جاباما
۸۷۱۶۸۶
۴ نظر
۵۰۰۶
۴ نظر
۵۰۰۶
پ

روسیه توافق با آمریکا و اسرائیل را تکذیب کرد

معاون وزیر امور خارجه روسیه ادعای رسانه‌های محور سعودی در خصوص توافق مسکو و واشنگتن بر سر سوریه و فشار بر ایران را رد کرد.

خبرگزاری فارس: «سرگئی ورشنین»، معاون وزیر امور خارجه روسیه وجود هرگونه توافق با ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی بر سر سوریه و حضور ادعائی نیروهای ایران در این کشور را تکذیب کرد.

او پنجشنبه (۱۶ خرداد) در گفت‌وگو با رسانه‌های روس در واکنش به خبر روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» گفت که این رویکرد «تجارت» است و روسیه در مسائل راهبردی و علیه نیروهای متحد خود تجارت نمی‌کند.

این روزنامه اخیرا به نقل از دیپلمات‌های غربی مدعی شده بود آمریکا به روسیه پیشنهاد داده مسکو در ازای به رسمیت شناختن «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه به کارزار آمریکا برای مقابله با نفوذ ایران در سوریه کمک کند.

این روزنامه مدعی شده بود این رایزنی‌ها قرار است در دیدار سه‌جانبه میان مشاوران امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، آمریکا و روسیه مطرح شود.

ورشنین در رد ادعای الشرق الاوسط گفت: «ما به دنبال تحقق ثبات و دست‌یابی به راه حل در سوریه هستیم همانگونه که هم‌اکنون در سرتاسر منطقه در پی این اهداف هستیم و آن هم بر اساس احترام ما به حاکمیت همه کشورهای منطقه و استقلال سیاسی و تمامیت ارضی آن‌ها و نه بر اساس دیگر. برای همنی ما هرگونه معامله [در این مسائل] را قبول نمی‌کنیم».

واکنش دمشق به ادعای الشرق الاوسط

در واکنش به ادعای الشرق الاوسط، یک عضو پارلمان سوریه ادعاهای رسانه‌ای درباره توافقات میان آمریکا و روسیه در خصوص خروج مستشاران نظامی ایران از سوریه را تکذیب کرد.

رئیس کمیته امور خارجی مجلس سوریه به یک رسانه روسی گفت دمشق، حتی در ازای کاهش تحریم‌های آمریکا قصد ندارد مزیت برخورداری از کمک‌های نظامی ایران را کنار بگذارد.

به نوشته خبرگزاری «ایتارتاس» روسیه، این عضو ارشد پارلمان سوریه گفته حضور نظامی ایران در سوریه قابل چانه‌زنی نیست و ایالات متحده حقی برای تحمیل شروط خود به دمشق را ندارد.

او همچنین تصریح کرد سوریه هنوز هیچ پیشنهاد رسمی از سوی آمریکا در خصوص ادعاهای مطرح‌شده در الشرق‌الاوسط دریافت نکرده است.

قانونگذار ارشد سوریه تأکید کرد: «واشنگتن در جایگاهی نیست که به یک کشور مستقل بگوید از نیروهای کدام کشور می‌تواند میزبانی کند. نیروهای ایران بنا به درخواست رسمی دولت ما مستقر شده‌اند و هر وقت لازم باشد کشور را ترک خواهند کرد.»

واکنش مقامات آمریکا

«جیمز جفری»، فرستاده ویژه آمریکا در امور غرب آسیا نیز اخیرا در واکنش به انتشار گزارش‌هایی در همین ارتباط و پیشنهاد واشنگتن به مسکو در خصوص سوریه، این گزارش‌ها را نادرست خواند. با این حال او گفت که در نشست سه‌جانبه بین تل‌آویو، مسکوو واشنگتن در مورد مسائل منطقه و جزئیات آن گفت‌وگو خواهد شد.

پیش از این یک مقام ارشد آمریکایی هم در گفت‌وگو با پایگاه «نشنال» توافق با دولت روسیه بر سر خروج نیروهای ایران از سوریه در ازای به رسمیت شناختن دولت «بشار اسد» را رد کرد. او در مصاحبه با این پایگاه درباره گزارش الشرق‌الاوسط گفت: «این گزارش بی‌اساس است و این موضع آمریکا نیست.»

مقام آمریکایی با رد ادعای الشرق‌الاوسط گفت: «درباره بشار اسد موضع ما اجرای قطعنامه شماره ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد است».

این قطعنامه که در سال ۲۰۱۵ به تصویب رسید خواستار تحقق «خواسته های مشروع مردم سوریه» از طریق فرایندی تحت رهبری سوریه و از رهگذر اجرای کامل بیانیه ژنو به تاریخ ۳۰ ژوئن ۲۰۱۲ شده بود. این بیانیه خواستار برگزاری مذاکرات فراگیر، تدوین قانون اساسی جدید و برگزاری انتخابات مردمی در سوریه شده است.

مقام آمریکایی که با نشنال مصاحبه کرده گفته که مواضع دولت آمریکا بر شکست داعش، خروج نیروهای ایران و متحدان آن از سوریه استوار است.

ادعای مقام آمریکایی در حالی صورت گرفته که جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده در سوریه حضور مستشاری دارد و مستشاران این کشور به دعوت دولت قانونی سوریه در این کشور حضور دارند. در مقابل، نیروهای آمریکایی بدون دعوت دمشق در این کشور هستند.

«ویتالی ناومکین»، تحلیلگر روسیه‌ای مسائل بین‌الملل هم در گفت‌وگو با رسانه روس درباره مواضع مسکو در خصوص توافق با آمریکا بر سر خروج نیروهای ایران از سوریه تأکید کرد روسیه روابطش با ایران را بابت پیشنهاد آمریکا خراب نخواهد کرد.

این تحلیلگر که بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ مشاور ارشد نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه بود گفت: «مسئله اصلی این است که ما حاضر نیستیم روابطمان با ایران را به این دلیل خراب کنیم، ضمن اینکه بشار اسد هم تمایلی به انجام چنین کاری ندارد.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      روسیه ی کثیف رو میشناسیم...

    • بدون نام

      پوتین ناب ویکدانه
      اسرائیل باید باخوب بودنش برتری خودش رابه فلسطین ثابت کنه نه به زور وکشتنو وگرفتن این افراد!
      چون این تمام ضعفشومیرسونه ، به زور گرفتن یعنی ناحقه ونادرسته.

    • بدون نام

      بهش بفهمونید توبایدخوبیهات برتریتونشون بده نه جنایتهات

    • بدون نام

      برسر دوشیدن گاوهای خاورمیانه باهم کنارنیامدند..

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج