جاباما
۸۶۷۹۸۶
۵ نظر
۵۰۰۲
۵ نظر
۵۰۰۲
پ

نوراللهی: پیروزی در دربی کلید قهرمانی‌مان بود

هافبک تیم فوتبال پرسپولیس گفت: این پرسپولیس به اعتقاد من دوست‌داشتنی‌ترین تیمی بود که در این سال‌ها دیده‌ام.

خبرورزشی: این روز‌ها پس از پایان هجدهمین دوره رقابت‌های لیگ‌برتر فوتبال ایران که با سومین قهرمانی پیاپی پرسپولیس همراه شد، با هر یک از سرخ‌پوشان که صحبت می‌کنم، همگی به این نکته اذعان دارند که قهرمانی این فصل سخت‌ترین قهرمانی تیم برانکو ایوانکوویچ و شاگردانش طی ۳ فصل اخیر بوده است.

شرایطی که از داخل در پرسپولیس حاکم بود. شرایطی که از بیرون در این تیم تحمیل شد و مواردی دیگر که در گفتگو با احمد نوراللهی به آن‌ها پرداختیم، از دلایل این مدعاست که قهرمانی سوم طی ۳ فصل اخیر سخت‌ترین و شیرین‌ترین قهرمانی پرسپولیس در این سال‌ها بوده است. در ادامه ماحصل گپ و گفت من با شماره ۸ بی‌حاشیه پرسپولیس را تقدیم نگاه مهربان‌تان می‌کنم.

-لیگ‌هجدهم هم با قهرمانی پرسپولیس به پایان رسید. برآورد احمد نوراللهی از عملکرد پرسپولیس در این فصل چیست؟

نه تنها من، بلکه سایر هم‌تیمی‌هایم نیز اعتقاد دارند، فصلی که به پایان رسید، یک فصل به‌یادماندنی برای همه ما شد. از کادرفنی گرفته تا بازیکنان و گروه پزشکی و بچه‌های زحمت‌کش پشتیبانی در این موفقیت سهیم بودند. بخصوص نیم‌فصل اول که همچنان با پنجره بسته فصل را شروع کردیم.

-در حالی که تیم‌های متمول در بازار نقل و انتقالات خوب ریخت و پاش می‌کردند، دست پرسپولیس از این جهت کوتاه بود. با این وضعیت چگونه فصل را با انگیزه آغاز کردید؟

علاوه بر لیگ‌برتر، ما در آسیا نیز ناچار بودیم با دست خالی به مصاف حریفان قدرتمندی برویم. این پرسپولیس به اعتقاد من دوست‌داشتنی‌ترین تیمی بود که در این سال‌ها دیده‌ام. فقط این افسوس برای‌مان باقی ماند که با توجه به شرایطی که ناچار به کنار آمدن با آن بودیم، در قدم آخر و در فینال لیگ قهرمانان‌آسیا نتوانستیم آن چه که باید به ثمر می‌نشست را نتوانستیم محقق کنیم.

-اما این پرسپولیسی که از آن صحبت می‌کنی، برای هوادار، برای پیشکسوت و برای منتقدانش خاطره‌انگیزترین پرسپولیس سال‌های اخیر بود؟

بله، با نظر شما موافقم. در یک برهه زمانی تنها با ۱۰، ۱۱ بازیکن بزرگسال و باتجربه و عده‌ای بازیکن جوان برابر تیم‌های بزرگی مانند السد و الدحیل قطر کم نیاوردیم و به فینال لیگ قهرمانان‌آسیا رسیدیم. بعد در نیم‌فصل دوم فصل گذشته بازیکنان جدیدی به جمع‌مان اضافه شدند و موفق شدیم سومین قهرمانی پیاپی که به اعتقاد من سخت‌ترین قهرمانی در این ۳ فصل بود را رقم بزنیم. حالا هم در یک‌قدمی حضور در فینال جام‌حذفی قرار داریم که امیدوارم در این جام نیز موفق عمل کنیم.

-اگر از دیدگاه فردی بخواهی عملکرد احمد نوراللهی را در همین مقطع زمانی مورد بحث ارزیابی کنی، چه حرفی برای گفتن داری؟

این پرسپولیس با توجه به شرایطی که داشت، یکی از تیم‌ترین تیم‌های تاریخ پرسپولیس بود. بازیکنان با تمام تلاش و توان برای موفقیت و سربلند تیمی که با افتخار پیراهنش را بر تن داشتند، زحمت کشیدند و جنگیدند. با درد و مصدومیت پا پس نکشیدند.

خدا را شکر می‌کنم که حاصل این زحمات و تلاش‌ها از نگاه لطف خدا دور نماند و به ثمر نشست. برای خودم هم فکر کنم بهترین سال فوتبالی‌ام طی سال‌های اخیر پس از افتخار پوشیدن پیراهن پرسپولیس بود. با درخشش در پرسپولیس به تیم‌ملی دعوت شدم. در جام ملت‌های‌آسیا با وجود آن که دقایق کمی فرصت بازی به دست آوردم، اما تجربیات گرانبهایی برای من به همراه داشت.

-بلافاصله هم بعد از حذف تلخ از این رقابت‌ها به اردوی پرسپولیس ملحق شدی؟

خب با شروع اردو‌های شبانه‌روزی تیم‌ملی ۴۴ روز پرفشار کاری و تمرینی و بازی در جام ملت‌ها را داشتیم. بلافاصله در بازگشت به ایران با وجود خستگی و بدون استراحت به اردوی پرسپولیس برای بازی برابر سپیدرود آمدم و به آقای برانکو گفتم که می‌خواهم به تیم کمک کنم. بعد هم که بازی برابر ذوب‌آهن را در پیش داشتیم. خب نسبت به پیراهنی که به من رسیده بود، احساس مسئولیت می‌کردم و به بهانه خستگی نمی‌توانستم تیم را تنها بگذارم.

-در فصلی که گذشت، پرسپولیس از سوت‌های اشتباه داوران آسیب‌های سختی دید. هیچ وقت نگران نشدید که این اتفاقات شما را از رسیدن به قهرمانی دور کند؟

در مورد مشکلات داوری ما نباید صحبت کنیم. این موضوع برای همه تیم‌ها به صورت یکسان وجود داشت. یک تیم آن‌قدر باید قوی کار کند که با وجود اشتباهات داوری نیز برنده شود. در فوتبال تنها داور نیست که مرتکب اشتباه می‌شود. بازیکن و مربی هم ممکن است مرتکب خطا‌های انسانی بشود.

یک تیم باید آن‌قدر به توانایی‌های خودش اطمینان داشته باشد که به این مسائل فکر نکند و اهمیت ندهد. پرسپولیس در فصلی که گذشت، روی پای خودش ایستاد و با وجود تمام مشکلات و مسائلی که به آن‌ها اشاره کردید، زحمت کشید و با کسب جام قهرمانی نتیجه تلاش‌هایش را گرفت.

-رقبای سرسخت و متمولی برای تصاحب جام قهرمانی لیگ‌برتر داشتید؟

بله، در حضور سپاهان و پدیده و تراکتورسازی و استقلال در یک رقابت ماراتن‌گونه و در شرایطی که در آسیا هم با رقبای گردن‌کلفتی می‌جنگیدیم، موفق به کسب سومین قهرمانی متوالی در لیگ‌برتر شدیم. اما متأسفانه در فصل جدید لیگ قهرمانان‌آسیا نتوانستیم آن‌طور که باید، انتظارات هواداران‌مان را برآورده کنیم.

-در مورد اشتباهات داوری در لیگ‌برتر گفتی نباید به این مسائل اهمیت داد. اما پرسپولیس پس از لیگ‌برتر در لیگ قهرمانان‌آسیا نیز از تصمیمات وحشتناک و اشتباه داوران لطمات جبران‌ناپذیری دید؟

متأسفانه در بازی رفت برابر پاختاکور گل آفساید و خطا دریافت کردیم. در بازی برگشت برابر همین تیم پنالتی روی مهدی ترابی را داور نگرفت. در بازی رفت برابر السد روی خطا و آفساید بازیکن حریف توپ درون دروازه ما قرار گرفت. در صورتی که این اشتباهات به ضرر ما اتفاق نمی‌افتاد، خیلی راحت به عنوان سرگروه به مرحله بعد صعود کرده بودیم. امیدوارم این نتایج را در دوره بعدی لیگ قهرمانان‌آسیا جبران کنیم.

-تفاسیر و تعابیری مطرح و منتشر شد که نفرات اضافه شده به تیم در نیم‌فصل دوم نتوانستند خودشان را با ترکیب اصلی تیم هماهنگ کنند؟

فکر نمی‌کنم این استدلال خیلی درست باشد. همه بازیکنانی که در نیم‌فصل به جمع ما اضافه شدند، همگی در نتایج تیم در نیم‌فصل دوم تأثیرگذار بودند. مهدی ترابی، سروش رفیعی، مهدی شیری، مهدی شریفی و دیگر نفرات به نوبه خود کمک‌های زیادی به پرسپولیس کردند. از شاکله اصلی تیم که چند سال در کنار هم بازی کرده بودیم و نفراتی که با بازشدن پنجره نقل و انتقالات به ما ملحق شدند، همگی کمک کردند تا تیم نتیجه گرفت. این که انتظار داشته باشیم این ترکیب جدید خیلی ایده‌آل عمل کند، موردی است که برای هماهنگی مدنظر به زمان بیشتری نیاز دارد.

-حالا این اتفاق می‌تواند برای فصل آینده محقق شود؟

امیدوارم تیم خوبی که داریم برای فصل آینده حفظ شود و دیگر مانند این فصل، سرنوشت قهرمانی‌مان به روز آخر نکشد.

-اما خب با درخشش فردی و تیمی، این بازیکنان با پیشنهاد‌های خوب خارجی مواجه هستند؟

بله، اما خب امیدوارم که این نفرات در کنار هم باقی بمانند و شاکله اصلی تیم حفظ بشود. تا دوباره یک فصل خوب را در کنار هم داشته باشیم. ۳ فصل متوالی قهرمان شدن حاصل حفظ گروهی بود که با رفاقتی تنگاتنگ در رقابت با دیگر تیم‌های خوب لیگ‌برتر به مقام قهرمانی رسید.

-خب در فصلی که به پایان رسید، مشکلات مالی در چند مقطع صبر بازیکنان پرسپولیس را لبریز کرد. حالا اگر پیشنهاد مالی خوبی از تیم‌های خارجی دریافت کنند، منطقی نیست که جواب مثبت به آن‌ها بدهند؟

این مشکلات همیشه و همه ساله با پرسپولیس همراه بوده است. امیدوارم شرایط مالی باشگاه نیز بهتر از قبل بشود. نفراتی که پیشنهاد خارجی دارند، با پول رضایتنامه‌شان می‌توانند سود خوبی به باشگاه برسانند. با این حال تکرار می‌کنم، امیدوارم تیم خوبی که داریم حفظ شود.

مشکلات زودتر حل شوند. چون رفاقت و اتحاد در تیم ما نعمت بزرگی است که بین تمام بازیکنان وجود دارد. به این ترتیب برای فصل آینده می‌توان امید داشت که پرسپولیس به جایگاهی که متعلق به اوست، یعنی صدر جدول دست یابد و بار دیگر به عنوان مدعی جدی کسب عنوان قهرمانی وارد نوزدهمین دوره رقابت‌های لیگ‌برتر شود.

-به این ترتیب شهرداری تهران باید بزرگراه صدر را به نام بزرگراه پرسپولیس کند؟

(خنده) قرار نبود من را وارد حاشیه بکنید.

-گفتی پرسپولیس روی پای خودش ایستاد و قهرمان شد. اما آن‌هایی که بار دیگر پشت سد پرسپولیس متوقف شدند و دست‌شان از رسیدن به جام کوتاه ماند، بار دیگر مدعی شدند که پرسپولیس از حمایت‌های دولتی برخوردار بود؟

همه دیدند پرسپولیس با تلاش و زحمت خودش به جایگاهی که شایستگی‌اش را داشت رسید. ما از نیم‌فصل دوم لیگ‌هفدهم تا نیم‌فصل دوم لیگ هجدهم از جذب نیروی تازه‌نفس محروم بودیم. در حالی که سایر تیم‌ها بدون دغدغه به تقویت خودشان مشغول بودند. ما در این ۲ مقطع خیلی اذیت شدیم. همه تیم‌ها با شرایطی خوب به استقبال آغاز فصل می‌رفتند و ما شرایطی داشتیم که کارشناسان رتبه بالایی در جدول برای ما متصور نبودند.

اما ما با تمام وجود و روز‌هایی که جوانان جویای نام را در کنار نفرات باتجربه روی پای خودش ایستاد و هیچ وقت بابت هیچ موردی ناله نکرد. ما فقط تلاش کردیم و تمرین و بازی و حرف دیگری درمیان نبود. اعتماد و اتحاد و رفاقت در تیم ما مهمترین فاکتور‌های موفقیت ما بود که کمک کرد تا فینال لیگ قهرمانان‌آسیا هم برویم و با کسب سومین عنوان قهرمانی متوالی، خستگی از تن‌مان بیرون رفت.

-از عملکرد انفرادی‌ات صحبت کردی. فکر کنم بهترین اتفاق فردی برای احمد نوراللهی گلزنی در دربی بود؟

خب دربی همیشه بازی حساسی است و شرایط خاص خودش را دارد. امسال دربی با توجه به رقابتی که در صدر جدول وجود داشت، حساسیت بیشتری پیدا کرده بود. تیم پیروز در این دربی می‌توانست موقعیت خود در جدول و شانس قهرمانی‌اش را مستحکم‌تر کند. خدا را شکر زحمات همه بچه به ثمر نشست. یقین خب گلزنی در دربی حس خیلی خوبی دارد که با کمک بچه‌های تیم این حس و خوشحالی نصیب و قسمت من شد. بیشتر از گلزنی خودم از پیروزی تیم خوشحال شدم. چون کلید قهرمانی‌مان با پیروزی در دربی زده شد. ضمن این که اگر دقت کرده باشید، ما در راه قهرمانی به هیچ‌یک از تیم‌های بالای جدول نباختیم.

-فکر می‌کردی این کلید قهرمانی با گل تو زده شود؟

من یا دیگر هم‌تیمی‌هایم فرقی نمی‌کند. مهم ۳ امتیاز دربی بود که نصیب پرسپولیس شد. برای این موفقیت باید از زحمات برانکو ایوانکوویچ و نظم و دیسیپلینی که در تیم ایجاد کرد نیز بگویم. امیدوارم این روند برای فصل‌های آینده نیز ادامه داشته باشد.

-با کاری که برانکو ایوانکوویچ در پرسپولیس کرده، تیم‌های متمول عربی و تیم‌های اروپایی و آسیای شرقی دنبال جذب او هستند. ضمن این‌که باشگاه نیز به تعهدات مالی خود نسبت به سرمربی تیم خیلی خوب عمل نکرده است. حالا با این اوصاف فکر می‌کنی او همچنان با پرسپولیس بماند؟

خب در فوتبال حرفه‌ای وقتی عملکرد خوبی در یک تیم چه به عنوان بازیکن و چه به عنوان مربی داشته باشی، طبیعی است که با پیشنهادات خوبی مواجه شوی. امیدوارم همه بازیکنان و مربیان پرسپولیس با رفع مشکلات حفظ شوند. از جمله برانکو ایوانکوویچ که هواداران و بازیکنان همگی ایشان را دوست دارند.

-حالا یک بازی سخت در اصفهان پیش‌رو دارید. با توجه به وقایع بازی برگشت برابر سپاهان در لیگ‌برتر، فضای این بازی را چگونه تصور می‌کنی؟

تمام تمرکز ما روی کار خودمان و تیم خودمان است. این بازی برای هر ۲ تیم بازی سختی است. من درباره تیم خودمان و شرایط خودمان صحبت می‌کنم. روحیه تیمی خیلی بالایی برای موفقیت در این دیدار داریم و می‌خواهیم قهرمانی جام‌حذفی را هم در کنار قهرمانی لیگ‌برتر جشن بگیریم.

-بعد از کسب ۳ عنوان قهرمانی در لیگ‌برتر، آیا قهرمانی در جام‌حذفی آن‌قدر اهمیت دارد که بازیکنان و مربیان انگیزه کافی برای تلاش و رسیدن به آن را داشته باشند؟

خودتان ببینید که بازیکنان پرسپولیس حتی به تمرین کردن در چنین تیم بزرگی همیشه افتخار می‌کنند. چه برسد به این که بتوانند با قهرمانی در جام‌حذفی افتخار دیگری به افتخارات خود و تیم اضافه کنند. حالا ما در چند قدمی فتح یک جام قهرمانی دیگر با پیراهن پرسپولیس قرار داریم. یک جام دیگر می‌توانیم به کلکسیون افتخارات تاریخ پرسپولیس اضافه کنیم. تیم پرسپولیس با وجود هوادارانی که دارد، حقی کمتر از قهرمانی در هر جامی که شرکت می‌کند ندارد. امیدوارم با تدابیر آقای برانکو و تلاش و همت بازیکنان این موفقیت حاصل شود.

-به این ترتیب یک پرسپولیس رویایی و به یاد ماندنی را در تاریخ ثبت خواهید کرد؟

چند روز پیش مصاحبه مهرزاد معدنچی با روزنامه پیروزی را خواندم. ایشان گفته بود که بازیکنان این پرسپولیس برای فرزندان خود در سال‌های آینده داستان‌ها از تلاش و کوشش خود در تیمی که با محرومیت‌ها و مصدومیت‌ها دست به گریبان بود تعریف خواهند کرد. واقعا همین‌طور هم هست. ما با دستان خالی با افتخار برای سربلندی تیمی که افتخار پوشیدن پیراهنش را داریم، جنگیدیم و تلاش کردیم، تا بتوانیم دل هواداران‌مان را شاد کنیم. این افتخارات طی این سال‌ها حاصل تلاش و اتحاد و رفاقت بازیکنان این پرسپولیس به رهبری برانکو ایوانکوویچ بود.

-بازی آخر پرسپولیس در آسیا چنان کیفیت بالایی از لحاظ فنی داشت که در پایان بازی افسوس خوردیم حیف از این تیم که حذف شد؟

بله، بازی خیلی خوبی برابر تیم‌ملی السد قطر داشتیم. از آنجایی این اسم را برای حریف قابل احترام‌مان انتخاب کردم که واقعا قدرتمند بود و بهترین نفرات تیم‌ملی قطر در کنار بهترین بازیکنان خارجی را در اختیار داشت. السد و الدوحیل ۲ تیم قدرتمند در آسیا هستند که ما بازی‌های خوب و موفقی برابرشان انجام دادیم. در این بازی درصد مالکیت توپ، ایجاد موقعیت گل و تمام شرایط با برتری کامل ما همراه بود.

-و افتخار دیگر برای پرسپولیس و فوتبال ایران این بود که ژاوی هرناندز در ورزشگاه آزادی و در بازی برابر قهرمان ایران از دنیای بازیگری خداحافظی کرد؟

بله، این افتخار بزرگی برای پرسپولیس و فوتبال ایران بود که اسطوره تیم فوتبال بارسلونا و تیم‌ملی اسپانیا در ایران و در ورزشگاه آزادی بازی خداحافظی‌اش را انجام بدهد. این موقعیت نصیب بازیکنان پرسپولیس شد که ژاوی هرناندز برابر آن‌ها از دنیای فوتبال خداحافظی کند. تجربه ارزشمندی نصیب ما شد که از بازیکنی در این سن و سال درس‌های زیادی بگیریم. حالا برای این بازیکن بزرگ و باشخصیت در ادامه راه فوتبالش آرزوی موفقیت دارم.

-از تجربیاتی که از بازی برابر ژاوی هرناندز به دست آوردی صحبت می‌کنی؟

در ۴، ۵ بازی که مقابل این بازیکن قرار گفتم، نمی‌شد از ژاوی توپ بگیری. در کسری از ثانیه توپ را از روی پای شما می‌گرفت. امکان نداشت توپ لو بدهد. دید محیطی بالایی داشت. کمتر بازیکنی مثل ژاوی و اینیستا در پست هافبک در این سال‌ها تا این حد درخشش مستمر داشتند. من به شخصه نکات فنی زیادی از این بازیکن بزرگ یاد گرفتم.

-با این تعاریف از ۲ اسطوره بارسلونا چطور لقب «احمد جرارد» را بر روی احمد نوراللهی گذاشته‌اند؟

من بارسلونایی نیستم. هوادار سرسخت لیوپول و رئال‌مادریدم. استیون جرارد هم الگوی فوتبالی من است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کلید قهرمانی شما داوران بودند

    • تاج کبیر.‌دوقهرمانی آسیا دو نایب قهرمانی و چهارفینال آسیا

      کلیدش داوری بود

    • باهوش

      کلید شما وزیره نه دربی

    • رضا نواییان

      بازم بوی دماغ سوخته میاد

    • بدون نام

      داور خریداری

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج