مخیتاریان برای حضور در فینال لیگ اروپا مقابل چلسی به دلایل کاملا سیاسی رخ داده و شاید در نگاه اول کمی عجیب به نظر برسد اما به هر حال مسبوق به سابقه است.

در واقع مهاجم آرسنال به خاطر تبار ارمنی خودش و مشکل داشتن جمهوری آذربایجان (کشور محل برگزاری فینال لیگ اروپا) با ارامنه از این بازی محروم شد تا بار دیگر نقش پررنگ سیاست در ورزش خودنمایی کند. در تاریخ فوتبال کم نبودند افرادی که دخالت‌های سیاسی، دوری موقت و شاید همیشگی آن‌ها از رده ملی و باشگاهی را در پی داشت.

بازیکنی تحت تعقیب پلیس

سایمون کوپر در کتاب «فوتبال علیه دشمن» داستان یک فوتبالیست از تیم برلین شرقی را روایت می‌کند که به خاطر علایقش تحت تعقیب، بازجویی و گاه آزار و اذیت پلیس آلمان شرقی قرار می‌گیرد. دلیل این اتفاق، مشکوک بودن به عقاید سیاسی این بازیکن و حمایتش از دنیای سرمایه‌داری نام گرفت. در این شرایط پس از اطمینان نسبی از وابسته بودن او به سیستم اطلاعاتی دنیای سرمایه‌داری، تهدیدها افزایش یافت و این بازیکن بهترین دوران خودش را در ترس و زیر نگاه سازمان‌های جاسوسی سپری کرد.

به بهانه ممانعت از بازی مخیتاریان؛ قربانیان سیاست

مخالفت با دنیای سرمایه‌داری

ایگور بینی‌کوف در تمام دوران فوتبال حرفه‌ای خودش بازیکن بزرگی نبود و شاید تنها دوره روی جلد رفتنش زمانی بود که در اعتراض به پایان رژیم کمونیستی شوروی سابق در اوج جوانی تصمیم گرفت دیگر برای تیم ملی روسیه ( که آن را به رسمیت نمی‌شناخت) بازی نکند. او بر تصمیمش تاکید داشت و به همین دلیل دوران ملی این بازیکن جوان خیلی زود خاتمه یافت.

کار جالب دژآگه

اشکان دژاگه زمانی برای تیم امید آلمان بازی می‌کرد اما به خاطر به رسمیت نشناختن رژیم صهیونیستی در رقابتی که به حضورش نیاز بود، مقابل این رقیب حاضر به بازی نشد و از آن زمان، آلمانی‌های خشمگین حاضر به بخشیدن او نشدند. در نتیجه، دژاگه از حضور در تیم ملی آلمان طرد شد و با فراغ‌بال، پیراهن کشور زادگاهش یعنی ایران را به تن کرد.

دکتر نابغه و جنجال بزرگ

دکتر سوکراتس به عنوان یکی از نوابغ تاریخ فوتبال و برزیل با عقاید سیاسی خاص خودش شناخته می‌شد. او یکی از مخالفان سرسخت دیکتاتوری کشورش در دهه 80 بود و بارها چه با شعارهای روی هدبند خودش و چه با کمپین‌های سیاسی اعتراضش به وضعیت موجود را نشان داد. او حتی چندین بار عامدانه دعوت به تیم ملی برزیل را دعوت کرد چون پادشاهی دیکتاتورگونه را در شان ملتش نمی‌دانست. زمان گذشت، دموکراسی به برزیل لبخند زد و سوکراتس هم کفش‌ها را آویخت. وقتی جانش را از دست داد، قهرمان‌بازی‌هایش مو به مو در خاطرات مرور شد.

فرار از دیوار برلین

یکی از سیاسی‌ترین بازی‌های تاریخ جام‌جهانی، نبرد آلمان شرقی با آلمان غربی در مرحله گروهی جام‌جهانی 1974 بود؛ جایی که تنها گل اشپاوسر، برتری غیرمنتظره آلمان شرقی را به ثمر رساند. از او به عنوان یک قهرمان در آلمان شرقی نام برده شد اما اشپاوسر شیفته زندگی غربی بود و به همین دلیل چندی پس از این گل با عبور مخفیانه از دیوار برلین به قسمت غربی رفت تا همراه همسر و فرزندانش زندگی بهتری را جست و جو کند. او بعد از آن گل هرگز حاضر نشد برای آلمان شرقی به میدان برود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • دونالد ترامپ

      فیفا اینهمه شعار میده سیاست به ورزش ربطی نداره پس عملش کو ای خاک بر سر فیفا یوفا اذربایجان که ابروی مسلمان رو برده با تهدید یک انسان

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج