جاباما
۸۷۳۰۱۲
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

زندانی لبنانی در تهران به نصرالله آزاد می‌شود؟

بر اساس گزارش رسانه ها، نزار زاکا، زندانی لبنانی که به جاسوسی برای آمریکا متهم شده، احتمالا بزودی آزاد خواهد شد.

پایگاه خبری انتخاب: بر اساس گزارش رسانه ها، نزار زاکا، زندانی لبنانی که به جاسوسی برای آمریکا متهم شده، احتمالا بزودی آزاد خواهد شد.

خبرگزاری فارس و خبرگزاری صداوسیما به نقل از منابع آگاه خود گزارش دادند که نزار زاکا، شهروند آمریکایی-لبنانی که در سال ۲۰۱۵ به اتهام جاسوسی در ایران دستگیر شده بود، تا چند ساعت دیگر به حزب الله لبنان تحویل داده خواهد شد.

زندانی لبنانی در تهران به نصرالله آزاد می‌شود؟

بر اساس این خبر «تحویل زاکا صرفا بنا به درخواست و میانجیگری سیدحسن نصرالله بوده است و هیچگونه مذاکره‌ای در هیچ سطحی با فرد و دولتی انجام نشده و صرفا بنا بر احترام و منزلت سیدحسن نصرالله برای نظام جمهوری اسلامی ایران این امر صورت پذیرفته است.»

هفته گذشته در روز ۱۴ خرداد، وزارت خارجه لبنان اعلام کرد که از طریق سفارت ایران در بیروت به آن‌ها اطلاع داده شده است که جمهوری اسلامی ایران با آزادی نزار زاکا موافقت کرده است.

۴ روز بعد، «دیلی استار» لبنان در خبری به نقل از «یک منبع» ادعا کرده که «نزار زاکا» تا دو روز دیگر وارد بیروت می‌شود.

یک روز بعد در ۱۹ خرداد، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه گفت که نزار زاکا در میان افراد عفو شده از سوی رهبر معظم انقلاب قرار ندارد.

اسماعیلی گفت: «در لیست عفوشدگان رهبری برای عید فطر اسم ایشان ارسال نشده است؛ البته اخیرا خود نزار زاکا تقاضای آزادی مشروط کرده و تقاضایی هم از سوی رئیس جمهور لبنان در ارتباط با مساعدت در مورد این محکوم واصل شده که این تقاضا و بررسی‌های قضائی در چهارچوب ضوابط و مقررات قانونی انجام می‌شود و اگر چنانچه بررسی‌های قضائی منتهی به نتیجه شد، آن را اطلاع‌رسانی می‌کنیم.»

امروز ۲۰ خرداد، موسوی، سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که برخی از رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که در مقابل آزادی نزار زکا جاسوس آمریکایی که تبعه لبنان است قرار است چندین زندانی ایرانی آزاد شوند و مبادله‌ای در این زمینه صورت بگیرد، گفت: من در خصوص مسائل امنیتی اظهارنظری نمی‌کنم و اجازه دهید که مقامات ذی ربط در این ارتباط اظهارنظر کنند.

در همین روز، روزنامه «الجمهوریه» لبنان گزارش داد، «میشل عون»، رئیس جمهور این کشور اعلام کرده است: «از زمانی که نزار در تهران بازداشت شد، نامه‌ها و درخواست‌هایی [برای کمک به آزادی وی]دریافت کردم. با خانواده وی نیز دیدار داشتم و مذاکرات ناموفقی که برای تبادل انجام شد، دنبال می‌کردم. زمانی که دریافتم مسأله وی نباید طول بکشد دست به کار شدم».

عون توضیح داد: نزار قبل از اینکه آمریکایی باشد، لبنانی است و نباید تنهایش گذاشت. نزد رئیس‌جمهور ایران حسن روحانی (برای آزادی وی) پادرمیانی کردم و وی [با درخواست من برای پیگیری موضوع] موافقت کرد. «عباس ابراهیم» مدیرکل امنیت عمومی را مأمور کردم تا هر آنچه لازم است در این باره انجام دهد، وی مرد این مأموریت‌هاست».

نزار زاکا، سرپرستی یک نهاد غیرانتفایی را بر عهده دارد که در زمینه آزادی اینترنت و ارتباطات فعالیت می‌کند. او که گرین کارت آمریکا را هم دارد به دعوت شهیندخت مولاوردی، معاون وقت رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده در سال ۱۳۹۴ به منظور شرکت در دومین نمایشگاه و همایش بین‌المللی نقش آفرینی زنان در توسعه پایدار، به تهران سفر کرده بود و همانجا دستگیر شد.

زاکا همچنین در زمان دستگیری نایب رئیس اتحادیه جهانی فناوری اطلاعات «WITSA» بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج