۸۷۲۰۱
۳۱ نظر
۵۰۳۶
۳۱ نظر
۵۰۳۶
پ

مقایسه دو ثروتمند مشهور ایرانی

ساعت ۱۰۰ میلیونی یا تسبیح ۱۰۰۰ تومانی؟ تفاوت طرز پولدار شدن زنجانی و عسگراولادی نشان می دهد یک جای کار می لنگد.

مقایسه دو ثروتمند مشهور ایرانی




به گزارش برترین ها، هفته نامه حاشیه به بهانه دستگیری بابک زنجانی، زندگی مالی او را با پولدارهای استخوان دار مقایسه کرده است. تفاوت طرز پولدار شدن زنجانی و عسگراولادی نشان می دهد یک جای کار می لنگد.

دستگیر که شد واکنش ها متفاوت بود. عده ای خوشحال شدند و گفتند یکی از رانت خواران دانه درشت بازداشت شده و لابد به تخلفات مالی اش رسیدگی می شود. عجیب آن بود کسانی از دستگیری اش ناراحت شدند که از برخورد با صاحبان سرمایه و کارآفرینان اما در این میان خیلی ها دو به شک بودند که باید از دستگیری اش خوشحال باشند یا ناراحت. خیلی ها مطمئن نبودند که بابک زنجانی، همان جوان میلیاردر معروف که اسمش در سال های اخیر نقل محافل شده بود، سرمایه دار و کارآفرین است یا رانت خوار و مفسد اقتصادی و دستگیری اش برخورد نادرست با ثروتمندان و صاحبان سرمایه است یا برخورد درست و عادلانه با متخلفان عرصه اقتصاد. بابک زنجانی، همان ثروتمند جوان چند هزار میلیاردی معروف، نامی است که این روزها زیاد شنیده می شود و خیلی ها بر سر اینکه بازداشت او از سوی قوه قضاییه، اقدام درستی بوده یا نه با هم اختلاف نظر دارند. اما سوال اصلی آنجا مطرح می شود که با رجوع به سابقه فعالیت اقتصادی زنجانی، اینکه کارش را از کجا شروع کرده، با چه کسانی خط و ربط داشته و از سوی چه کسانی احتمالا حمایت شده، بپرسیم که آیا واقعا می شود بابک زنجانی را سرمایه دار و کارآفرین دانست یا آنکه حجم رانت و رانت خواری و سفارش بازی در فعالیت های اقتصادی او آنقدر هست که قبل از سرمایه دار دانستنش، او را رانت خوار و مفسد اقتصادی بشناسیم. حالا بعد از بازداشت بابک زنجانی از سوی قوه قضاییه و بعد از همه اما و اگرها بر سر درست یا نادرست بودن این بازداشت، تلاش کردیم بگوییم فعال اقتصادی بودن از نوع بابک زنجانی چه فرقی با فعال اقتصادی بودن از نوع اسدالله عسگراولادی و امثال او دارد و چرا بابک زنجانی همچون عسگراولادی، پیرمرد ثروتمند قدیمی، تنها یک سرمایه دار یا فعال اقتصادی شفاف و پاک دست و قابل دفاع نیست.

یک شب در برابر 70 سال

اسدالله عسگراولادی

شروع کار

فعالیت اقتصادی را از بازار و 13-12 سالگی شروع کرد. اولین حقوقی که در دوره شاگردی گرفت روزی دو ریال بود.

مقایسه دو ثروتمند مشهور ایرانی

کارمندی

سال های بعد از آن و پس از اتمام تحصیل، کارمند بود و در شرکتی کار می کردکه فعالیتش در زمینه صادرات بود. می گوید از همانجا به کار در عرصه صادرات علاقمند شده بود.

کارت بازرگانی

با وجود آنکه سنش کم بود، بعد از مصاحبه با رئیس اتاق بازرگانی توانست کارت بازرگانی بگیرد. دو سال بعد با قسط حجره ای به مبلغ چهار هزار تومان خرید و رشته خشکبار را انتخاب کرد. صادرات را از صفر با صادرات زیره شروع کرد و قسطی پنج تن زیره خرید.

دستش در جیب خودش است

اولین انبارش را در خیابان تختی تهران خرید و کارخانه زیره حساس را در مشهد تاسیس کرد که این کارخانه هنوز هم فعالیت می کند و آنقدر سابقه فعالیت شفاف دارد که در مبادلات زیره در جهان اثرگذار است. هیچ وقت از رانت و امکانات دولتی استفاده نکرد. همیشه می گویدکه از گرفتن وام ها و تسهیلات بانکی هم پرهیز می کند و تنها با دارایی و سرمایه خودش کار می کند.

اعتبار شخصی

چندین سال بعد صادرات پسته و کشمش را به کارش اضافه کرد و چون این کار سرمایه سنگینی می خواست، به اعتبار خوش حسابی اش از بازار نسیه جنس برمی داشت و پول آن را پس از فروش پرداخت می کرد.

کمک به بازار برای بهبود وضع کسب و کار

۱۶ سال عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران ونایب رئیس اتاق بود و هنوز هم است. در طول ۵۴ سال تجارت، در ایران ۱۰ کارخانه دارد که همچنان فعالیت می کنند. حوزه اصلی کار او از همان اول آغاز تا هم اکنون واردات و صادرات بوده است. هیچ وقت در فعالیت اقتصادی از این شاخه به آن شاخه نپرید و وارد حوزه های شبهه برانگیز و عجیب و غریب نشد.

اهل سادگی

ساده زیستی و عادی بودن همیشه برایش ارزش بوده است. در هیچ عکسی در کنار هواپیمای شخصی یا اتومبیل گرانقیمت دیده نمی شود، ساده می پوشد، ساده می گردد و اگرچه می گوید که ثروتمند است اا هرگز فخرفروشی حاصل از ثروت که در عرف عام مردم، ویژگی «نوکیسه» های اقتصادی است در عسگراولادی دیده نمی شود.

به عکس و رسانه علاقه ای ندارد

هیچ وقت شیفته عکس و خبر و مصاحبه نبود و نیست. همیشه می گوید من یک تاجر معمولی هستم. اگرچه همیشه شناخته شده بوده، اما این شناخته شده بودن نه به خاطر شهرت طلبی و تلاش برای پر رنگ شدن در رسانه ها بلکه به دلیل فعالیت طولانی مدت و قدمت دار اقتصادی اش در عرصه واردات و صادرات است.

همیشه عسگر اولادی بوده

هیچ وقت انگج و برچسب مفسد اقتصادی و رانت خوار به او نچسبید. نامش در حاشیه هیچ پرونده تخلف مالی و فساد اقتصادی شنیده نشد. هیچ وقت مورد اتهام یا تحت پیگرد قضایی قرار نگرفت. همیشه یکی از ثروتمندترین افراد ایران و در عین حال یکی از بی حاشیه ترین هایشان بوده است.

بابک زنجانی

شروع کار

در بازار سکه و طلاکارش را شروع کرد و کارگاهی داشت با ۲۰-۱۵ کارگر. نقره و طلا را می خرید و پس از ساخت آنها را می فروخت.

دلالی

از طلاسازی و کسب به معنای عرفی آن فاصله گرفت. وارد خرید و فروش و دلالی سکه، طلا و ارز شد. کارگاه طلاسازی اش را فروخت و با پول آن به خرید و فروش ارز روی آورد.

رانندگی و رفاقت

پس از پایان دوره سربازی که به گفته خودش در آن دوره راننده رئیس بانک مرکزی بود، توزیع کننده دلار در بازار شد و روزانه ۲۰ میلیون دلار در بازار توزیع می کردو حول و حوش ۱۷ میلیون تومان دستمزد می گرفت. با سرمایه ۸۰۰ میلیونی حاصل از توزیع دلار وارد صادرات سالامبور شد.

مقایسه دو ثروتمند مشهور ایرانی

از بیت المال استفاده می کند

س از ورشکستگی در تجارت سالامبور و دو سال تحمل زندان، از ورشکستگی خلاص شد، در کیش کارخانه لوازم آرایشی سورینت را تاسیس کرد و شرکت های واردات و صادرات در ترکیه راه انداخت. از همانجا که می گوید راننده مرحوم نوربخش بوده و در بازار ارز توزیع می کرده تا آشنایی و همکاری اش با قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) و وزارت نفت و تامین اجتماعی، همه وهمه با شبهه و شائبه رانت خواری و استفاده از رانت و امکانات دولتی همراه است.

همسایه ها یاری کنید

در امارات موسسه مالی و اعتباری تاسیس کرد. هواپیمایی قشم ایرلاین ویک ایرلاین در ترکیه خرید. با کمک سفیر تاجیکستان در ایران و رئیس جمهور این کشور، در تاجیکستان بانک خرید و برای انتقال پول قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) و زیر مجموعه های وزارت نفت از خارج، ال سی های مدت دار باز کرد.

همیشه به دنبال منافع شخصی

مسیر فعالیت های اقتصادی اش پیچ در پیچ و خیلی جاها غیرقابل ردگیری است. از خریدو فروش طلا و ارز شروع کرد، وارد تجارت و صادرات و واردات شد، بانک زد، هواپیمایی خرید، برای ساخت فیلم های سینمایی پول داد، در وزارت نفت وتامین اجتماعی سروکله اش پیدا شد و در نهایت وارد عرصه ورزش شد و برای خودش باشگاه خرید، عرصه ای که خیلی ها آن را بهترین جا برای پولشویی و گم کردن رد پول های مسئله دار می دانند.

اهل نمایش

ساعت ۱۰۰ میلیون تومانی به دست می بندد، در جت شخصی اش عکس می اندازد، دفتر شخصی عریض و طویلش در سورینت مجلل است و بروز و ظهور ثروتمند بودنش به چشم می زند. نمایش ثروت و اعلام سرمایه دار بودن در انظار عمومی از علاقمندی هایش است.

می میرد برای شهرت

عاشق شهرت است. این را می شود از مصاحبه های پی در پی اخیرش با رسانه های داخلی و حتی خارجی و از عکس های متعددی که از خودش با این و آن منتشر می کند، فهمید. همچنین چند وقت قبل بود که مصاحبه اش با تلویزیون فارسی بی بی سی کلی سروصدا راه انداخت و عکس های او با شخصیت های مختلف، بارها در رسانه ها بازنشر داده شد.

تا حالا «ب.ز» بوده

اولین بار مخفف نامش «ب.ز» در پرونده تخلف میلیاردی شنیده شد. اتهام تخلف مالی زیاد حول و حوش او هست، از بازنگرداندن پول نفتی که فروخته به وزارت نفت تا حضور پرسروصدایش در تخلفات تامین اجتماعی دوران مرتضوی و حالا هم که از سوی قوه قضائیه بازداشت شده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      قسمتی که کیش بوده و اینجا دلالی میکرده رو نگفتی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عسگر اولادی عامل گرونی پسته منظورته!!!

    • بنده خدا

      آنکس که جمع کرده است ثروت ومال *** از آسمان زر نبارید بر سرش ***یا خودش دزد بوده یا پدرش

      پاسخ ها

      • HB

        دوستان کلا همچین تفکری اشتباهه!
        نباید با اشتباه یه نفر تمام پولدارهارو بدنام کرد.
        با تشکر از همراهی تون

    • بدون نام

      تو این مملکت بخور بخور حسابی اما برای. کسانی که زرنگ هستن.خوب این هم زرنگ کار خودش بوده.چرا گیر میدید.

    • مسافر

      حکم قبل از محاکمه محکوم است.

      پاسخ ها

      • HB

        100% موافقم

    • ایت

      دم کلفت تر ازاین بنده خدا زیادپیدامیشه..ازاقازاده های مرفه رانت خواربگیر تا....
      این اسمش بددرفت و افتادسرزبونا..شهرت بیچاره ش کرد

      پاسخ ها

      • پوريا

        باشما موافقم صددرصد

    • محمد

      ما ايراني ها واقعا بي جنبه هستيم
      نميگذاريم ثروت مندان تو كشور بمونند براي ايران خرج كنند
      بعد كه از ايران ميرند ميگين اينا خائن هستند
      نامردهستند
      از ماست كه برماست
      + رو بزن اگه موافقي

    • بدون نام

      اگر عسگراولادی شدن به همین سادگیه چرا دیگران نتوانسته اند بشوند؟

      پاسخ ها

      • كلنگ

        براي اينكه پارتي نداشتن

    • بدون نام

      لابد فکر اقتصادی قوی داشت

    • نیما

      نه سیاه نماییتونو قبول میکنم نه سفید نماییتونو...

    • جواب بنده خدا

      یعنب فقط از راه دزدی میشه پولدار شد
      خیلی کوته فکری و بخیلی

    • رضاx

      درسته حکم قبل از محاکمه محکوم است
      ولی ما که خواب نیستیم و خوشمون هم نمیاد خودمون رو بزنیم به خواب
      این که این پولا واسه خودشه و نوش جونش شاید تا یه جایی درست باشه
      البته فقط تا جایی که این پولی دست مایه در آمدهای خودش باشه نه پول این ملت بی چاره و همیشه در صحنه حاضر
      بابک زنجانی آدمی نیست که بشه ازش به این سادگی گذشت
      آقای احمدی نژاد چرا گذاشتید انقدر گنده بشه که حتی بتونه به جیب مردم دست ببره؟

    • یه پسر خوب

      من فکر میکنم آقای زنجانی شاید خیلی جا ها اشتباه کرد و این هم احتمالا به خاطر طمع باشه ولی روشش بد نبود الان واقعا نمیشه مثل آقای اولادی عملکرد زمانه تغییر کرده شرایط مثل گذشته نیست .

      البته یکم شانس و یه عالمه همت و تلاش نیازه . . .

    • ali

      asgarolady and babak zanjani

    • علیرضا

      این بابک زنجانی بدبخت ساده بوده اینقدر ثروتشو نشون داد تا بدبخت شد. ولی این عسگر اولادی خوب حرفه ای بوده. ساده زیستی با حسابهای تریلیاردی. واقعا بازاری حرفه ای بوده.

    • بدون نام

      چیزی نمانده ایران از فقر به سومالی تبدیل شود... آه و ای دریغ که ایران ویران شود... همه فقط به میز و مصلحت شخصی خود و حزب شون فکر میکنند نه منافع کشور و ملت

    • امیر

      باریک مجله .......
      تیترای پارسالت کجاست .....
      انوقت این بانک تاسیس کردنش و همکاری با قرارگاه خاتم النبیاء همین طوری ییهوو اتفاق افتاد یعنی هیچ کس حواسش نبود این داره چیکار میکنه ....
      تو اقتصاد تک قطبی ایران که همه تیز کردن رو پول نفت مجلس تو چه فازی بوده تو تون زمان ...
      حتما دنبال عوامل فوتبال نا پاک و دست های پشت پرده و اختلاسهای فوتبالی بوده ....

      بی خیال بابا خودتوو فیلم کردی یا ماروو
      این پولا خوردن نداره مجله حال نکردم باهات

      مسخره ترین قسمت مطلب بالا صحبت کردن راجع به عدم استفاده از رانت آقای اولادی اونم کی چند سال پیش بووود ؟؟
      مجله محترم شما داری راجع به جرایانات مالی 1 و 2 سال گذشتهای حرف میزنی که همون موقع ازش بعنوان قلب تپنده و ناجی اقتصاد ایران ازش یاد میشده الان زمستون تموم شده شما تشخیص دادی مال کی پاک و مال کی ناپاک . انوقت چطور انقدر از معاملات اسلامی و به دور از هر گونه رانت بازی اونم اوووووووو چندین سال پیش حرف میزنی ؟؟؟؟

      هیچ کجا کاخی ساخته نمیشه مگه حق مظلومی پایمال شده باشه (امام علی)

    • بهرام

      باید دید که نظام اقتصادی در دوران پاکترین دولت تاریخ!!! چه سوراخ سنبه های بزرگی داشته که چنین سواستفاده های وحشتناکی از قبیل زنجانی ها یا اریا ها با این ارقام درشت صورت گرفته ولی حتی یک مسئول اجرایی و یا اقتصادی حتی مورد سوال قرار نگرفته! در ضمن اینکه بعضی میگویند حکم قبل از محاکمه محکومه لطفا اگه خودشون رو به خواب نزده اند یه نگاهی به ارقام اختلاس و مدت کوتاه بدست اوردنش بیاندازند. اگه تا به حال برای دریافت یک موافقت اصولی یا حتی یک وام ساده به ادارات و بانکهای دولتی مراجعه کرده باشید میفهمید که انجام حتی ساده ترین امور ماهها وگاهی اوقات چند سال زمان میبره تا کلیه شروط مورد نظر اون سازمان یا بانک رو براورده کنید حالا چطوریه که ایشون با این وضعیت در این مدت کوتاه در این شرایط کاری پر دست انداز با این سرعت پیشرفت کرده؟!! بدون رانت و پارتی و کلک ؟!!

    • بدون نام

      آنقدر بانک مرکزی اون موقع بدبخت بوده که یک آدم معمولی باید ارز هاش رو تو بازار نقد میکرده؟؟؟ سرمایه اولیه اش رانت بوده(روزی 17میلیون) بنابراین کل اموالش باید در حق مستضعفین مصادره بشه خودشم باید بدست قانون سپرده بشه ، همین و بس

    • من

      یعنی دلالی روش درستیه؟

    • بدون نام

      ۱:باریک ا...چین ! ازشیر گرفته تا جون ادمیزادصادراتش به ایران است.
      ۲.جنس های چینی بادوام وعمری است!!! ! مگرخیلی اسثتثناوموردی
      ۳:پیداکن پرتقال فروش را ...

    • مریم سراوانی

      همچون کودکان برف بازی می‌کنند!

    • زرنگ

      دلالی=زرنگی عایا؟؟؟؟

    • سیمین

      چرا زنجانی رو با اولادی مقایسه می کنی؟؟؟
      زنجانی رو با پسرای اولادی مقایسه کن
      همینمون مونده که اولادی رو منزه و پاک در نظر بگیرید و از سیره امامان بدونید
      فتبارک الله احسن الخالقین

    • بهرام

      باید دید که نظام اقتصادی در دوران پاکترین دولت تاریخ!!! چه سوراخ سنبه های بزرگی داشته که چنین سواستفاده های وحشتناکی از قبیل زنجانی ها یا اریا ها با این ارقام درشت صورت گرفته ولی حتی یک مسئول اجرایی و یا اقتصادی حتی مورد سوال قرار نگرفته! در ضمن اینکه بعضی میگویند حکم قبل از محاکمه محکومه لطفا اگه خودشون رو به خواب نزده اند یه نگاهی به ارقام اختلاس و مدت کوتاه بدست اوردنش بیاندازند. اگه تا به حال برای دریافت یک موافقت اصولی یا حتی یک وام ساده به ادارات و بانکهای دولتی مراجعه کرده باشید میفهمید که انجام حتی ساده ترین امور ماهها وگاهی اوقات چند سال زمان میبره تا کلیه شروط مورد نظر اون سازمان یا بانک رو براورده کنید حالا چطوریه که ایشون با این وضعیت در این مدت کوتاه در این شرایط کاری پر دست انداز با این سرعت پیشرفت کرده؟!! بدون رانت و پارتی و کلک ؟!!

    • مریم سراوانی

      این دو متوفی دو زن کارگر بودند که در روز تعطیل برای گذراندن زندگی مشغول کار در تولیدی پوشاک بودند.

    • ماه پری

      با درود
      روش عسکر اولادی از طریق دولتی پولدار شدنه وبابک غیر دولتی...باید شهرام جزایری وبابک زنجانی رو باهم مقایسه میکردید ...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج