۸۷۰۷۲۷
۱۱ نظر
۵۶۳۶
۱۱ نظر
۵۶۳۶
پ

سفر به بیرجند؛ شهر باغ و قلعه و بند

شهر بیرجند یکی از بزرگترین شهر‌ها در شرق استان خراسان جنوبی است. بیرجند هرساله پذیرای تعداد بی شماری از گردشگران خارجی و داخلی بوده و یکی از پر جاذبه‌ترین شهر‌های ایران محسوب می‌شود.

برترین‌ها: شهر بیرجند یکی از بزرگترین شهر‌ها در شرق استان خراسان جنوبی است. بیرجند هرساله پذیرای تعداد بی شماری از گردشگران خارجی و داخلی بوده و یکی از پر جاذبه‌ترین شهر‌های ایران محسوب می‌شود.

خونگرمی و مهمان‌نوازی مردمان بیرجند شهرت بسیاری دارد.

اگر این بار قصد دارید برای سفر به مقصد جدیدی سر بزنید، قطعا شهر بیرجند می‌تواند انتخاب خوبی باشد. اما بهتر است برای سفر به بیرجند و یا هر شهر دیگری اطلاعاتی کسب کنید تا سفر راحت‌تری را تجربه نمایید. به همین منظور در این مقاله قصد داریم تمامی جاذبه‌های گردشگری بیرجند، امکانات و موقعیت‌های شهری، جغرافیایی و اقامتی این شهر را برایتان شرح دهیم. لطفا در ادامه با ما همراه باشید.

وضعیت جغرافیایی در سفر به بیرجند

بیرجند دارای ۳۹۴۹ کیلومتر مساحت بوده و در گذشته با نام‌های رجند، برجن، برکن و بیرگند شهرت داشته است. از نزدیک‌ترین شهرستان‌ها به بیرجند می‌توانیم به شهرستان قاینات در شمال، کشور افغانستان در شرق، شهرستان نهبندان و کرمان در جنوب و شهر فردوس و طبس در غرب اشاره کنیم.

شهر بیرجند در فصل زمستان آب و هوایی بسیار سرد و در تابستان بسیار گرم و خشک دارد. مردم این شهر با گویش شیرین بیرجندی صحبت می‌کنند. بیرجند در سال ۲۰۱۳ اولین سازمان آبرسانی خود را افتتاح کرد که در واقع یکی از اولین شهر‌های ایران است که بنگاه آبلوله‌ای آن به عنوان اولین سازمان آبرسانی شناخته شده است.

سفر به بیرجند؛ شهر باغ و قلعه و بند

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری بیرجند

فاصله میان شهری در بیرجند بسیار کوتاه است و تقریباً همه مکان‌های گردشگری این شهر به یکدیگر نزدیک هستند، به طوری‌که شما به راحتی می‌توانید در مدت پنج دقیقه از مکانی به مکان‌های دیگر در اطراف شهر برسید. حال می‌خواهیم برخی از این جاذبه‌های گردشگری بیرجند را به شما عزیزان معرفی کنیم.

باغ اکبریه در بیرجند

باغ اکبریه یکی از بنا‌های تاریخی و قدیمی شهر بیرجند است که متعلق به دوره قاجاریه می‌باشد. این باغ به دستور «شوکت الملک» در قالب دو طبقه ساخته شد. این بنا در محیطی کاملاً کوهستانی قرار داد. باغ اکبریه در واقع متشکل از دو بنا می‌باشد که صاحب یکی از آن‌ها «حشمت الدوله» پدر ابراهیم شوکت الملک است و در حال حاضر این بنا تبدیل به کتابخانه و دانشکده هنر بیرجند شده است و تاریخ ساخت آن به اوایل دوره زندیه بر می‌گردد.

بنای دیگری که در این باغ قرار گرفته، به ساختمان تشریفات معروف است. در طبقه همکف دو دالان بزرگ ساخته شده که یک راهروی نسبتاً طویل در آن قرار دارد. امروزه باغ اکبریه تنها یک بنای قدیمی و تاریخی نیست، بلکه از قسمت‌های متفاوتی تشکیل شده و مجموعه‌های متنوعی را در خود جای داده است که برخی از این مجموعه‌ها شامل مکان‌هایی از جمله: موزه باستان‌شناسی بیرجند، موزه مردم‌شناسی بیرجند، موزه عروسک و فرهنگ خراسان و موزه مشاهیر می‌شود.

باغ اکبریه در نشست سی و پنجم یونسکو در سال ۲۰۱۱ میلادی به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. همچنین در ۲۰ خرداد ماه سال ۱۳۸۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

سفر به بیرجند؛ شهر باغ و قلعه و بند

مدرسه شوکتیه در بیرجند

مدرسه شوکتیه یکی از بنا‌های تاریخی است که در سفر به بیرجند می‌توانید از این مکان دیدن کنید؛ که سومین مدرسه ایرانی به روش جدید پس از مکتب خانه‌های سنتی افتتاح شد. این مدرسه بعد از مدارس عالی دارالفنون و رشدیه تبریز، سومین مدرسه جدید در ایران محسوب می‌شود.

در سال ۱۳۰۸ قمری برای ساخت این مدرسه از بهترین استادان و معماران یزدی استفاده کردند و ساخت این بنا در سال ۱۳۱۲ قمری تمام شد. مدرسه شوکتیه در سال ۱۳۵۶ با شماره ثبت ۱۳۷۱ به عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسید.

سفر به بیرجند؛ شهر باغ و قلعه و بند

قلعه بیرجند

یکی از باشکوه‌ترین قلعه‌های ایران، «قلعه پایین شهر» یا «قلعه تاریخی ته ده» است که آن را با نام «قلعه بیرجند» هم می‌شناسند. این قلعه بر فراز بلندترین تپه‌های بیرجند قرار گرفته و وسعت آن حدود ۳۰۰۰ متر مربع است.

قلعه بیرجند متعلق به دوران صفوی بوده و برخی از باستان شناسان قدمت این قلعه را به قبل از این دوره نسبت می‌دهند. مصالحی که برای ساخت این قلعه استفاده شده از خشت و گل می‌باشد و همین سبک ساخت و ساز، سبب شده تا مردم دوره صفویه از حمله دشمنان در امان بمانند. شما می‌توانید در سفر به بیرجند از این جاذبه تاریخی زیبا دیدن کنید.

سفر به بیرجند؛ شهر باغ و قلعه و بند

بند دره در بیرجند

«بند دره» یک سد تاریخی در نزدیکی شهر بیرجند است که متعلق به دوران زندیه می‌باشد. این بند در ۵ کیلومتری انتهای خیابان مدرس بیرجند و در میان رشته کوه جنوب این شهر به نام «رشته کوه باقران» واقع شده است. بند دره در سال ۱۲۹۴ هجری قمری به دستور شوکت الملک ساخته شد که اکنون یکی از بزرگترین سد‌های کوهستانی است و می‌توانید در سفر به بیرجند از این جاذبه طبیعی دیدن کنید.

سایر جاذبه‌های گردشگری بیرجند

دیگر جاذبه‌های گردشگری بیرجند عبارتند از: آبشار گیوک، مسجد جامع چهار درخت، موزه مردم شناسی بیرجند، موزه حیات وحش بیرجند، بنای تاریخی خواجه خضر، باغ شوکت آباد، پارک توحید، برج چشمه مولید، باغ معصومیه و یخدان رحیم آباد.

سفر به بیرجند؛ شهر باغ و قلعه و بند

نحوه اقامت در سفر به بیرجند

شهر بیرجند دارای بهترین هتل‌ها برای اقامت می‌باشد و به شما توصیه می‌کنیم اگر قصد سفر به این شهر را دارید، در صورت تمایل یکی از هتل‌های زیر را برای اقامت انتخاب کنید؛ چرا که امکانات و خدمات ارائه دهنده این هتل‌ها بسیار عالی هستند.

هتل سپهر: هتل سپهر یکی از هتل‌های ۴ ستاره در شهر بیرجند است و ظرفیت پذیرش ۴۰۰ مسافر را در رستوران و اتاق‌های خود دارد. از مجموعه امکانات رفاهی و تفریحی این هتل می‌توانیم به استخر، سونا، جکوزی و کافه رستوران بسیار شیک آن اشاره کنیم. این هتل بهترین شرایط را برای اقامت مهمانان دارد.

آدرس: بیرجند، بلوار جمهوری، نبش جمهوری ۴

هتل کوهستان: بدون اغراق یکی از بهترین هتل‌های بیرجند، هتل کوهستان است و همان‌طور که از نامش پیداست این هتل در دل کوهستان و طبیعت قرار گرفته است. هتل چهار ستاره کوهستان در خارج شهر بیرجند قرار گرفته و تا شهر تقریباً ۱۰ دقیقه فاصله دارد. این هتل ۴۰ اتاق و سوئیت دارد، همچنین دارای رستورانی بسیار شیک با فضایی بی نظیر که رو به آبشار و کوهستان است. شما در سفر به بیرجند می‌توانید از این هتل و طبیعت دلنشینش استفاده کنید و از حضور تماشای طبیعت زیبا لذت ببرید.

آدرس: بیرجند، مسیر بند امیرشاه، در روبروی بند، دهکده تفریحی برادران ذوالفقاری

خوشمزه جات بیرجند

به جرات می‌توان گفت که در هر خیابان شهر بیرجند بیش از ۱۰ رستوران و کافه پیدا می‌شود و تا امروز بیش از ۱۰۰ کافه در این شهر افتتاح شده است. غذا‌های محلی و سوغاتی‌های خوشمزه شهر بیرجند همیشه از محبوبیت خاصی در میان گردشگران برخوردار بوده و به عنوان سالم‌ترین غذا‌های محلی شناخته می‌شوند.

سفر به بیرجند؛ شهر باغ و قلعه و بند

کشک سیاه بیرجند

اکثر مردم بعد از دیدن کشک سیاه به اشتباه فکر می‌کنند که همان قره قروت معروف است، اما ترکیب کشک سیاه کاملاً با قره قروت متفاوت بوده و این کشک با ترکیب گردو و کشکی تیره رنگ تهیه می‌شود. با کشک بیرجند می‌توان غذا‌های محلی بسیار خوشمزه‌ای پخت که حتماً به شما توصیه می‌کنیم اگر به رستوران‌های سنتی و محلی شهر بیرجند رفتید، حتماً از این غذا‌ها سفارش دهید و از طعم متفاوت و بی نظیر آن‌ها لذت ببرید.

از دیگر غذا‌های خوشمزه محلی بیرجند می‌توانیم به اشکنه عدس، اشکنه آلو، اشکنه نخود، اشکنه آرد گندم، اشکنه گوجه فرنگی، کشک زرد، خورشت قورمه گوشت داغ، خورشت سبزی، کوکو کما، قاتق ماش، آبگوشت، آش رشته، آش عدس، شله زرد، گندم شیر، قاتق عدس، نان جوش، کاچی، بنه، گاورسی، سابری و خرما برشته اشاره کنیم.

انواع سوغاتی‌های بیرجند

لذت بخش‌ترین قسمت سفر به بیرجند، خرید سوغاتی برای عزیزانمان است که به شما پیشنهاد می‌کنیم برای تهیه سوغاتی حتماً سری به بازار سر پوشیده این شهر بزنید. بازار بزرگ بیرجند یکی از قدیمی‌ترین بازار‌های بیرجند است که قدمتی ۳۰۰ ساله دارد و شما می‌توانید از حال هوای قدیمی حجره‌ها و کوچه‌های تنگ و باریک آن که تداعی گر گذشته است، بسیار لذت ببرید. زعفران، گردو، صنایع دستی، نبات و آبنبات از جمله سوغاتی‌های معروف شهر بیرجند هستند.

آدرس: بیرجند، سه راه اسدی، خیابان جمهوری، بازار سرپوشیده بیرجند

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • جواد

      سلام. یکی از سوغاتی های خوب بیرجند به نام معجون بیرجندی یا معجون خوسفی رو جا انداختید. این خوردنی خوشمزه باعث ایجاد نشاط فراوان در فرد می شود.

    • بدون نام

      مردمانش هم عالین..بافرهنگ و بااخلاق

    • بدون نام

      البته بیشترجوانان سربازی خودشون روتوپادگان ۰۴بیرجند میگذرونن

    • بدون نام

      حتما پیشنهاد میکنم یه سفر به بیرجند بزنید علاوه بر مهمان نوازی یکی از شهرهای بسیار تمیز ایران به حساب میاد دیدن بیرجند خالی از لطف نیست

    • بدون نام

      سلام.مردم بیرجند مردمی مهمان نوازن اگه آمدیدن ازشهرطبس مسینا هم سری بزنید

    • بدون نام

      شهر کور و بیابان سوزان و مزخرف

    • ebi

      سوغات:
      عناب یادتون رفت

    • بدون نام

      بعد از سه سال زندگی تو بیرجند باید بگم متاسفانه اصلا واسه غریبه ها شهر خوبی نیست،اصلا نمیشه حس راحتی داشت..به ندرت میشه غذای خوشمزه ای تو رستوراناش پیدا کرد،یعنی به نسبت شهرهای دیگه غذاش کیفیت پایین تری داره.یه مساله حیاتی آب هست،که باید آب آشامیدنی رو بخرید چون آب شرب خیلی بدی داره.با اینکه مرکز استانه ولی واقعا پیشرفتش از خیلی شهرهای کوچیک دیگه خیلی کمتره.در مجموع اگه کسی قراره واسه کار یا زندگی بیاد بیرجند،اگه گزینه دیگه ای داره اینکار رو نکنه

    • Kosar

      سلام.بیرجند عالیع

    • بدون نام

      شهر بسیار اروم و منظم و تمیز و مهندسی شده ای هست

    • بدون نام

      بیرجند شهر من. شهر فرهنگ و علم و ادب.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج