۸۷۳۳۹۳
۲۲ نظر
۵۰۱۰
۲۲ نظر
۵۰۱۰
پ

شرایط برای مستاجران سخت‌تر می‌شود؟

عضو هیات مدیره انجمن صنفی انبوه سازان مسکن و ساختمان استان تهران، گفت: افزایش قیمت مسکن که خارج از قدرت مالی خریداران است باعث شده در بخش اجاره تقاضا زیاد شود و همزمان قیمت اجاره به دلیل کاهش ارزش پول ملی بالا برود.

ایرنا نوشت: عضو هیات مدیره انجمن صنفی انبوه سازان مسکن و ساختمان استان تهران، گفت: افزایش قیمت مسکن که خارج از قدرت مالی خریداران است باعث شده در بخش اجاره تقاضا زیاد شود و همزمان قیمت اجاره به دلیل کاهش ارزش پول ملی بالا برود.

تعداد قراردادهای خرید و فروش مسکن در شهر تهران ۳۶ درصد نسبت به سال قبل کمتر شده است که حاکی از ورود به دوره رکود تورمی دربخش مسکن هستیم که کار را برای مستاجران سخت تر می کند.

به اعتقاد کارشناسان، کسادی خرید و فروش مسکن، به اثر تورمی در بازار اجاره منجر می شود چرا که وقتی مردم توان خرید خانه را نداشته باشند به سمت اجاره نشینی پیش می روند و افزایش تقاضا در بازار اجاره باعث بالا رفتن نرخ های اجاره می شود.

به گفته برخی بنگاه‌های مشاور املاک، نرخ‌های اجاره در دو هفته اخیر روند صعودی داشته و همزمان شاهد افت معاملات مسکن بوده ایم.

«حسن محتشم» عضو هیات مدیره انجمن صنفی انبوه سازان مسکن و ساختمان استان تهران در این باره به خبرنگار اقتصادی ایرنا، گفت: هم اکنون سه میلیون مسکن خالی در کشور وجود دارد و به دلیل اینکه این واحدهای مسکونی در مناطق متوسط به بالا ساخته شده است از توان مستاجران و خریدان مسکن خارج است و متقاضی مسکن قدرت خرید این خانه ها را ندارد.

وی به موضوع توزیع نامناسب مسکن در کشور اشاره کرد و گفت: این خانه‌ها طبق ضوابط شهرداری طوری ساخته شده که مشاعات زیادی دارد و قیمت نهایی آن گران تمام می شود.

محتشم به افزایش قیمتها اشاره می کند و ادامه می دهد: واحد مسکونی که در ابتدای سال گذشته ۵۰۰ میلیون تومان قیمت داشته اکنون دو برابر شده است و از آنجایی که اجاره بر مبنای قیمت ملک تعیین می شود شاهد افزایش قیمت در بخش اجاره بها نیز هسستیم.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی انبوه سازان مسکن استان تهران، گفت: این ارقام برای مستاجران ایرانی زیاد است چرا که درآمدها آنچنان بالا نرفته و نرخ فعلی اجاره بخش اعظم سبد اقتصاد خانواده را در بر می گیرد. حقوق کارمندان ۲۰ درصد افزایش داشته و تورم و کاهش درآمد سرانه ملی مردم را فقیر و قدرت خرید آنها را کاهش داده است.

این کارشناس بخش مسکن ادامه داد: در این شرایط نرخ اجاره بها به صورت دستوری پایین نمی آید و در صورت فشار بر مالکان قراردادهای زیرزمینی و مخفی شکل می گیرد؛ ضمن اینکه افزایش قیمت مسکن که خارج از قدرت مالی خریداران است باعث شده در بخش اجاره تقاضا زیاد شود و همزمان قیمت اجاره به دلیل کاهش ارزش پول ملی بالا رفته است؛ در این شرایط دولت باید برنامه های خود را در راستای حمایت از مستاجران قرار دهد.

به گفته محتشم اکنون اجاره ها افزایش ۳۶ درصدی داشته و به مردم فشار وارد کرده و ممکن است این افزایش در شرایط رکود خرید و فروش ادامه داشته باشد و تا صددرصد افزایش یابد که دولت باید فکر اساسی داشته باشد.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی انبوه سازان مسکن استان تهران، گفت: بازار اجاره نیازمند راه حل های بلندمدت و همچنین کوتاه مدت فوری نیازمند است؛ لازم است از روی کشورهای توسعه یافته الگو برداری کنیم و واحدهای کوچک ۴۰ یا ۵۰ متری به کمک شهرداری برای زوج های جوان ساخته شود. نحوه واگذاری نیز این چنین باشد که ۵۰ درصد ملک را بفروشند و بعد از ساکن شدن خانواده ها ۵۰ درصد باقیمانده را اجاره بگیرد و بعد از گذشت مدت زمان مشخص ۵۰ درصد باقی مانده نیز به فروش برسد.

محتشم گفت: این روش برای خانه دارشدن مستاجران در بسیاری از کشور ها استفاده شده است؛ درحال حاضر قشر مستاجر به برنامه ریزی ضربتی نیازمند است و طرح های طولانی و زمانبر نمی تواند در مهار قیمت اجاره بها کمک کننده باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مرتضی

      باید منتظر پاسخگویی دولت در برابر خدا باشیم، چه قیامتی شود، وقتی حق الناس یک ملت رو به دوش بکشی!

      پاسخ ها

      • @@ ابی قهرمان @@

        داداش اگر دولت خدایی داشت این گونه مردم را رنج نمی داد
        به همه مستاجران اعلام میکنم وضع از این هم بدتر خواهد شد فقط منتظر باشید.

    • پارس پلیس

      ما خانه ب دوشان همیشه بدبخت خاهیم ماند

    • بدون نام

      خداباعث وبانیشو لعنت کنه .....هیچ کس به فکر مستاجر جماعت نیست ..فقط کمیته وامداد به اینا فقط میرسین.....خداوکیلی مستاجری خیلی سخته چرا آخه مسئولین یه فکری نمیکنن.....شایدم دلیلش اینکه خودشون خونه دارن غم ندارن ....صاحب خونهام که هیچی پول خون میخوان بگیرن دیگه فکرنمیکنن کرایه یی که مستاجر میده ازکجا وچه جوری درمیاد راضی هستن یااز ناچاری هستش....مدیر محترم پیامهارو بزار لطفا.....

    • بی

      مستأجران بران خداروشکر کنن که همینم هست

    • بدون نام

      الاهی خدا از صحابخونه هانگذره همچنین از باهق بانی اوهای که جون مردم به لبشو کردن اخ خدا خوشش میاد که یکه دفعه این قدر خونن روگرون کردید الاهی درد بی دمان بگیری

    • امام حسن عسکری

      دست اقای روحانی بشکند خانه نجومی اجاره افسانه ای چه خانه این دنیا ان دنیا مجانی به به ایران چه خوشبختی فقط فقر و سکته مرگ

    • مهرداد

      فقط حرف.....عمل هیچ......

    • بدون نام

      قشر مستاجر رو باید پوستش رو کند چون پوست کلفت تشیف دارن

    • بدون نام

      کدام دولت به فکر باشد!؟مگر دولت بودن و نبودنش برای مردم فرقی دارد

    • بدون نام

      بابا به داد ما مستاجران برسید چرا مسئولین به فکر ما مستاجران نیستن

    • بدون نام

      همه پیش به سوی کپر نشینی

    • بدون نام

      خدابدادمامساجرهابرسه، واویلا

    • کاک بهرام

      چرا می‌گویی دولت ، ما ملت خودمان هم به هم رحم نمی کنیم .ببین چند درصد از صاحبخانه ها حاضرند با کرایه‌های پارسال با مستاجران کنار بیایند . مطمئنم تعدادشان به تعداد ا نگشتهای یک دست هم نمیرسه

      پاسخ ها

      • ayat

        حرف شما درست هست هر چند که پول بی ارزش شده و صاحب خانه ها مجبور به افزایش کرایه هستند
        ولی تا اونجایی که راه داره هوای مستاجر رو باید داشت من خودم کرایه رو زیاد نمی کنم و تمدید رو با همون قیمت پارسال انجام میدم

      • بدون نام

        حرف شما درست هست هر چند که پول بی ارزش شده و صاحب خانه ها مجبور به افزایش کرایه هستند
        ولی تا اونجایی که راه داره هوای مستاجر رو باید داشت من خودم کرایه رو زیاد نمی کنم و تمدید رو با همون قیمت پارسال انجام میدم

    • بدون نام

      مهم نیست مستاجر چیزی برای از دست دادن ندارند. شما باید ناراحت باشید که هر چه دارید به زودی خواهید باخت. این حرفها برای شما تنبان نخواهد شد.
      یوسف گم گشته باز آید به کنعان غم مخور
      کلبه احزان شود روزی گلستان غم مخور
      دور گردون گر دو روزی بر مراد ما نرفت
      دائما یکسان نباشد حال دوران غم مخور
      هان مشو نومید چون واقف نه ای از سر غیب
      باشد اندر پرده بازیهای پنهان غم مخور.

    • بدون نام

      برای مستاجر از این سخت تر نمیشود ولی برای دلالان و کاسبان تحریم جهنم در راه است.

    • بدون نام

      این نابسامانی مسکن دلیل بر بی کفایتی وعدم مدیریت دولت کلید ساز دارد مسئولیت پذیری کار هرکسی نیست

    • بدون نام

      خدا ازت نگذره روحانی از روزی اومدی روزگار همه رو سیاه کردی امیدوارم همین دنیا خدا از سر خودتو خانوادت در بیاره خدا کنه یه روزی بشه به درد ما دچار بشی

    • بدون نام

      یعنی عوضی تر از مردم خودمون سراغ ندارم
      یه کم رحم ندارن

    • بدون نام

      فقط تهران شرایطش

      بده خوب هوا پایتخت را دارین

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج