۸۷۰۱۲۳
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

۵ اثر تاریخی خراسان‌جنوبی در راه ملی شدن

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی گفت: پنج اثر تاريخی استان به دليل واجد ارزش بودن، قابليت ثبت اثر ملی را داشته و در انتظار ابلاغ شماره ثبت ملی است.

خبرگزاری فارس: حسن رمضانی امروز در گفت‌وگویی با خبرنگار خبرگزاری فارس در بیرجند، با بیان اینکه آثار تاریخی بر جای مانده از دوران قبل بیانگر رخدادهای تاریخی در گذشته محسوب می‌شود، اظهار داشت: ثبت آثار ملی موجب حفاظت و بقای این گونه اثرهای تاریخی در منطقه می‌شود.

وی بیان داشت: سال گذشته ۲۰ اثر نامنقول، سه اثر منقول تاریخی، هفت اثر ناملموس، پنج اثر طبیعی در فهرست ملی به ثبت رسیده و ۱۳ اثر تاریخی نیز تعیین حریم حفاظتی شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی با اعلام اینکه خراسان جنوبی دارای یک هزار و ۷۰۰ اثر شناسایی شده است، افزود: از این تعداد ۸۷۳ اثر در فهرست آثار ملی و سه اثر (کویر لوت، قنات بلده فردوس و باغ اکبریه بیرجند) در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

رمضانی با یادآوری اینکه خراسان‌جنوبی دارای یک روستای جهانی صنایع دستی در رشته توبافی (حوله‌بافی) است، افزود: ورود گردشگر به روستای هدف صنایع دستی می‌تواند در معرفی آداب ورسوم و مردم‌شناسی اثرگذار و این استان را به کریدور گردشگری تبدیل کند.

وی با بیان اینکه پنج اثر تاریخی استان به دلیل واجد ارزش بودن، قابلیت ثبت اثر ملی را داشته و در انتظار ابلاغ شماره ثبت ملی است، تصریح کرد: این آثار شامل درخت کهنسال پروینج آرین‌شهر با قدمت ۶۰۰ سال، سرو کهنسال تیغاب آرین‌شهر با قدمت یک هزار سال و درختان جنگل بنه استند نهبندان با قدمت ۲۵۰ تا ۳۰۰ سال است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی اضافه کرد: همچنین یک بیابان و دق در ریگ خیرآباد طبس با قدمت دو میلیون و ۵۰۰ هزار سال قبل و آبشارهای دره دوتگی سرایان( شامل ۱۷ آبشار) با قدمت دو میلیون و ۵۰۰ هزار سال از دیگر آثار است.

رمضانی با اعلام اینکه پرونده ثبت ملی سه درخت کهنسال و دو منظر طبیعی تاریخی دیگر نیز هم‌اکنون در دست تهیه است که تا پایان خرداد به تهران ارسال می‌شود، تبیین کرد: این پرونده‌ها پس از تأیید، دفاع و رفع نواقص ثبت ملی شده و شماره ثبت آن به استان ابلاغ خواهد شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج