۸۶۸۵۴۲
۱۸ نظر
۵۱۴۳
۱۸ نظر
۵۱۴۳
پ

۲۵ مورد از تمیزترین شهر‌های جهان

کاملاً طبیعی است که هر انسانی دلش بخواهد در یک فضای تمیز و مرتب و در عین حال سالم زندگی کند. اما متاسفانه همه‌ی ما می‌دانیم که سیاره‌ی ما به یک سطل آشغال فوق العاده بزرگ تبدیل شده است.

برترین‌ها: کاملاً طبیعی است که هر انسانی دلش بخواهد در یک فضای تمیز و مرتب و در عین حال سالم زندگی کند. اما متاسفانه همه‌ی ما می‌دانیم که سیاره‌ی ما به یک سطل آشغال فوق العاده بزرگ تبدیل شده است. اگر شما هم مطالبی راجع به میزان آلودگی در سطح جهانی، آسیب‌های آن و یا میزان آلودگی خوانده و عکس‌هایی را با همین مضمون در چین دیده باشید، کاملاً متوجه می‌شوید که ترس ما از چیست.

در حالی که آمار کلی آلودگی در سطح زمین وحشتناک است، اما خبر خوب این است که برخی از مناطق جهان، هنوز هم محیط خودشان را سالم و تمیز و مرتب نگاه داشته اند. اما تمیزی و سالم بودن یک فضا چیزی بیشتر از تدابیر یک دولت و توجه شهرداری‌ها را می‌طلبد.

این گونه اهداف که در زمره‌ی آرمان‌ها و اهداف کلی یک جامعه قرار دارند، کمک عموم مردم یک جامعه یا منطقه را می‌طلبند. اما برای این که بفهمیم چه مناطقی در جهان از سالم‌ترین و تمیزترین فضای زندگی بهره می‌برند، تحقیقی کردیم و در این لیست ۲۵ موردی، قصد داریم نگاهی اجمالی به این شهر‌ها بیندازیم. این لیست از مناطق سرسبز اروپای جنوبی تا مناطقی در آسیا و آفریقا را در بر می‌گیرد. لطفا در ادامه با ما همراه باشید.

۲۵. زوریخ، سوئیس

۲۵ مورد از تمیزترین شهر‌های جهان

بیایید این لیست را با یکی از سرسبزترین و تمیزترین شهر‌های جهان آغاز کنیم. شهری که محل سکونت ۴۰۰ هزار نفر است و به عنوان یکی از طبیعت‌دوست‌ترین شهر‌های جهان شناخته می‌شود؛ چرا که سیستم حمل و نقل این شهر تماماً با وسایل نقیله‌ای همچون دوچرخه است و پروژه‌های بسیار زیادی در جهت تولید انرژی تجدیدپذیر و حمایت از طبیعت صورت گرفته است.

۲۴. ولینگتون، نیوزلند

۲۵ مورد از تمیزترین شهر‌های جهان

ولینگتون پایتخت و یکی از بزرگترین شهر‌های نیوزیلند است. این شهر شهرت عجیبی برای تمیز و سرسبز بودن دارد و از تمام جاذبه‌های طبیعی خود به خوبی حمایت و محافظت می‌کند. بیش از یک سوم مردم در این شهر از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند.

۲۳. ایفران، مراکش

۲۵ مورد از تمیزترین شهر‌های جهان

یکی از شهر‌های بسیار تمیز آفریقا که به خاطر طبیعت و هوای بسیار تمیزش مشهور است. این شهر در میان رشته کوه‌های اطلس در ارتفاع ۱۶۶۵ متری بنا شده و هیچ فعالیت صنعتی‌ای ندارد؛ به همین دلیل هوای بکر و طبیعت دست نخورده‌ای دارد و سالانه از توریست‌های زیادی استقبال می‌کند.

۲۲. اسلو، نروژ

۲۵ مورد از تمیزترین شهر‌های جهان

پایتخت نروژ به عنوان یکی از گران‌ترین شهر‌های جهان برای زندگی شناخته می‌شود، اما اگر بتوانید از هزینه‌های زندگی در این شهر بربیایید، در نتیجه می‌توانید از یکی تمیزترین فضا‌ها و پاک‌ترین اتمسفر جهان لذت ببرید. در سال ۲۰۰۷ دایجست ریدرز این شهر را به عنوان دومین شهر سرسبز و زنده‌ی جهان معرفی کرد. یکی از دلایل موفقیت‌های ایشان، استفاده از شبکه‌ی دوچرخه‌های قابل اجاره است.

۲۱. ال هیرو، اسپانیا

۲۵ مورد از تمیزترین شهر‌های جهان

از نظر فنی ال هیررو شهر محسوب نمی‌شود و در واقع یکی از جزایر قناری است، اما جاذبه‌های طبیعی و توانایی بالای آن‌ها در جهت تولید انرژی برق برای ۷.۰۰۰ نفر آن هم فقط با استفاده از توربین‌های بادی توجه تمام جهانیان را به خود جلب کرده است. این جزیره به خاطر جنگل‌های بکر و صخره‌های آتشفشانی اش، در لیست یونسکو قرار دارد.

۲۰. فرایبورگ، آلمان

۲۵ مورد از تمیزترین شهر‌های جهان

خانه‌ای برای ۲۲۰ هزار نفر از مردم. فرایبورگ به عنوان آفتابی‌ترین و گرم‌ترین شهر آلمان شناخته می‌شود. اگرچه که این شهر به علت پارک‌های زیبا، خیابان‌های تمیز، هوای تازه و مردمِ طبیعت دوستش هم به شدت در بین جهانیان مشهور است. این شهر در مرکز تفریح و تفرج آلمان ساخته شده و به علتِ وجود جنگل بلک فراست (جنگل سیاه) و رشته کوه‌های طولانی اش، توریست‌های زیادی را سالانه به خود جذب می‌کند.

۱۹. تورنتو، کانادا

۲۵ مورد از تمیزترین شهر‌های جهان

تورنتو یک مدرک زنده برای این باور است که حتی کلان شهر‌های بزرگ با جمعیت ۲.۶ میلیون به بالا هم می‌توانند هوایی تازه و شهری تمیز داشته باشند. این شهر به خاطر خلاقیت‌هایی طبیعی که به خرج داده و همچنین به علت کاهش چشمگیری که در گاز‌های گلخانه‌ای دارد، در میان دولت‌ها مشهور است. این شهر سیستم حمل و نقل پیچیده‌ای دارد که با هوای تمیزش در ارتباط است.

۱۸. آمستردام، هلند

۲۵ مورد از تمیزترین شهر‌های جهان

این شهر ۶۰۰ هزار دوچرخه‌ی عمومی برای اجاره دارد و به عنوان بهشت دوچرخه سواران شناخته می‌شود. آمستردام در سال ۲۰۱۲ توسط واحد اطلاعات اکونومیست به عنوان دومین شهر برتر جهان از نظر طبیعت شهری انتخاب شد.

۱۷. بریزبن، استرالیا

۲۵ مورد از تمیزترین شهر‌های جهان

بیشتر شهر‌های استرالیا از طبیعت تمیز و هوای تازه‌ای برخوردارند و به طور کلی میزان آلودگی کمی را در بر می‌گیرند، اما چیزی که بریزبن را خاص می‌کند، این حقیقت است که این شهر با وجود مساحت بزرگ و جمعیت ۲.۳ میلیون نفر، توانسته این ویژگی را برای خودش حفظ کند. این شهر تعداد زیادی پارک طبیعی، باغ گیاه شناسی و مناطق سرسبز دارد.

۱۶. پورتلند، اورگان، ایالات متحده‌ی آمریکا

۲۵ مورد از تمیزترین شهر‌های جهان

این شهر به «شهر رزها» معروف است، چرا که میزان فضای سبز آن به شدت زیاد است. شهر پورتلند در حدود ۴۰ هزار کیلومتر مربع فضای سبز مخصوص قدم زدن و بازی کردن دارد و از این نظر یکی از غنی‌ترین و تمیزترین شهر‌های جهان محسوب می‌شود.

۱۵. استکهلم، سوئد

۲۵ مورد از تمیزترین شهر‌های جهان

این شهر به عنوان یکی از تمیزترین پایتخت‌های جهان به شمار می‌رود. به گونه‌ای که در سال ۲۰۱۰ از سمت کمیسیون اروپا، جایزه‌ی سرسبزترین پایتخت اروپا را دریافت کرد. این جایزه با توجه به معیار‌های خاصی همچون تغییرات آب و هوایی، حمل و نقل شهری، فضا‌های سبز، آلودگی هوایی، صوتی، زباله و میزان استفاده‌ی درست از عراضی و تنوع طبیعی اعطا می‌شود.

۱۴. ناتینگهام، انگلستان

۲۵ مورد از تمیزترین شهر‌های جهان

کشور انگلستان نیز شهر‌های تمیزی دارد که می‌توانند به سالم ماندن جهان کمک کنند. اما ناتینگهام که در بریتانیای مرکزی قرار دارد، پروژه‌های بی شماری را در جهت مبارزه با زباله‌های شهری و نقاشی‌های دیواری اعمال کرده و توانسته در سال ۲۰۱۴ عنوان تمیزترین شهر بریتانیا را به خودش اختصاص دهد.

۱۳. کوب، ژاپن

۲۵ مورد از تمیزترین شهر‌های جهان

کوب که به عنوان تمیزترین شهر ژاپن شناخته می‌شود، سیستم بسیار کارآمدی را برای خلاصی از دست زباله‌ها به کار گرفته است. این شهر با وجود داشتنِ ۱.۵ میلیون جمعیت، مردمِ بسیار طبیعت دوستی را پرورش داده و از همین جهت موفق شده به یکی از تمیزترین شهر‌های جهان تبدیل شود.

۱۲. شهر لوکزامبورگ، لوکزامبورگ

۲۵ مورد از تمیزترین شهر‌های جهان

شهر لوکزامبورگ لقب «قلب سبز اروپا» را به خودش اختصاص داده است. اگرچه شاید اکثر توریست‌های کارکشته یا علاقه‌مندان به مناظر طبیعی، این شهر را به خاطر قلعه‌های باستانی و جنگل‌های سرسبزش به یاد بیاورند، اما این شهر سال گذشته به عنوان سومین شهر تمیز جهان انتخاب شد.

۱۱. کلگری، کانادا

۲۵ مورد از تمیزترین شهر‌های جهان

کلگری سیستم‌های منظمی را در جهت تمیز و سالم نگه داشتن فضای شهری خود در سال‌های اخیر پیاده کرده است. از جمله‌ی این سیستم ها، آموزش پنج اصل مهم و حیاتی در این باب است که عبارتند از: کیفیت سیستم فاضلاب، آب شرب و در دسترس بودنِ آب، از بین بردن و یا بازیافت زباله همچنین از بین بردن ترافیک و آلودگی هوا.

۱۰. سنگاپور

۲۵ مورد از تمیزترین شهر‌های جهان

این جزیره‌ی شهرمانند، با پیاده کردن مقررات و سیستم‌های سفت و سخت دولتی، سعی در حفظ پاکیزگی و مرتب بودن شهر خود داشته است. به طور مثال در این شهر جویدن آدامس جرم محسوب می‌شود، چرا که این عمل، حجم وسیعی از تولید کثافت را به خودش اختصاص می‌دهد. تقریباً ۱۰ درصد از تمام عراضی سنگاپور به ایجاد فضا‌های سبز و پارک‌ها اختصاص داده شده اند و این شهر برنامه‌های وسیعی را برای جبران درخت‌های از دست رفته اجرا می‌کند.

۹. کوریتیبا، برزیل

۲۵ مورد از تمیزترین شهر‌های جهان

اگرچه که برزیل به هیچ وجه نمی‌تواند در بین تمیزترین کشور‌های جهان قرار بگیرد، اما یک استثنای کلی در این کشور برای تمیزی و هوای تازه وجود دارد و آن هم شهر کوریتیبا است. دولت محلی این شهر، ساکنان آن را تشویق به تمیز و مرتب نگه داشتن شهر می‌کند. به طور مثال در ازای تحویل کیسه‌های زباله‌ی تفکیک شده، به آن‌ها بلیط اتوبوس، یا غذا می‌دهد. شگفت آور است که با این راهکار، حدود ۷۰ درصد زباله‌های این شهر بازیافت شده اند. میزان بازیافت کاغذ در این شهر، روزانه ۱۲۰۰ درخت را از شر تهدیدات مختلف حفظ می‌کند.

۸. ژنو، سوئیس

۲۵ مورد از تمیزترین شهر‌های جهان

ژنو به خاطر حاصلخیز بودن زمین‌ها و عراضی اش، گران بودن، زنده بودن و امن بودنش یکی از بهترین شهر‌های جهان به شمار می‌رود، اما این شهر در یک حوزه‌ی دیگر هم در زمره‌ی بهترین شهر‌ها دسته بندی می‌شود که آن هم طبیعت، پاکی و تمیزی آن است. ژنو خانه‌ی سازمان جهانی طبیعت است. این سازمان شعب مختلفی در سرتاسر جهان دارد که تمامی آن‌ها برای پاک نگه داشتنِ آب و هوا و فضای شهری تلاش می‌کنند.

۷. وین، اتریش

۲۵ مورد از تمیزترین شهر‌های جهان

وین، پایتخت و بزرگترین شهر اتریش است و جمعیتی غریب به ۱.۸ میلیون نفر دارد، اما این شهر همچنان در لیست تمیزترین شهر‌های جهان قرار دارد. وین سرمایه‌ی بسیار هنگفتی را در جهت خلاصی از دست زباله‌های شهری خرج کرده و حالا م یتواند پاداشش را دریافت کند. به علاوه، مردم این شهر آگاهی بسیار بالایی را در مورد طبیعت و نحوه‌ی نگهداری از آن کسب کرده اند که این به خودی خود، امتیاز بسیار خاصی محسوب می‌شود.

۶. ریکیاویک، ایسلند

۲۵ مورد از تمیزترین شهر‌های جهان

کشوری که به دقیقاً در کنار مدار قطب شمال قرار گرفته و یکی از تمیزترین کشور‌های جهان است. پس تعجبی ندارد که پایتخت آن، ریکیاویک نیز در زمره‌ی تمیزترین شهر‌های جهان قرار بگیرد. هیچ سیستم خاصی که بتواند به آب و هوا صدمه وارد کند، تا قرن ۱۹ به این شهر وارد نشده بود. حتی امروزه هم، ریکیاویک به عنوان یکی از سرسبزترین و تمیزترین شهر‌های جهان به شمار می‌رود و عملاً هیچ آلودگی خاصی، آن را در بر نمی‌گیرد.

۵. هلسینکی، فنلاند

۲۵ مورد از تمیزترین شهر‌های جهان

یکی دیگر از شهر‌های اروپای شمالی هم در این لیست حضور دارد: هلسینکی! این شهر، پایتخت و بزرگترین شهرِ فنلاند است. هلسینکی شهروندانی دارد که شدیداً نسبت به طبیعت و حافظت از نظم شهری حساس هستند و تمام خیابان‌های شهر را تمیز نگه می‌دارند. این شهر با استفاده از سیستم‌های پیچیده‌ای که دارد، درصد مصرف انرژی را به حداقل رسانده و حتی برای تولید گرما نیز از برق استفاده می‌کند.

۴. هونولولو، هاوایی، ایالات متحده آمریکا

۲۵ مورد از تمیزترین شهر‌های جهان

این شهر که جمعیتی نزدیک به ۳۴۰ هزار نفر دارد، یکی از دور افتاده‌ترین شهر‌های جهان است و در ۳.۸۰۰ کیلومتری کالیفرنیا قرار دارد. ممکن است همین گوشه گیری هونولولو و صد البته ارتباطش با هاوایی باشد که چنین هوای تازه و طبیعت بکر و دست نخورده‌ای دارد.

۳. کپنهاگ، دانمارک

۲۵ مورد از تمیزترین شهر‌های جهان

کپنهاگ پایتخت دانمارک، شهری است که بر اساس نظر سازمان‌های مختلف محافظت از طبیعت، به عنوان تنها دوست طبیعت شناخته شده است. این شهر تعهد بسیار زیادی نسبت به استاندارد‌های طبیعی دارد و تقدیرات زیادی از این بابت از شهر و شهرداری کپنهاگ به عمل آمده است.

این شهر در شاخص طبیعت و فضای سبز جهانی در سال ۲۰۱۰، به عنوان بهترین و تمیزترین شهر انتخاب شد. سرمایه گذاری‌های زیاد در حوزه‌ی شبکه‌ی فاضلاب این شهر سبب شده که آب بنادر این شهر به شدت تمیز شوند و حتی برای شنا آماده باشند.

۲. شیکاگو، ایلینوی، ایالات متحده آمریکا

۲۵ مورد از تمیزترین شهر‌های جهان

این شهر سومین شهر بزرگ ایالات متحده‌ی آمریکا به حساب می‌آید و جمعیتی غریب به ۲.۷ میلیون نفر دارد؛ اما حدس بزنید که شهرت این شهر برای چیست؟ برای تمیز بودن و مردمِ طبیعت دوستی که دارد. شیکاگو در حدود ۱۸۶ هزار متر مربع از اراضی شهر خود را به کاشتن گل و گیاه و ساختن باغ و پارک‌های طبیعی اختصاص داده است؛ تا بتواند کیفیت هوایش را بالاتر ببرد. همچنین ساکنین این شهر با استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی رفت و آمد می‌کنند، تا از افزایش آلودگی هوا و انتشار گاز‌های گلخانه‌ای جلوگیری کنند.

۱. هامبورگ، آلمان

۲۵ مورد از تمیزترین شهر‌های جهان

هامبورگ دومین شهر بزرگ آلمان است و از نظر جمعیت اصلاً چیزی کم و کسر ندارد. اما بسیاری از سازمان‌های نوع دوست و حامی طبیعت، از این شهر به خاطر تلاش هایش در جهت کاهش آلودگی‌ها تقدیر و تشکر به عمل آورده اند.

پیش بینی شده که این شهر تا سال ۲۰۵۰ قادر است، ۸۰ درصد از میزان گاز کربن دی اکسید هوا را بکاهد تا هوایی تازه، به دور از آلودگی و حداکثر میزان پاکی را به شهروندان خود ارائه دهد. همچنین مقامات هامبورگ سیستم حمل و نقلی خاص به نام «شبکه‌ی سبز» را ایجاد کرده اند که یعنی هیچ شهروندی برای عبور و مرور در شهر، نیازی به اتومبیل خود ندارد.

منبع: list۲۵

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سعید

      جالبه زوریخ و ولینگتون چقدر شبیه همن :-)

    • بدون نام

      اهوازهم اضافه میکردین

      پاسخ ها

      • طراوت

        خخخ

    • حسین

      این مطلب خیلی غلط داره آدم گیج میشه چی نوشتین

    • بدون نام

      مراکش ...اروپا؟؟؟؟

      پاسخ ها

      • ..مهران‌..

        مراکش آفریقاست که داخل متن هم بهش اشاره داشت

    • بدون نام

      تهران هم ۴۰ سال پیش جزو تراز اول ها بود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        :(((

      • بدون نام

        هنوز توی گذشته گیر کردی دادا به روز شو

    • بدون نام

      تهرانو جا انداختن:(

    • بدون نام

      بازیافت زباله اصلا کار سختی نیست. نمی دونم چرا انجامش نمی دیم. ما یه مدتی با یه سازمانی همکاری می کردیم تو این زمینه، اما باید برای جمع کردن زباله های بازیافتیمون باهاشون تماس می گرفتیم. اینام می گفتن باید یه روز کامل تو خونه بمونین ببینیم کی می تونیم بیایم زباله هاتونو جمع کنیم، دیگه ما هم بی خیالشون شدیم

    • تد

      تو ایران فکر میکنم اصفهان تمیزترین شهر باشه

      پاسخ ها

      • miss

        نه شیراز

      • بدون نام

        باز برا خودتون نوشابه وا کردین؟

      • miss

        خخخخ

    • بدون نام

      وکل شهرهای ایران

    • بدون نام

      خوش به حالشون

    • ن

      خیلی جالب بود دوعکس اولی شبیه همن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج