جاباما
۸۶۷۸۴۳
۱ نظر
۵۰۳۳
۱ نظر
۵۰۳۳
پ

فواید شکلات تلخ؛ آنتی‌اکسیدان و شادی‌آور!

در این مطلب ۵ دلیل جالب و مهم برای مصرف روزانه شکلات تلخ ذکر می‌گردد. این ماده خوراکی قدیمی، ماندگار و خوشمزه به عنوان یکی از روش‌های درمان برای بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها شناخته می‌شود. شکلات تلخ یک آنتی اکسیدان قوی است، سلامت سیستم قلبی عروقی را بهبود می‌بخشد و وضعیت روده را تنظیم می‌کند.

برترین‌ها: منشا و خاستگاه شکلات تلخ به سال‌های دور و تا آنجا که گفته شده به چهار هزار سال پیش در آمریکای مرکزی قدیم باز می‌گردد. مایان‌ها که قبیله‌ای قدیمی در این منطقه بودند شکلات تلخ می‌نوشیدند و در آیین‌های خود آن را به عنوان نوشیدنی مقدس می‌دانستند. کشت و تغییر درخت کاکائو که شکلات تلخ و مدل‌های دیگر شکلات از آن گرفته می‌شود، اهمیت بسیاری پیدا کرد. با گذشت زمان به دلیل طبیعت روحی، دارویی، سیاسی و اقتصادی که این گیاه دارد، مورد ارزش گذاری قرار گرفت.

در ادامه این مطلب ۵ دلیل جالب و مهم برای مصرف روزانه شکلات تلخ ذکر می‌گردد. این ماده خوراکی قدیمی، ماندگار و خوشمزه به عنوان یکی از روش‌های درمان برای بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها شناخته می‌شود. شکلات تلخ یک آنتی اکسیدان قوی است، سلامت سیستم قلبی عروقی را بهبود می‌بخشد و وضعیت روده را تنظیم می‌کند.

فواید شکلات تلخ؛ آنتی‌اکسیدان و شادی‌آور!

شکلات تلخ و کاکائو

برای شروع باید بدانید که این دو نوع ماده خوراکی از هم متفاوت هستند و ما فقط می‌خواهیم به ذکر مزایای شکلات تلخ بپردازیم. این ماده خوراکی به دلیل مقدار بالای کاکائو که ماده شفابخش آن محسوب می‌شود، دارای ویژگی‌های درمانی است. به همین دلیل مصرف شیر کاکائو و دیگر انواعی که کمتر سالم هستند پیشنهاد نمی‌شود.

بهتر است برای مصرف نوعی از شکلات تلخ را انتخاب کنید که حداقل دارای ۷۰ درصد کاکائو باشد. می‌توانید از کاکائوی خالص هم برای تهیه نوشیدنی و دیگر دستور‌های غذایی استفاده کنید. پس باید از ترکیبات مضر مانند چربی شیر و قند پرهیز کرد. در ادامه با دلایل اصلی مصرف شکلات تلخ آشنا شوید.

۱- آنتی اکسیدان قوی است

شکلات تلخ از دانه‌های درخت کاکائو به دست می‌آید. این ماده حتی بیشتر از میوه‌ها آنتی اکسیدان دارد. همچنین دانه‌های کاکائو و یک پیمانه شکلات حاوی مقدار بسیاری پلی فنول است که از آنتی اکسیدان‌های طبیعی به شمار می‌رود. پس دیگر جای تعجب نیست که دانه کاکائو را به دلیل ترکیبات مغذی اش، یک ماده غذایی فوق العاده یا سوپر فود بنامند.

به یاد داشته باشید که شکلات پخته شده با دریافت حرارت، برخی از مواد مغذی خود را از دست می‌دهد. در طی فرآیند پخت برخی از آنتی اکسیدان‌های آن هم از بین می‌روند. زمانی که شکلات حاوی مقدار زیادی کاکائو باشد، علاوه بر طعم خوشایندش روشی برای جلوگیری از پیری نیز به شمار می‌رود.

فواید شکلات تلخ؛ آنتی‌اکسیدان و شادی‌آور!

۲- سلامت سیستم قلبی عروقی را تقویت می‌کند

مصرف متوسط و همیشگی شکلات تلخ می‌تواند از معمول‌ترین مشکلات سیستم قلبی عروقی از جمله کلسترول، فشار خون و دیابت نوع دوم جلوگیری کند. با این وجود باید بدانید که برخی از انواع شکلات تاثیرات برعکسی بر بدن شما می‌گذارند.

شکلات نلخ به کنترل فشار خون کمک کرده و از بیماری‌هایی که عروق و قلب را تحت تاثیر قرار می‌دهند، جلوگیری می‌کند. فلاونوئید، ماده فعالی که در کاکائو وجود دارد، می‌تواند سیستم گردش خون را مانند بسیاری از روش‌های دیگر درمانی تقویت کند.

۳- سلامت روده را تنظیم می‌کند

شکلات تلخ حاوی نوعی فیبر محلول و حل شدنی است، این ماده علاوه بر کنترل سطح کلسترول، بر روده نیز تاثیر می‌گذارد. ۱۰% حجم شکلات تلخ از فیبر تشکیل شده و این مقدار باعث می‌شود با مصرف آن احساس سیری سریعی در فرد به وجود آید؛ بنابراین مصرف شکلات میل به خوردن را نیز کاهش می‌دهد.

از آنجایی که فیبر در بدن تجزیه نمی‌شود و از روده بزرگ می‌گذرد، با عبور از این جریان به تمیز کردن دستگاه گوارش کمک می‌کند؛ بنابراین مصرف شکلات تلخ به دلیل آنکه فیبر مانند جارو برای روده عمل می‌کند، از یبوست و سندرم روده تحریک پذیر جلوگیری می‌کند.

۴- سرفه را کاهش می‌دهد

شکلات تلخ حاوی ماده‌ای به نام تئوبرومین است که بر عصب واگ ریه تاثیر می‌گذارد و فعالیت آن را کاهش می‌دهد. این عصب در کنار دیگر عملکرد‌ها سرفه را نیز کنترل می‌کند؛ بنابراین برعکس آنچه به نظر می‌رسد، مصرف چند گرم شکلات تلخ در روز می‌تواند سرفه را تسکین دهد. زمانی که از علائم سرماخوردگی و آنفولانزا رنج می‌برید، می‌توانید به یک نوشیدنی گرم شکلاتی پناه ببرید. پیشنهاد می‌شود در این نوشیدنی از مصرف شیر اجتناب کنید چرا که ممکن است مخاط را افزایش داده و شرایط را وخیم‌تر کند.

فواید شکلات تلخ؛ آنتی‌اکسیدان و شادی‌آور!

۵- موجب احساس خوشحالی می‌شود

چرا باید زمانی که افراد شکلات مصرف می‌کنند، احساس شادی و خوشحالی داشته باشند؟ چرا برخی افراد به مصرف آن اعتیاد پیدا می‌کنند؟ باید بدانیدکه با مصرف این ماده خوراکی مغز شما اندورفین ترشح می‌کند و این هورمون باعث می‌شود احساس شادی و خوشحالی افزایش یابد.

۵ دلیل ذکر شده در این مطلب توجیهات کافی و راضی کننده‌ای هستند تا دیگر وسوسه و هوس خوردن شکلات را درون خود سرکوب نکنید. به یاد داشته باشید که برای مصرف شکلات به سراغ انواعی از آن‌ها بروید که درصد کاکائو بالا و کیفیت مناسبی داشته باشند. شکلات تلخ را روزانه به مقدار کم مصرف کنید.

منبع: steptohealth

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ممنون

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج