جاباما
۸۶۸۱۲۹
۱۳ نظر
۵۰۰۸
۱۳ نظر
۵۰۰۸
پ

مطهری قربانی ریاست عارف شد!

در جریان انتخابات مجلس دهم اصلاح طلبان و پس از آنکه لیست امید در تهران حائز اکثریت کرسی‌های بهارستان شد، پمپاژ تبلیغاتی زیادی از سوی این جریان صورت گرفت مبنی بر اینکه بعد از دو دوره حاکمیت مطلق جریان اصولگرا در مجلس شورای اسلامی، حالا آن‌ها اکثریت مجلس را از دست داده اند و بخش زیادی از کرسی‌های مجلس در اختیار اصلاح طلبان یا افرادی که بواسطه لیست امید راهی مجلس شده اند، قرار گرفته است.

تابناک: در جریان انتخابات مجلس دهم اصلاح طلبان و پس از آنکه لیست امید در تهران حائز اکثریت کرسی های بهارستان شد، پمپاژ تبلیغاتی زیادی از سوی این جریان صورت گرفت مبنی بر اینکه بعد از دو دوره حاکمیت مطلق جریان اصولگرا در مجلس شورای اسلامی، حالا آنها اکثریت مجلس را از دست داده اند و بخش زیادی از کرسی های مجلس در اختیار اصلاح طلبان یا افرادی که بواسطه لیست امید راهی مجلس شده اند، قرار گرفته است.

اصلاح طلبان گمان می کردند حال که عنان کار قوه مجریه در اختیار دولت ائتلافی آنها با اعتدالگرایان است، می توانند با تصدی اکثریت کرسی های مجلس ایده ها و برنامه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ... خود را در کشور پیاده کنند و از این طریق نشان بدهند که چند گام از اصولگرایان پیش هستند؛ چراکه مجلس هشتم و نهم و دولت نهم و دهم که به طور مطلق در اختیار اصولگرایان بود، خیلی عملکرد مثبتی از خود برجای نگذاشته بودند.

مطهری قربانی ریاست عارف شد!

همین عوامل باعث شد که آنها با آرزوی برجای گذاشتن اقداماتی مثبت و مفید آنهم در شرایطی که رقیب خیلی عملکرد مثبتی نداشته، تا چند دوره در رقابت های انتخاباتی مختلف پیروز عرصه لقب بگیرند و برنامه های مورد نظر خود را هم در کشور پیاده کنند. اما کار دولت فقط در چهارساله اول درخشان بود و از زمان ورود به سال اول دوره دوم و فشارهای خارجی عنان کار از دست رفت و وضعیت هر روز بدتر از روز قبل شد.

در ارتباط با مجلس دهم حتی همین عملکرد مثبت ابتدایی هم وجود نداشت، تا جایی که بسیاری از اصلاح طلبان هم از فراکسیون امید ناامید شده بودند و برخی هم که خیلی نمی خواستند این مساله به چشم بیاید و جریان رقیب از شکل گیری چنین مجلسی در انتخابات بعدی سود ببرد، تقصیرها را گردن شورای نگهبان و نظارت استصوابی انداختند که اگر چهره های درجه اول و درجه دوم اصلاح طلب تائید صلاحیت می شدند، کار به چهره های دسته سوم نمی رسید و حالا مجلس بهتری از آنچه هست، داشتیم.

این مسائل ادامه یافت تا اینکه در نهایت کار به انتخابات هیات رئیسه سال آخر مجلس دهم کشید و امروز اصلاح طلبان در رقابت با دو فراکسیون اصولگرایان ولایی و مستقلین ولایی مجلس در نهایت یک کرسی را از دست داد و «علی مطهری» که همواره مورد حمایت بخش زیادی از فراکسیون امید بود، در رقبت برای کرسی نایب رئیسی دوم هیات رئیسه پس از سه سال تصدی این صندلی، جای خود را به «عبدالرضا مصری» از فراکسیون اصولگرایان ولایی داد.

امروز اعضای هیات رئیسه مجلس انتخاب شدند، اصولگرایان ولایی با 5 عضو بیشترین سهم را از هیات رئیسه مجلس دهم در سال آخر خود گرفتند، امیدی ها 4 نفر را توانستند راهی هیات رئیسه کنند و اصولگرایان مستقل 3 کرسی هیات رئیسه و مرغوب ترین آن که ریاست مجلس است را از آن خود کردند.

البته به نظر می رسد که این تغییر یعنی از دست رفتن کرسی نایب رئیسی دومی برای «علی مطهری» به زعم اصلاح طلبان می توانسته یک بازی دو سر برد باشد؛ این را می توان از مصاحبه هایی که اعضای این جریان بعد از مشخص شدن ترکیب جدید هیات رئیسه مجلس داشتند هخم دریافت.

مثلا امروز «مصطفی کواکبیان» که در شورای مرکزی فراکسیون امید عضویت دارد، گفته که نتایج امروز انتخابات هیأت رئیسه نشان داد که ما اصلاح طلبان اکثریت مجلس نیستیم و نباید مسئولیت اتفاقات به دوش اصلاح طلبان بیفتد. او با ابراز امیدواری از افزایش عدالت و قانون‌گرایی در هیأت رئیسه جدید مجلس گفت: به آقای مطهری خدا قوت می‌گوئیم. ایشان با روحیه آزادگی‌شان منشأ خدمات زیادی در مجلس بودند.

وی افزود: به هر حال نتایج انتخابات نشان داد که ما اصلاح طلبان اکثریت مجلس نیستیم پس نباید مسئولیت قضایا به دوش اصلاح طلبان بیفتد.

آنها با حمایت قاطع از «محمدرضا عارف» برای ریاست آخرین سال مجلس دهم تلاش کردند که از نارضایتی برخی اصولگرایان فراکسیون ولایی از «علی لاریجانی» رئیس مجلس بهره بگیرند؛ حتی با انتشار اخباری مبنی بر حمایت ائمه جمعه برخی شهرها از لاریجانی تلاش کردند که فضا را به سمت پیروزی عارف سوق دهند. اصلاح طلبان با این کار اگر می توانستند کرسی ریاست را از آن خود کنند، به هدف رسیده بودند، اما اگر عارف رأی نمی آورد که چنین هم شد مقدمه ای برای ایجاد یک فضا سازی انتخاباتی از سوی آنان بود.

در حقیقت اصلاح طلبان به قیمت حذف «علی مطهری» از هیات رئیسه مجلس و همچنین قربانی کردن او برای ریاست عارف تلاش کردند تا اگر به هدف رسیدند برگ برنده ای در سال آخر مجلس دهم داشته باشند و اگر هم به این مهم نرسیدند بازهم از این موضوع استفاده کنند و بگویند که عملکرد مجلس دهم را نباید تماما به پای فراکسیون امید و اصلاح طلبان نوشت چون انتخابات هیات رئیسه نشان داد، آنها اکثریت نیستند.

مصاحبه رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس یعنی «کاظم جلالی» هم نشان داد برخلاف سال های گذشته این بار فراکسیون امید هیچ فصل مشترکی برای خود و سایر فراکسیون ها از جمله مستقلین تعریف نکرده است و صرفا در انتخابات امسال دنبال آنچه خود برایش طراحی و برنامه ریزی کرده، بوده است.

جلالی در همین خصوص گفته که «اگر دوستان ما در فراکسیون امید در جریان انتخابات هیأت رئیسه مجلس تعامل داشتند، می‌توانست این اتفاقات - کنار رفتن علی مطهری از ترکیب هیات رئیسه - در جریان انتخابات رخ ندهد.»

وی با اشاره به عدم انتخاب مجدد علی مطهری به عنوان نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی، گفت: درخصوص آقای مطهری نیز فکر می‌کنم به جای اینکه به دیگران اتهام زنی شود، باید از تصمیم خود دوستان سوال شود که در همه حوزه‌ها به صورت مستقل لیست انتخاباتی ارائه داده اند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: این موضوع نمی‌شود که بخواهیم در همه حوزه‌ها کاندیدا داشته باشیم و بقیه فراکسیون‌ها موظف باشند که به کاندیدا‌های ما رأی بدهند. از این رو رأی به کاندیدا‌ها با تعامل انجام می‌گیرد.

جلالی ادامه داد: مثلا در سال ابتدایی همین دوره مجلس برخی از دوستان از فراکسیون امید به ما مراجعه کرده و گفتند که برای انتخابات هیات رئیسه بیایید به صورت مشترک لیست واحد بدهیم تا کل پارلمان را در دست بگیریم، در صورتی که من در پاسخ به این پیشنهاد گفتم که این خلاف مشی ما بوده و ما قائل به تعامل هستیم و هم اینکه پارلمان را نمی‌توان بدون مشارکت جمعی مدیریت کرد و همه جریانات سیاسی موجود در پارلمان باید در هیات رئیسه نماینده داشته باشند، زیرا این اقدام در التزام بخشی مجلس تاثیر بسیار زیادی دارد.

وی گفت: قطعاً اگر دوستان ما در فراکسیون امید تعامل داشتند، می‌توانست این اتفاقات در جریان انتخابات رخ ندهد، ولی زمانی که تعامل صورت نگرفته و حتی برای کرسی ریاست مجلس از ابتدا کاندیدا معرفی می‌کنند، نتیجه آن می‌شود که امروز رقم خورد.

رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس بیان کرد: من با آقای مطهری چندین بار قبل از انتخابات به صورت تلفنی صحبت کردم و به ایشان گفتم که برخی تصمیمات غلط می‌تواند منجر به در خطر قرار گرفتن افرادی مانند شما شود و این موضوع از قبل نیز قابل پیش بینی بود.

به هر حال به نظر می رسد که اگرچه انتخابات مجلس اسفند ماه برگزار می شود و بیش از 7 ماه تا فرارسیدن آن زمان باقی است، اما گروه های سیاسی به ویژه در داخل مجلس از هم اکنون یارگیری های خود را آغاز کرده و از طرفی طرح و برنامه های شان را برای جلب نظر مردم مطرح کرده و پیش خواهند برد.

حذف «علی مطهری» از ترکیب هیات رئیسه مجلس اقدامی بود که نشان داد، کسب کرسی و قدرت در هیات رئیسه مجلس بر هر نوع تعامل سیاسی برای جریانات سیاسی و سیاسیون حاضر در مجلس نظیر «محمد رضا عارف» مهم تر است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چه فرقی میکنه به حال مردم.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چه ربطی داشت عارف که نمیخواست نایب رئیس بشه

    • امیرعلی

      طرح و برنامه برای جلب نظر مردم... سخن خنده داریه... نظر مردم کاملا مشخصه خودتونو به کوچه چپ نزنید.. باید از بالا تا پایین همتون برید....

    • بدون نام

      ما خیلی وقته قربانی اینا شدیم

    • بدون نام

      کار دولت در چهارساله اول درخشان بود؟!!! دقیقن کجاش درخشان بود:))))))

    • بدون نام

      آقای کواکبیان سنگ پای قزوین درمقابلت تعضیم میکند اگه عارف انتخاب میشد یا مطهری بلبل زبونی میکردی مثلا مطهری چه خدمتی جز حرف زدن کرده

    • بدون نام

      حالا که مسئول قضایا شما و دولت محبوبت نیست پس مسئولیتش را به گردن دولتی در شاخ افریقا بیاندازید و بکلی تبرئه شوید .

    • بدون نام

      مطهری وعارف هردو قربانی نیرنگ ها وچندرنگی هاشدند خدا دوست شان دارد چونکه نقشه های زیادی علیه عزیزان باصداقت ریخته بودند هم اکنون فرصت بهتری برای بزرگواران ازجمله وکیلی ودوستان انتظارمی رود

    • بدون نام

      ملت دانا== تک تک افراد ملت در رفاه

    • بدون نام

      ملت دانا== تک تک افراد ملت در رفاه

    • بدون نام

      نشون داد اصولگرها کل مجلس دستشونه

    • بدون نام

      خدا را که رای نیاورد بندال بود به درد هیچ کاری نمیخوره

    • بدون نام

      این پست ها مهم نیست مردم را از زیرفشار گرانی خارج کنید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج