۸۷۰۱۵۷
۲ نظر
۵۰۰۹
۲ نظر
۵۰۰۹
پ

عطوان: آمریکا اگر علیه ایران مدرک دارد، ارائه دهد

روزنامه‌نگار مشهور عرب روایت آمریکایی‌ها درباره دخالت ایران در حمله به نفت‌کش‌ها را گیج‌کننده خواند و گفت چگونه است که آنها مدارکی در این زمینه ارائه نمی‌دهند و بولتون هم ماموریت خود برای تحقیق در این باره را رها کرده است.

العالم نوشت: روزنامه‌نگار مشهور عرب روایت آمریکایی‌ها درباره دخالت ایران در حمله به نفت‌کش‌ها را گیج‌کننده خواند و گفت چگونه است که آنها مدارکی در این زمینه ارائه نمی‌دهند و بولتون هم ماموریت خود برای تحقیق در این باره را رها کرده است.

«عبد الباری عطوان» در بخش سخن سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» یادداشتی را با طرح دو سوال در عنوان آن منتشر کرد و نوشت:« وقتی مایک پامپئو تاکید می‌کند که ایران در پس حمله به نفت‌کش‌ها در الفجیره بوده و اسناد آن را در اختیار دارد چرا آنها را رو نمی‌کند؟ چرا بولتون ماموریت اعلام نتایج تحقیقات در این باره را رها کرد؟»

در مقدمه این یادداشت آمده است: روایت‌های مختلفی درباره دلایل آرام شدن لحن ترامپ در قبال ایران مطرح می‌شود. برخی می‌گویند یادداشتی که ده‌ها ژنرال آمریکایی بازنشسته به ترامپ دادند او را از پیامدهای نظامی و اقتصادی سنگین جنگ به زیان منافع آمریکا و متحدانش در منطقه برحذر داشت.

«روایت دوم می‌گوید ایران قدرت بزرگ منطقه‌ای است و اولین حملات آمریکا را مهار کرده و پاسخی دردناک به نیروهای آمریکایی خواهد داد و بعید نیست که تسلیحاتی ناشناخته در اختیار داشته باشد که همه را غافلگیر کند؛ اما روایت سوم این است که وقتی امکان گفت‌وگو وجود دارد و چندین کانال آماده میزبانی مذاکره علنی یا محرمانه با ایران هستند، چرا به سمت جنگ برویم.

رای الیوم نوشت: جالب اینجاست که دولت کنونی ایالات متحده در چند روز گذشته سیگنال‌های متناقضی را در پرونده ایران نشان می‌دهد.

در حالی که ترامپ در مورد امکان گفت‌وگو صحبت می‌کند و رهبران ایران را می‌ستاید و ادعا می‌کند که نمی خواهد نظام ایران را تغییر دهد، مایک پامپئو، وزیر خارجه و جان بولتون، مشاور امنیت ملی او مجددا می‌گویند، اعتقاد خاصی وجود دارد که این متحدان ایران بودند که حمله به چهار نفت کش در ساحل بندر امارات متحده عربی در الفجیره انجام دادند و شواهد قوی در این زمینه وجود دارد.

این روزنامه افزود: سوالی که می‌ماند و آدم را به فکر فرو می برد در مورد اعتبار روایت تازه آمریکاست که از حضور متحدان ایران در پشت این حمله صحبت می‌کند.

این افراد چه کسانی هستند؟ آیا آنها گروه «انصار الله» هستند؟ یا حزب الله لبنان یا نیروهای الحشد الشعبی عراق؟ چرا این حملات را یگان‌های نظامی ایران انجام نداده باشند؟ یا حتی یک طرف ثالث برای مثال موساد اسرائیل نخواسته باشد بهانه‌هایی برای حمله آمریکا جفت و جور کند؟

ای الیوم افزود: اما دیگر سوال گیج کننده را می توان از اظهارات روز گذشته بولتون پیداکرد که گفت نتایج تحقیقات مربوط به حمله به نفت کش‌ها که کارشناسانی آمریکایی هم در آن مشارکت داشتند، اعلام نخواهد شد و این موضوع به کشور امارات عربی متحده واگذار می‌شود که حمله مذکور در آب‌های منطقه‌ای آن رخ داده است. چرابولتون توپ را به زمین امارات می‌اندازد و برای اعلام این نتایج منتظر چه چیزی است؟

نویسنده تاکید کرد: به باور ما، ایران اصلا از موضع ضعف با آمریکا مذاکره نمی‌کند. درست است که صادرات نفت ایران کاهش یافته اما این امر می‌تواند موقتی باشد و با فروش ارزان‌تر نفت از طریق واسطه‌ها به مشتری‌های زیادی که برای آن سر و دست می‌شکنند، جبران شود.

عطوان تاکید کرد: آنها هرگز نمی‌توانند مانع فروش نفت کشوری مثل ایران شوند که از مرزهای زمینی و دریایی پهناوری با هشت کشور برخوردار است و عجیب هم نخواهد بود اگر چین و هند و ترکیه از تصمیم خود مبنی بر توقف واردات نفت ایران در آینده منصرف شوند و شرایطی که آنها را مجبور به تحریم ایران کرده است، عوض شود.

رای الیوم با تاکید بر اینکه هیچ نظر قاطعی نمیتوان درباره آینده بحران میان ایران و آمریکا داد، افزود: ایران بر شروط خود برای ورود به مذاکره تاکید می‌کند. اینکه تحریم‌ها کاملا رفع شود و موضوع موشک‌های بالستیک که مهم‌ترین قدرت بازدارندگی ایران در برابر هر تجاوزی است در مذاکرات مطرح نشود.

در حالی که ترامپ به گفته خود می‌خواهد ایران را تسلیم کند به گونه‌ای که این کشور از موشک و برنامه هسته‌ای نظامی دست بردارد. همه چیز پس از تعطیلات عید فطر روشن‌تر می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • عباس قلی

      خخخخخخخخ
      چرا پرت هایی که حتی برای بازار داخلی هم خریدار ندارد
      تا کی میخواین جنگ و دعوا کنید بسه پوستمون کنده شد...

    • بدون نام

      اخه غیر از ایران کسی به حرفای عطوان اهمیت نمیده خخخ

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج