۸۶۶۸
۱ نظر
۵۰۰۲
۱ نظر
۵۰۰۲
پ

بیست سال پس از شروع

لینوکس در همه جا!

لینوکس، سیستم عامل متن بازی که به تازگی بیست ساله شد. سیستم عاملی که از اولین و مهمترین اجزای دنیای متن باز بوده و هست. سیستم عاملی که آنقدر خوب بنا شده که هنوز هم مشتق گیری از آن ادامه دارد.


لینوکس در همه جا!

لینوکس. سیستم عامل متن بازی که به تازگی بیست ساله شد. سیستم عاملی که از اولین و مهمترین اجزای دنیای متن باز بوده و هست. سیستم عاملی که آنقدر خوب بنا شده که هنوز هم مشتق گیری از آن ادامه دارد. حالا لینوکس به خوبی از پس سورپرایز کردن سازندگانش بر می آید. این سیستم عامل حالا تقریبا هر معماری پردازنده ای را پشتیبانی می کند و از عهده موبایل های کم مصرف گرفته تا سوپر کامپیوتر ها بر می آید.
اگر چه مک.او.اس ایکس و آی.او.اس هم مانند خود لینوکس، از یونیکس استفاده می کنند؛ اما خود لینوکس اهدافی کاملا متفاوت را دنبال می کند. شاید این سیستم عامل هیچ وقت نتواند جای مک یا ویندوز را روی کامپیوتر های دسکتاپ بگیرد. اما دارد سلطه اش را روی موبایل ها و تبلت ها و سرور ها و سوپر کامپیوتر ها و غیره و غیره گسترش می دهد. حال که خبر ها درباره لینوکس تا این حد هیجان انگیز است، پس بیایید نگاهی داشته باشیم بر دستاورد های لینوکس در عرصه های مختلف. ادامه مطلب لطفا.
- اندروید:

لینوکس در همه جا!

گوگل سیستم عامل اندروید را مبتنی بر هسته لینوکس نهاد. آخرین برآورد ها حکایت از این دارند که اندروید با بیش از 40 درصد سهم، دارد دنیای اسمارتفون ها را قبضه می کند. کروم او.اس گوگل که سیستم عاملی تحت وب برای لپتاپ هاست نیز بر مبنای لینوکس ساخته شده است.


- سیستم عامل منتخب سرور ها:

لینوکس در همه جا!

لینوکس هم اکنون بخش بزرگی از سرور ها و وبسایت های بزرگ جهان را اداره می کند. وب سایت هایی مثل آمازون، فیس بوک و گوگل. سوپر کامپیوتر واتسون آی.بی.ام که توانست انسان را هم به چالش بکشد، مبتنی بر لینوکس ساخته شده است.

- Red Hat:

لینوکس در همه جا!

کلاه قرمز یا Red Hat اولین ویرایش تجاری لینوکس بود. شرکت Red Hat بزرگترین و موفق ترین کمپانی بازار متن باز بوده است که هم اکنون سرمایه ای برابر 7.3 میلیارد دلار دارد. این شرکت با توزیع «کلاه قرمز» مصرف کننده های تجاری را هدف قرار داد و ثابت کرد که حتی از یک سیستم عامل آزاد و متن باز هم می توان پول در آورد. البته ویرایش کلاه قرمز رایگان نیست و باید هشتاد دلار برایش پول بدهید.

- سیستم عامل بزرگان و حرفه ای ها:

لینوکس در همه جا!

در اولین روز های پیدایش لینوکس، تصور می شد این سیستم عامل به حاشیه صنعت IT رانده شود و توسط دانشگاه ها یا کمپانی های کوچکی که می خواهند در هزینه هایشان صرفه جویی کنند، به کار گرفته شود. اما وضعیت برعکس شد و بزرگان IT مانند دل، IBM، HP ، Novell و Oracle استراتژی استفاده از لینوکس را پیش گرفتند و محصولاتشان را سازگار با این سیستم عامل طراحی کردند. چرا که مشتریان آن ها این را طلب می کردند.

- Web OS برای محصولات مصرفی و شايد ماشین ها

لینوکس در همه جا!

اگر چه اچ.پی، تصمیم گرفته تبلت تاچ پد و دیگر دستگاه های مبتنی بر وب.او.اس را بکشد. اما این شرکت قصد ندارد خود سیستم عامل را دور بریزد. این سیستم عامل مبتنی بر لینوکس احتمالا در محصولات مصرفی دیگر و شاید حتی اتوموبیل ها به کار برده خواهد شد.

- رشد لینوکس در گستردگی و پیچیدگی:

لینوکس در همه جا!

لینوکس بیش از 14 میلیون خط کد دارد که از آن ها بیش از 520 هزار حق امتیاز ثبت شده است.در سال 1995، حدودا 100 توسعه دهنده روی هسته لینوکس کار می کردند. در سال 2010، این عدد به هزار نفر رسید.


- گسترده ای عظیم از توزیع های لینوکس:

لینوکس در همه جا!

لینوکس هم اکنون صد ها توزیع مختلف دارد. بعضی از آن ها به شدت تخصصی هستند. مانند سیستم عاملی که برای مدیا سنتر ها کاربرد دارد. بعضی از آن ها مانند «کلاه قرمز» هم به سوی قبضه کردن بازار پیش می روند. اما فعلا اوبونتو با سهم 34 درصد در مقام نخست قرار گرفته و کلاه قرمز، با سهم 28 درصدی اش در مقام دوم قرار دارد.

- همکاری شفاف:

لینوکس در همه جا!

همکاری و توسعه شفاف لینوکس، فضا را به سمتی برده که اگر یک توسعه دهنده تغییرات مطلوبی را در سیستم عامل اعمال کند، دیگر توسعه دهندگان نیز می توانند از مزایای آن بهره مند شوند. برای مثال قابلیت های real time یا زمان وافعی لینوکس توسط ارتش ایالات متحده گسترش یافتند. در حالی که هم اکنون بازار سهام وال استریت هم از این ویژگی برای تبادل بورس سهام نیویورک استفاده می کند!

- بدون لینوکس راه اندازی بعضی چیز ها غیر ممکن بود:

لینوکس در همه جا!

لینوکس به کسانی که ایده ای در ذهن داشتند کمک کرد که سریع و ارزان کار خود را شروع کنند. بدون لینوکس فیس بوک هرگز شکل نمی گرفت. این سایت از سرور هایی بهره می برد که توزیع ده دلاری Solaris روی آن ها نصب شده بود.

- لینوکس همه جا:

لینوکس در همه جا!

حالا کجا می توان لینوکس را پیدا کرد؟ همه جا! از تلویزیون های هوشمند گرفته تا بعضی کنسول های بازی. از ماشین های پول شمار فروشگاه ها گرفته تا بازار های بورس سهام. این روند صعودی ادامه خواهد داشت و دارد.
شما چقدر به لینوکس و دنیای متن باز علاقه مند هستید؟ از کدام یک از توزیع های لینوکس استفاده می کنید؟ نظر خود را بیان کنید.


منبع : نارنجی
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بهراد اسلامی فر

      «اگر چه مک.او.اس ایکس و آی.او.اس هم مانند خود لینوکس، از یونیکس استفاده می کنند»
      لینوکس از یونیکس استفاده نمی کنه. لینوکس از استانداردهایی پیروی می کنه که باعث می شه در خانواده یونیکس ها قرار بگیره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج