۸۷۲۱۱۸
۳۴ نظر
۵۰۰۶
۳۴ نظر
۵۰۰۶
پ

ماجرای ضرب و شتم محیط‌بانان مجروح

وضعیت چهار محیط‌بانی که هفته گذشته کوشیدند تا حیات وحش "پارک ملی خَبر" در استان کرمان را از دست‌اندازی شکارچیان متخلف در امان نگاه دارند، این روزها نه تنها برای دوستداران محیط زیست بلکه برای دغدغه‌مندان عدالت به موضوعی نگران‌کننده تبدیل شده است.

خبرگزاری تسنیم: وضعیت چهار محیط‌بانی که هفته گذشته کوشیدند تا حیات وحش "پارک ملی خَبر" در استان کرمان را از دست‌اندازی شکارچیان متخلف در امان نگاه دارند، این روزها نه تنها برای دوستداران محیط زیست بلکه برای دغدغه‌مندان عدالت به موضوعی نگران‌کننده تبدیل شده است.

یکشنبه شب گذشته، در پی گزارش واصله مبنی بر حضور شکار غیرمجاز جبیر توسط متخلفان در پارک ملی خبر، علی محمد خلیفه‌ای، مدیر پارک ملی خبر و ضیاء الدین سلجوقی رئیس اداره بازرسی اداره کل حفاظت محیط زیست کرمان به همراه دو محیط‌بان به نام‌ها محمد جهانداری و فرامرز سلجوقی عازم منطقه شدند و عملیات تعقیب و گریز با شکارچیان که با یک موتور سیکلت و یک خودروی سمند در منطقه حضور داشتند آغاز شد. پس از مدتی خودروی سمند متواری و تیراندازی راکبان موتورسلیکلت به محیط‌بانان آغاز شد؛ در این تعقیب و گریز، محیط‌بانان بی‌آنکه به سوی شکارچیان تیراندازی کرده باشند، هدف گلوله آنها قرار گرفته و نهایتا علی محمد خلیفه‌ای، راننده پیکاپ با اصابت ۳ ساچمه به ناحیه دست و کتف و محمد جهانداری با صابت ۵ ساچمه به صورت مجروح شدند.

ماجرای ضرب و شتم محیط‌بانان مجروح

منابع محلی در این باره به رسانه‌ها گفته‌اند: دو محیط‌بان مجروح برای معالجه به بیمارستان بافت منتقل شده و ساعت 5 بعد از ظهر روز بعد درحالیکه هنوز فرایند درمان به صورت کامل طی نشده و هر دو محیط بان به تازگی از اتاق عمل بیرون آمده‌اند و پزشکان موفق نشده‌اند ساچمه‌ها را به صورت کامل از بدن آن‌ها خارج کنند، به اداره آگاهی منتقل می‌شوند، در حالیکه پزشک خطر را به ماموران گوشزد کرده است، زیرا باقی ماندن این نوع ساچمه در بدن می‌تواند منجر به مسمومیت خونی در فرد شود.

و حالا این محیط‌بانان چند روزی است که به اتهام قتل عمد در زندان بافت به سر می‌برند!

البته نگرانی‌ها درباره سرنوشت این محیط‌بانان به اینجا ختم نمی‌شود؛ پرونده فوت دو شکارچی غیرمجاز که طی عملیات تعقیب و گریز با محیط‌بانان پارک ملی خبر و پس از مصدوم کردن دو تن از این محیط‌بانان، با موتور به صخره برخورد کرده و جان سپرده‌اند، حاشیه‌های دیگری هم دارد؛ جلوگیری از درمان محیط‌بان مجروح توسط شکارچیان و انتقال آنها از بیمارستان به دادگاه و بدتر از آن، مورد ضرب و شتم قرار گرفتن محیط‌بانان مجروح توسط بستگان شکارچیان فوت‌ شده در مقابل درب دادگاه و در برابر چشم ماموران! ابعاد دیگری از این پرونده را تشکیل می‌دهد.

این اتفاقات از یک سو و طرح موضوع خویشاوندی برخی مقامات محلی با کشته‌شدگان این حادثه که در رسانه‌ها مورد بررسی قرار گرفته از سوی دیگر سبب شده فعالان محیط زیست با اشاره به مغایرت این اتفاقات با اصول آئین دادرسی کیفری و حقوق شهروندی ضمن تاکید بر لزوم انتقال این پرونده از دادگستری بافت به دادگستری کل استان کرمان، خواهان اعزام هرچه‌زودتر محیط‌بانان مجروح به مراکز درمانی و همچنین برخورد با عوامل ضرب و شتم محیط‌بانان شوند.

سرهنگ جمشید محبت‌خانی؛ فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور با ابراز تاسف از فوت این دو هموطن می‌گوید: بر اساس گزارش‌هایی که در اختیار داریم، فوت‌شدگان پس از تیراندازی به محیط‌بانان در پارک ملی خبر، حین فرار با موتور دچار واژگونی شده و جان خود را از دست داده‌اند؛ شواهد حکایت از آن دارد که محیط‌بانان ما مرتکب اشتباهی نشده‌ و حتی در این درگیری، به سوی متخلفان شلیک هم نکرده‌اند بنابراین انتظار می‌رود پس از انجام پیگیری‌های قضایی و انتظامی که در دست اجراست، شاهدی آزادی این 4 محیط‌بان باشیم.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور در پاسخ به اینکه چرا این محیط‌بانان به اتهام قتل عمد، روانه بازداشتگاه شده‌اند، می‌گوید: متاسفانه ادعاهایی وجود دارد مبنی بر اینکه خودروی محیط‌بانان طی تصادفی عمدی با موتور شکارچیان برخورد کرده و منجر به این حادثه شده در حالی که در بررسی تمام خودروهای محیط زیست منطقه، نشانه‌ای از تصادف با موتور مشاهده نشده و مشخص است که خودروی محیط‌بانان پس از واژگونی موتور به دلیل فاصله اندک با موتور آن را زیر گرفته است.

وی با بیان اینکه وکیل این محیط‌بانان، روز شنبه پس از مطالعه پرونده و اظهارات محیط‌بانان، جزئیات را به اطلاع سازمان حفاظت محیط زیست خواهد رساند، می‌گوید: محیط‌بانان یکی از مهربان‌ترین اقشار جامعه هستند و با توجه به اینکه برای حفاظت از محیط زیست و حیات وحش تلاش می‌کنند، در درجه اول برای جان انسان ارزش قائل هستند بنابراین نمی‌توانند نسبت به قتل هموطنانشان آن هم به عمد اقدام کنند؛ با این حال، خواهان اجرای عدالت هستیم؛ اگر محیط‌بانان ما مرتکب اشتباهی شده باشند باید برابر قانون مجازات شوند و اگر بی‌گناه هستند نباید در حقشان اجحافی صورت گیرد.

محبت‌خانی در پاسخ به اینکه واکنش سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به جلوگیری از درمان محیط‌بانان مصدوم و انتقال آنها به دادگاه بدون تامین امنیت که به ضرب و شتم آنها از سوی بستگان فوت‌شدگان در مقابل درب دادگاه منجر شده است، چیست، می‌گوید: همه این موارد را گزارش کرده و گلایه‌ها را به مراجع ذی‌ربط از جمله استانداری منعکس کرده‌ایم و پیگیر برخورد با عاملان این قصورات هستیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دو تا قاتل حیوانات مردند. به جهنم..... دست محیط بانان رو میبوسم. خدا هر قاتلی رو به سزای اعمالش میرسونه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خداوند شما رو با همون حیوانات محشور کند

      • بدون نام

        محیط بانان نازنین ترین و دوست داشتنی ترین قشر این جامعه هستن .به عقیده من فعلا چیزی که توی این مملکت کم پیدا میشه موجودی به نام آدم هستش

    • بدون نام

      وقتی اینجوری میط بان را نشان می‌دهید و مظلوم نمایی میکنید
      صحنه های ضرب و شتم و قتل شکارچیان هرچند متخلف از قانون توسط محیط بان را هم نشان دهید
      چرا فکر می‌کنید نجات جان شکار از انسان واجب تر است و به خاطر یک حیوان جان انسان را میگیرید
      اخیرا دو نفر از شکارچیان توسط محیط بان کشته شدند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        به جهنم که شکارچی غیرمجاز کشته میشه

      • بدون نام

        تند نرو بابا.

      • مهدی

        به درک که شکارچیان کشته شده‌اند. اسلحه کالیبر پایان داشته‌اند وگرنه از کشتن محیط بانان ترسی نداشتند.

    • بدون نام

      وقتی از این خبرها میشنوم اعصابم بهم میریزه ...اخه چرا باید اینطوری باشه بابا ولش کنید محیط زیست رو کل مملکت از دست رفته شما نگران چند تا میش اهو هستید ..مواظب خودتون باشید ..

      پاسخ ها

      • شهریار

        شما همون بهتر که اصلا نخونی اعصابت بهم نریزه!

    • بدون نام

      یه جا میگه خوردند به صخره یه میگه رفتن زیر چرخ ماشین این چه طرز اطلاع رسانیه بجز تشویش اذهان عمومیه

    • بدون نام

      چه قروقاطی شد

    • هم وطن

      قانون باید از محیطبانان حمایت کنه .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همین الان برخی از محیط بان هرغلطی می‌خواهند می‌کنند ازجمله دو نف ی که اخیرا کشتند

    • محمد

      بعضی‌ها چقدر پر رو هستند.
      شکار غیر قانونی میکنن.
      به طرف مامور دولت شلیک میکنن.
      بعد طلبکار هم میشن.
      حتما این پرونده باید درست پیگیری بشه تا هر کسی جرات نکنه رو مامور دولت دست بلند کنه.

    • بدون نام

      بخاطر یه پرنده زیر ماشین بردیشون چیکار کرده بودن باهاتون فقط بخاطر شکار پرنده ای خوب چرا کشتینشون مگر زن و بچه نداشتن بچش منتظر بوده باباش بره با یه پرنده شکمش رو سیر کنه بعد کشتن باباشو خوب اقایون محترم چرا برا یه شکار ادم میکشی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مگه همون پرنده ی زبون بسته جوجه و یا تخم نداشته؟؟؟ مگه همون پرنده و یا آهو حق زندگی نداشته!!!! منکه از به هلاک رسیدنشون اصلا ناراحت نیستم. انشالله در قیامت تاوان تمام حیواناتی رو که کشتن. پس بدن

    • بدون نام

      خدایش ظلم هس که بخواد مامور پارک ملی مجازات بشه
      مامور محیط بانی باید شکارچی غیر مجاز رو تکه تکه کنه
      غلط میکنن میان شکار غیر مجاز میکنن

    • جعفر عبافروش

      باز هم بوی گند پارتی بازی و رابطه بازی و آقازاده بازی میاد....
      ...

    • بدون نام

      تومملکت ما پارتی داشته باش هر کاری دوست داری بکن کسی جرات نمیکنه چیزی بگه /محیط بان یعنی از محیط زیست حفاظت کنه اگه قرار باشه هر بزمچه ای بیاد به محیط بان تیراندازی کنه ولی محیط بان از خودش دفاع نکنه غلط میکنید اسلحه میدین دستش

    • بدون نام

      اگر جلوی در دادگاه یک نفر با مامور دولت بلند سخن بگه بازداشتش میکنن ولی الان تعدادی ارازل و اوباش به خودشون اجازه دادن جلوی دادگاه ضرب و شتم کنن و نظم جامعه را بهم بزنن ولی الان آزاد واسه خودشون بگردن

    • دارشی

      به درک که مردند بیایید از محیط بان حمایت کنید این قانون
      درست کنید من نمی دونم این قضات چگونه رای صادر میکنند
      بابا شکار چی خلاف قانون عمل کرد چرا نمی فهمید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شکارچی متخلف باید به قتل برسه نادان
        یا طبق قانون باهاش برخورد بشه آنهم بعد از طی فرایند دادرسی در دادگاه
        نه اینکه محیط بان به خودش اجازه بده جان دو نفر را بگیرند و بکشند و بعد مظلوم نمایی کنند و دنبال رضایت گرفتن از خانواده های متوفی ها به وسيله سلبریتی‌های بیسواد حیوان صفت و حیوان دوست باشند
        بابا اونهای که کشته شدند آدم بودند آدم

      • بدون نام

        این مزخرفی که می‌گوید به درک که شکارچیان کشته شدند خودشون از حیوانات بدتر هستند انشالله سرخودشون و عزیزشون بیاد
        یک محیط بان بزنه خودشو و عزیزشو بکشه بعدا ماهم بگیم به درک که کشته شد

    • بدون نام

      محیط بان شهید علی خواجویی از کرمان در تاریخ ۹۷/۵/۱۵به دست شکارچیان متخلف به شهادت رسید ولی تا کنون حکم قطعی برای قاتل اجرا نشده .
      سال ۹۷ شاهد شهادت ۲ تن از محیط بانان کرمانی بودیم
      ولی سازمان حفاظت محیط زیست هیچ کاری برای بحث قضایی محیط بانان نکرده.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چرا میگید شهید شدند مگه با داعش یا منافقین میجنگیدند
        چرا جوگیر میشید
        نام و جایگاه شهید تقدس داره
        البته خداوند متعال انشالله روح آن مرحومین را شاد و با شهدا محشور کند

      • بدون نام

        شهید!!!؟؟

    • بدون نام

      آخه کجای دنیا دیدید یا شنیدید بخاطر شکار حیوان انسان بکشن هیچ فرقی نمیکنه چه شکارچی وچه محیط بان .چرا باید بخاطر گوشت حیوان انسان کشت

    • سپنتام

      کسی که به همنوع خودش با اسلحه شلیک میکنه همون بهتر که کشته بشه....محیط بان مثل مامور میمونه....که از حیات وحش مواظبت میکنه...مامور نیرو انتظامی هم از انسانها حفاظت میکنه که توسط بعضی از حیوانات دوپا صدمه نبینه.... .

    • سپنتام

      کسی که به همنوع خودش با اسلحه شلیک میکنه همون بهتر که کشته بشه....محیط بان مثل مامور میمونه....که از حیات وحش مواظبت میکنه...مامور نیرو انتظامی هم از انسانها حفاظت میکنه که توسط بعضی از حیوانات دوپا صدمه نبینه.... .

    • بدون نام

      اگر شما ایرانیها بی انصاف که شکار می کشید اگر شما ایرانیها ی بی انصاف در آفریقا بودید این چنین گلهای از گاو ه وحشی اهو گراز گورخر در آنجا نبود کافی است شما ایرانیها سه سال بروید آفریقا تمامشان می کنید خیال می کنید چهارتا مفسد می تواند شکار کند یا تفنگ بخرد من می توانم ده قبضه تفنگ بخرم ولی حیوان زبان بسته چه گناهی دارد تو باید بخوری از مردم دیگر حرام بخدا برایم ثابت شد کسی که شکار می زند خیر نمی بیند مثل همان متخلفین خدا کشد نه محبت بانان دست خدا و آه شکاران یک بار جستی ملقک دو بار جستی ملقک دفع سوم سقط چی ملقک دست خدا بود من اعتقاد دارم چه کنم عقدم این است

    • حمید

      خود همین محیط بانها از شیر و پلنگ بیشتر گوشت شکار میخورن،،تو خونه‌هاشون گوشت گوسفند پیدا نمیشه عوضش گوشت آهو و گوزن و بز کوهی فراوونه،،دیدم که میگم

    • qqq

      من خودم جنگل بانم و حتی یکبار توسط متخلفین با قمه مجروح شدم موضوع مهم اینه که کسی به جان محیط بان و جنگل بان اهمیت نمیده وتمام هزینه های بیمارستانی و دادگاه رو خودم پرداخت کردم و حتی از سوی مافوق خودم بازخواست شدم که چرا با متخلف مدارا نکرده ام با این اوضاع باید فاتحه طبیعت رو خوند

    • metti

      چیزی که مسلمه اینه که این مملکت با این مدیریت هیچوقت سر و سامون نمیگیره

    • شهریار

      وقتی شکارچی به محیط بان شلیک میکنه شکاربان هم حق داره با ماشین از روش رد شه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج