جاباما
۸۶۸۱۰۱
۸ نظر
۵۰۰۱
۸ نظر
۵۰۰۱
پ

درس خوانده‌های فوتبال ایران

مهدی مهدوی‌کیا، کاپیتان سابق تیم ملی و پرسپولیس و ستاره اسبق هامبورگ، چهارشنبه شب هفته گذشته با انتشار عکسی در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام، از کسب مدرک مربیگری A یوفا خبر داد.

روزنامه ایران نوشت: مهدی مهدوی‌کیا، کاپیتان سابق تیم ملی و پرسپولیس و ستاره اسبق هامبورگ، چهارشنبه شب هفته گذشته با انتشار عکسی در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام، از کسب مدرک مربیگری A یوفا خبر داد.

مربی‌ای که پیش از این از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ در تیم جوانان هامبورگ به عنوان مربی تهاجمی (offensive coach)، در سال ۲۰۱۸ به عنوان دستیار در تیم زیر ۱۶ ساله‌های هامبورگ و از ۲۰۱۸ تاکنون هم به عنوان دستیار در تیم زیر ۲۱ ساله‌های هامبورگ فعالیت کرده ولی حالا با داشتن مدرک A یوفا می‌تواند به عنوان سرمربی یا دستیار در تیم‌های بزرگسالان فوتبال اروپا فعالیت کند.

هر چند به نظر می‌رسد که این بازیکن بزرگ تاریخ فوتبال ایران، عجله‌ای در راه مربیگری ندارد و با رد کردن پیشنهاد سرمربیگری تیم امید ایران، نشان داده که می‌خواهد با تجربه بیشتر وارد دنیای مربیان حرفه‌ای شود. گرچه به عنوان مثال برای مربیگری در لیگ برتر انگلستان، مدرک A هم کافی نیست و مربیان ملزم به گذراندن پرولایسنس هستند. این دوره شامل مرور پیشرفته‌ترین مباحث تاکتیکی روز و نکات رهبری و مدیریت تیم است و معمولاً بدون پیشنهاد مربیان لیگ برتری فردی را برای این دوره نمی‌پذیرند.

مربیان ایرانی با مدرک A یوفا

علاوه بر مهدوی‌کیا، مربیان ایرانی دیگری هستند که مدرک مربیگری A یوفا را دارند. طبق آنچه غلامرضا جباری دبیر کمیته آموزش فدراسیون فوتبال در اختیار خبرنگار «ایران» قرار داد، حسین عبدی، عبدالله مهاجر، محمدرضا پرکاس، علیرضا مرزبان و علیرضا ناصری مربیانی هستند که این مدرک را دارند.

درس خوانده‌های فوتبال ایران

البته جباری تأکید کرد اینها مربیانی هستند که مدارک خود را در اختیار کمیته آموزش فدراسیون فوتبال قرار داده‌اند و شاید مربیان دیگری باشند که دارای چنین مدرکی هستند اما به بخش آموزش فدراسیون اطلاع نداده‌اند. وحید هاشمیان، فریدون زندی و محمد تقوی سرمربی فصل گذشته تراکتورسازی، جزو این دسته مربیان هستند که طبق گفته خودشان مدرک مربیگری A یوفا را دریافت کرده‌اند.

هاشمیان در کنار کسب این مدرک، تجربه حضور روی نیمکت تیم‌های هالشتنبک رلینگن و نیندورفر در اوبرلیگای آلمان را هم دارد. فریدون زندی، هافبک سابق تیم ملی سال ۹۷ مدرک خود را دریافت کرد و امیر هاشمی مقدم بازیکن سابق استقلال و مدیر برنامه‌های علیرضا جهانبخش هم یکی دیگر از این دسته مربیان است.

«پرولایسنس» دارهای کم شمار

حسین عبدی، کاپیتان و مربی سابق پرسپولیس، اولین مربی وطنی است که موفق شده بالاترین مدرک پرولایسنس (حرفه‌ای) که بالاترین درجه مدرک مربیگری اروپا است را دریافت کند. او در انگلستان همکلاس بزرگانی چون گرت ساوت‌گیت و جان فرانکو زولا بوده است. علاوه بر عبدی، وحید هاشمیان هم در سال ۹۴ توانست مدرک پرولایسنس مربیگری خود را در آلمان کسب کند. محمدرضا پرکاس و علیرضا ناصری دیگر مربیانی هستند که مدرک پرولایسنس اروپا را دارند ولی عبدی و هاشمیان این مدرک خود را در اختیار فدراسیون نگذاشته‌اند.

A یوفا با A آسیا برابر شد

نکته حائز اهمیت اینکه مدرک A آسیا در گذشته با مدرک مربیگری A یوفا برابری نمی‌کرد. در واقع A آسیا برابر با B یوفا بود ولی از زمانی که AFC اندی راکسبورو، رئیس آموزش مربیان اروپا را دعوت به همکاری کرد و تمام برنامه‌های اجرا شده توسط او را طبق کنوانسیون (معاهده) جدیدی که به امضا رسیده، در کنفدراسیون فوتبال آسیا اجرایی کرد، ارزش مدرک A آسیا با مدرک A یوفا برابر شد. در این شرایط امتیاز برگزاری کلاس‌های مربیگری A آسیا به صورت مستقل با توجه به امکانات، تجهیزات و منابع علمی به تعدادی از کشورهای قاره کهن از جمله ایران داده شده است.

بهمن ماه سال گذشته اولین دوره‌ای از کلاس‌ها بود که بر پایه برابری مدرک A آسیا و یوفا برگزار شد. دوره‌ای که مسعود اقبالی مدرس الیت آسیا تدریس آن را برعهده داشت و چهره‌هایی نظیر علی کریمی، جواد کاظمیان، محمد محمدی، جلال امیدیان و مهدی امیرآبادی در آن شرکت داشتند.

آنها با موفقیت این دوره را سپری و مدرک A آسیا را دریافت کردند. البته ۹۳۰ مربی ایرانی مدرک A آسیا دارند. نکته مهم این است که آنها پیش از برابری مدرک آسیا و اروپا، آن را دریافت کرده‌اند و حالا نیازمند معادل‌سازی است. فدراسیون فوتبال هفته گذشته به کنفدراسیون فوتبال آسیا نامه زده که آیا مربیانی که تا قبل از ۰۱/‏۰۱/‏۲۰۱۹‬ مدرک گرفته‌اند، می‌توانند طبق کنوانسیون جدید معادل سازی کنند یا مدرک پیشین باید با کلاس دانش افزایی به‌روزرسانی شود که هنوز AFC پاسخی به این نامه نداده است.

برای نشستن روی نیمکت تیم‌های لیگ برتری داشتن مدرک A آسیا ضروری است و اگر کسی این مدرک را نداشته باشد، نمی‌تواند سرمربی باشد. مانند مشکلی که در لیگ هفدهم برای علی کریمی به وجود آمده بود و به جای او علیرضا امامی‌فر در کنفرانس‌های مطبوعاتی قبل و بعد از بازی‌های سپیدرود شرکت می‌کرد.

۴۳ مربی دارای پرولایسنس آسیا

مدرک پرولایسنس آسیا مدرکی است که ۴۳ مربی ایرانی آن را دارند. مربیانی مانند امیر قلعه‌نویی، حمید استیلی، حمید درخشان، افشین پیروانی، محمد احمدزاده، هومن افاضلی، مارکار آقاجانیان، مجید جلالی، نعیم سعداوی، محمد مایلی‌کهن، عبدالصمد مرفاوی، علی اصغر مدیرروستا و یحیی گل‌محمدی. ضمن اینکه مربیانی مانند علیرضا منصوریان و علی دایی هم قرار است در کلاس پرولایسنسی که فدراسیون در تیرماه ۹۸ برگزار خواهد کرد، شرکت کنند. جباری دبیر کمیته آموزش در این باره گفت: «به نظر می‌رسد که یوفا مدرک پرولایسنس آسیا را قبول داشته باشد. ضمن اینکه کسی تا به حال معادل سازی در این رابطه انجام نداده است.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چرا یه استقلالی اینجا نیست؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چون استقلالی ها کیسه کش هستند خخخخخخخخخخ

    • بدون نام

      هیچکدام کیسه کش نیستند؟

    • حمید

      لعنت به شما که اینقدر تحت نفوذ تیم حکومتی هستید و با استقلال دشمنی دارید. پس فرناز جون چی؟ چرا نگفتید که چسطوره استقلال مدرک پرولایسنس آرایش خلیجی داره؟ وزیر پرسپولیسی نمیخوایم‌ نمیخوایم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        انقدر عصبی نشو سکته میکنی یکی از طرفدار استقلال کیسه کش کم میشه قربون وزیر برم که پرسپولیسی است

    • بدون نام

      الان حسین عبدی خیلی موفقیت کسب کرده؟!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خیلی موفق بوده ولی نه در تیم ملی....

    • تاج چهارفینال آسیا دوقهرمانی دونایب قهرمانی⭐⭐

      لنگیا کورید؟ استقلالیا ک بیشترن. زندی، امیرآبادی. هاشمی مقدم.‌منصوریان. تقوی. اینا مگ استقلالی نیستن؟ حالا شما توهمین صفحه ببینید لنگیا چن نفرن. واقعا بی منطق و کرو کورید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج