۸۷۰۵۱۰
۱۵ نظر
۵۰۰۹
۱۵ نظر
۵۰۰۹
پ

نجفی، بهانه‌ای برای تحقیق و تفحص از صداوسیما

با قتل میترا استاد در طبقه هفتم برج آرمیتا و اعلام خبر قتل و پیدا شدن دست‌نوشته‌هایی از نجفی، فضای مجازی و رسانه‌ها آکنده از جزییاتی از این جنایت شد؛ فیلم‌ها و عکس‌هایی که حاوی صحنه‌ها و اظهارنظر‌های تکان‌دهنده‌ای بود، هر لحظه از سوی رسانه‌های مختلف در حال انتشار بود.

تابناک: با قتل میترا استاد در طبقه هفتم برج آرمیتا و اعلام خبر قتل و پیدا شدن دست‌نوشته‌هایی از نجفی، فضای مجازی و رسانه‌ها آکنده از جزییاتی از این جنایت شد؛ فیلم‌ها و عکس‌هایی که حاوی صحنه‌ها و اظهارنظر‌های تکان‌دهنده‌ای بود، هر لحظه از سوی رسانه‌های مختلف در حال انتشار بود.

هر رسانه تلاش می‌کرد با سوار شدن بر موج خبری، گوی سبقت را از رسانه‌های رقیب برباید و در این میان، صدا و سیما بیش از هر رسانه دیگری، توانست پرچمدار این جریان باشد، به گونه ای که خبرنگار صداوسیما ـ که در پلیس آگاهی حضور داشت ـ با انتشار ویدیو‌های اعترافات شهردار سابق، باعث شد تا فضای مجازی را کامل تحت تأثیر قرار دهد.

ویدیو‌هایی که توسط صداوسیما منتشر شده است، نشان می‌دهد، محمدعلی نجفی با ظاهری معمولی و در حالی که در دفتر آگاهی تهران روی مبلی در برابر رئیس‌پلیس آگاهی نشسته، مشغول نوشیدن چای بوده و در فیلم دیگری، خبرنگار صداوسیما اسلحه‌ای را جلوی دوربین گرفته و می گوید، این اسلحه ارتکاب جرم است و در حالی که گلوله‌های آن را خالی می‌کند و می‌شمرد، درباره تعداد گلوله‌های شلیک‌شده به مقتول توضیح می‌دهد.

اما با انتشار این ویدیو‌ها، پرسش های بسیاری پیرامون این موضوع به وجود می آید که آیا محمدعلی نجفی از انتشار فیلم‌هایش در پلیس آگاهی یا عکس‌هایی که در رسانه‌ها منتشر شده است، رضایت دارد؟ این در حالی است که بسیاری از حقوقدان‌ها، این روش از خبررسانی را مغایر با آیین دادرسی کیفری دانسته و اعتراضات بسیاری به صدا و سیما و همچنین پلیس آگاهی کرده اند.

محمد شهریاری، سرپرست دادسرای امور جنایی درباره فیلم‌های منتشره در پلیس آگاهی پایتخت می گوید: «هیچ رسانه‌ای حق ندارد چهره متهم را بدون پوشش منتشر کند، چه برسد به صورت فیلم آن هم در صداوسیما و این‌که اسلحه یک آلت قتاله است و نباید به غیر از قضات و تیم جنایی کسی آن را در اختیار داشته باشد. حتی خبرنگار در تصاویر اعلام می‌کند که ساعت ٧ غروب است در حالی که بعد از اذان مغرب بوده است. این‌ها همه جرایم جداگانه‌ای دارد که به زودی علیه صداوسیما اعلام جرم می‌شود.»

البته علیزاده طباطبایی، وکیل محمدعلی نجفی اعلام کرده که فیلم منتشره در صدا و سیما، مربوط به زمان حضور وی در شهرداری بوده و صدا و سیما در انتشار آن بی اخلاقی کرده، ولی در عین حال اعلام کرد که نجفی شکایتی از صدا و سیما ندارد.

با این حال اعتراضات به این موضوع در همینجا ختم نمی‌شود. برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز اکنون وارد این بحث شده و خواستار رسیدگی قضایی هستند و برخی نیز پای شورای نظارت بر صدا و سیما را به میان کشیده و حتی عده‌ای خواسته اند تا از صدا و سیما تحقیق و تفحص انجام شود.

در همین زمینه، علیرضا رحیمی، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در توییتی نوشته است: نحوه انعکاس گزارش‌های مربوط به آقای نجفی و آزردگی مردم از برخورد سخیف صدا و سیما و عواملش، نشان داد مدیریت ارشد حاکم بر صداوسیما، توانایی لازم برای مدیریت و نظارت بر تلویزیون را ندارد. انحرافات آشکار از معیار‌های اخلاقی علاوه بر ضوابط قانونی، نشان از فضای مدیریت در سایه بر سیماست.

علاوه بر رحیمی، عبدالکریم حسین زاده، عضو فراکسیون امید نیز در توییتر خود نوشت: صداوسیما نباید آغشته به رنگ انحصارطلبی و رفتار گزینشی باشد. کاش پوشش موضوع سعیدطوسی، دادگاه متهمان کهریزک و... هم مثل موضوع نجفی، برای صداوسیما مهم بود و همینقدر که این روز‌ها پرونده نجفی برایشان مهم است، تا پایان رسیدگی به پرونده، همه مراحل را بدون کم و کاست پوشش دهند.

وی در توییت دیگری، خواستار ورود مجلس به این موضوع شد و نوشت: امیدوارم فضای توییتر مکانی برای شعار دادن و اصطلاحا شوآف دادن به ویژه برای ما وکلای ملت نشده باشد. حالا که همه همکاران قبول زحمت کرده و درخصوص صداوسیما توییت می کنند و نقد دارند، بعد از تعطیلات آمادگی داشته باشند تا تحقیق و تفحص از این مجموعه را ـ که رفتار‌های فراقانونی دارد ـ کلید بزنیم.

نمایندگان دیگری از جناح‌های مقابل نیز در توییتر خود به این موضوع پرداخته بودند؛ بنابراین، با توجه به این اظهارات، احتمالا پس از پایان تعطیلات، برخی نمایندگان طرح تفحص از صدا و سیما را کلید بزنند. این در حالی است که نهاد‌های زیرمجموعه رهبری، تا کنون کمتر به تیغ تفحص مجلس تن داده اند و به جز چند نهاد معدود، هیچ تفحصی از این نهاد‌ها تا کنون صورت نگرفته و یا به نتیجه نرسیده است. حال باید دید اراده نمایندگان این بار در این باره چقدر است و تا کجا می‌توانند کار را پیش ببرند!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      باز مجلس درش تخته کردید ورفتید تعطیلات شما خوبید والا

    • بدون نام

      چه به دست و پا افتادند بخاطر رفیقشون

    • بدون نام

      عزیزوم این صدا و سیمای میلی اینقدر پشتش گرمه که هیچ تانکی نمی تونه اونو جابه جا کنه . اینقدر همه ازش انتقاد می کنن کو گوش شنوا ؟؟؟؟ آب از آب تکون نمی خوره باز هم کار خودشون می کنن

    • محسن

      برو بابا بسه دیگه طرفداری از قاتل. باز اصلاح طلب مزخرف و امید بی عرضه امد وسط.

    • بدون نام

      بسه دیگه اینقدر همش نزنید

    • بولدوزر

      چشم آب نمیخورد از این مجلسی های خنثی.البته درحد انزجاروبیانیه
      پای ثابت هر موضع هستند

    • راستگو

      شما همیشه در حال جمع و جور کردن اشتباهات خود هستین
      تا کی خودتون میخواید تبرئه کنید

    • بدون نام

      باز هم همین است اگر صدا سیمای میلی زیر نظر هر کس دیگر حالا او راکشته بودند اینها به همه توهین نکنند هیچ کس جوابگونیست حالا بازهم کیهان واصولگرایان ماست مالی می کنند خداالعنت. کند انشاالله خدارحمت کند امام خمینی را

    • رسا

      چرا در گذشته صدا وسیما اینهمه مشکل و داستان نداشت همه به دلیل مدیریت بی مسئولیت اون هستش و بهترین کار برکنار کردن این فرد هستش و این کار باعث میشه که فردی ریاست صدا و سیما بر عهده بگیره که با ایمان، فهیم، باشخصیت، فهمیده و تحصیل کرده و.... باشه و میتونه برنامه ی همه ی شبکه ها و مدیر هر شبکه رو درست کنه

      پاسخ ها

      • ایرانی

        وایضاباعرضه وبرنده باشه نه این یخ وماست خنثی.

    • بدون نام

      بنده خداها کاره ای نیستند کشور دست همان صداوسیماست‌ و وابستگانش‌ مردم و مجلس و دولت ‌. ‌

    • عمار

      چون پته اصلاح‌طلب ها رو برملا کرده الان باید محاکمه بشه
      چقدر این نمایندگان اصلاح‌طلب حقیر و رذیل و بدبخت هستند که برای معیشت مردم حاضر نیستند از کسی تحقیق و تفحص کنن ولی برای اهداف سیاسی آره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعا برای صدا و سیما متاسفم

    • بدون نام

      صدا وسیمای میلی اینجا هم میلی برخورد کرد

    • بدون نام

      این آخری دیگه گند زده به صدا وسیما

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج