جاباما
۸۷۲۱۹۶
۲۱ نظر
۵۰۱۱
۲۱ نظر
۵۰۱۱
پ

جزئیات نامه زیباکلام به محمد خاتمی

صادق زیباکلام، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، گفت: شعار اصلاح‌طلب و اصولگرا دیگه تمومه ماجرا، یک واقعیت تلخ است که برای اولین‌بار در دی ۹۶ توسط معترضین سر داده شد و تا به امروز ادامه پیدا کرده است. اما من رقیبی را برای جریان اصلاح‌طلب در سپهر سیاسی ایران نمی‌بینم.

اعتمادآنلاین نوشت: صادق زیباکلام، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، گفت: شعار اصلاح‌طلب و اصولگرا دیگه تمومه ماجرا، یک واقعیت تلخ است که برای اولین‌بار در دی ۹۶ توسط معترضین سر داده شد و تا به امروز ادامه پیدا کرده است. اما من رقیبی را برای جریان اصلاح‌طلب در سپهر سیاسی ایران نمی‌بینم.

صادق زیباکلام، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، با تاکید بر بی‌رقیب بودن جریان اصلاحات می‌گوید: «دو بحرانی که اصلاح‌طلبان از آن رنج می‌برند اول مشخص نبودن هدف و دغدغه آنها و دوم بلاتکلیف بودن رهبری این جریان است.» او می‌گوید در نامه‌ای به سیدمحمد خاتمی از او خواسته تا دموکراسی‌ و آزادی‌خواهی، تقویت نهادهای مدنی، برگزاری انتخابات آزاد، حاکیمت قانون و استقلال قوه قضاییه را به عنوان آرمان‌های جریان اصلاحات به صورت شفاف مطرح کند تا اگر از نسل‌های هفتادی و هشتادی پرسیدند که جریان اصلاحات چیست؟ بتوانند به آن پاسخ بدهند. زیباکلام همچنین معتقد است بدنه اجتماعی که قهرمانانش اصلاح‌طلبان نیستند در انتخابات شرکت نمی‌کنند و حرف خاتمی و دیگر چهره‌های جریان اصلاحات هم در این امر موثر نخواهد بود.

او می گوید: اصلاح‌طلبان به شدت به دنبال این هستند که در کشور انتخابات آزاد برگزار شود و شورای نگهبان نتواند هر که را خواست رد صلاحیت کند. به دنبال حاکمیت قانون و استقلال قوه قضائیه هستند. اینها باید اهداف و آرمان‌هایی باشد که اصلاحات با آنها شناخته شود نه یک‌سری مقولات مبهم و کلی. متاسفانه اصلاح‌طلبان ظرف دو، سه سال گذشته به جز سکوت و مماشات با اصولگرایان هیچ گام دیگری بر نداشتند.

زیباکلام در این گفتگو تاکید کرده: هستند کسانی که قطع‌ امیدکردن و سرخوردگی مردم را از جریان اصلاحات می‌بینند. این شعار اصلاح‌طلب و اصولگرا دیگه تمومه ماجرا، یک واقعیت تلخ است که برای اولین‌بار در دی ۹۶ توسط معترضین سر داده شد و تا به امروز ادامه پیدا کرده است. اما من رقیبی را برای جریان اصلاح‌طلب در سپهر سیاسی ایران نمی‌بینم.

بنا به گفته این چهره سیاسی، چون خارج از ایران تنها گروه‌هایی که وجود دارند، براندازها و فرشگردها هستند که اینها در حقیقت از اینکه اصلاح‌طلبان به بن‌بست رسیدند و دچار بحران شدند، خوشحال‌اند. یعنی همه کسانی که معتقدند این نظام باید برانداخته شود و امیدی به اصلاح و تغییر از درون در این نظام نمی‌رود، اتفاقا خیلی خوشحال هستند چون به مصداق آفتاب آمد دلیل آفتاب، شکست جریان اصلاحات را درستی نظریه خود می‌دانند.

او تاکید کرده است: اجازه دهید بدون رودربایستی به شما بگویم که امروز هم با عملکرد اصلاح‌طلبان و هم با عملکرد اصولگرایان دفاع از نظام و اینکه همچنان امید داشته باشیم نظام را می‌توان اصلاح کرد، کار دشواری شده است. کما اینکه براندازها- در مناظره‌هایی که من با آنها دارم- خیلی راحت به من می‌گویند شما و هم‌فکرانت در حال فریب مردم هستید تا مردم را پای صندوق‌های رای بکشانید. کار شما هر چهار سال به چهار سال این است. شنیدن این جمله بسیار دردناک است. این منعکس‌کننده شکست جریان اصلاحات است. اما همچنان معتقدم که اصلاح نظام از درون تنها راه چاره است. من هر فکری را که بخواهد در جهت سرنگونی نظام باشد محکوم می‌کنم، چون معتقدم که ما به عقب خواهیم رفت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دیگه تمام ماجرا حالا انتخابات میبینید

    • بدون نام

      تو هم کم تو منوتو برو چرت بگو دفاع کن از همه چی

    • انتقاد سازنده

      خدای کدومتون بفکر مردم بودید تا حالا ؟؟؟؟؟؟ این یه سوال رو اگه جواب بدین هنر کردین . قطعا جوابی ندارین چون توخالی هستین و فقط لب و دهن هستین .

      پاسخ ها

      • ایرانی

        آفرین

    • بدون نام

      اصلاحات الفاتحه الصلوات !!!!!!روحانی اصلاحات رو روانه قبرستان کرد و خرماش روذهم پخش کرد و شام قریبانش و هفته اش و چهلمش رو گرفت و تموم شد !!!!!!

    • بدون نام

      مرگ بر اصلاح طلب

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اصلاحات زنده است

      • علی

        کاربر 09:22 عزیز ، شما که می فرماییید اصلاحات زنده است مقاله اصلاحات مرد زنده باد اصلاحات سعید حجاریان مغز متفکر اصلاحات رو بخون. ایشان میگه اصلاحات مرد و آرزوی زنده شدنش رو میکنه که خوشبختانه به آرزوش نرسید.

    • بدون نام

      «تنها»اصلاح از درون است ، خیلی خیلی محافظه کارانه است ، اگر نظرت اینه پس مثل یکی از « بن ها» اسم هتلش رو هم می بردی !

    • بدون نام

      آقای زیبا کلام بفکر طرحی نو باشید اصلاحات نماد بی ثباتی بی برنامگی و اصولگرا نماد تندروی محض شده و دیگه جایگاهی نداره روحانی باسم اعتدال پا بمیدان گذاشت اما باعث نابودی هر سه جریان شد اگر بدنبال اصلاحات از درون هستید اول از خودتون شروع کنید وزنه تاج زاده یا خود شما از خاتمی بیشتره

    • بدون نام

      خاتمی ؟؟؟؟؟؟؟؟ خاتمی لیاقت پشتیبانی این مردم را نداشت

    • بدون نام

      اینقدر هندونه زیر بقل خاتمی نزار بابا خاتمی دیگه هیچ کاری ازش بر نمیاد و با همراهی و دفاع از عملکرد دیوانه وار روحانی دیگه جایگاهی در بین مردم نداره

    • بدون نام

      بابا تو دیگه که هستی نکنه عمه عروسی....

    • علی

      وای به روزی که افتد پرده ها . پرده ها برای اصولگرا و اصلاح طلب و اعتدال افتاد.

    • علی جوهرزاده

      درود به آقای زیبا کلام
      شما تئورسین خوبی هستید
      چند سال پیش هم در اهواز مناظره شما را دیدم
      فی الواقع خوب نطق میکنید ولی راه حل ارائه نمیدهید
      من شما را دوست دارم آقای دکتر ولی لطف کنید و راه حل ارائه دهید
      سپاس

    • غلام

      دغدغه شما همین که شورای نگهبان اصلاح شود یا نباشد قوه قضیه مستقل باشد یعنی چه منظورتان چیست از انتخاب ریاست گله دارید یا از سازمان و قوانین آن اصولگرا چرا نباید باشد و اگر نباشد شما چگونه تعریف می شوید به نظرم اصلاحات یک شعارجهت کسب قدرت در انتخابات

    • بدون نام

      بله ...توگفتی وماباورکردیم...!!!؟

    • بدون نام

      افساد طلبا منظورتونه؟

    • بدون نام

      اقا صادق راستی ابه ژاپن داره میاد تو هم برو کمکش کن

    • مجتبی خزایی

      آخه مزخرف تر از این کسی تیترزده تا حالا؟!
      الان متن نامه ای که زیبا کلام به خاتمی زده کجاست و جزئیاتش کو؟!
      یلد نیستید تیتر بزنید بگید تا پسر 6 ساله خودم کمکتون کنه

    • بدون نام

      آقا صادق ؛ حداقل با خوتون صادق باشید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج