۸۷۰۵
۵۱۲۱
۵۱۲۱
پ

تعداد الکلی ها ۱۰ برابر شده است

میزان مصرف مشروبات الکلی در ایران

هشدار مسئولان در مورد کاهش سن مصرف الکل به ۲۰ سال حاکی از تهدیدی است که پیامدهای خطرناک آن درحال فراگیر شدن است. کارشناسان معتقدند نهادهای مسئول نتوانسته‌اند مضرات استفاده از الکل را از نظر اعتقادی و بهداشتی برای جامعه به ویژه نسل جوان تبیین کنند.

آمارهای بین المللی نشان می دهد که تعداد معتادان به الکل در جهان ۱۰ برابر معتادان به مواد مخدر است. این تهدید شامل تمامی کشورها حتی ایران هم می شود.

پس از تصویب قانون مجازاتهای اسلامی مبارزه و برخورد با شرب خمر و عواقب نوشیدن الکل در دستور کار پلیس و دستگاه قضائی کشور قرار گرفت ولی پس از گذشت بیش از سه دهه از تصویب این قانون بر اساس اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز آمارها نشان می دهد سالانه ۷۳۰ میلیون دلار مشروبات الکلی وارد ایران شده که از این میان ۲۰۰ میلیارد تومان (۲۰۰ میلیون دلار) کشف می شود.

هر چند که سرهنگ فتح الله زمانیان رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرده است که اطلاعات و آمار دقیقی در رابطه با کشف مشروبات الکلی در دست نیست ولی سردار اسماعیل احمدی مقدم فرماندهی نیروی انتظامی گفته است سالانه ۲۰ میلیون لیتر نوشیدنی الکلی در ایران کشف می شود و پلیس تنها ۲۵ درصد این قاچاق را می تواند کشف کند.

سردار احمدی مقدم در مقام دبیرستاد مبارزه با مواد مخدر نیز خبر داده که متوسط سن مصرف الکل به ۲۰ سال رسیده و ۲۶ درصد جوانانی که الکل مصرف می کنند سابقه مصرف الکل در خانواده را داشته اند.

سعید معیدفر رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران در این باره می‌گوید: بر اساس یافته‌های یک پژوهش میان یکهزار و ۵۰۰ دانشجوی ۱۸ تا ۲۴ ساله، ۲۵ درصد دانشجویان مصرف الکل را بدون اشکال می‌دانند که ۲۰ درصد آنها افرادی هستند که در نظرسنجی اظهار کردند که الکل مصرف می‌کنند و ۵ درصد بقیه هم گفته اند که در وسوسه مصرف الکل هستند.

این در حالی است که برخی از فروشندگان سودجو با استفاده از الکل صنعتی و تولید "مشروبات تقلبی" همه ساله قربانیان زیادی می گیرند و از دیگر سو، عواقب نوشیدن مشروبات الکلی از جمله تصادفات رانندگی و درگیری های خیابانی بیش از پیش فراگیر شده است حال آنکه اگر از فروش بارهای مشروب که در آنها بطری مشروب چیده شده، در ویترین برخی مغازه های لوکس فروشی تهران و برخی از شهرستانها چشم پوشی کنیم نمی توانیم از آمار مرگ و میر بر اثر مصرف الکل در ایران بدون تفاوت بگذریم.

مشکل قانونی نداریم / جوانان از مضرات الکل بی خبرند
مجازات مصرف مشروبات الکلی موسوم به شرب خمر در نظام کیفری ایران، حد شرعی است و اگر کسی سه بار ولو به مقدار اندک مرتکب این جرم شود، بار چهارم اعدام خواهد شد.

ولی الله حسینی قاضی محاکم کیفری استان تهران در گفتگو با خبرنگار مهر اجرای حدود شرعی را در مورد شرب خمر بسیار قاطع عنوان کرد و گفت: در جرائم مصرف الکل اثبات جرم دچار مشکل است زیرا حتی اگر پزشکی قانونی هم ثابت کند متهم الکل مصرف کرده تا خود اقرار نکند حد اجرا نمی شود مگر اینکه علم قاضی در تشخیص جرم کمک کند و این یک چالش قانونی است.

محمد رضا حبیبی دادستان اصفهان نیز از افزایش شرب خمر در کشور ابراز نگرانی کرد و گفت: قانون و مجازاتهای قانونی برای مقابله با شرب خمر و عرضه و فروش الکل بسیار سختگیرانه است ولی نهادهای مسئول و فرهنگ ساز نتوانسته اند مضرات استفاده از الکل را هم از نظر اعتقادی و هم از بعد بهداشتی برای جامعه به ویژه نسل جوان تشریح کنند. در بسیاری از پارتی‌های شبانه جوانان بدون اطلاع و بر اساس وسوسه به سوی مصرف الکل سوق پیدا می کنند و استفاده از الکلها و مشتقات الکلی تاریخ گذشته موجب مسمومیت و حتی مرگ بسیاری از جوانان در سالهای اخیر شده است.

همچنین محمدباقر زفرقندی مدیرکل اسبق سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با بیان اینکه مصرف الکل در ایران را نمی‌توانیم انکار کنیم معتقد است: هر از چند گاه انتشار خبر کشف باندهای قاچاق الکل نیز تاییدی بر وجود هرچند کم‌رنگ این معضل در ایران است.

به گفته وی، غیر از کشف باندهای قاچاق، گزارش مسمومیتهای ناشی از مصرف الکل در بیمارستانها و مراکز درمانی نیز می‌تواند گواهی بر این موضوع باشد. مسمومیتهای جمعی با الکل صنعتی در برخی شهرها و برخی ایام سال مانند نوروز بیشتر است. به‌طور قطع، تقویت باورهای مذهبی در پرهیز از مصرف الکل و همچنین ایجاد انگیزه‌های ملی عوامل موثری در کنترل مصرف الکل است.

منبع: مهر

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

میزان مصرف مشروبات الکلی در ایران


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج