جاباما
۸۷۳۲۷۰
۲۹ نظر
۵۶۸۴
۲۹ نظر
۵۶۸۴
پ

کشف دست‌های بریده غول‌پیکر در مصر!

این اعضای قطع‌شده قدمتی چند هزار ساله دارند و بزرگی بیش از حد آن‌ها فرضیه وجود غول‌ها در دوران باستان را یکبار دیگر پررنگ‌تر کرده است.

وبسایت گجت نیوز : کشف دست‌های بریده غول‌آسا در بقایای یکی از قصر‌های مصر باستان به تازگی خبرساز شد. گفته شده که این اعضای قطع‌شده قدمتی چند هزار ساله دارند و بزرگی بیش از حد آن‌ها فرضیه وجود غول‌ها در دوران باستان را یکبار دیگر پررنگ‌تر کرده است.

اخیرا گروهی از متخصصان باستان شناسی در بقایای مربوط به یکی از قصر‌های مصر باستان که قدمتی ۳۶۰۰ ساله دارد، تعداد ۱۶ مجموعه استخوان مربوط به دست‌های بریده شبه انسان را کشف کرده‌اند. گفته شده که این اعضا همگی دست راست قربانیان بوده‌اند و در بین آن‌ها هیچ دست چپی وجود ندارد. همچنین ابعاد بزرگ این دست‌ها نکته دیگری بوده که توجه‌ها را به این کشف عجیب جلب کرده است؛ برخی از اعضای مورد نظر به قدری بزرگ هستند که مخاطبان را به یاد داستان‌های نقل شده در مورد نژاد غول‌ها می‌اندازند.

دست‌های بریده مصر باستان
کشف دست‌های بریده غول‌پیکر در مصر!

بقایای این دست‌ها توسط گروهی از کاوشگران که در شهر باستانی آواریس (Avaris) فعالیت داشتند، از زیر خاک بیرون کشیده شدند و اینطور که به نظر می‌رسد، هر ۱۶ دست بریده شده در چهار چاله مجزا قرار داشته‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که اندازه بسیاری از این استخوان‌ها بزرگ بوده و برخی از دست‌ها از بزرگترین دست‌هایی که در عصر حاضر رکورد ثبت کرده‌اند، ابعاد بیشتری دارند!

منفرد بیتاک (Manfred Bietak)، سرپرست تیم کاوش می‌گوید که در هرکدام از دو چاله اول که در فضای داخلی قصر، در جلوی اتاق تاج و تخت قرار داشتند، یک دست راست قطع‌شده قرار داشته و دو چاله دیگر هم که خارج از محیط قصر بودند و با فاصله چند سال از چاله‌های اول حفر شده‌اند، حاوی چهارده دست دیگر بوده‌اند.
قدمت دست‌های بریده به زمانی برمی‌گردد که مردمان هیکسوس (Hyksos) قسمتی از مصر باستان شامل شهر آواریس را تحت کنترل خود داشتند. این بقایا در قسمت شمال شرقی قاهره، پایتخت مصر کشف شده‌اند و به زمان حکمرانی پادشاه خایان (Khayan) مربوط هستند. یکی از مراسمی که به آن زمان از تاریخ مصر نسبت داده شده، قطع کردن دست راست دشمن و معاوضه این غنیمت با طلا است.

بیتاک در این رابطه می‌گوید که شواهد کشف‌شده توسط او و تیمش قدیمی‌ترین و تنها مدارک موجود در رابطه با این نوع از غنیمت گیری هستند. چنین روشی علاوه بر راحت‌تر کردن کار شمردن تعداد قربانیان، نوعی حرکت نمادین برای نشان دادن قدرت جنگجویان است که با بریدن دست راست دشمن قدرت را از او گرفته و حریف را ناتوان می‌کردند.

البته هنوز مشخص نیست که دست‌های بریده آواریس متعلق به مصریان بوده‌اند و یا مردم هیکسوس این اعضا را از بدن دشمنان خود در سرزمین شام جدا کرده‌اند.

نمایش شجاعت با بریدن دست دشمن
کشف دست‌های بریده غول‌پیکر در مصر!
رسم بریدن دست دشمن نه تنها توسط هیکسوس‌ها، بلکه توسط مصری‌ها هم انجام می‌شد. بر روی مقبره یکی از جنگجویان مصر باستان به نام آهموس (Ahmose) که در مبارزه با هیکسوس‌ها افتخار کسب کرده بود، نوشته شده که این جنگجو برای دست‌های بریده دشمنان از حاکم وقت «طلای شجاعت» دریافت کرده است.

این نوشته‌ها حدودا به ۸۰ سال پس از زمان دفن ۱۶ دست کشف‌شده مربوط می‌شدند و در بخشی از آن‌ها آمده که آهموس برای بریدن دست سه نفر دیگر از دشمنانش در جنگ تن به تن، مقادیر زیادی پاداش گرفته است.

هنوز مشخص نیست که چنین رسمی برای اولین بار توسط کدام یک از تمدن‌ها باستانی ابداع شده است؛ در زادگاه اصلی مردم هیکسوس شواهدی در این رابطه وجود ندارد و برخی از باستان شناسان معتقدند که احتمالا مصریان باستان این رسم را شروع کردند. این احتمال وجود دارد که هیکسوس‌ها در نوعی اقدام متقابل شروع به بریدن دست مصریان کرده و چنین رسمی را در سراسر منطقه ترویج داده باشند.
کشف دست‌های بریده غول‌پیکر در مصر!

همانطور که اشاره شد، بقایای کشف‌شده در قصر آواریس قدیمی‌ترین شواهد رسم جمع‌آوری دست‌های بریده هستند، اما رفتار‌های خشن و شرم‌آور با زندانیان موضوعی است که اکتشافات باستانی زیادی را به خود اختصاص داده است. به عنوان مثال شیئی به نام لوحه نامار (Narmer Palette) با قدمتی ۵ هزار ساله وجود دارد که زندانیان مصر باستان را با سر‌های بریده‌شده نشان می‌دهد و یکی از فرعون‌های مصر هم بر روی لوح، در حال له کردن سر یکی از قربانیان خود دیده می‌شود.

درسوی دیگر، اندازه بزرگ این دست‌ها باعث بروز اظهار نظر‌هایی عجیب و ترسناک شده است. همانطور که در بالا اشاره شد، اندازه این دست‌ها از اندازه بزرگترین دست‌های ثبت شده برای انسان بسیار بیشتر اعلام شده و همین موضوع داستان‌های وجود غول‌ها در دوران باستان را بیش از پیش قوی‌تر کرده است. هرچند که هنوز هیچ مرجع رسمی این موضوع را تایید را رد نکرده است، اما بسیاری از باستان شناسان عقیده دارند که اندازه دست‌های کشف شده به هیچ وجه با استاندارد‌های دست انسان همخوانی نداشته و با اینکه ساختاری شبیه به دست انسان دارند، اما مشخص نیست متعلق به چه موجوداتی با این ابعاد بوده است!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      باز این مصریا چاخان کردن

      پاسخ ها

      • محمد

        کوتاه فکر نباش دنیا پر از رمز و اسرار هست

      • بدون نام

        مثل برمودا

      • امین

        منبع رو ذکر می کردین لااقل

    • بدون نام

      چه چندش

    • شیدا

      احتمالا برا گوریل ها یا شامپانزه های بزرگ بودن...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حتما

      • .

        گوریل چی میگی اینا تو قرآن هم اومدن

    • بدون نام

      یعنی اقاتون نرسیده ی اندازشم بگید

    • بدون نام

      الان خود عقل کل پندارها پیداشون میشه و کامنت میزارن امکان نداره همچین چیزی واقعیت داشته باشه اصلا چیزی به اسم غول وجود نداشته انسانهای غوول پیکر وجود نداشتند و همش خرافاته

    • بدون نام

      قوم عاد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        قووم عاد یکی از اقوامم غول پیکر بوده

    • دكتر علي چلويي از مشهد

      مشخصا در مواردي اين چنين بايد عرض عبوديت كرد و با خشوع توجه داشت كه چه بسيارانند فرعون ها و نمرودها و قارونها كه به خاك افتادند و اين دستان بزرگ هرچقدر هم كه بزرگ باشد دست قادر متعال براي قطع اين دستان قدرتمند تر و تواناتر است حقاكه او بلند مرتبه و بزرگ است ! اين تصاوير براي عبرت نسل جوان مفيد و اموزنده است

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فک کنم همه فسفرت رو واسه نوشتن ایم متن سوزوندی

      • larten

        چه زیبا گفتی چلویی

      • بدون نام

        دکتر علی چلویی از مشهد حالم از امثاله تو به هم میخوره حتی تو پاچه خواری از خدا هم رکورد زدین از نام کاربریت مشخصه چه ادم عقده ای هستی من بخاطر افرینش امثاله تو واقعا متاسفم

      • بدون نام

        نگفتی دکتر چی هستی؟

      • بدون نام

        مطمئنی دکتری؟ بیشتر بهنت میخوره کارت با منبر در ارتباطه

      • بدون نام

        دکتر بخدا مطعنم تو استاد معارف مایی - اونم مثل تو هر چی میبینه به زور میخاد یک ماجرای معنوی از توش در بیاره حتی اگه یک توپ فوتبال باشه فقط نمیدونم کی وقت میکنی برنج رو ابکش کنی

      • مصطفى نخجوانی

        هرچند گاهی پیام های منفی بافانه ای میدهی
        ولی اکنون با تو موافق هستم زیرا در احادیث و روایات
        و همچنین قرآن به این موضوع اشاره است که خداوند قادر ترین است.

    • پلاتیپوس

      من باورم اینه هرچی بیشتر به گذشته بریم انسان ها گنده تر میشن ولی هرچی ب جلو بیایم با افزایش جمعیت انسانها کوچیکتر میشدن برای اینکه بتونن ب بقا ادامه بدن ن فقط انسانها بلکه هم حیوانات و این دست خودشون نیست انتخاب طبیعته مثل جهش های ژنتیکی ای ک در طول تاریخ روی حیوونا ب رخ داده و گونه های جدید پدید آورده از غول هم خبری نیس اینا آدمن با ابعاد بزرگتر

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این باور شما نیست. باور علمیه

    • بدون نام

      خب یه خط کش میذاشتن کنارش اندازشو بفهمیم

    • بدون نام

      دستای کوروش کبیر هست.خدا بیامرز دستاش خیلی بزرگ بود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اینا دستهای چنگیزخان مغوله که در حمله به مصر قطع شد

    • مینا

      چرا اندازه دستارو نگفتین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دومترو بیست سانت و هفت میلیمتر

    • mohammadabidar

      اون مدرک دکترات از کدوم دانشگاه شنگول و منگول گرفتی...
      آخه تو کدوم یک از کتابهای دانشگاهیت خارج از محدوده علم چیزی رد تدریس میکنن؟

    • مصطفى نخجوانی

      ممکن است درست باشد
      چون در قرآن کریم آمد است که
      مردمانی قد بلند بودند که با بر روی پنجه
      ایستادن می توانستند که بدون هیچ کمکی از
      نخل خرما بردارند.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج