۸۷۱۲۴۷
۵۰۱۹
۵۰۱۹
پ

تعیین روزهای قمری با نگاه کردن به ماه

شما با داشتن اطلاعاتی از نحوه حرکت ماه به دور خورشید و آشنایی با فازهای آن می‌توانید تنها با نگاه کردن به ماه، متوجه شوید در چندمین روز از تقویم قمری هستید.

خبرگزاری فارس: شما می‌توانید تنها با نگاه کردن به آسمان در هنگام شب تغییرات ماه را مشاهده کنید. این تغییرات که از هلال تا بدر است، فازهای ماه نامیده می‌شوند.

براساس گزارش «اسپیس»، ماه از خود نوری ندارد و تمام نور آن، انعکاس نور خورشید است. اگر از خورشید به ماه نگاه کنید، این قمر همیشه به طور کامل روشن است اما از آنجایی ماه به دور زمین می‌چرخد، سایه زمین بر روی ماه می‌افتد و ما در روی زمین تصاویر متفاوتی از نور آن را در مدت ۳۰ روز مشاهده می‌کنیم.

تعیین روزهای قمری با نگاه کردن به ماه

نخستین فاز ماه، «ماه‌نو» نام دارد که تاریک و تماشای آن دشوار است زیرا ماه در این مرحله بین خورشید و زمین قرار می‌گیرد به طوری که طرف تاریکش به سوی ماست و ما نمی‌توانیم آن را ببینیم، به همین دلیل رویت ماه رمضان با چشم غیرمسلح ممکن نیست.

تعیین روزهای قمری با نگاه کردن به ماه

همچنان که ماه به سفر خودش به دور زمین ادامه می‌دهد کم کم از جلوی خورشید کنار می‌رود و ما می‌توانیم قسمتی از آن را که به وسیله نور خورشید روشن می‌شود، ببینیم؛ در همین موقع ماه به صورت یک هلال نازک دیده می‌شود که فاز «هلال در بدر» نام دارد.

تعیین روزهای قمری با نگاه کردن به ماه

طبق این گزارش، زمانی که ماه یک چهارم سفرش به دور زمین را طی کرده باشد ما می‌توانیم نصف طرف روشن شده ماه را ببینیم و در آن موقع گفته می‌شود که تربیع اول رخ داده است.

پس از این، در فاز «تحدب به سمت بدریا»، به تدریج قسمت‌های بیشتری از ماه قابل رویت است تا اینکه درحدود دو هفته بعد از «ماه نو» تمام قسمت‌های قابل رویت این قمر دیده می‌شود و ماه به فاز «بدر» می‌رسد؛ در این حالت خورشید و ماه در نقطه مقابل یکدیگر قرار دارند و زمین بین آنهاست. از همین رو ماه در حدود زمان غروب آفتاب، طلوع می‌کند.

تعیین روزهای قمری با نگاه کردن به ماه

براساس این گزارش، در ادامه این حرکت، ماه در مرحله «تحدب به سمت محاق» به خورشید نزدیک‌تر می‌شود و بنابراین ما به تدریج قسمت کمتری از آن را مشاهده خواهیم کرد.

گفتنی است؛ تربیع دوم یا تربیع آخر نیز زمانی اتفاق می‌افتد که ما بتوانیم نصف طرف روشن ماه را در آسمان صبح ببینیم، سپس پس از چند روز ماه در حالت هلال به سمت محاق به سر برده و بالاخره بعد از بیست و نه روز قمر ما یک بار دیگر طرف تاریکش را به سوی زمین نشان می‌دهد.

همانطور که می‌دانید، مسلمانان جهان مناسک دینی واعمال مذهبی خود را بر اساس تقویم قمری به جای می‌آورند که مبنای این تقویم، رویت هلال ماه است.

اما اکنون شما می‌توانید با نگاه به ماه متوجه شوید که در چندمین روز از تقویم ماه قمری هستید

تعیین روزهای قمری با نگاه کردن به ماه

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج