۸۶۷۱۲۳
۱۴ نظر
۵۰۰۹
۱۴ نظر
۵۰۰۹
پ

هشدار نسبت به کوچ مستاجران به حاشیه شهر‌ها

داغی زودتر از موعد بازار مسکن امسال، حالا نگرانی هایی را نه فقط در حوزه اقتصاد که در حوزه اجتماع رقم زده است.

خبرآنلاین: داغی زودتر از موعد بازار مسکن امسال، حالا نگرانی هایی را نه فقط در حوزه اقتصاد که در حوزه اجتماع رقم زده است.

بررسی ها نشان می دهد افزایش ۴۰ تا صد درصدی اجاره بها در برخی مناطق شهری سبب شده است مستاجران امکان تمدید قراردادهای خود را از دست بدهند و کوچ به مناطق پایین تر از از دست دادن کیفیت زندگی را برای اداره اقتصادی در دستور کار قرار دهند اما این همه ماجرا نیست چرا که برخی قدرت ماندن در پایتخت را از دست داده اند اما از دست رفتن این قدرت نمی تواند زمینه بازگشت به شهرهای محل تولد را رقم بزند.

در حوزه کارشناس اقتصاد مسکن با هشدار نسبت به بروز یک مهاجرت بزرگ از کلانشهرها و شهرهای بزرگ به حاشیه شهرها و سکونتگاه‌های غیررسمی به دلیل افزایش نرخ اجاره‌‌بهای مسکن، گفت:اگر دولت امسال برای مستاجران کاری انجام ندهد مرتکب خطای بزرگی شده است.

فردین یزدانی، با بیان این که در بازار اجاره دو دسته سیاست داریم، به تسنیم گفته است:‌یک دسته سیاست‌های کوتاه مدت و فوری مثل کمک هزینه اجاره است. به نظرم چنانچه امسال دولت این کار را انجام ندهد مرتکب خطای بزرگی شده چراکه وضعیت بازار اجاره بهای مسکن حاد خواهد بود.

وی با تاکید بر این که با توجه به مولفه‌های تورم و وجود گروه‌های زیر خط فقر بسیار ضروری است یک اقدام سریع در شرایط بحرانی انجام شود، افزود:‌ بخش دیگری هم داریم که مثلا برنامه‌هایی که اگر امروز شروع کنیم دو سال دیگر جواب می‌دهد. مانند بسته‌های تشویقی برای توسعه اجاره داری حرفه‌ای برای گروه‌های کم درآمد و متوسط.

کارشناس اقتصاد مسکن با یادآوری این‌که هم‌اکنون خیلی خانه‌های سازمانی ادارات دولتی مختص مدیران شده است، ‌ گفت: حق مسکن ۱۰۰ هزار تومانی کارگران نزدیک به صفر است. اگر یک مدیریت کارآمد داشتیم اینها را داخل یک صندوق جمع‌آوری و یک برنامه تولید مسکن اجاره‌ای برای کارگران اجرا می‌کرد با همین منابع مالی.

یزدانی با بیان این‌که اتحادیه‌های کارفرمایی قطعا از این برنامه استقبال می‌کردند چرا که به نفع آنها هم بود، افزود:‌ این کار باعث می‌شود کارآیی نیروی کار در صنایع و کارخانجات بالا رود. بنابراین اجرای برنامه‌های استیجاری بسیار ضروری است.

حداقل دستمزد زیر خط فقر

وی با بیان این که الان حداقل معاش برای خانوارها برای اینکه حداقل زندگیشان را تامین کنند در کف خط فقر، ۲.۵ میلیون تومان است، ‌ اظهار کرد: این در حالی است که حداقل دستمزد ما یک و نیم میلیون تومان است. ایران از این نظر جزو معدود کشورهایی است که حداقل دستمزد زیر خط فقر دارد. حالا فرض کنید در این شرایط ۳۰ درصد افزایش اجاره‌بها داشته باشید اتفاقی که خواهد افتاد اینکه خانوار یک: ناچار است از مخارج غذایی و بهداشتی کم کند.

یزدانی ادامه داد:‌اگر این کار کفاف هزینه ها را ندهد خانوار ناچار است از تهران (کلانشهرها) بار مهاجرت را ببندد برود به سمت حاشیه تهران یا شهرهای بزرگ دیگر. بنابراین یک مهاجرت اجباری و جابجایی نسبتا بالایی از شهرهای بزرگ به سمت حاشیه خواهیم داشت. حاشیه محلی است که محل سکونتگاه غیررسمی است و ساماندهی فضایی و مدیریت فضایی کافی را ندارد.

وی با بیان این‌که در این صورت با انباشت فضایی فقر و یک نوعی تجمع فقرا مواجه خواهیم شد، ‌ بیان کرد:‌ خانوارهایی که در حاشیه و سکونتگاه های غیررسمی ساکن می‌شوند در یک تله فضایی گرفتار می‌شوند و نمی‌توانند هرگز از فقر رهایی پیدا کنند چرا که فرصت‌هایی که در شهرهاست الزاما برای آنها در محلاتشان نیست.

کارشناس اقتصاد مسکن با اشاره به این که یعنی یک فقر مضاعف و یک محیط غیرانسانی ساخته می‌شود برای انبوهی از جمعیت که خدمات شهری کافی هم اکثرا ندارند. ، تصریح کرد:‌ما سال ۸۴ بالغ بر ۶ میلیون ساکن سکونتگاه غیررسمی داشتیم که سال ۹۲ به ۱۱ میلیون افزایش یافته است. با توجه به روندی که مشاهده می‌شود سال آینده ۵ تا ۶ میلیون نفر به این جمعیت افزوده خواهد که یک معضل بزرگی از نظر اقتصادی و اجتماعی خواهد بود.

پیش از این وزیر راه و شهرسازی نیز تاکید کرده بود که برنامه هایی برای مهار روند تورمی در حوزه اجاره بها در دستور کار است . در این راستا، دریافت مالیات تصاعدی از مالکان ، دریافت مالیات از خانه های خالی و همچنین تعیین سقف نرخ اجاره بها از جمله طرح هایی است که ارائه شده است .

هر ساله فاصله خرداد تا شهریور داغ ترین دوره زمانی نقل و انتقالات ر بازار اجاره تلقی می شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      با روحانی تا ۱۴۰۰۰

    • بدون نام

      خدایا مگر اینکه تو کاری بکنی
      وگر نه ملت داره از دست می ره
      یا ظهور منجی ات را برسان یا خودت یه کاری بکن
      این راه و روش بنده داری نیست...خخخخخ

    • بدون نام

      برادر خوابی!!!خیلی وقته دیگه کارگر جماعت نمی تونه داخل شهر ساکن بشه، پدیده ای که پیش بینی می فرمایید خیلی وقته به وجود اومده. یه سر به اطراف تهران بزنید.

    • بدون نام

      تورا خدا ی ای مسولین یکار بکنید واقعا گرایی اجاره مسکن و خرید خونه سربه فلک شید نمیخواید کاری کنید چرا هیچ قانونی تو این کشور نیست هرکسی هرقیمتی را دوست رابه این مردم بدبخت بیچاره تحمیل میکنه ایران شده کشور بی درپیکر وبی قانون اخه نمایندهای که اصلا ازدرد مردم خبر ندارید بجای که میشینید طرح ولایحه ی که الان خیلی جزه درد اصلی حامعه نیستن رااجرا میکنید یبارهم محکم بنشینید مشکل مسکن را که مشکل اصلی جامعه است حل وفصل کنید ببینید مشکل اصلی کجاست چرا هرکسی هرقیمتی را دوست را روی مسکن میذارومردم کم درم طبقه ضعیف هم باید ازانها تعبیت کند

    • بدون نام

      خرج که از کیسه مهمان رود حاتم طایی شدن اسان بود! خود دولت مردم رو سرکیسه میکنه بعد کدوم منطق میگه باید چوب حراج به مال مردم بزنه!

    • بدون نام

      درود بر روحانی:))

    • بدون نام

      با این دولت متاسفانه امیدی نیست

    • بدون نام

      گران کردن پایتخت برای گروههای خاص موجب مهاجرت مردم به حاشیه شهرها میشود تفکری است که توسط تصمیم گیران ، پیگیری میشود .

    • احمدم احمد

      عوضش امنیت داریم

    • امیر عباسپور

      فقط حرف میزنید

    • کاک بهرام

      خاک عالم توی سرتون با این کشور داری که میکنید . من 50 سال سن دارم با اینکه نتونستم یک متر خونه برای خانواده ام بخرم الان توی خورد و خوراک و اجاره مسکن موندم . آخه بی وجدانها من چکار کنم با این همه تورم و گرانی . چقدر شرمندگی خانواده را تحمل کنم . این روزها به این فکر میکنم چرا اشتباه کردم و ازدواج کردم . خدایا من چکار کنم.

    • بدون نام

      ما هایی که در حاشیه تهران تواسلام شهر هستیم ویک خونه پنجاه متری داریم وباحقوق روز مزد داریم فقط زنده موندن رو تمرین میکنیم تو این شرایط که همون یک تکه نون رو به زور بدست میاریم به زوربا قطع کردن اب به خاطر این که پول نداریم بابت فاضلاب که می خان درست کنن بدیم اخه مگه چه خبره جنس اون لوله از چیه که باید سه ملیونونیم بدیم از کجا بیاریم تا شکم شما رو سیر کنیم خدا ازتون نگزره مسئولین که فقط به فکر عیش ونوش خودشون هستند

    • بدون نام

      فقط برای رای گیری بدوید و معطل نکنید.

    • هاشم

      سلامدیروزخانمی دارفانی راوداع کردورفت امروزمراسمی برایش گرفتندکه بیاببین
      اماتاقبل ازمرگش اه وناه میکردازگرانی وتورم وبالارفتن قرضشان
      عجب!
      فرهنگ اسلامی ماچطورمانندابیکه درجریان است ولی میراب رهایش کرده هدرمیرود؟
      کاش مسئولان وثروتمندان متولیان فرهنگی معنی دعای امام سجادعلیه السلام رادرک میکردندومدینه فاضله رابنامینمودند
      اللهم الغض دین کل مدین اللهم الشف کل مریض
      اگرکل مریضهاشفایابنددکترهاچه کنندلپ مطلب همین است درک ما ازدین ناقص است مافلج مغزی هستیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج