جاباما
۸۷۲۳۵۹
۴ نظر
۵۰۰۵
۴ نظر
۵۰۰۵
پ

گنجی به صفوی: حرفتان درباره هاشمی درست نبود

در پی اظهارات اخیر سرلشکر رحیم صفوی درخصوص سیاست ادغام ارتش و سپاه در زمان امام خمینی(ره) عبدالله گنجی میر مسئول روزنامه جوان نامه‌ای خطاب به وی منتشر کرد.

خبرآنلاین: در پی اظهارات اخیر سرلشکر رحیم صفوی درخصوص سیاست ادغام ارتش و سپاه در زمان امام خمینی(ره) عبدالله گنجی میر مسئول روزنامه جوان نامه‌ای خطاب به وی منتشر کرد.

متن این نامه به شرح ذیل است:

حضور محترم سرلشکر صفوی مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا

سلام علیکم

با احترام، بخشی از مصاحبه اخیر جنابعالی با خبرگزاری فارس که مربوط به سیاست ادغام ارتش و سپاه در پایان جنگ می‌باشد موجب شبهه و سوءبرداشت در فضای مجازی شده است؛ لذا خواهشمند است با توضیحات تکمیلی به شفاف‌سازی کمک نمایید.

جنابعالی در بخشی از مصاحبه می‌فرمایید «در ۱۲ خرداد سال ۶۷ هم حضرت امام حکم بسیار قوی‌تری را به مرحوم هاشمی رفسنجانی دادند که ایشان با آن حکم به دنبال ادغام ارتش و سپاه بود. جلسات فراوانی را نیز برگزار کرد و از آنجایی که آقای شیخ عبدالله نوری تجربه ادغام ژاندارمری، شهربانی و کمیته در یکدیگر و تشکیل نیروی انتظامی را داشت، مسئولیت ادغام ارتش و سپاه نیز از طرف هاشمی به ایشان محول شده بود. در آن زمان آقا رئیس‌جمهور بودند و من نیز به عنوان قائم‌مقام فرمانده کل سپاه در بسیاری از این جلسات حضور داشتم. با رحلت حضرت امام و آغاز رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای چند روز بیشتر نگذشت که ایشان دستور دادند جلسات طرح ادغام ارتش و سپاه متوقف شود و فرمودند که من اعتقادی به ادغام ارتش و سپاه ندارم...»

در عبارت فوق چند نکته وجود دارد که موجب ابهام گردیده است:

۱- از عبارت «حضرت امام حکم بسیار قوی‌تری را به مرحوم هاشمی رفسنجانی دادند که ایشان با آن حکم به دنبال ادغام ارتش و سپاه بود» چنین برداشت می‌شود که حضرت امام در آن حکم «قوی‌تر» یکی از مأموریت‌های هاشمی را ادغام ارتش و سپاه ذکر نموده بودند و در آنجا که می‌فرمایید «از رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای چند روز بیشتر نگذشته بود که ایشان دستور دادند جلسات طرح ادغام ارتش و سپاه متوقف شود» چنین برداشت می‌شود که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با آنچه در حکم امام به مرحوم هاشمی درباره ادغام آمده بود مخالفت کرده‌اند و در نتیجه ایشان از راهبرد سلف خویش عدول نموده‌اند.

۲- اشکال دوم مصاحبه جنابعالی تولید ابهام در خصوص تقدم و تأخر زمانی است. طبق اعلام جنابعالی حکم هاشمی در ۱۲ خرداد ۱۳۶۷ صادر شده است و شما تجربیات جناب عبدالله نوری در ادغام شهربانی، کمیته و ژاندارمری را علت ارجاع طرح ادغام به ایشان می‌دانید. این در حالی است که تجربه ادغام نیروهای سه‌گانه و تشکیل نیروی انتظامی سال ۱۳۷۰ رقم خورد و حکم اولین فرمانده نیروی انتظامی در تاریخ ۱۲/۱/۱۳۷۰ توسط فرمانده معظم کل قوا صادر شده است. اگر تجربیات عبدالله نوری باعث ارجاع طرح ادغام ارتش و سپاه به ایشان شده باشد باید سال ۱۳۷۰ طرح به ایشان ارجاع داده شده باشد، زیرا ایشان در سال ۱۳۶۷ چنین تجربه‌ای را نداشته‌اند.

۳- اگر بلافاصله بعد از شروع زعامت مقام معظم رهبری چنین طرحی متوقف شده باشد (خرداد ۱۳۶۸) در این زمان حتی ادغام شهربانی، کمیته و ژاندارمری انجام نگرفته بوده که تجربه جناب نوری در این باره به کمک بیاید. همچنین در نامه ۲۶ شهریور ۱۳۶۷ حضرت امام به فرماندهان سپاه که قاعدتاً جنابعالی نیز مخاطب آن بوده‌اید ایشان با صراحت می‌فرمایند «چه‌بسا از خود بپرسید که در شرایط صلح چه نیازی به وجود ما است که این هم از برکات معنویت و تحول در کشور ماست که پس از هشت سال دفاع مقدس خود احساس خستگی نمی‌کنیم، ولی من به‌طور جد و اکید می‌گویم که انقلاب و جمهوری اسلامی و نهاد مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که به حق از بزرگ‌ترین سنگرهای دفاع از ارزش‌های الهی نظام ما بوده است و خواهد بود به وجود یکایک شما نیازمند است چه صلح باشد و چه جنگ.»

بنابراین نمی‌توان پذیرفت که مرحوم هاشمی بلافاصله پس از جنگ با حکم قوی‌تر از حضرت امام - در مقابل چشمان امام - مشغول آماده‌سازی طرح ادغام ارتش و سپاه باشد و حضرت امام این فراز را دو ماه بعد برای استمرار وجودی سپاه و عدم خروج فرماندهان از آن در دوران پس از جنگ به رشته تحریر درآورده باشند؛ لذا خواهشمند است در این باره ابهام‌زدایی و شفاف‌سازی فرمایند که آیا حضرت امام معتقد به ادغام بوده‌اند یا شخص مرحوم هاشمی با تفسیر موّسع از حکم امام اقدام به این کار نموده‌اند؟ همچنین روشن فرمایید که آیا حکم حضرت امام به مرحوم هاشمی در خصوص جانشینی فرمانده کل قوا که در تاریخ ۱۲ خرداد ۱۳۶۷ صادر شده است با رحلت حضرت امام در تاریخ ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ منتفی شده است یا این مسئولیت در دوران ادغام نیروی انتظامی و بعد از زعامت مقام معظم رهبری ادامه داشته است؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ادغام ، زیر مجموعه مستقل ، .....باعث کاهش هزینه ها ، تمرکز فرماندهی و محاسن دیگری دارد که متخصصین مجرب باید خارج از افراط و تفریط به ان پاسخ دهند .

    • بدون نام

      سپاه و ارتش دو وظیفه جدا در قانون اساسی دارند که لزوم وجود هر دو به همین شکل امروزی بر کسی پوشیده نیست .
      فقط کسانی که منافعشان در تعارض با سپاه قرار داره میخان ادغام بشه و فقط کار مرزبانی و دفاع انجام بدن .
      در حالی که وظیفه سپاه حفظ دستاوردهای انقلاب هست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احسنت

      • بدون نام

        احسنت

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج