جاباما
۸۶۷۱۶۵
۲ نظر
۵۰۰۰
۲ نظر
۵۰۰۰
پ

وال استریت ژورنال: ریاض به دنبال حمله به قطر بود

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مقامات آمریکایی، سعودی و قطری نوشت، عربستان در جهت یافتن منبع گاز طبیعی سال ۲۰۱۷ نقشه‌ای برای حمله به قطر طراحی کرده بود.

ایسنا نوشت: روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مقامات آمریکایی، سعودی و قطری نوشت، عربستان در جهت یافتن منبع گاز طبیعی سال ۲۰۱۷ نقشه‌ای برای حمله به قطر طراحی کرده بود.

این روزنامه در این گزارش آورده است، طرح سعودی شامل تسلط بر میدان گاز طبیعی شمال قطر بود که بزرگترین میدان گازی جهان محسوب می‌شود.

طبق نوشته این روزنامه، تسلط بر میدان گازی قطر عربستان را به یکباره به دومین صادرکننده گاز طبیعی مایع در جهان تبدیل می‌کرد. این روزنامه می‌نویسد، طرح تسلط بر این میدان گازی جزئی از طرح و نقشه‌ای بزرگتر برای پایان دادن به مناقشات مرزی بین دو کشور بود.

طبق گفته مقامات سعودی، قطری و آمریکایی، دیدگاه ولیعهد محمد بن سلمان رهبر دوفاکتوی عربستان برای سال ۲۰۳۰ که هدف صادرات گاز تا سال مذکور را در برنامه دارد یکی از دلایلی افتادن به فکر حمله به قطر بود.

این روزنامه افزود، مقامات آمریکایی عربستان را متقاعد کردند که حمله به قطر به منزله نقض گسترده نظم جهانی خواهد بود.

ریاض از کمبود استفاده از ذخایر گاز طبیعی و هزینه بر بودن این موضوع برایش در مقایسه با تولیدکننده بزرگی مثل روسیه رنج می‌برد در حالی که این کشور پنجمین دارنده ذخایر گاز طبیعی در جهان است اما گاز در مقایسه با نفت منبعی با سود کمتر برای مقامات سعودی است.

عربستان از طریق عقد قراردادهایی با شرکت‌های بزرگ به دنبال تبدیل شدن به امپراتوری گاز طبیعی است به طوریکه قادر باشد در آینده گاز صادر کند. طرح‌های اولیه گاز در عربستان اواخر قرن محقق نشدند و این کشور با شرکت‌های اروپایی برای توسعه بخش گاز سعودی قبل کنار گذاشتن برنامه به طور کل وارد مذاکره شد.

این روزنامه می‌افزاید، برخی کارشناسان نسبت به قدرت عربستان برای اینکه روزی صادرکننده موفقی باشد، تردید دارند به خصوص که صادرات گاز طبیعی تجارت بین‌المللی قابل رقابت و پرسود شده در حالی که تولیدکنندگان جدیدی در آمریکا و استرالیا پا به عرصه رقابت گذاشته‌اند و حتی صادرکنندگان بزرگی مثل قطر باید خود را با وضعیت جدید وفق دهند و در شروط قراردادها انعطاف داشته باشند.

وال استریت ژورنال می‌نوسید، عربستان و هم‌پیمانانش در ابتدای ژوئن ۲۰۱۷ به جای حمله به قطر به محاصره این کشور متوسل شدند و ریاض، ابوظبی و منامه روابط دیپلماتیک و اقتصادی خود را با دوحه قطر کردند و گذرگاه‌های دریایی،‌ زمینی و هوایی خود را به بهانه حمایت قطر از تروریسم که این کشور بارها منکر آن شده، بستند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمدرضا بختیار

      اگر صادرات گاز این همه مهم هستش پس در کشور ما چرا خبری نیست و گاهی اخبار صادرات چندین میلیون متر مکعب گاز مجانی حکایت دارد و نزدیک به چند دهه تاسیس خطوط لوله گاز جهت انتقال!!!واقعیت سود و درآمدزای چنین منابعی در دل کجا پنهان می شود که هرچه کشور ما منابع درآمدزای بیشتری پیدا کند ملت دچار فشار بیشتر در قبال دخل و خرج و بازار روزمره خود می شوند

    • بدون ناممم

      تا امثال زنگنه وزیرن اوضاع همینه،چرا نمیان به ملت بگن چرا اوضاع وزارت مهم نفت اینطوریه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج