۸۶۹۹۵۵
۲ نظر
۵۰۱۰
۲ نظر
۵۰۱۰
پ

وکیل شرکت نفت: به زیباحالت لقب «داتا» داده‌اند

ششمین جلسه رسیدگی به اتهامات «علیرضا زیبا حالت منفرد» معروف به جعبه سیاه پرونده بابک زنجانی صبح امروز (شنبه) - ۱۱ خردادماه - به ریاست قاضی صلواتی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی برگزار شد.

خبرگزاری ایسنا: ششمین جلسه رسیدگی به اتهامات «علیرضا زیبا حالت منفرد» معروف به جعبه سیاه پرونده بابک زنجانی صبح امروز (شنبه) - ۱۱ خردادماه - به ریاست قاضی صلواتی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه قاضی صلواتی ضمن اعلام رسمیت جلسه دادگاه، از وکلای شرکت نفتی HK خواست با حضور در جایگاه توضیحات خود را ارائه کنند.

صادقی قهاره وکیل مدافع شرکت نفتی HK با حضور در جایگاه گفت: من به وکالت از شرکت موکلم که وابسته به شرکت ملی نفت ایران است تقاضای صدور حکم شایسته برای جبران خسارات وارده به شرکت ملی نفت که سرمایه‌اش به مردم تعلق دارد را خواهان هستم.

وی ادامه داد: از تاریخ ۳/۱۱/ ۱۳۹۰ تحریم‌ها علیه ایران به اوج خود رسید و شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های تابعه و بانک مرکزی در فهرست تحریم قرار گرفتند. در این گیر و دار به منظور ایفای تعهدات شرکت ملی نفت ایران که به مخاطره افتاده بود افرادی از این فرصت سو استفاده کردند و آب به آسیاب دشمن ریختند و دشمن را یاری کردند.

صادقی قهاره افزود: بابک زنجانی به کمک زیباحالت منفرد غافل از اینکه عدالت آنها را گرفتار خواهد کرد از این موقعیت سوءاستفاده کرده و به بهانه اینکه نفت را برای فروش می‌برند و حاصلش را به کشور بر می‌گردانند در واقع نفت کشور را به یغما بردند. در کلاهبرداری از شرکت ملی نفت ۴ حلقه عمده به چشم می‌خورد که عبارتند از شرکت ایزو، شرکت اس سی تی بنکرز ، بانک پوشالی FIIB و انبار کردن و جابه‌جا کردن محموله‌های نفتی و فروش آنها که نقش زیباحالت منفرد در این بخش بیش از دیگران است.

وی گفت: این دادگاه در گذشته رأی قاطع خود را در حق باقی متهمان صادر کرده است که از آن زمان ۴ سال گذشته است.

صادقی قهاره به بزه‌های انتسابی به متهم زیباحالت منفرد اشاره کرد و گفت: در این پرونده متهم زیباحالت منفرد که هم سن آقای زنجانی و متولد سال ۵۲ است ابتدا به مالزی رفته و معلوم نیست چطور لقب" داتا" یا " سر" به او عطا می‌شود و از کشور دومینیکا پاسپورت سفیر کبیر را می‌گیرد.

وی افزود: قبل از وضع تحریم‌ها نیازی به بانک پوشالی مثل FIIB و شرکت ایزو نبود. اتهام متهمین مشارکت در کلاهبرداری و حیف و میل اموال است که البته این کار به صورت گروهی و سازمان یافته انجام شده است. این گروه منسجمی بودند که حداقل ۴ نفر شاخص آن را تشکیل می‌داد که به سرکردگی بابک زنجانی است که البته قاطعیت دادگاه برای صدور رأی او ستودنی است.

صادقی قهاره گفت: اگر متهم زیباحالت منفرد در فرایند مجرمانه بسترسازی نمی‌کرد آقای زنجانی نمی‌توانست شرکت موکل من را اغوا کند.

وی به نقش متهم در این گروه سازمان یافته اشاره کرد و گفت: ترتیب ملاقات آقای تانسری (مشاور عالی نخست وزیر مالزی) با آقای زنجانی، تأسیس شرکت سوییفت ال تی دی که موسسین این شرکت از تشابه اسمی با شرکت جهانی سوییفت سوءاستفاده کرده و بانک‌ها را فریب می‌دادند و بررسی‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد متهمین پیام‌هایی که از آن ارسال می‌کردند کاملاً جعلی بوده است که البته شرح تفصیلی این پیامک‌ها در کیفرخواست و لوایح تقدیمی در گذشته به دادگاه آمده است. طبق گفته متهم این شرکت‌ها با سرمایه ۱۰۰ دلار تأسیس و از طریق آن پیامک‌های جعلی ارسال شده است و نقش زیباحالت منفرد در شرکت اس سی تی بنکرز کاملاً مشهود است.

صادقی قهاره افزود: مهمترین بحث در عملیات بانکی ارتباط با سایر بانک‌هاست و نقش ارتباطی بانک پوشالی FIIB از طریق متهم زیباحالت منفرد صورت می‌گرفته است.

وی در ادامه با تشریح نقش متهم زیباحالت منفرد در این گروه سازمان یافته گفت: تأسیس شرکت ایزو که به اقرار متهم منفرد با سرمایه ۱۰۰ دلار و به نام خودش و حسابدارش انجام شده بود که در تهران بنا بر خواسته بابک زنجانی به نام وی انتقال می‌دهد و عملیات کلاهبرداری را به انجام می‌رساند. همچنین انبار کردن محموله‌های نفتی و اجاره کشتی توسط متهم زیباحالت منفرد انجام می‌گرفت.

صادقی قهاره گفت: درباره مطالبی که آقای کوهپایه زاده در جلسه قبل گفت باید بگویم که اساساً علت حضور وی در اینجا برای ما مجهول بود و موضوع وکالت او در این دادگاه خاتمه یافته بود.

وی درباره اظهارات کوهپایه زاده درباره بازرگان، گفت: باید بگویم که وی بازنشسته شده است. همچنین آقای کوهپایه زاده گفته شکایت موکل از وزارت نفت در شعبه کارکنان دولت وجود دارد که ما پیگیری کردیم گفتند تفاوت بر سر معاینات گازی بوده زیرا معاینات گازی به راحتی قابل فروش نیست.

صادقی قهاره وکیل شرکت نفتی HK ادامه داد: وظیفه ما دفاع از حقوق موکل است اما باید در حین انجام این وظیفه موضوع را برای دادگاه شفاف‌سازی کنیم. در تحویل گرفتن محموله‌های نفت و فروش آنها زیباحالت منفرد نقش مستقیم داشته است و به اقرار خودش پی به مکر و تقلب زنجانی برده بود و با توجه به نفوذش در کشور مالزی این اقدامات را انجام داده است لذا انتظار صدور حکم در محکومیت متهم و رد مال و جبران خسارت را از محضر دادگاه داریم.

پس از پایان دفاعیات صادقی قهاره، جعفری وکیل مدافع متهم زیباحالت منفرد با حضور در جایگاه در بیان دفاعیات خود گفت: در کیفرخواست ۳ جرم به موکل نسبت داده شده است و این در حالیست که بر اساس اصل کلی قلمرو قوانین جزایی در مکان و طبق ماده ۳ قانون مجازات اسلامی قانونگذار می‌گوید در هر محلی جرم واقع شد، مقامات قضائی محل باید متهم را تحت تعقیب قرار دهند، مسائلی که تحت عنوان جرم به آقای زیباحالت منفرد نسبت داده‌اند در خارج از کشور بوده است.

جعفری افزود: اعمال زیباحالت منفرد نه در ایران و نه در خارج از کشور نباید جرم تلقی شود، شخصی به نام زنجانی مقداری نفت خریده و در کشور چین با همکاری زیباحالت منفرد آن را انبار کردند. اگر آقای زنجانی جرمی مرتکب شده است این موضوع ارتباطی به منفرد ندارد و وی دخالتی در این مسائل نداشته و هیچ سند و مدرکی دال بر اینکه منفرد در خرید و تحصیل نفت دخالتی داشته باشد در پرونده وجود ندارد.

وی تصریح کرد: اقدامات منفرد بعد از اقدامات زنجانی بوده است لذا کلمه مشارکت در اینجا نباید استفاده شود، تعریف کلاهبرداری نیز در قانون مشخص است، موکل بنده زنجانی را فریب نداده بلکه زنجانی عالماً، عامداً و با اطلاع کافی از منفرد استفاده کرده است.

جعفری در ارتباط با خرید بانک FIIB گفت: مگر آقای زنجانی صغیر و سفیه بوده است که بانک FIIB را از منفرد خریداری کند؟ اگر به نفعش نبود اقدام به خریداری نمی‌کرد، مسلماً قبل از خرید بانک با مشاورین و متخصصین صحبت کرده است. قطعاً زنجانی از این اقدام خوشحال بوده که یک ایرانی در خارج از کشور پیدا شده که می‌تواند مخازینی را جهت انبار کردن نفت فراهم کند.

وکیل مدافع متهم زیبا حالت مفرد افزود: باید در رسیدگی شرایط زمانی را در نظر بگیریم. آنچه مسلم است ذخیره نفت در آن شرایط به نفع زنجانی بوده و منفرد نقش واسطه داشته است، در کیفرخواست مشخص نشده که کلمه مشارکت چه معنی دارد و چرا به موکل بنده که دخالتی در حمل نفت نداشته اتهام مشارکت را عنوان کردند. طبق اصل ۱۶۶ قانون اساسی، دادگاه مکلف است طبق قانون رأی دهد؛ دادسرا با نوشتن ۳ عنوان اتهامی خواسته موکل را مجرم معرفی کند.

وی اضافه کرد: اخلال در نظام اقتصادی در قانون تعریف شده است، ما نمی‌توانیم خارج از چارچوب قانون به یک نفر بگوییم اخلالگر نظام اقتصادی است، دادسرا باید مشخص کند که موکل چه اقدام مجرمانه‌ای در این راستا انجام داده است، در پرونده آثاری از ضرب سکه، جعل اسکناس و قاچاق ارز وجود ندارد.

وکیل مدافع متهم منفرد گفت: تقاضا دارم قضات ماده یک قانون اخلالگران نظام اقتصادی را مد نظر داشته باشند، ما نمی‌توانیم بگوییم حتماً هدف آقای منفرد چنین بوده و وی با توجه به فلان بند اخلالگر است لذا عنصر قانونی در مورد موکل وجود ندارد.

جعفری ادامه داد: قانون تشدید مجازات کلاهبرداری این جرم را تعریف کرده است، اگر منصفانه و بدون حب و بغض بررسی کنیم این جرم شامل موکل من نمی‌شود، موکلم برای خدمت به هموطنش وارد قضیه شده و طبعاً برای این کار پولی هم گرفته اما در جرم کلاهبرداری باید قصد خاص (بردن مال دیگران) وجود داشته باشد در حالیکه موکل هیچگونه مانور متقلبانه انجام نداده است.

وی اضافه کرد: وکیل بابک زنجانی در جلسه دادگاه گفت که بر اساس اسناد و مدارک موجود نقش منفرد در امور زنجانی روشن است اما سوال اینجاست که بر اساس کدام اسناد این مطلب را می‌گویند؟ آن اسناد را ارائه دهند. به استناد کدام سند گفته می‌شود منفرد دخالتی در خرید محموله‌های نفتی از وزارت نفت داشته است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      این وکیل بهتر است منافع ملت و ملی را در نظر بگیرد و با تشویق متهم به اعتراف و اقرار دنبال بخشش و عفو باشد تا هم خدا و هم ملت راضی وهم وجدان خودش راحت باشد

    • بدون نام

      این زیباحالت منفرد با اون زیباکلام مفرد چه نسبتی دارند؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج