۸۶۹۵۸۱
۷ نظر
۵۰۱۳
۷ نظر
۵۰۱۳
پ

بیانیه شورای همکاری خلیج فارس درباره ایران

بیانیه پایانی نشست کشورهای عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس در مکه، اتهام های واهی علیه جمهوری اسلامی ایران را تکرار کرد.

خبرگزاری ایرنا: بیانیه پایانی نشست کشورهای عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس در مکه، اتهام های واهی علیه جمهوری اسلامی ایران را تکرار کرد.

به گزارش شبکه العربیه عربستان، این کشورها در پایان نشست اضطراری خود که به دعوت "سلمان بن عبدالعزیز" شاه عربستان در مکه برگزار شد بار دیگر به تکرار ادعاهای نخ نما شده قبلی خود علیه جمهوری اسلامی ایران پرداختند و خواستار مقابله با اقدامات ایران شدند.

بیانیه پایانی نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، حملات شبه نظامیان الحوثی با هواپیماهای بمب گذاری شده که دو ایستگاه پمپاژ نفت در استان های الدوادمی و عفیف در منطقه ریاض عربستان را هدف قرار دادند را محکوم کردند.

محکومیت شلیک موشک های بالستیک از طرف حوثی ها به سوی عربستان که براساس این بیانیه از ۲۲۵ موشک و بیش از ۱۵۵ هواپیمای بدون سرنشین فراتر رفته است از دیگر بندهای بیانیه بود.

شرکت کنندگان در این نشست هدف قرارگرفتن چهار فروند کشتی تجاری در آب های سرزمینی امارات از جمله یک نفتکش اماراتی، دو نفتکش سعودی و یک نفتکش نروژی را محکوم و تاکید کردند که این اقدام، امنیت کشتیرانی در این منطقه حیاتی را در معرض خطر قرار می دهد و بر صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی و ثبات بازار نفت تاثیر می گذارد.

تاکید بر قدرت و انسجام شورای همکاری خلیج فارس و اتحاد اعضای آن برای مقابله با این تهدیدات، تاکید بر مواضع ثابت شورای عالی سیاسی درباره روابط با جمهوری اسلامی ایران و ضرورت پایبندی ایران به اصول و مبانی حسن همجواری و احترام به حاکمیت ملی کشورها و عدم دخالت در امور داخلی آنها و عدم بکارگیری قدرت و تهدید و متوقف کردن حمایت مالی و تسلیحاتی از شبه نظامیان و گروه های تروریستی و خودداری از دمیدن در آتش اختلافات مذهبی از دیگر بندهای بیانیه پایانی نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بود.

بیانیه از جمهوری اسلامی ایران خواست که با حکمت از هرگونه اقدام خصمانه برهم زننده امنیت و ثبات منطقه خودداری کند و از جامعه جهانی نیز خواست با درپیش گرفتن اقدامات قاطع در مقابله با ایران به وظیفه خود در زمینه حفظ صلح و امنیت بین المللی عمل کند و با گام های فعال از دستیابی ایران به توانایی های هسته ای جلوگیری کند و محدودیت های شدیدتری بر برنامه موشک های بالستیک ایران اعمال کند.

بیانیه همچنین بر ضرورت پایبندی ایران به تعهدات خود در چارچوب قوانین بین المللی، خودداری از دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه، توقف حمایت از گروه های شبه نظامی و تهدید امنیت گذرگاه های دریایی در منطقه تاکید کرد.

افزایش هماهنگی با آمریکا و تقویت همکاری میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با آمریکا در چارچوب شراکت استراتژیک میان دو طرف از دیگر بندهای بیانیه پایانی نشست بود.

تاکید بر اصرار کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در برقراری امنیت و صلح در منطقه و توسعه جهانی و ثبات بازار نفت و محکومیت تهدیدهای ایران نسبت به دریانوردی و انتقال نفت و درخواست از جامعه جهانی برای عمل به وظیفه خود در تامین امنیت کشتیرانی از دیگر بندهای بیانیه پایانی نشست بود.

اتهامات علیه جمهوری اسلامی ایران درحالی در این نشست صورت گرفت که «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در جریان سفر به بغداد روز یکشنبه ۵ خرداد در کنفرانس خبری با وزیر خارجه عراق گفت: جمهوری اسلامی خواستار ایجاد روابط متوازن با همسایگان خود در خلیج فارس است و به همین منظور پیشنهاد امضای یک پیمان عدم تجاوز به این کشورها را داده است.

این درحالی است که برخی دولت‌های عربی همچون عربستان سعودی و امارات با تبعیت از ایالات متحده عملاً راهکار جنگ و ایجاد بی‌ثباتی را برای پیشبرد منافع خود اتخاذ کرده‌اند که طبیعتاً این امر چالشی جدی برای دستیابی به راهکارهای دیپلماتیک است و می تواند اوضاع منطقه را بحرانی تر کند.

بخش اعظمی از دولت‌های منطقه و جهان خواستار حفظ ثبات و آرامش و جلوگیری از ناامنی فراگیر در خلیج فارس هستند. اجرایی شدن این پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران می‌تواند باب کاربرد مذاکره و دیپلماسی در حل اختلافات کنونی میان کشورهای منطقه را باز کند و نیز کاهش تنش میان تهران- واشنگتن را به دنبال داشته باشد.

در همین رابطه، جمهوری اسلامی بارها اتهامات مطرح شده از سوی برخی کشورهای دست نشانده مانند عربستان را به شدت رد و مواضع کشورمان را به طور قاطع تبیین کرده است. «جمهوری اسلامی ایران اتهامات وارده را مردود دانسته و ابراز امیدواری کرده که این نشستها موجب تقویت وحدت امت اسلامی گردد و خواستار تمرکز این کشورها بر موضوع اصلی و دارای اولویت جهان اسلام یعنی مساله فلسطین معطوف شود..».

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      معلوم نیست چرا همیشه و همیشه فقط ما مورد اتهامیم

    • بدون نام

      حالا هی ایرانی ها سر و دست بشکنن برای رفتن به مکه ،
      عربستان درباره ما ایرانیها چی فکر میکنه، ما تو چه فکری هستیم!!!!!عجبا!!!!!!

    • ایمان

      کشورهای عربی به تبعیت از آمریکا و احساس توهم پوشالی قدرت نظامی( ابزار آلات خریداری شده از غرب) کر و کور شدن

    • علی

      عربستان همان گاو شیرده و ملیجک امریکا با چه وقاحتی حرف میزند پنج ساله که بمب روی مردم بی دفاع یمن میریزه جدا که باید خفه بشه

    • بدون نام

      مرگ بر آل سقوط ....

    • بدون نام

      این وهابیها هستند که اختلاف مذهبی را گسترش می دهند، شیخ نمر و جنگ با یمن و اخیرا به شهادت رساندن دهها جوان و نوجوان شیعه و... آیا تفرقه نیست، این آدم کشها فقط در مقابل زور متوقف میشوند و الا هیچ انسانیتی ندارند، وحشیها...

    • بدون نام

      چیشدبرجام روحانی که اینقدرافتخارمیکرد. وبه خاطرخودش رفته به غربیهاباج دادتارای بیار والان ۱۰۰برابرازقبل برجام بدترکردتوهمه زمینها چراپاسخگونیست خودش میدونست اخربرجام این میش حتی اگه شکایت کن ایران علیه برجام پرونده میرشورای امنیت این چه قردادننگین بودبستن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج