جاباما
۸۷۱۱۴۸
۵ نظر
۵۰۱۱
۵ نظر
۵۰۱۱
پ

عراق: در اجلاس مکه گفتیم که ایران دشمن ما نیست

سخنگوی وزارت خارجه عراق با اشاره به حمایتهای تهران از عراق در مبارزه با داعش، تأکید کرد که عراق -آنگونه که رسانه‌ها می‌گویند- مفهوم میانجی‌گری بین ایران و آمریکا را مطرح نکرده است.

خبرگزاری فارس: «احمد الصحاف» سخنگوی وزارت خارجه عراق گفت در سایه تنش بین ایالات متحده آمریکا و جمهوری اسلامی ایران نمی‌توان درباره مفهوم روشنی از میانجی‌گری [بین واشنگتن و تهران] صحبت کرد.

الصحاف در گفت‌وگو با خبرگزاری «اسپوتنیک» گفت که «عراق - آنطور که رسانه‌ها گزارش می‌کنند - مفهوم میانجی‌گری را مطرح نکرده است، بلکه دیدگاه [خود] را از طریق وزارت خارجه درباره تقویت آتش‌بس، موازنه و ثبات در منطقه مطرح کرده است».

وی با اشاره به اینکه «یک منطقه با ثبات در این موقعیت حساس از جهان، می‌تواند بر سیستم امنیت فراگیر تأثیر داشته باشد»، تصریح کرد که عراق با ایران و آمریکا، روابط راهبردی دارد و با کشورهای عربی نیز ارتباط دارد. در واقع «این هماهنگی و تماس باعث حرکت به سوی یک محیط مشترک برای مقابله با مهمترین خطرها و چالشهایی است که منطقه با آن روبروست. لذا نمی‌توان درباره میانجی‌گری به صورت علنی در رسانه‌ها سخن گفت».

این دیپلمات عراقی با تأکید بر پایبندی بغداد به «بی‌طرفی مثبت» در خصوص تنش بین تهران و واشنگتن، توضیح داد که این بی‌طرفی به معنای ایفای نقش کارآمد توسط عراق است و اینکه این کشور وارد سیاست چند محوری نمی‌شود، بلکه در پی تقویت خود بر اساس قاعده مشارکت‌های متعدد با همه طرف‌های و ایجاد روابط اقتصادی است.

الصحاف درباره عقب‌نشینی نسبی آمریکا از مواضع قبلی خود درباره ایران و اعلام آمادگی این کشور برای مذاکرات «بدون پیش‌شرط» با تهران، گفت: «من شخصا نظرم درباره رخدادهای کنونی این است که بین آنچه در رسانه‌ها وجود دارد و آنچه واقعا رخ می‌دهد، تمایز قائل هستم. آنچه در رسانه‌ها وجود دارد، این است که درگیری قریب‌الوقوع است، ولی آنچه عملا رخ می‌دهد بر اساس مقتضیات قواعد تابع نظر طرف‌های ذی‌نفع، یعنی تهران و واشنگتن است».

وی در بخش دیگری از این مصاحبه با اشاره به اینکه عراق در اجلاس مکه اعلام کرد که «جمهوری اسلامی ایران دشمن عراق نیست»، تصریح کرد که «رئیس جمهور این مسئله را در اجلاس سران کشورهای عربی اعلام کرد، لذا در تدوین فرم نهایی بیانیه پایانی، مشارکت نداشتیم».

سخنگوی وزارت خارجه عراق با اشاره به حمایتهای لجستیکی و راهبری ایران از عراق برای مقابله با گروه تروریستی داعش، درباره عملیاتهای ترکیه در شمال عراق خاطر نشان کرد که «هر عملیات نظامی با هماهنگی و تبادل نظر با طرف عراقی صورت می‌گیرد. بی‌تردید فرماندهی نظامی به نمایندگی از فرماندهی عملیات مشترک در این خصوص، همیشه هماهنگ است».

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مش قاسم

      خیلی زحمت کشیدید

    • بدون نام

      دشمن شما هم هست بعدا می فهمید.

    • بدون نام

      بارک اله به توگل کاشتی

    • بدون نام

      بعدش حتما گفتید عراق دشمن دیرینه ایرانه

    • ناشناس!

      با این باج که شما می گیرید بهترین کار را کردید!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج