جاباما
۸۷۳۶۷۰
۱۴ نظر
۵۰۰۳
۱۴ نظر
۵۰۰۳
پ

آیا فان‌دایک شایسته کسب توپ طلاست؟

ویرجیل فان‌دایک که از دید برخی خبرنگاران شایسته کسب توپ طلای امسال است با سؤالی در این باره مواجه شد، اما اعتراف کرد توپ‌طلا باید به لیونل مسی برسد.

خبرورزشی: یک دهه لیونل مسی و کریستیانو رونالدو بر فوتبال دنیا سلطنت کردند و توپ طلا بین همین دو فوق‌ستاره تقسیم شد، تا اینکه لوکا مودریچ سال ۲۰۱۸ توپ طلا را از آن‌ها بود، اما پس از قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا، ویرجیل فان‌دایک، مدافع مستحکم هلندی لیورپول که از دید برخی خبرنگاران شایسته کسب توپ طلای امسال است با سؤالی در این باره مواجه شد، اما اعتراف کرد توپ طلا باید به لیونل مسی برسد. آیا واقعاً مسی در سالی که گذشته از فان‌دایک عملکرد بهتری داشته است؟

یک سال اخیر یا کل دوران بازی؟

زمان‌هایی وجود دارد که ویرجیل فان‌دایک بزرگ‌تر، قوی‌تر، سریع‌تر، آرام‌تر و حتی بهتر از همه بازیکنان در کار با توپ به نظر می‌رسد. او مدافعی است که در ۶۴ بازی‌اش با پیراهن لیورپول از هیچ بازیکنی دریبل نخورده و هنوز هم کسی نیست که بتواند فان‌دایک را دریبل بزند! شاید همان‌طور که فان‌دایک می‌گوید لیونل مسی برنده توپ طلای ۲۰۱۹ باشد و برای ششمین مرتبه این افتخار فردی را به خودش اختصاص دهد.

قطعاً این مسئله ما را شوکه نخواهد کرد، اما همچنان سؤالی مطرح می‌شود مبنی بر اینکه «آیا درخشش در کل دوران بازی روی این انتخاب تأثیر می‌گذارد یا تجربیاتی که بازیکنان در یک سال داشته‌اند مهم است؟» باید بگوییم که مورد اول، کسانی که بازیکن سال و برنده توپ طلا را انتخاب می‌کنند را بیشتر تحت‌تأثیر قرار خواهد داد. به شاهکار‌های فان‌دایک در سال ۲۰۱۹ توجه کنید. تیم‌های باشگاهی و ملی او در فاصله یک هفته در ۲ فینال حضور داشتند، یکی را برد و در یکی بازنده بود.

او حالا قهرمان مهم‌ترین مسابقات باشگاهی اروپا به شمار می‌آید، یعنی لیگ قهرمانان اروپا. آن‌هم با باشگاهی که ۱۴ سال به این جام دست پیدا نکرده بود. علاوه بر این بهترین بازیکن فینال لیگ قهرمانان اروپا هم نام گرفت. یادمان می‌آید که مسی هم در فینال لیگ قهرمانان اروپای سال ۲۰۱۱ بهترین بازیکن فینال شد و همین اتفاق در کسب اولین توپ طلای فوق‌ستاره آرژانتینی تأثیر گذاشت.

فان‌دایک حتی می‌توانست اولین کاپیتان لاله‌های نارنجی پس از رود گولیت باشد که یک جام ملی را بالا می‌برد، اما این اتفاق با بدشانسی او رخ نداد. ولی فان‌دایک نیروی محرکه اصلی هلند در راه فینالیست شدن‌شان در لیگ ملت‌های اروپا بود.

مقایسه اشتباه

هر مقایسه‌ای بین یک مدافع و یک مهاجم اشتباه است؛ حتی مقایسه بین یک دروازه‌بان و یک بازیکن گلزن. در سال‌های اخیر و شاید در کل دوران فوتبال هم مشخص شده به بازیکن‌های دفاعی کمتر اهمیت داده شده. وقتی به لیست برنده‌ها نگاه می‌کنیم می‌بینیم آخرین مدافعی که توپ طلا برده فابیو کاناوارو در سال ۲۰۰۶ بوده است. کمتر هم نام یک مدافع یا دروازه‌بان را در لیست نهایی می‌بینیم.

از همان سال ۲۰۰۶ به بعد فقط مانوئل نویر که با آلمان قهرمان جهان شد سال ۲۰۱۴ در رده سوم قرار گرفت. نکته جالب دیگری که باید به آن اشاره کنیم تشابه عملکرد فان‌دایک از لحاظ تیمی با لوکا مودریچ، برنده توپ‌طلای سال گذشته است. مودریچ در لیگ قهرمانان به قهرمانی رسید و در جام جهانی با کرواسی فینالیست شد، در حالی که فان‌دایک هم قهرمان لیگ قهرمانان شده و در هلند در لیگ ملت‌ها در فینال حضور داشت.

حتی باخت در فینال لیگ ملت‌ها نسبت به فینال جام جهانی کم‌اهمیت‌تر است. فان‌دایک با لیورپول هم شایسته قهرمانی در لیگ برتر بود، در حالی که مودریچ با رئال مادرید در لالیگا خیلی از کورس قهرمانی عقب افتاد. فان‌دایک بهترین بازیکن لیگ برتر هم شده و این را نباید فراموش کنیم.

سالِ یک مدافع

به نظر می‌رسد سال ۲۰۱۹ سالی باشد که باید به یک مدافع اهمیت بیشتری بدهند. لیونل مسی و کریستیانو رونالدو باتجربه شده‌اند و هنوز توقف‌ناپذیر هستند، اما آن‌ها بدون شک از ویرجیل فان‌دایک سال بهتری نداشته‌اند. هر دو در لیگ قهرمانان اروپا ناکام بودند و حتی از خیلی سال‌های قبلی خودشان هم در سطح پایین‌تری بازی کردند، اما فان‌دایک بی‌شک بهترین مدافع دنیاست و معنای جدیدی از دفاع کردن را ارائه کرده است.

ستاره هلندی که رهبر لیورپول و لاله‌های نارنجی است شاید برخلاف نظر خودش در مراسم توپ طلا کسی نباشد که برای مسی دست می‌زند و اتفاق برعکس رخ بدهد. فان‌دایک حتی دوست ندارد با توپ طلا هم دریبل بخورد!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      به نظر وعقیده من لیونل مسی شایسته توپ طلاست
      خود فنداک هم میگوید که مسی شایسته توپ طلاست

    • بدون نام

      تو راسمی لیورپول

    • بدون نام

      زر نزنین کثافت ها امسال جزو بهترین سال های کینگ لئو بوده

    • بدون نام

      مطمعن باشین توپ طلا مال مسی هست . نامزدهای توپ طلا . اول مسی بعد فندایک بعد محمدصلاح

    • بدون نام

      نباید بازیکن های کثیف زغال رو با مسی مقایسه کنین همه میدونن پخریچ و پنالدو فقط به خاطر حضورشون در تیم سلطنتی و پادشاه اسپانیا توپ طلا بردن
      پخریچ مثلا هافبک هجومی بازیساز است و لی چطور پاس گل های مسی پنج برابر پخریچ بود
      گل که هیچ

      پاسخ ها

      • بدون نام

        داداش اسمش مودرچ نه پوریچ ههههههه

    • بدون نام

      یا خدا فوتبال رو هم واسه مردم نمیزارن مسی بهترین تاریخه اصلا گیریم بدترین فصل فوتبالیش باشه ولی باز هم بهترین تاریخه

    • بدون نام

      فان دایک بهترین مدافع دنیاست ولی ایا مقابل بارسا تونست مسی رو متوقف کنه اگه میتونست دو گل نمیخوردن و مسی بیش از دوازده بار شوت نمیزد

    • بدون نام

      تبعیض تبعیض تبعیض
      همه میدونن توپ طلای رونالدو فقط یکبار درست بوده و مدریچ که اصلا جزو هزار تای دنیا هم نیست
      مگه میشه یه نفر هفتاد تا گل و پاس گل فقط تو بارسا به ثمر رسونده باشه و بهترین نشه
      مسی تو همه دیدار ها گل و پاس گل داره مقابل لیورپول منچستر و لیون و تاتنهام و اینتر و ...تو لیگ قهرمانان
      و لالیگا که بهترین گلزن و پاسور گلش شد مثل کوپا که حتی تو فینال هم گل زد ولی بقیه خوب کار نکردن

    • بدون نام

      تصور کنین اگه کینگ لئو تو تیم کثیف زغال مادرید بازی میکرد
      با پارتی و پرز و حکومتی بودن زغال مسی الان یازده تا توپ طلا داشت
      ولی تاریخ فقط یک نام رو در ورزش ها میشناسه اونم لیونل مسی هست

    • بدون نام

      ازمالدینی شایسته تر نداشتیم تو دفاع!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اینا باهات موافقم اگه مسی با ارژانتین قهرمان بشه امسال حقش توپ طلاست والا نفر دومه خدایی منطقی,باشین توپ طلاهای رونالدو هم بیشتر بخاطر قهرمانی تیمهاش بود پس حالا هم فن دایک به شرطی که ارژانتین قهرمان نشه مرد سال فوتباله البته اگه باز با مسخره بازی رونالدو را بخاطر سه گلش به سوییس مرد سال نکنن

    • N

      اصلا

    • بدون نام

      چرا مزخرف میگید فن دایک جز ده تا هم نیست سلطان کریس باید انتخاب بشه با این قهرمانی هلند رو برده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج