۸۶۷۹۹۶
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

قلعه‌نویی قهرمانی می‌خواهد، برانکو طلسم شکنی

روز چهارشنبه اتفاق مهمی در فوتبال ایران رخ می‌دهد. پرسپولیس و سپاهان به نیمه‌نهایی جام‌حذفی رسیده‌اند و دیداری حساس‌تر از فینال در انتظارشان است.

خبرورزشی: برنده دیدار پرسپولیس و سپاهان به فینال می‌رود و با داماش گیلانیان بازی می‌کند. داماش با شایستگی توانست خودش را به فینال برساند، اما حالا سخت‌ترین کار دنیا برای آنها، انتظار کشیدن برای تقابل با یکی از این دو تیم است؛ پرسپولیس یا سپاهان.

بازی در اصفهان برگزار می‌شود و قطعاً سپاهانی‌ها از این اتفاق، احساس بهتری دارند. آن‌ها در خانه خود، به میدان می‌روند و کسب پیروزی برای‌شان روی کاغذ، آسان‌تر به نظر می‌رسد ولی معادلات، پیچیده‌تر از این حرف‌هاست. پرسپولیس به عنوان قهرمان لیگ، راهی اصفهان می‌شود و روی نیمکت خود، برانکو را می‌بیند. برانکو از وقتی سرمربی سرخپوشان شده، فقط یک بار برابر سپاهان، تن به شکست داد و آن هم در بازی رفت فصل پانزدهم بود.

پس از آن، سرمربی کروات پرسپولیس هرگز به سپاهان نباخت و می‌خواهد این روند را طی کند. برانکو هنوز قهرمانی در جام‌حذفی را با پرسپولیسی‌ها تجربه نکرده و حالا دنبال این جام است، اما انگیزه امیر قلعه‌نویی فرق می‌کند؛ او که قهرمانی در لیگ را از دست داده، برای حسن ختام فصل تیمش، به دنبال قهرمانی جام‌حذفی است.

در آستانه بازی حساس دو تیم، نگاهی به تقابل سپاهان و پرسپولیس در جام‌حذفی داشتیم. البته یک فیلتر اساسی روی این آمار وجود دارد؛ تقابل زرد و سرخ ایران در جام‌حذفی را از زمانی محاسبه کردیم که فوتبال، حرفه‌ای شد. اوایل دهه ۸۰، اساسنامه فدراسیون تغییر کرد و لیگ کشورمان لقب حرفه‌ای به خود گرفت.

از آن به بعد، لیگ برتر حرفه‌ای تحت لیسانس AFC داریم و در کنارش، جام‌حذفی نیز با شرایط حرفه‌ای‌تری برگزار شد. قهرمان این تورنمنت، به همراه قهرمان لیگ، راهی لیگ قهرمانان آسیا شد تا جام جدی باشد. این آمار و ارقام، از اولین تقابل دو تیم بعد از حرفه‌ای شدن لیگ در جام‌حذفی استخراج شده و یادآور خاطرات فراوانی است.

جام‌حذفی سال ۸۵-۱۳۸۴: دو تیم تا فینال با یکدیگر مصاف ندادند. در فینال، بازی رفت و برگشت با حساب یک- یک به اتمام رسید و کار به پنالتی کشید. حمید شفیعی زننده گل سپاهان و ابراهیم اسدی زننده گل پرسپولیس در طول بازی بودند، اما در ضربات پنالتی، سپاهان با حساب ۴ بر ۲ برد و قهرمان شد.

هادی عقیلی، محرم نویدکیا، عبدالوهاب ابوالهیل و عماد رضا تیم سپاهان را به گل رساندند و پنالتی جلال اکبری به بیرون رفت. در سمت مقابل، کریم باقری و ابوالفضل حاجی زاده از روی نقطه پنالتی گلزنی کردند و پنالتی شیث رضایی و علیرضا نیکبخت توسط آرمناک مهار شد تا قهرمانی سپاهان قطعی شود.

جام‌حذفی سال ۸۶-۱۳۸۵‌: در نیمه‌نهایی، سپاهان با حساب ۴ بر یک در تهران، پرسپولیس را شکست داد و به فینال رسید. همان سال هم با شکست دادن صبای قم قهرمان شد. عجب دیداری بود؛ پرسپولیس با یک گل از حریف جلو افتاد، اما در آخرین دقایق کار، محسن قهرمانی داور بازی، به اشتباه علیه پرسپولیس در ورزشگاه آزادی پنالتی گرفت.

هادی عقیلی توپ را تبدیل به گل کرد و همه چیز عوض شد. در ادامه، محمود کریمی توانست در وقت‌های اضافی، هت‌تریک کرده و سپاهان را به فینال برساند. دیداری که پرسپولیسی‌ها همیشه منتظر گرفتن انتقامش هستند. سپاهان در فینال با حساب ۴ بر صفر صبا را در هم کوبید و قهرمان شد.

جام‌حذفی سال ۸۸-۱۳۸۷: پرسپولیس در مرحله یک‌هشتم نهایی سپاهان را با حساب یک بر صفر از پیش رو برداشت. مازیار زارع با یک ضربه کاشته دیدنی از پشت محوطه جریمه، در دقیقه ۱۲ گلزنی کرد. او البته یک پنالتی را هم از دست داد. پرسپولیسی‌ها برای قهرمانی پیش می‌رفتند، اما در مرحله یک‌چهارم نهایی به پاس همدان باختند و حذف شدند!

جام‌حذفی سال ۹۰-۱۳۸۹: پرسپولیس در مرحله یک‌چهارم نهایی به مصاف سپاهان رفت. بازی با تساوی بدون گل به اتمام رسید و کار به ضربات پنالتی کشید که تیم علی دایی با حساب ۴ بر ۲ مقابل تیم امیر قلعه‌نویی به برتری رسید. مازیار زارع، وحید هاشمیان، محمد نوری و حمید علی‌عسگری پنالتی‌زنان پرسپولیس بودند که گل زدند و ضربه مجتبی شیری به تیر دروازه برخورد کرد.

برای سپاهان اصفهان، هاشم بیک‌زاده و امید ابراهیمی گل زدند، اما پنالتی هادی عقیلی و ابراهیم توره از دست رفت. پرسپولیس در مرحله نیمه‌نهایی، فولاد خوزستان را شکست داد و سپس در دو بازی رفت و برگشت، ملوان را برد تا قهرمان جام‌حذفی شود.

جام‌حذفی سال ۹۲-۱۳۹۱: پرسپولیس و سپاهان در فینال مقابل هم به میدان رفتند. بازی در ۱۲۰ دقیقه با تساوی ۲-۲ به اتمام رسید آن هم در روزی که نیلسون دروازه‌بان برزیلی پرسپولیس به همراه حسین ماهینی، در بدترین روز فوتبال‌شان بودند. در ضربات پنالتی، اتفاقات عجیبی رخ داد. اولین ضربه پنالتی را مرحوم هادی نوروزی به بیرون زد و بولکو برای سپاهان به گل تبدیل کرد.

حسین ماهینی ضربه دوم سرخپوشان را به گل تبدیل کرد و محمدرضا خلعتبری نیز برای زردپوشان گلزنی کرد. پنالتی سوم پرسپولیس را رضا حقیقی به آسمان فرستاد، اما امید ابراهیمی پنالتی سوم سپاهان را به گل تبدیل کرد. میثم نقی‌زاده پنالتی چهارم سرخپوشان را گل کرد و احسان حاج‌صفی با زدن توپ به درون دروازه، سپاهان را برای بار چهارم قهرمان کرد.

با این حساب در ۵ دیداری که از سال ۸۵-۱۳۸۴ تا به حال در جام‌حذفی بین پرسپولیس و سپاهان رقم خورده، زردپوشان اصفهانی موفق به رقم زدن ۳ پیروزی شده‌اند و پرسپولیس ۲ برد داشته است. سپاهان هر بار که پرسپولیس را شکست داده، قهرمانی را از آن خود کرده و پرسپولیسی‌ها فقط یک بار بعد از عبور از سپاهان به قهرمانی رسیدند و یک بار هم قبل از فینال، حذف شدند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج