۸۶۶۸۲۲
۳۷ نظر
۵۰۰۴
۳۷ نظر
۵۰۰۴
پ

خسته نباشید! دریا و شمال در محاصره‌ی زباله‌ها

موضوع دپوی زباله در نواحی شهری شهرستان های بابلسر و فریدونکنار و شهرهای استان مازندران بیش از یک دهه شمال کشور خصوصاً مازندران با بحران زباله روبرو کرده تا آنجا که نماینده این دو شهر هشدار داده است: اگر در مورد پسماندها که در ۲۷ نقطه استان مازندران دپو می شود، چاره اندیشی نشود، به بمب شیمیایی بدتر از حلبچه تبدیل خواهد شد.

برترین‌ها: موضوع دپوی زباله در نواحی شهری شهرستان های بابلسر و فریدونکنار و شهرهای استان مازندران بیش از یک دهه شمال کشور خصوصاً مازندران با بحران زباله روبرو کرده تا آنجا که نماینده این دو شهر هشدار داده است: اگر در مورد پسماندها که در ۲۷ نقطه استان مازندران دپو می شود، چاره اندیشی نشود، به بمب شیمیایی بدتر از حلبچه تبدیل خواهد شد.

معضل انباشت غیراصولی زباله در منطقه بابل در اواسط دهه ۷۰ که منجر به نارضایتی عمومی و امنیتی گسترده مردم شد که البته به صورت موقت و مقطعی در این خصوص چاره اندیشی شد و در برخی از موارد باعث حوادث بسیار تلخ گردید.

خسته نباشید! دریا و شمال در محاصره‌ی زباله‌ها

در همین رابطه ولی‌الله نانواکناری؛ نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس گفت:

* امروزه میلیون ها تن زباله در مناطق ساحلی، جنگل ها و اطراف رودخانه ها رها شده که متاسفانه شیرابه های آن وارد زمین های کشاورزی می شود و بر کیفیت و کمیت انواع تولیدات کشاورزی، دامی و آبزبان تاثیر مخرب می گذارد.

* صدمات ناشی از انباشت زباله به قدری است که سلامت هموطنان عزیزمان در استان های ساحلی اقصی نقاط کشور را به خطر انداخته و آنها را انواع بیماری ها از جمله بیماری سرطان تهدید می کند.

* حجم انبوه تولید و رهاسازی و دپوی پسماندها در استان های شمالی به یک معضل زیست محیطی تبدیل شده و بیراهه نیست که برخی از فعالان محیط زیست کشور در بیان میزان شدت و دامنه دپوی پسماند بر این باورند که اگر چاره اندیشی نشود، در آینده نزدیک از بمب شیمیایی که در حلبچه ریخته شد، خطرناکتر و فاجعه بارتر خواهد بود.

* به مجموعه دولت و وزرای مرتبط با این موضوع تاکید می کنم که اگر در مورد پسماندها که در 27 نقطه استان مازندران دپو می شود، چاره اندیشی نشود، به بمب شیمیایی بدتر از حلبچه تبدیل خواهد شد.

* در شمال ایران دپوی غیراصولی زباله ها در جنگل، سواحل و رودخانه ها باعث آلودگی خطرناک و غیرقابل جبران محیط زیست و منابع آب شرب کشاورزی شده است که پسماند خانگی در استان مازندران از نظر میزان تولید روزانه نزدیک به 3 هزار و 150 تن زباله می باشد که یک هزار و 145 تن از آن روستایی و مابقی برای محدوده شهری است که همین ظرفیت در استان گیلان 2 هزار تن و در استان گلستان یک هزار تن می باشد.

* 68درصد زباله ها تر بوده، 9 درصد آن کاغذ، 5 درصد شیشه، 7 درصد پلاستیک، 3 درصد فلز، 3 درصد سوخت و 5 درصد منسوجات می باشد که می توان گفت 90 درصد زباله ها به صورت غیراصولی و غیربهداشتی دفع می شود.

* جنگل های مازندران روزانه 753 هزار لیتر شیرابه را در خود جای می دهد در حالی که این آمار فاجعه آمیز است و حتی باعث انقراض برخی از انواع ماهی ها و حتی باعث توقف صادرات خاویار شده است.

* به دلیل عدم مدیریت صحیح در رابطه با معضل پسماند در استان های شمالی، بیشترین آسیب را استان مازندران به خود دیده که این وضعیت باعث انقراض گیاهان و حیوانات خواهد شد.

لاریجانی: آقای رحمانی فضلی این موضوع را جدی بگیرید

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به این معضل محیط زیستی واکنش نشان داده گفته است: آقای رحمانی فضلی موضوع پسماند مشکلی است که در مناطق شمالی و جنوبی کشور وجود دارد و شما باید برای حل آن وقت بگذارید چرا که در برنامه توسعه به آن تاکید شده است، لذا آقای رحمانی فضلی این موضوع را جدی بگیرید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      زامبی های ملعون.بعد من میگم اینها رو راه ندید شمال بهم فحش میدن.تازه شروع کردند به مهاجرت به شمال خیلیهاشون.طبیعت رو که نابود کردند میخوان قومیتمون رو هم بر...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حرف الکی نزن، نهایتش 1درصد این زباله ها از مسافرا باشه، بقیه کار خودتونه، بعدشم شما کسب و کارتون از مسافرا هستش، خیلی ناراحتی از نون خوردن میوفتی!

      • بدون نام

        خودتون زامبی طبیعت هستین نیازی به کسی نیست

      • بدون نام

        ای برادر درد منم اینه نه به غیر بومی

      • بدون نام

        راه ندن مگه کی هستی تو افتادین به جون زمین و درخت و دریا طبیعت

      • بدون نام

        ۱۳:۲۰
        تا وقتی که بعضیا نیومده بودن شمال اینجوری نبود هزاران سال دست مردم بومی بود و مشکلی پیش نیومد خجالت نمیکشید

      • بدون نام

        ده میلیون نفر که تو شمال زندگی میکنند اگر یک میلیون هم بودند بازم جایی برای دپوی زباله نداشتند مسافر هم که میاد میشه پنجاه میلیون که دیگه خیلی زیاده

    • بدون نام

      خودشون به شمال طبیعت گند زدن با این حجم زباله بعد میندازن گردن مسافر جالبه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو لطف کن نیا

      • بدون نام

        خودشون؟ یعنی جمعیتشون خیلی زیاده یا فرهنگشون به خوبیِ قبایلِ متفرقه ی ایران نیست؟؟؟

      • بدون نام

        اين قبایلِ متفرقه رو خيلى خوب مياى
        بدبختى در اينجاست كه بهشون حقنه كردن كه شماها خيلى هم كار درست هستين و عند تمدن و فرهنگين و باورشون هم شده

    • بدون نام

      گند زدن به شمال همش درحال زمین و جنگل خواری و مفت بری از دریا و مرکبات چوب درخت برای ویلا و هیزم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ویلا رو دارند برای شما ...ها می سازند.پاتون از شمال بریده بشه دیگه نمی سازند و جنگلها احیا میشه.فعلا باید جلوی اومدن شماها رو گرفت

    • بدون نام

      شهرداری اکثر شهرهای مازندران گیلان باید عوض بشن . فقط سیترای نوشهر تمیزه قدم به قدم ساحل سطل گذاشتند چون از مسافر پول میگیرن میرسن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شهردار گیلان جنوبیه!!!! از وقتی اومده سر کار مهاجرت از جنوب به شمال زیاد شده

      • بدون نام

        تصحیح: استاندار گیلان

      • بدون نام

        تشریف بیار ساحل سیترا همین امروز من کلی زباله جمع کردم ریختم توی جای زباله ۵۰ هزار تومان ورودی داد پدر طبیعت را در آورد آقای مسافر دور تا دورش همه کثافت چادرش را جمع کرد رفت یک هفته آنجا بود:

    • بدون نام

      انوقت اقایون مدرن ترین پروژه های تبدیل زباله به سوخت رو قبول نکردند.........
      اگر مسئولی هست که میتونه کاری بکنه لطفا زیر پست من مسیج بگذاره.

    • بدون نام

      خدایا این طبیعت رو چرا دادی به مردم بی اخلاقش میدادی به مردم بافرهنگ تهران شیراز چند شهر دیگه

    • بدون نام

      توی دنیا کثافت تر از ایرانی ها هست واقعا????

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مثل ما توى دنيا هست (يه نمونش ونزوئلا). اما داغون تر از ما راستش فكر نكنم باشه

    • بدون نام

      شهر کثیف دور ساحل ویلاسازی غیر قانونی ساحل بوی گند فاضلاب چی داره دیگه شمال قدیم نیست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تقصیر بومیان طمعکاره که بخاطر سودجویی با قبایل مهاجم به شمال همدستی می کنند

      • بدون نام

        ۱۳:۳۲ حق با شماست. جفتشون مقصرند و طبق معمول هركدومشون هم ميخواد همه تقصير را بندازه گردن بقيه. عين مردم كه ميگن همه چى تقصير دولته و دولت هم ميگه همه چى تقصير دشمنه

    • بدون نام

      چی شد دزدای ویلا ها رو گرفتن یا نه

    • بدون نام

      مازنداران خخخخخخخ
      الان میگن مسافرا

      پاسخ ها

      • کیوان

        واقعا امان از دست کارتون خوابهای تهرانی که تن ماهی میخورند و کنار خیابون و پارکها چادر میزنند و زباله میریزند !!!! و تازه بقیه رو غربتی میدونند ، از بس که نفهم هستند !!!

    • بدون نام

      نمایندها هشدار دادن

    • امین

      چرا همش تذکر الکی میدین ! بابا یکبار هم با مسببین این حادثه برخورد کنید واقعاً از این همه پشت گوش انداختن مسائل توسط مسئولان خسته شدیم ! آخه این چه وضعیه یک قانون سفت و سخت بذارین طرحهای برخورد با متخلفین رو بازنگری کنین والله بالله اگه پلیس نیروش رو برای مبارزه با اینجور معضلات اجتماعی و زیست محیطی بذاره خیلی بهتر از اینه که دنبال موتورسوار و دوچرخه سوار بیافته ! مشکلات مملکت با برخوردهای سلیقه ای و من گفتم اون اجرا نکرد حل نمیشه !

      پاسخ ها

      • بدون نام

        متخلفی وجود نداره دپوی زباله کار شهرداری هاست.هیچ برنامه ای برای دفع اصولی وجود نداره دولت هم فقط کاری میکنه که نفع مادی داشته باشه .متاسفانه نماینده ها هم همینطورن فقط به فکر نفع مادی هستن اونهمه بودجه ای که برای جاده سازی و راه اهن صرف شد برای رسیدگی به اینکار میزاشتن تا حالا حل شده بود

    • بدون نام

      ملت نادان== مدیران نادان[ویرانی کشور]

    • مهدی

      بعد از سالهاااا تازه میفرمایند این موضوع را جدی بگیرید. با تشکر امضا !!

    • کیوان

      دولت کارش شبیه ملانصرالدینه ، ابهای جنوب رو میخواد شیرین کنه ، اونوقت ابهای شیرین رودخانه های گیلان و مازندران با ورودیهای فاضلاب و شیرابه های کارخانجات و همچنین زباله های شهری تبدیل به الوده ترین ابهای ایران شده . سرطان های مرتبط با الودگیهای محیطی در گیلان و مازندران بیشتر ناشی از تداخل فاضلابهای شهری و الودگیهای محیطی با ابهای سطحی است ، ( با توجه به انکه این دو استان ابهای سطحی و الودگی پذیر دارند که در محصولات کشاورزی و دامی بهره گیری میشوند ) . رودخانه های شهری استان گیلان و مرداب انزلی و همچنین دریای خزر به حدی الوده هستند که دست زدن به انها شبیه دست زدن به زباله های بیمارستانی است . امیدوارم دولت از نظرات کارشناسان مرتبط با حفظ محیط زیست بهره برداری و از نابودی طبیعت شمال اجتناب نماید .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        امیدوار باش

    • بدون نام

      این شهرها شهردار ندارند مرتب پاکسازی کنند زباله انباشته نمیشود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        از شهرداری ها متنفرم ولی مشکل با پاکسازی حل نمیشه زباله هایی که از شهرهای دیگه میارن تو جنگل میریزن و حجم مسافرت بالا به شمال هفته دیگه که شبهای احیاست فقط اخبار جاده ها رو ببین کجا پرترافیک ترین جاده ها رو داره دوباره چند روز بعدش عید فطره باز ببین کجا پرترافیک ترین محورهاست اگر فقط متعلق به شهرهای شمال بود شهرداری میتونست کاری کنه ولی رهاسازی زباله های استانهای دیگه و حجم بالای مسافرت به شمال این دو تا رو نمیشه فقط شهرداری کنترل کنه اول باید مانع ورود کامیونهای حمل زباله به جنگلها بشن از هر استانی بعد فرهنگ سازی در مورد زباله بارها دیدم از تو ماشین کیسه پوست تخمه و بطری آب معدنی و پوست چیپس و پفک بیرون پرت شده همه اش با هم باید باشه وگرنه هی کامیون زباله خالی بشه تو جنگل شهرداری بره برای پاکسازیش شدنی نیست همه اش با هم باید باشه

    • دانشجو AUT

      نکته ای را لازم میدانم که یادآوری کنم.
      بسیاری از ما شمالی ها کسب و کارمان مستقل از توریست و مسافر است.
      کافیست سری به شهرک های صنعتی و کارخانجات چوب و کارخانجات لبنیات و فرآورده های گوشتی بزنید تا موضوع بهتر روشن شود.
      از توجهتان سپاسگزارم.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج