جاباما
۸۷۰۶۵۳
۷ نظر
۵۰۰۷
۷ نظر
۵۰۰۷
پ

ابراز نگرانی انگلیس از احتمال فروپاشی برجام

معاون وزیر خارجه انگلیس می‌گوید این کشور از تنش‌های به وجود آمده میان آمریکا و ایران و همچنین احتمال فروپاشی توافق هسته‌ای نگران است.

خبرگزاری فارس: یک مقام ارشد وزارت خارجه انگلیس می‌گوید این کشور از تنش‌های به وجود آمده میان آمریکا و ایران نگران است و معتقد است که فروپاشی توافق هسته‌ای می‌تواند به تنش بیشتر منجر شود.

به نوشته پایگاه اطلاع‌رسانی پارلمان انگلیس، «طارق احمد» عضو مجلس اعیان و معاون وزیر خارجه انگلیس در امور سازمان ملل متحد هفته گذشته در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان مجلس اعیان درباره تنش‌های دیپلماتیک میان واشنگتن و تهران گفته است: «ما از ریسک تشدید ناخواسته تنش میان ایالات متحده و ایران نگران هستیم.

به همین دلیل هم هست که داریم با تمام طرف‌ها صحبت می‌کنیم و به ویژه به ایران توصیه می‌کنیم (از طریق روابط دیپلماتیک خود) که تشدید تنش به نفع آن‌ها نیست.»

در هفته‌های گذشته مقام‌های آمریکایی از جمله «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید، با طرح اتهاماتی از جمله ادعای نقش‌آفرینی ایران در انفجارهای بندر «فجیره» امارات و حمله تلافی‌جویانه انقلابیون یمنی به تأسیسات نفتی عربستان سعودی، تلاش کرده‌اند فضایی ضدایرانی و تنش‌آلود علیه ایران ایجاد کنند.

واشنگتن همزمان با اعزام یک ناو هواپیمابر، چند بمب‌افکن و چندصد نیرو، حضور نظامی خود در منطقه را افزایش داده است.

طارق احمد در بخش دیگری از اظهاراتش، درباره برجام هم گفت: «ما همچنین از احتمال تنش بیشتر ناشی از شکست برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نگران هستیم. ما تصریح کرده‌ایم که این توافق برای منافع امنیت ملی ما مهم است. دولت انگلستان با شرکای اروپایی خود همکاری می‌کند تا اطمینان یابیم که تا زمانی که ایران به طور کامل به تعهدات هسته‌ای خود پایبند است، این توافق پابرجا بماند.»

پیش از این «جرمی هانت» وزیر خارجه و یکی از گزینه‌های نخست‌وزیری انگلیس هم با طرح اظهاراتی مشابه، گفته بود که نگران است بروز یک تصادف، بر حجم تنش‌ها میان آمریکا و ایران بیافزاید.

با این وجود، لندن در هفته‌های اخیر موضعی هرچه بیشتر همسو با ایالات متحده اتخاذ کرده و حتی تلویحا ایران را به همراهی نظامی با آمریکا تهدید کرده است.

انگلیس، فرانسه و آلمان که سه طرف اروپایی توافق هسته‌ای با ایران هستند، در بیش از یک سالی که از خروج یکجانبه ایالات متحده از برجام می‌گذرد، دائما وعده احیای منافع اقتصادی متصور در این توافق را داده‌اند، اما تاکنون گام عملی مؤثری در این زمینه برنداشته‌اند.

جمهوری اسلامی ایران اردیبهشت ماه امسال اعلام کرد در واکنش به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و به حداقل رسیدن منافع اقتصادی این توافق، اجرای بخشی از تعهدات خود از جمله رعایت سقف مقرر ذخایر اورانیوم با غنای پایین و آب سنگین را متوقف می‌کند. تهران از زمان اعلام این تصمیم، دو ماه به طرف‌های برجام فرصت داد تا مشکلات پیش آمده در مسیر دستیابی ایران به منافع برجام را برطرف کنند، در غیر اینصورت ایران دیگر محدودیت‌های برجام را هم کنار می‌گذارد.

در سه سالی که از اجرای برجام می‌گذرد، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش‌های پیاپی پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید کرده است. این آژانس روز جمعه نیز اعلام کرد که ایران هنوز از سقف‌های مجاز برجامی عبور نکرده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند

    • دونالد ترامپ

      ببخشید برجام خیلی وقته که مرده اما اصلاح طلب و اصول گرا از ترس حمله امریکا هنوز بهش وفادار موندن که نکنه امریکا بزنه بساطشون رو جمع کنه

    • بدون نام

      مطمئن باش ایران حتی به تنهایی برجام را حفظ میکنه و از برجام خارج نمیشه ... گزارش اخیر اژانس هم تایید کرده .اصولا ایران با سانتریفیوژ های فعلی توان عبور از مرزهای تعیین شده برجام نداره

    • بدون نام

      خاک توسرتون بجای نگرانی عمل کنین به وعده هاتون انتظار دارین ایران فقط بهای برجامو بده

    • بدون نام

      اره جون خودتون سگ زرد

    • بدون نام

      برجام فرو بپاشد حتما جنگی در خواهد گرفت که دنیا گرفتار ان خواهد شد

    • بدون نام

      به فکر خودت باش که فرو ریختی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج