۸۷۳۲۷۸
۲ نظر
۵۱۳۷
۲ نظر
۵۱۳۷
پ

نوبیا آلفا؛ اولین گوشی پوشیدنی با صفحه‌نمایش خمیده

وقتی شرکت چینی ZTE محصول جدید خود را با نام Nubia Alpha معرفی کرد، بیشتر کاربران انتظار یک ساعت هوشمند را داشتند، اما این شرکت تأکید داشت که آلفا، فراتر از یک ساعت است و می‌توان آن را یک گوشی هوشمند دانست.

برترین‌ها: وقتی شرکت چینی ZTE محصول جدید خود را با نام Nubia Alpha معرفی کرد، بیشتر کاربران انتظار یک ساعت هوشمند را داشتند، اما این شرکت تأکید داشت که آلفا، فراتر از یک ساعت است و می‌توان آن را یک گوشی هوشمند دانست.

با در دست گرفتن و بستن آلفا به مچ دست، با یک گجت متفاوت روبرو خواهید شد که پیش‌ازاین نمونه‌اش را تنها در فیلم‌های علمی تخیلی دیده بودیم. این ساعت به یک صفحه‌نمایش خمیده و منعطف چهار اینچی مجهز شده که از نوع OLED است. بند استیلی ساعت نیز نشان از لوکس بودن این محصول دارد.

نوبیا آلفا؛ اولین گوشی پوشیدنی با صفحه‌نمایش خمیده

نوبیا آلفا از فناوری eSIM برای تماس استفاده می‌کند که کم‌کم به استانداردی جدید در گوشی‌های همراه تبدیل خواهد شد. درواقع حذف سیم‌کارت در محصولات جدیدتر، موضوعی قابل پیش‌بینی است، زیرا فضایی اضافه و چند سانتی‌متری را در اختیار طراحان گوشی قرار می‌دهد.

خواندن متون، پیغام‌ها و ایمیل می‌تواند در این صفحه‌نمایش چهار اینچی بسیار جذاب باشد، هرچند ضعف نرم‌افزاری نوبیا آلفا باعث شده تا بسیاری از این فعالیت‌ها در این گوشی متفاوت، غیرممکن باشد. البته شرکت ZTE اعلام کرده که در به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری آینده، بسیاری از مشکلات را رفع و امکانات جدیدی را نیز به آلفا اضافه خواهد کرد.

یکی از مشکلات فیزیکی نوبیا آلفا این است که همیشه بخشی از تصویر از دید کاربر پنهان است. این اشتباه در طراحی باعث شده تا کاربر برای مشاهده کامل صفحه‌نمایش، مجبور به چرخاندن دست خود شود. شاید اگر ZTE، صفحه‌نمایش را کمی بالاتر نصب می‌کرد، می‌توانست تا حدود زیادی از این مشکل جلوگیری کند.

از مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری که بگذریم، باید به این موضوع اشاره کنیم که از نظر کیفیت ساخت و مقاومت، نوبیا آلفا یک محصول فوق‌العاده است. صفحه‌نمایش خمیده این دستگاه، برخلاف محصولاتی مثل گلکسی سامسونگ که مشکلاتی حاد داشت، یک صفحه‌نمایش با کیفیت و مقاوم است.

نوبیا آلفا؛ اولین گوشی پوشیدنی با صفحه‌نمایش خمیده

علاوه بر صفحه‌نمایش این ساعت، باید به بند استیل و بسیار مقاوم آلفا اشاره کرد. این بند که قابلیت تنظیم اندازه را نیز دارد، باعث می‌شود که صفحه‌نمایش بر روی دست شما جابجا نشود. باتری دستگاه نیز در استفاده روزمره، حدود ۲ روز دوام خواهد آورد که با توجه به اینکه آلفا به‌عنوان یک گوشی معرفی‌شده، مناسب به نظر می‌رسد.

یکی از ایرادات بزرگ آلفا، ضد آب نبودن این گجت است. استاندارد IP۶۵ انتخاب‌شده برای گوشی، شاید برای یک تلفن همراه عادی، کافی باشد، اما برای یک ساعت بسیار ضعیف است. درواقع شما نمی‌توانید نوبیا آلفا را زیر آب بگیرید یا به حمام ببرید. این گوشی تنها مقدار اندکی خیسی را تحمل می‌کند و آب به‌سرعت به زیر صفحه‌نمایش نفوذ می‌کند.

دوربین ۵ مگاپیکسلی نیز بسیار ناامیدکننده است. درواقع اگر به هر نحوی بتوانید زاویه دست را برای گرفتن تصویر، تنظیم کنید، بازهم کیفیت عکس یا ویدیو آن‌قدر پایین است که عملاً بدون استفاده به نظر می‌رسد. کیفیت دوربین در حد محصولاتی است که در سال ۲۰۱۰ به بازار ارائه می‌شد و مشخص نیست ZTE چرا از این لنز بی‌کیفیت در نوبیا آلفا استفاده کرده است.

نوبیا آلفا؛ اولین گوشی پوشیدنی با صفحه‌نمایش خمیده

فیلم‌برداری با این دوربین نیز تنها به زمانی ۱۰ ثانیه‌ای محدودشده که باز هم یک اشتباه بزرگ از شرکت ZTE محسوب می‌شود. با این اوصاف اگر یک گوشی قدیمی هم داشته باشید، می‌تواند گزینه‌ای مناسب‌تر برای عکاسی، ثبت ویدیو و حتی تماس تصویری باشد.

درست مثل صفحه‌نمایش، اگر دوربین هم به بخش داخلی دست در این ساعت منتقل می‌شد، می‌توانست تصاویری بهتر را ثبت کند. البته اگر ZTE خساست را کنار می‌گذاشت و حداقل یک لنز سلفی ۸ مگاپیکسلی را در این گوشی استفاده می‌کرد.

هیچ فرمان صوتی یا دکمه فیزیکی نیز برای ثبت تصاویر در نظر گرفته نشده است. این موضوع باعث شده تا اجرای برنامه دوربین و ثبت عکس، بسیار مشکل شود. استفاده از یک فرمان صوتی ساده می‌توانست حداقل کاری باشد که ZTE برای بهبود این دوربین فاجعه‌بار انجام دهد.

نوبیا آلفا؛ اولین گوشی پوشیدنی با صفحه‌نمایش خمیده

به‌طورکلی نرم‌افزار استفاده‌شده در نوبیا آلفا، آن‌قدر دچار مشکل است که شاید همه کاربران این پرسش را داشته باشند که چرا ZTE از یک نرم‌افزار آماده اندرویدی استفاده نکرده است.

لیست طولانی برنامه‌ها، بسیار کوچک است و انتخاب یک برنامه کار چندان ساده‌ای نیست. بسیاری از برنامه‌ها نیز بی‌دلیل در این ساعت قرار داده شده‌اند. مثلاً چرا باید یک برنامه ثبت نوشته در یک ساعت به این کوچکی قرار داده شود. چه کسی از ساعت خود به‌عنوان یک دستگاه تایپ استفاده می‌کند؟

جابجایی بین برنامه‌های اصلی با حرکات دست انجام می‌شود. در تئوری این سیستم، ساده و قابل‌استفاده است، اما در عمل شما با دستوراتی متفاوت روبرو خواهید شد. در بسیاری از مواقع، ساعت عملی را انجام می‌دهد که شما قصد انجام آن را نداشته‌اید.

هماهنگی نرم‌افزاری با گوشی اصلی کاربر نیز به خوبی انجام‌نشده و بسیاری از اعلانات، دوبار نمایش داده می‌شود. البته در نظر داشته باشید که بسیاری از مشکلات ذکرشده می‌تواند با به‌روزرسانی نرم‌افزاری، حل شود. هرچند مشخص نیست که چه زمانی این به‌روزرسانی‌ها انتشار خواهد یافت.

نوبیا آلفا؛ اولین گوشی پوشیدنی با صفحه‌نمایش خمیده

صفحه‌کلید استفاده‌شده در نوبیا آلفا نیز از نوع عددی است. یعنی درست مثل گوشی‌های اولیه، شما باید برای تایپ یک حرف، چندین بار کلیک کنید. در این بخش نیز نبود فرمان صوتی و استفاده از تایپ صوتی به‌شدت احساس می‌شود. ZTE می‌توانست از تایپ صوتی گوگل که حتی در زبان فارسی نیز کارآمد است، در این گوشی استفاده کند. بااین‌حال باید به این موضوع اشاره‌کنیم که ZTE قول داده تا مشکلات دستیار صوتی در نوبیا آلفا را در کمترین زمان ممکن، مرتفع کند.

در اطراف ساعت چندین دکمه فیزیکی قرار داده شده که یکی از آن‌ها نقش دکه هوم (خانه) را ایفا می‌کند. این دکمه در تمامی وضعیت‌ها شما را به صفحه اصلی گوشی برمی‌گرداند. دکمه دستیار هوشمند نیز تعبیه‌شده، اما این دستیار با ضعف نرم‌افزاری، عملاً غیرقابل استفاده است.

از نکات مثبت این ساعت یا گوشی می‌توان به مسیریابی، پرداخت اندرویدی و تماس‌های صوتی از طریق اسپیکر و بلوتوث اشاره کرد. امکان تماشای ویدیو‌های گوشی اصلی شما روی آلفا وجود دارد، اما می‌توانید تصور کنید که این نمایش چقدر فاجعه‌بار خواهد بود.

تراشه به‌کاربرده شده در این گوشی نیز قدیمی و از نوع Snapdragon Wear ۲۱۰۰ است. هرچند رم یک گیگابایتی و حافظه ۸ گیگی می‌تواند نکته‌ای مثبت محسوب شود. پردازنده نیز از نوع Cotrex-A۷ و چهار هسته‌ای است که سرعتی مناسب را در این ساعت فراهم کرده است.

از دیگر امکانات نوبیا آلفا می‌توان به پخش‌کننده موسیقی، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، سنسور سنجش ضربان قلب، قطب‌نما، GPS و بلوتوث نسخه ۵ اشاره کرد. امکاناتی که استفاده روزمره از این ساعت را، بهبود می‌بخشد.

نوبیا آلفا؛ اولین گوشی پوشیدنی با صفحه‌نمایش خمیده

در پایان و پس از استفاده از این ساعت باید به‌تمامی کاربران علاقه‌مند به این گجت اعلام کنیم که برخلاف ادعای شرکت ZTE، نوبیا آلفا یک گوشی هوشمند نیست. در بهترین وضعیت این گجت را می‌توان یک ساعت هوشمند با امکان تماس گرفتن در نظر گرفت. امکانی که در اپل واچ نیز وجود دارد، اما شرکت اپل نام یک گوشی را روی این محصول نگذاشته است.

صفحه‌نمایش بسیار جذاب است، اما چندان کاربردی نیست. در واقع شما استفاده خاصی از این صفحه‌نمایش گران‌قیمت و خمیده نخواهید داشت. دوربین ضعیف را در کنار مشکلات دستیار صوتی دستگاه بگذارید تا متوجه شوید، خرید این محصول ۴۰۰ دلاری چندان عاقلانه نیست.

با این ۴۰۰ دلار می‌توانید هرکدام از ساعت‌های لوکس بازار را تهیه کنید و به جای آن از امکانات گوشی خود استفاده کنید. پرداخت ۴۰۰ دلار برای امکاناتی که همین‌الان در دست شما قرار دارد، چندان عاقلانه نیست. موضوعی که احتمالاً ZTE آن را در نظر نگرفته است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • یشوعا نازرس

      همه تخیلات فانتزی که در نوجوانی داشتم داره در دنیای واقعی آفریده میشه؛
      تبلت ، موبایل، کوادکوپتر، اتومبیل برقی، و ... حالا هم این!
      او له له !!!!!!!!

    • بدون نام

      واقعا خوشگل و بی استفاده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج