جاباما
۸۷۲۰۲۸
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

ملایی: سینما به کیفیت است نه نوع پروانه

کاظم ملایی نویسنده و کارگردان ادغام پروانه های سینمایی و ویدیویی در روند تولید و اکران را حرکتی رو به رشد در سینمای ایران ارزیابی می کند.

خبرگزاری صبا: کاظم ملایی نویسنده و کارگردان سینما، دیدگاه خود را درباره برنامه جدید سازمان سینمایی برای ادغام پروانه ساخت فیلم های سینمایی و ویدیویی اینگونه عنوان کرد: تقسیم بندی فیلم سینمایی و ویدیویی تقسیم بندی عجیبی است که سالیان پیش برای کنترل تولید و اکران شکل گرفت، اما سوال اینجاست که آیا نمی‌شود با پروانه‌ ویدیویی یک اثر سینمایی شایسته ساخت و آن را به مرحله‌ اکران داخلی و خارجی رساند؟

وی ادامه داد: آیا وقتی شما فیلمتان را به جشنواره‌ای ارسال می کنید یا برای اکران و فروش رایت آن اقدام می کنید از شما پرسیده می‌شود که شما آن را با چه پروانه‌ای ساخته‌اید؟ بدیهی است که آن ها فقط با خود اثر شما برخورد کرده و هیچ چیز دیگری برایشان اهمیتی ندارد.

این فیلمساز جوان با تاکید بر اینکه تقسیم بندی سینمایی و ویدیویی از اساس اشتباه است، گفت: مهمترین تاثیری که این تفکیک داشته است، به وجود آوردن یک بروکراسی اداری بوده تا جلوی ساخت و نمایش آثار پیشرو و خلاقانه گرفته شود.

کارگردان «کوپال» با اشاره به اینکه در دنیا فقط feature film به معنای فیلم بلند وجود دارد و هیچ واژه‌ای برای سینمایی یا ویدیویی بودنش تعریف نشده است، اذعان کرد: شک نداشته باشیم که در آینده نزدیک این تقسیم بندی از سینمای ایران حذف خواهد شد و آیندگان به تصمیم روزگار گذشته مسئولان سینمایی خواهند خندید.

نگران صف اکران و جشنواره ملی فیلم فجر نباشند

ملایی با اشاره به اینکه این تقسیم بندی ربطی به طولانی تر شدن صف اکران ندارد، اضافه کرد: اگر دلیل حفظ این تقسیم بندی نگرانی از زیاد شدن متقاضیان اکران است که این موضوع به پتانسیل هر فیلم و انتخاب و تصمیم دفاتر پخش برمی‌گردد و در نهایت هیچ ارتباطی با وزارت ارشاد نخواهد داشت و اصولا کاری هم از دستش برنخواهد آمد و اگر دلیل آن نحوه‌ برگزاری جشنواره ملی‌ فیلم فجر است، جشنواره ملی فیلم فجر هم باید اعلام کند که تنها ملاکش برای انتخاب آثار، شایستگی و درست بودن خود اثر است، حال آن فیلم با یک دوربین موبایل و چند بازیگر تئاتری و یک پروانه ویدیویی کاغذی ساخته شده باشد، خواه با یک دوربین الکسا و چند سوپراستار و یک پروانه‌ سینمایی مقوایی!

این کارگردان سینما در پایان گفت: شک ندارم اگر این کاغذ بازی هر چه سریعتر از سینمای ایران حذف شود به زودی شاهد یک رونق و پوست‌اندازی اساسی در ویترین سینمای کشورمان خواهیم بود؛ چیزی که اتفاقا شاید برخی مسئولان از آن باخبر و مطمئن هستند و انگار تعمدا نمی‌خواهند آن شکوفایی اتفاق افتد‌ و کنترل سینما از دستشان خارج شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج