۸۷۱۱۲۵
۱۴ نظر
۵۰۰۹
۱۴ نظر
۵۰۰۹
پ

ستاد استهلال: تغییر زمان ماه رمضان کذب است

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری بااشاره به اینکه در ستاد هیچ ملاحظه‌ای وجود ندارد گفت: موضوع استهلال کاری علمی و براساس نظر کارشناسان است و تغییر در روز‌های ماه رمضان سخنی متوهمانه است.

خبرگزاری فارس: حجت‌الاسلام موحدنژاد عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری و امیرحسین حسن‌زاده کارشناس مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران باحضور در برنامه گفت‌وگوی شبکه خبر به بیان برخی جزئیات و پاسخ به ابهامات درباره استهلال ماه شوال پرداختند.

عیدفطر براساس تقویم است و تنها تغییر این است که ماه رمضان از ۳۰ روز به ۲۹ روز کاهش یافت

در این نشست موحدنژاد بااشاره به اینکه امسال ماه مبارک رمضان ۲۹ روز است، گفت: باتوجه به برخی سخنان مبنی بر جابجایی عید سعید فطر در تقویم باید بگویم آغاز ماه مبارک رمضان یک روز دیرتر از تقویم بود و اگر بر اساس تقویم ماه رمضان امسال ۳۰ روز باشد با توجه به عدم تغییر در روز عید فطر بر اساس تقویم ماه رمضان ۲۹ روز خواهد بود. بر این اساس عید سعید فطر بر اساس آنچه در تقویم رسمی کشور ثبت شده در روز خودش یعنی چهارشنبه خواهد بود.

در ستاد استهلال هیچ ملاحظه‌ای وجود ندارد

وی با اشاره به این که در ستاد استهلال هیچ ملاحظه‌ای وجود ندارد، گفت: حدود ۱۵ سال است که در این ستاد فعالیت می‌کنم و به یاد نمی‌آورم در موضوع استهلال در این سال‌ها ملاحظه‌ای رخ داده باشد.

وی ادامه داد: در روزهای اخیر صحبت‌هایی مبنی بر تغییر روز عید فطر به دلیل تقارن با روز ۱۵ خرداد مطرح شده بود که ملاحظه کردید با وجود اینکه روز نخست ماه مبارک رمضان تغییر کرد اما عید فطر مطابق تقویم در روز ۱۵ خرداد است.

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری صحبت‌های مطرح شده در فضای مجازی مبنی بر تغییر روز عید فطر را توهم دانست و گفت: هر هلال حکم خود را دارد و مطمئن باشید فقها و مراجع روزه‌داری و عید مردم را به موضوعات توهمی وابسته نمی‌کنند و این اتفاقات بر اساس نظرات دقیق کارشناسان و تایید مراجع صورت می‌گیرد.

گروه‌های استهلال در همه سال فعال هستند اما این امر در ماه‌های رمضان و شوال بیشتر می‌شود

وی درخصوص گروه‌های ستاد استهلال در شهرهای مختلف گفت: ستادهای استهلال در استان‌های مختلف از افرادی آموزش دیده در همان استان تشکیل شده که این افراد با تجهیزات تقریباً کامل برای استهلال ماه‌های مختلف اقدام می‌کنند، البته این اتفاق در ماه‌های رمضان و شوال کمی پر‌رنگتر است، زیرا در ماه‌های عادی حدود ۵۰ تا ۶۰ گروه اما در ماه‌های رمضان و شوال حدود ۷۰ تا ۸۰ گروه و حتی تا ۱۰۰ گروه برای استهلال اقدام می‌کنند.

کارشناس استهلال: ارتفاع بالای ماه شوال استهلال آن را راحت کرده است

در ادامه امیر حسن‌زاده کارشناس مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران درخصوص هلال ماه شوال گفت: این که بیان می‌شود برای استهلال ماه شوال مشکلی وجود ندارد به دلیل این است که هلال ماه شوال ارتفاع زیادی دارد و رؤیت آن آسان است، همچنین این هلال حدود یک ساعت در آسمان خواهد بود که این فرصت زمان خوبی برای استهلال است.

فاصله زیاد ماه باخورشید استهلال را راحت‌‌تر می‌کند

وی ادامه داد: هر چقدر فاصله ماه از خورشید بیشتر باشد دیدن آن راحت‌تر است، همچنین وقتی ماه در زمان غروب خورشید ارتفاع بیشتری داشته باشد راحت‌تر دیده می‌شود و یا اینکه هنگامی که ماه از زمین فاصله‌اش زیاد باشد آرام‌تر جابجا می‌شود و وقتی به زمین نزدیکتر باشد جابجایی آن زودتر انجام می‌شود و فرصت رویت کمتر است.

کارشناس مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران از بررسی کارشناسان برای رویت همه ماه‌های سال خبر داد و گفت: موضوع استهلال امری کارشناسی است که در همه ماه‌های سال انجام می‌شود اما به دلیل اینکه در ماههای رمضان و شوال حساسیت بیشتر است و این اتفاقات رسانه‌ای می‌شود همه گمان می‌کنند که استهلال فقط در این ماه‌ها رخ می‌دهد در حالی که موضوع استهلال در همه ماه‌های سال توسط کارشناسان انجام می‌شود.

شورای تقویم براساس اطلاعات کارشناسان تصمیم‌گیری می‌کند

حسن‌زاده درخصوص تصمیم‌گیری در شورای تقویم گفت: اعضای شورای تقویم براساس اطلاعات استخراج شده توسط کارشناسان نظر می‌دهند و همه این اتفاقات بر مبنای رصد علمی صورت می‌گیرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بودجه ستاد استهلال از کجا تامین میشه ؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بودجه این کار مهم فکرکنم از جیب خود اقایان و یا بیت المال باشد.!!!!»»»

    • م.ص.

      باید خیام زنده شود.

    • بدون نام

      چطور تمام کشورهای اطراف امروز عید بوده
      افغانستان ترکیه عراق کویت عربستان. ......

      پاسخ ها

      • ساوان صباحت

        ازاین پس بفرماییدوزارت استهلال نگید ستاداستهلال

      • ش

        بالاخره این در دست شماها است ‌.بخواهید متیوانید تغییر بدهید.و نخواهید میتوانید تغییرندهید.!!!!!!

    • بدون نام

      تشکر از این همه شفافیت

    • بدون نام

      بغیر از ماه رمضان و عید فطر کار این ستاد چیست

    • س ح

      زمان امام ها وپیامبر که ستاد استهلال نبوده چه جوری هلال ماه رو می فهمیدن آون وقع که این دم و دستگاه نبوده

    • آزاد

      قدیم مردم چگونه بدون ستاد استهلال ماه روزه میگرفتن ،

    • بدون نام

      من خودم در روزی که اول ماه رمضان اعلام نشد ساعت 8شب به بعد بود که با چشم وبدون هیچ وسیله ای هلال ماه را در آسمان دیدم کاملا واضح و قابل رویت
      محل سکونت من اطراف اصفهان
      حالا بماند که چطور ماه دیده نشد

    • بدون نام

      من خودم در روزی که اول ماه رمضان اعلام نشد ساعت 8شب به بعد بود که با چشم وبدون هیچ وسیله ای هلال ماه را در آسمان دیدم کاملا واضح و قابل رویت
      محل سکونت من اطراف اصفهان
      حالا بماند که چطور ماه دیده نشد

    • سلام

      اگر در همه ماههای سال قمری هلال اول هر ماه رصد میشود،چرا یکبار در 11 ماه باقی مانده قمری حتی یک روز حتی در سالهای گذشته به غیر از ماه رمضان جابجایی نداریم!!!!!!؟

    • بدون نام

      این سری ماه با چی روئت شد لابد بازم با تراز!!!!!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج