۸۷۰۹۷۹
۴ نظر
۵۰۰۳
۴ نظر
۵۰۰۳
پ

این فصل، بهترین تورنمنت تاریخ لیگ قهرمانان بود؟

فصلی که گذشت قطعاً یکی از برترین تورنمنت های تاریخ لیگ قهرمانان بود.

وبسایت نود: فصلی که گذشت قطعاً یکی از برترین تورنمنت های تاریخ لیگ قهرمانان بود.

بازگشت هایی دراماتیک، یک فینال تمام انگلیسی، آژاکسی فوق العاده و برخی قهرمانان غیرمنتظره. تورنمنتی که در یادها می ماند.

فصل گذشته لیگ قهرمانان همچون همیشه پر بود از لحظات تلخ و شیرین. پر بود از گل ها، حسرت ها، خاطرات و دستاوردها. اما اتفاقات فوق العاده زیادی در فصل گذشته رقم خورد که می تواند فصل ۲۰۱۸-۲۰۱۹ را ملقب به بهترین تورنمنت تاریخ لیگ قهرمانان کند. اما چرا؟

بازگشت هایی دراماتیک

این فصل، بهترین تورنمنت تاریخ لیگ قهرمانان بود؟

در فصول گذشته لیگ قهرمانان و به طور کلی در تاریخ لیگ قهرمانان، شاهد بازگشت های خیره کننده زیادی بوده ایم. اما این بازگشت ها در فصل گذشته نه تنها بیشتر از همیشه بودند که بسیار هم اعجاب آور بودند. صعود تاریخی منچستریونایتد و آژاکس. بازگشت یوونتوس با هتریک رونالدو. و دست آخر هم دو بازگشت دراماتیک و حماسی از دو تیم انگلیسی در نیمه نهایی: لیورپول و تاتنهام.

اول از همه باید به بازگشت آژاکس اشاره کنیم. آنها نه تنها توانستند شکست 2-1 در بازی رفت در خانه را جبران کنند که در برنابئو 4-1 رئال مادرید را مغلوب کردند تا راهی دور بعد شوند. این برد به قیمت از دست دادن شغل سولاری تمام شد و پایانی بود بر 1011 روز حکمرانی رئال مادرید در اروپا.

این فصل، بهترین تورنمنت تاریخ لیگ قهرمانان بود؟

فردای آن شب شگفت آور. یونایتد به مصاف پاریسن ژرمن رفت. انها در بازی رفت ۲-۰ در خانه مغلوب شده بودند و باید در خانه حریف شکست ۲-۰ را جبران می کردند. اتفاقی که تا به آن زمان در تاریخ لیگ قهرمانان توسط هیچ تیمی انجام نشده بود. پایگاه آماری گریس نوت، در پیش بینی خود، احتمال صعود منچستریونایتد را ۵ درصد عنوان کرده بود که البته از ۴ درصد احتمال صعود آژاکس در مقابل رئال مادرید، کمی بیشتر بود!

برخلاف پیش بینی این انستیتو و خلاف تمام آمارها، یونایتد کاری به نظر ناممکن را ممکن ساخت. تیم سولسشائر تا دقیقه ۸۹ ، ۲-۱ پیش بود و با کمک VAR، توانست به برتری ۳-۱ برسد.

این فصل، بهترین تورنمنت تاریخ لیگ قهرمانان بود؟

هفته بعد نوبت به یوونتوس رسید، یووه در بازی رفت در عین شگفتی در مادرید و در ورزشگاه میزبان فینال امسال، مقابل اتلتیکوی باانگیزه، 2-0 شکست خورد. نمایش تیم آلگری در آن مسابقه، نشانی از بازگشت در بازی برگشت نمی داد. اما بار دیگر یک بازگشت دراماتیک رقم خورد. رونالدو کاری را کرد که انجام دادنش را خوب بلد است. گل زنی مقابل اتلتیکو و کمک به صعود تیمش. او هتریک کرد و یوونتوس با جبران شکست 2-0، راهی دور بعد شد.

اما اوج بازگشت ها شاید در نیمه نهایی رقم خورد. بازگشت هایی خاطره انگیز که سالها در یاد هواداران خواهد ماند. لیورپول بعد از شکست 3-0 در نیوکمپ مقابل بارسلونا، طبق آمارها فقط 4 درصد شانس صعود داشت. اما درخشش دیوویک اوریگی و فاینالدوم شبی دراماتیک را در آنفیلد رقم زد تا قرمزها با جبران شکست 3-0، راهی فینال شوند.

این فصل، بهترین تورنمنت تاریخ لیگ قهرمانان بود؟

بازگشت لیورپول به خودی خود درخشان و جذاب بود، اما این پایان کار نبود. تنها ۲۴ ساعت بعد، یک تیم انگلیسی دیگر، یک بازگشت دیگر را رقم زد. تاتنهام کاری را در ۳۵ دقیقه انجام داد که لیورپول در ۹۰ دقیقه آن را انجام داده بود. اسپرز که در نیمه نخست دیدار با آژاکس در هلند، ۲ گل دریافت کرده بود. در ۳۵ دقیقه پایانی دیدار بازگشتی اعجاب انگیز داشت و با هتریک لوکاس مورا و گل دقیقه ۹۶ به فینال صعود کرد.

در حقیقت، در نیمی از چهارده بازی دور حذفی این فصل لیگ قهرمانان، تیم توانست در نهایت راهی دور بعد شود که شانسش طبق آمار انستیتو گریس نوت، کمتر از ۳۳ درصد بود.

قلب هایی که آژاکس به تسخیر خود درآورد

این فصل، بهترین تورنمنت تاریخ لیگ قهرمانان بود؟

هر چند در نهایت آژاکس پایانی تلخ در این فصل داشت و نتوانست به فینال برسد ولی آنها را باید یکی از برترین ها و شاید هم بهترین تیم تورنمنت لقب داد. آژاکس در حالی برای اولین بار بعد از بیش از بیست سال و برای نخستین بار از سال 1997 به نیمه نهایی لیگ قهرمانان راه یافت که ترکیب تیم آمیخته ای از بازیکنان جوان و مستعد بود. در این ترکیب جوان، تنها دو چهره باتجربه حضور داشتند: دیلی بلیند و دوژان تادیچ که خرید آنها از لیگ برتر فقط برای آژاکس 24 میلیون پوند هزینه برداشته بود.

بعد از خاتمه دادن به حکمرانی رئال مادرید در یک هشتم نهایی و تحقیر تیم سولاری در برنابئو، آنها رؤیای رونالدو را برای فتح لیگ قهرمانان با سه تیم مختلف و قهرمانی برای چهارمین بار پیاپی در این جام، پایان دادند. یادمان نرود که آژاکس برای حضور در این فصل از لیگ قهرمانان، سه دور مقدماتی را پشت سر گذاشت و بازی هایش از جولای 2018 استارت خورده بود.

این فصل، بهترین تورنمنت تاریخ لیگ قهرمانان بود؟

اما نکته ناامیدکننده برای هواداران آژاکس نه تنها ناکامی در رسیدن به فینال بود که شاید نگرانی بابت آینده باشد. فرانکی دی یونگ با مبلغ ۶۵ میلیون پوند راهی بارسلونا شده است، دی لیخت در آستانه ترک آژاکس قرار دارد و سرنوشت حکیم زیاش نیز مشابه این دو نفر است.

فرار چندباره تاتنهام از حذف

صعود اسپرز به فینال این فصل از لیگ قهرمانان، چیزی بود که کمتر کسی پیش بینی آن را می کرد. این تیم در هزاره جدید، فقط یک جام برده است: جام اتحادیه ۲۰۰۸ و از ژانویه ۲۰۱۸ نیز هیچ بازیکنی را خریداری نکرده است. تیم پوچتینو در این فصل، پنج بار در آستانه حذف قرار گرفت و هر بار به هر شکلی که بود، توانست نجات یابد.

این فصل، بهترین تورنمنت تاریخ لیگ قهرمانان بود؟

تیم پوچتینو در بازی چهارم دور گروهی خود، تنها 12 دقیقه با حذف فاصله داشت که دو گل هری کین مقابل آیندهوون امیدهای این تیم را زنده نگاه داشت. در بازی دور پنجم، آنها در مقابل اینتر شکست خورده بودند که در فاصله ده دقیقه مانده به پایان، گل اریکسن تیم پوچتینو را از حذف نجات داد. و سرانجام در بازی آخر دور گروهی، گل دقیقه 85 لوکاس مورا مقابل بارسا در نیوکمپ بود که اسپرز را از حذف از دور گروهی نجات داد.

این فصل، بهترین تورنمنت تاریخ لیگ قهرمانان بود؟

در نمودار بالا مشاهده می کنید که شانس تاتنهام برای صعود از دور گروهی بعد از پایان بازی های هر شب، چقدر بالا و پایین شد. و این اتفاق در دور حذفی نیز ادامه یافت. تاتنهام در مقابل سیتی، برای ثانیه هایی باور کرد که حذف شده است، اما VARبه کمک آنها آمد و گل دقیقه ۹۳ رحیم استرلینگ آفساید اعلام شد تا سیتی از دور مسابقات کنار برود.

این فصل، بهترین تورنمنت تاریخ لیگ قهرمانان بود؟

و سپس بازی نیمه نهایی رقم خورد. تاتنهام در سه نیمه از چهار نیمه شکست خورده بود. باخت در بازی رفت در لندن. شکست 2-0 در پایان نیمه اول در دیدار برگشت در هلند و در نهایت درخشش لوکاس مورا در 35 دقیقه و پیروزی در دقیقه 96 مقابل رقیب. فراموش نکنید اسپرز هر دو پیروزی ارزشمند دور حذفی را بدون هری کین کسب کرد. نمودار زیر نشان دهنده شانس قهرمانی این تیم در لیگ قهرمانان در دور حذفی بود که گام به گام روندی صعودی داشت.

این فصل، بهترین تورنمنت تاریخ لیگ قهرمانان بود؟

قهرمانان غیرمنتظره

در لیست گلزنان برتر این فصل لیگ قهرمانان، به جز نام های شناخته شده ای همچون مسی و لواندوفسکی، اسامی غیرمنتظره ای هم دیده می شد. تادیچ، لوکاس مورا و اوریگی از جمله این افراد بودند.

این فصل، بهترین تورنمنت تاریخ لیگ قهرمانان بود؟

تادیچ 30 سال دارد یکی از معدود بازیکنان باتجربه تیم آژاکس کنونی است. او فقط با 10 میلیون پوند از ساوتهمپتون خریداری شد. اگر می خواهید بدانید عملکرد او در این فصل در آژاکس چقدر خوب بود. باید بدانید که او در چهار فصل حضور در ساوتهمپتون در 162 مسابقه 24 گل زد. تادیچ در این فصل در تیم آژاکس، در ماه فوریه به 24 گل رسید و فصل را با زدن 38 گل به پایان رساند!

او در مجموع 9 گل در این فصل در لیگ قهرمانان زد. چهار پاس گل نیز به نام وی ثبت شد. یکی از بهترین عملکردهای او در کل فصل، در بازی مقابل رئال در برنابئو رقم خورد. او در برد 4-1 مقابل تیم سولاری، یک گل و دو پاس گل به نام خود ثبت کرد تا از نشریه اکیپ، نمره 10/10 برای این بازی بگیرد.

این فصل، بهترین تورنمنت تاریخ لیگ قهرمانان بود؟

دیگر نام قابل اشاره، اوریگی است. بازیکنی که لیورپولی ها به دنبال فروش یا قرض دادن او در تابستان گذشته بودند ولی در نهایت مشتری خوبی برای وی پیدا نشد و این بازیکن بلژیکی در آنفیلد ماندنی شد. اوریگی در این فصل در مجموع تنها ۴۹۲ دقیقه برای لیورپول به میدان رفت. اما اوج درخشش او در مراحل پایانی بود جایی که لیورپول بیش از هر زمان دیگری به یک بازیکن گلزن نیاز داشت.

بعد از غیبت صلاح و فرمینو در دیدار برگشت مقابل بارسلونا و در زمانی که لیورپول برای صعود به چهار گل نیاز داشت، اوریگی در نقش قهرمان آنفیلد ظهور کرد. او در دیدار با بارسلونا دو گل از چهار گل تیمش را به ثمر رساند و در فینال لیگ قهرمانان نیز به عنوان بازیکن تعویضی وارد زمین شد و گل آخر تورنمنت را به ثمر رساند. سه شوت و سه گل مهم!

این فصل، بهترین تورنمنت تاریخ لیگ قهرمانان بود؟

نام دیگر، لوکاس مورا است. تاتنهام از 31 ژانویه 2018 دیگر هیچ بازیکنی را جذب نکرده است. سه پنجره نقل و انتقالات بدون هیچ خریدی. اما آخرین خرید آنها حالا یکی از بهترین های تیمشان است. لوکاس مورا در این فصل دو بار در مقاطعی حساس به کمک تیمش امد و در نقش ناجی ظاهر شد.

البته که او در زمان غیبت هری کین، بهترین گزینه برای جانشینی این مهاجم گلزن بود و گل های او در مقابل بارسلونا در نیوکمپ و سپس در مقابل آژاکس، نقشی اساسی در صعود اسپرز به فینال داشت. اما در نهایت با رهایی کین از مصدومیت، او نتوانست در فینال در ترکیب اصلی قرار گیرد ولی به عنوان بازیکن تعویضی به زمین آمد.

دیگر بازیکنی که می توان عنوان پدیده را به وی داد. موسی مارگا مهاجم 28 ساله پورتو بود که تا قبل از این فصل، هیچ گلی در اروپا به ثمر نرسانده بود ولی در این فصل در شش بازی پیاپی موفق به گلزنی شد. و در لیست برترین گلزنان جام در کنار رونالدو و آگوئرو قرار گرفت.

بیشترین گل ها در لحظات پایانی

آمارها به خوبی نشان می دهند که در این فصل از لیگ قهرمانان، بیش از فصول دیگر گل های دقایق و لحظات پایانی به ثمر رسید. در این فصل نزدیک به 70 گل در دقایق پایانی بازی های لیگ قهرمانان به ثبت رسید. که این تعداد بیش از هر فصل دیگری از زمان برگزاری فرمت جدید لیگ قهرمانان از فصل 2003-2004 است. 11 گل بیشتر از فصل قبل لیگ قهرمانان.

این فصل، بهترین تورنمنت تاریخ لیگ قهرمانان بود؟

این فصل ۲۷ گل از دقیقه ۹۰ به بعد زده شد. یعنی یا در دقیقه ۹۰ یا در وقت های اضافه. که این آمار دومین در کل تاریخ لیگ قهرمانان است. بیشترین آمار، ۲۹ گل در فصل ۲۰۱۱-۲۰۱۲ است. همچنین با ثبت ۳۶۶ گل در این فصل از لیگ قهرمانان، این فصل چهارمین فصل از لحاظ بیشترین گل زده به حساب می آید.

این فصل، بهترین تورنمنت تاریخ لیگ قهرمانان بود؟

نظر شما چیست؟ این فصل بهترین فصل لیگ قهرمانان بود؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اره چون پارتی زغال مادرید با وار کمتر شد

    • بدون نام

      بهترین نبود چون بهترینش قهرمانی و شش گانه پپ با بارسا بود

    • بدون نام

      خدا رو شکر که وار اومد دست ریال حکومتی قطع شد
      ایشالا تو ایران و برای لنگ کثیف دولتی دزد

    • انتقاد سازنده

      یه مقاله هم راجب لیگ خودمون میزدین . چندین کشته . چند مورد نابینایی . هزاران مصدوم . میلیاردها تومن خسارت و .................

      میتونست مقاله جذاب و عبرت آموزی بشه

      خخخخخخخخخخخخخخخخ

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج