جاباما
۸۷۱۲۰۶
۷ نظر
۵۰۱۰
۷ نظر
۵۰۱۰
پ

رسوم جالب عید فطر در شهرهای ایران

آیین اصلی عید فطر در ایران مانند سایر کشورهای مسلمان برپایی نماز باشکوه عید است. اما در شهرهای دور و نزدیک ایران آداب‌ و رسوم جمعی دیگری هم هست که به روز عید فطر اختصاص دارد؛ رسومی سنتی و جالب که از گذشته‌های دور می‌آید.

خبرگزاری فارس: آداب مخصوص روز عید فطر در ایران معمولاً رسومی قومی و مذهبی هستند و با باورها و خلق‌وخوی مردمان یک شهر یا استان پیوند خورده‌اند. بسیاری از این رسوم نیز به‌مرورزمان و با غلبه زندگی شهرنشینی کمرنگ شده‌اند و حداقل در پایتخت می‌دانیم که جز مهیا شدن برای نماز عید، آداب ویژه‌ای قابل‌ذکر نیست. اما در برخی شهرها و روستاها هنوز سنت‌های عید فطر با استقبال مواجه می‌شوند و گاه جشنی بزرگ در روز عید رقم می‌زنند.

نذر آش و شیرینی

یزدی‌ها مراسم روز عید فطر را طبق سنت‌های قدیمی برگزار می‌کنند. مهم‌ترین رسم یزدی‌ها طبخ و توزیع آشی معروف به آش نذری «ابوالفضل‌ العباس (ع)» در صبح روز عید است.

این آش در مساجد نیز میان نمازگزاران توزیع می‌شود. رسم جالب دیگرشان توزیع شیرینی نذری میان نمازگزاران است؛ هرکسی حاجتی دارد یا حاجت‌روا شده است روز عید فرصتی دارد برای توزیع انواع شیرینی‌های معطر و معروف یزد میان مردم.

دیدار با عزاداران

کرمانی‌ها علاوه بر توزیع شیرینی و زیارت اهل قبور یک رسم قدیمی هم دارند و در روز عید فطر به دیدار خانواده‌هایی می‌روند که تازه عزادار شده‌اند. در کردستان نیز توزیع غذا و شیرینی بر سر مزار درگذشتگان در روز عید فطر مرسوم است.

رسم شمالی‌ها

شمالی‌ها رسم متفاوتی دارند. مازنی‌ها و گیلک‌ها روز عید فطر به طبیعت می‌روند. خیلی از شهرنشینان نیز به دیدار والدین یا خانواده‌شان در روستاها می‌روند و مرسوم است که لباس محلی هم می‌پوشند. در این روز زیارت اهل قبور نیز میان شمالی ها رایج است.

روز آشتی

در کهگیلویه و بویراحمد روز عید فطر روز آشتی است. بنا به سنت‌های قدیمی در این روز بزرگ‌ترها ریش‌سفیدی می‌کنند تا کدورت میان افراد برطرف شود و این‌طوری بر حلاوت عید می‌افزایند.

هدیه برای نامزد!

ساوه‌ای‌ها رسم دارند که روز عید فطر تازه‌دامادهای آینده! برای نامزدشان لباس و شیرینی و گل و میوه هدیه می‌برند.

شیرازی‌ها هم رسم جالبی دارند و صبح عید صبحانه‌ای شامل نان و پنیر و سبزی میان رهگذران و همسایه‌ها توزیع می‌کنند.

سوزن‌دوزی و حنا‌بندی

جدی‌ترین مراسم عید فطر شاید در سیستان و بلوچستان برگزار شود. در سراسر این استان خرید لباس‌های نو پیش از عید فطر مرسوم است؛ حداقل برای بچه‌ها و جوان‌ترها. برخی خانواده‌های سنتی‌تر لباس را به‌جای خرید از بازار در خانه می‌دوزند؛ مزین به هنر اصلی بلوچ‌ها که سوزن‌دوزی است.

رسم دیگر حنا بستن دست‌ها در آخرین شب ماه رمضان است. زنان و دختران با حنا روی دست‌هایشان نقاشی و طرح می‌کشند و با این زینت سنتی به استقبال عید می‌روند.

شادمانی در کوچه‌ها

مفصل‌ترین آداب روز عید فطر را خوزستانی‌ها اجرا می‌کنند. در خوزستان آذین‌بندی و چراغانی معابر در این روز رواج دارد. زیارت اهل قبور و دیدار بزرگ‌ترهای فامیل نیز مرسوم است. اما قبایل خوزستانی رسمی قدیمی دارند که هنوز با جدیت اجرا می‌شود؛ کودکان و جوان‌ترهای هر عشیره و محله درحالی‌که آواز می‌خوانند و شادی می‌کنند از میان معابر می‌گذرند تا به دیدار بزرگانشان بروند.

این مراسم همراه هوسه(نوعی موسیقی آیینی در جنوب ایران) انجام می‌شود و علاوه بر شرکت‌کنندگان در مراسم برای هر بیننده‌ای شورانگیز و شادی‌بخش است. درهای خانه‌هایی که برای پذیرایی مهیا هستند به روی این گروه‌ها باز است و کوچک‌ترها به همین روش به خانه‌های آشنایان و سرشناسان محله‌ها نیز می‌روند و شیرینی می‌خورند و عیدی می‌گیرند.

مسابقه عیدانه!

ترکمن‌ها نیز آداب مفصلی برای عید فطر دارند. خانه را از قبل نظافت می‌کنند چرا که مهمانی رفتن در روز عید فطر مانند نوروز رایج است. این مهمانی‌ها تا ۳ روز ادامه می‌یابد. شیرینی و درواقع نان‌روغنی‌های مخصوصی نیز می‌پزند که در بخش‌های مختلف خراسان شمالی نام‌ها متفاوتی ازجمله قوقون یا قتلمه یا چاپادی دارد.

نماز عید را دسته‌جمعی در طبیعت زیبای ترکمن‌صحرا می‌خوانند و در این اجتماع بزرگ فرصتی هست برای رفع کدورت‌ها. در بخش‌های روستایی استان خراسان شمالی و همچنین استان گلستان برپایی مسابقه اسب‌دوانی نیز مرسوم است. درواقع اسب‌دوانی ورزش اصلی ترکمن‌هاست و به هر مناسبتی و در هر عیدی از آن استقبال می‌کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • غُـــــرابی اهوازی

      اسعدالله ایامکم و کُل عام و انتم بخیر

    • بدون نام

      حال و هوای عید در اهواز خیلی دلپذیر و شادی بخش است و همه فامیل به دیدار همدیگر رفته و تمام کدورتها در این روز برطرف خواهد شد و درب خانه ها بروی همه باز است در این ایام .عید بر همه مسلمین مبارک باشد

    • بدون نام

      حال و هوای عید در اهواز خیلی دلپذیر و شادی بخش است و همه فامیل به دیدار همدیگر رفته و تمام کدورتها در این روز برطرف خواهد شد و درب خانه ها بروی همه باز است در این ایام .عید بر همه مسلمین مبارک باشد

    • بدون نام

      به به.رسمهای همه ی شهرهاعالی بودخوشابه حالشون.انشاالله مردم سرزمینم همیشه شادباشن.

    • بدون نام

      من خوزستانیم مراسم ما در عیدفطرخیلی مفصل ترازچیزی که تواین متن نوشتن

    • بدون نام

      واقعا عید در خوزستان و به ویژه در میان عرب های این سرزمین زیباست. در روز عید در هیچ خانه ای بسته نمیشود و مراسم قهوه خوری و پذیرایی پابرجاست. کاش شما هم روز عید به اهواز یا شهرهای دیگر خوزستان بیایید و مهمان ما باشید.

    • فرخنده طهماسبیان

      عید بر همه مسلمانان مبارک باد .اهواز

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج