جاباما
۸۷۱۴۲۶
۶ نظر
۵۰۰۸
۶ نظر
۵۰۰۸
پ

وزیر نیرو: ۴۳درصد افزایش بارش داشته‌ایم

وزیر نیرو گفت: سال آبی ۹۷ و ۹۸ از حیث بارش‌ها نسبت به متوسط بلندمدت یعنی مدت ۵۰ ساله، ۴۳ درصد افزایش بارش داشته است.

ایسنا: رضا اردکانیان، وزیر نیرو امروز در حاشیه جلسه شورای آب استان خراسان رضوی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: سال آبی ۹۷ و ۹۸ که هنوز چند ماهی از آن باقی مانده، از حیث بارش‌ها نسبت به متوسط بلندمدت یعنی مدت ۵۰ ساله، ۴۳ درصد افزایش بارش و نسبت به سال گذشته آبی نیز تا این زمان ۱۰۳ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: امسال سال خوبی از حیث منابع آبی است. مخازن ما نسبت به سال گذشته بیش از ۱۵ میلیارد متر مکعب از آب بیشتری برخوردار شدند. تعداد قابل توجهی از تالاب‌های کشور بین ۴۰ تا ۱۰۰ درصد آبگیری شده‎اند. این علاوه بر افزایش ورودی در دریاچه ارومیه است و موجب شده که سطح دریاچه ارومیه حدود ۸۹۰ کیلومتر مربع نسبت به سال قبل توسعه پیدا کند و تراز آب نیز حدود ۱۱۰ سانتی متر افزایش داشته است.

اردکانیان با بیان اینکه سدهای ما که تولید انرژی می‌کنند و نیروگاه‌های برق‌آبی مستقر در آن‌ها، در شرایط بهتری نسبت به سال قبل هستند، اظهار کرد: امیدواریم سیلاب‌های بهار امسال تأثیر مثبتی در کاهش بیلان منفی سفره‌ها داشته باشند اما همه این موارد به این معنا است که ما امسال چنین شرایطی داشتیم.

وزیر نیرو ادامه داد: نمی‌توان به طور قطع بیان کرد که وارد ترسالی شدیم، ممکن است سال‌های خشکی را پیش رو داشته باشیم و قطعاً باید از این منابع فراهم شده استفاده بهینه کنیم. کماکان موضوع سازگاری با کم‌آبی و مصرف صحیح آب به ویژه در بخش کشاورزی باید در صدر برنامه‌های ما باشد.

وی با اشاره به اینکه نه تنها شرق کشور، بلکه هر ۱۲ استان مرزی ما که مرز زمینی با همسایگان دارند، از اهمیت بالایی برخوردار هستند، تصریح کرد: استان‌های مرزی ویترین کشور تلقی می‌شوند. بخش آب در توسعه و آبادانی این شهرها مهم است. شرق، شمال شرق و جنوب شرق شرایط سختی را از حیث منابع آب داشته و از این نظر از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

اردکانیان خاطرنشان کرد: تثبیت جمعیت در این استان‌ها به تبع تأمین معیشت مردم که به نوعی مرزداران کشور هستند، در اولویت است و ما حتماً برنامه‌های متنوعی را برای تأمین آب مورد نیاز در بلندمدت برای این مناطق در نظر داریم. خوشبختانه در این مناطق به ویژه در استان خراسان رضوی توجه لازم به موضوع مصرف آب در حال شکل‌گیری است.

وزیر نیرو گفت: امروز طرحی به نام همیاران آب با حضور مسئولان و مدیران استان رونمایی شد که اساس آن توجه به این نکته است که اگر به نوع مصرف رسیدگی نشود، طرح‌های انتقال نیز جوابگو نخواهد بود و مشکل را پیچیده‌تر خواهد کرد. اصلاح مصرف و کاهش بیلان منفی سفره‌ها به همراه پرداختن به روش‌های جدید تأمین آب باید در برنامه باشد و این هر دو کار در حال جلو رفتن است.

وی با بیان اینکه اگر بپذیریم که شرایط آب و هوایی ما ممکن است بر اساس برخی نظریه‌ها اینگونه باشد که ترسالی‌ها و خشکسالی‌های جدید را متعاقب هم داشته باشیم، اظهار کرد: طبیعتاً در این وضعیت موضوع مدیریت سیلاب از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود و در موضوع مدیریت سیلاب حفظ بستر و حریم رودخانه‌ها حائز اهمیت است.

اردکانیان اضافه کرد: ممکن است سیلاب برای کشور ما به گونه‌ای باشد که هر چند وقت یک بار وسیله تأمین آب مورد نیاز ما از این طریق شود، بنابراین باید کاری کنیم که برای ما سیلاب تنها منفعت باشد و خسارات آن را به حداقل برسانیم، خسارات جانی نداشته باشیم و خسارات مالی نیز به حداقل برسد که این مستلزم توجه به قانون است. نزدیک چهار دهه از عمر قانون توزیع عادلانه آب گذشته است.

وزیر نیرو بیان کرد: لایحه جدیدی را در ارتباط با مدیریت سیلاب تدوین کردیم و تقدیم هیأت وزیران شده که در مسیر رسیدگی قرار دارد و براساس آن با مشارکت فعال‌تر تمام دستگاه‌ها سعی خواهیم کرد که آگاهی‌رسانی لازم به مردم و افرادی که در حریم رودخانه‌ها هستند، صورت گیرد و با همکاری با دستگاه قضائی طبیعتاً به آزادسازی بستر و حریم رودخانه‌ها اولویت خواهیم داد.

خراسان رضوی ۱ میلیارد و ۸۲ میلیون متر مکعب کسری آب دارد

در ادامه نیز علیرضا رزم‎حسینی، استاندار خراسان رضوی در جمع خبرنگاران در خصوص طرح همیاران آب، اظهار کرد: از آنجایی که استان خراسان رضوی یک میلیارد و ۸۲ میلیون متر مکعب کسری آب یعنی اضافه برداشت از مخازن زیرزمینی دارد، برای اینکه به درستی از این آب استفاده کنیم، طرح همیاران آب توسط همه کارشناسان استان از جمله کارشناسان دانشگاهی، دستگاه‌های اجرایی و ذی‌نفعان حوزه کشاورزی تهیه شده است.

وی افزود: طرح همیاران آب طرح جامعی با فرماندهی واحد در استان است که می‌خواهد برای نسل آینده آب و زمین کشاورزی باقی بگذارد، اشتغال نیز کاهش نخواهد یافت، بلکه درآمد کشاورزی در این طرح افزایش خواهد یافت. این طرح کاری دائمی، مستمر و همیشگی است. همه ارکان حکومت در خراسان پشتیبان این طرح هستند.

رزم‎حسینی بیان کرد: امیدواریم در عمل بتوانیم بر اساس برنامه زمان‌بندی شده که توسط اساتید دانشگاه رصد می‌شود، این طرح را اجرا کنیم. دانشگاه فردوسی را ناظر این طرح قرار دادیم تا توسط اساتید آب و کشاورزی رصد و سنجش شود که گزارش را به مردم ارائه خواهیم داد. از همین امروز کار را شروع کردیم و در دستور کار ما قرار دارد، همه دستگاه‌های اجرایی همت کردند که کار به درستی اجرا شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • نااسنا

      پس چرا با کمال وقاحت مردم رو به خاموشی تهدید میکنید

    • بدون نام

      به به چه خوب همینه قیمتا رو بردید بالا دیگه

    • بدون نام

      چون تعدادافغانیاهم بیشترشده

    • بصیر

      چه عجب قبول کردن که بارون هم زده.....!!!!؟؟؟؟؟

      پاسخ ها

      • ش

        پس به خاطر افزایش ۴۳درصدی بارندگی با افزایش چند درصدی قیمت اب و برق همراه بوده؟!!!!!

    • بدون نام

      چیه اگه میشه پول اون 44 دصد را هم بگیرید از این مردم بیجاره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج