۸۷۴۲۱۸
۴ نظر
۵۰۰۶
۴ نظر
۵۰۰۶
پ

واکنش‌ها به حادثه مشکوک دریای عمان؛

هشدار روسیه به رقبا: ایران را مقصر جلوه ندهید

واکنش جهانی به حادثه امروز پنج شنبه در دریای عمان که طی ان دو کشتی محموله نفت مورد هدف قرار گرفت؛ کشورهای جهان را نگران کرده است.

خبرآنلاین: قبل از ظهر امروز همزمان با دیدار نخست وزیر ژاپن با رهبر معظم انقلاب رسانه‌های محلی عمان از وقوع دو حادثه برای دو نفتکش در دریای عمان خبر دادند.

پس از انتشار این خبر، رسانه های خبری جهان با پوشش گسترده از هدف قرار گرفتن دو نفتکش بزرگ در دریای عمان خبر دادند. پیگیری‌های بعدی نشان داد یکی از این دو نفتکش به نام «Front Altair» با پرجم جزایر مارشال متعلق به نروژ از قطر «اتانول»‌ بارگیری کرده و نفت‌کش دیگر به نام «Kokuka Courageous» با پرچم پاناما از «الجبیل» عربستان به مقصد سنگاپور، محموله «متانول» بارگیری کرده است.

دو نفتکش در این حادثه دچار حریق شدند. نفتکش «فرانت آلتر» (Front Altair) با پرچم جزایر مارشال متعلق به نروژ از قطر «اتانول»‌ بارگیری کرده و «کوکوکا کوریجس» (Kokuka Courageous) با پرچم پاناما از «الجبیل» عربستان به مقصد سنگاپور، محموله «متانول» بارگیری کرده بود.

هشدار روسیه به رقبا: ایران را مقصر جلوه ندهید

وزارت تجارت ژاپن اعلام کرد دو نفتکش حادثه‌دیده در دریای عمان حامل «محموله متعلق به ژاپن» بوده‌اند. یکی از این دو نفتکش متعلق به شرکت سنگاپوری است که آن را اجاره کرده است.

در پی این حادثه، نفت خام برنت با افزیش بیش از دو درصد به ۶۲.۵۳ دلار در هر بشکه و نفت خام آمریکا با افزایش حدود ۱.۵ درصد به ۵۲.۵۸ دلار در هر بشکه رسید. واکنش بازارهای بورس ریاض، دبی و ابوظبی و مسقط به این حادثه منفی بود و منجر به کاهش شاخص این بازارها شد.

این حادثه با واکنش کشورهای جهان مواجه شد؛ وزیر امور خارجه آلمان و دولت فرانسه به حادثه انفجار دو نفتکش در دریای عمان واکنش نشان دادند. آلمان این حادثه را «نگران‌کننده» توصیف کرد.هایکو ماس در یک کنفرانس خبری با همتای آلبانیایی خود گفت: «اخباری که ما دریافت کرده‌ایم به شدت نگران‌کننده است.»

وزیر خارجه آلمان اضافه کرد: «تشدید تنش‌ها خطرناک است؛ اینها رویدادهایی هستند که می‌توانند به تشدید تنش منجر شوند. نیازمند تنش‌زدایی هستیم و همه طرف‌ها باید به این کمک کنند.»

خبرگزاری رویترز هم به نقل از یک مقام دولت فرانسه نوشته پاریس بعد از این حادثه از همه طرف‌ها خواسته خویشتنداری نشان دهند.

روسیه درباره استفاده از این حادثه برای تحت فشار قرار دادن ایران و دامن زدن به تنش‌ها هشدار داده است.«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه گفت: «مایلم از این فرصت استفاده کرده و علیه هر گونه نتیجه‌گیری عجولانه و تلاش برای مقصر کردن کسانی که از آنها خوشمان نمی‌آید هشدار بدهم.»همچنین وزارت امور خارجه روسیه پنجشنبه (۲۳ خرداد) بعد از ساعاتی از وقوع حادثه برای کشتی‌های نفتکش در دریای عمان، به این حادثه واکنش نشان داد.

وزارت خارجه روسیه از زبان «سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر خارجه این کشور همه کشورهای منطقه خلیج فارس را به کاهش تنش و خویشتن‌داری دعوت‌ کرد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، ریابکوف با بیان اینکه این حادثه اوضاع متشنج منطقه را نشان می‌دهد، خواستار اتخاذ اقدامات و قبل از همه چیز حل اوضاع پیرامون ایران شد.

شبکه سعودی العربیه نیز به نقل از وزارت خارجه روسیه گزارش داد که مسکو خواسته است که «حادثه» دریای عمان به ایران ربط داده نشود.

بنا بر گزارش العربیه، وزارت خارجه روسیه گفته است: «ما خواستار این هستیم که مسئولیت حادثه خلیج عمان بر ایران تحمیل نشود».

وزارت خارجه ایران از زبان «عباس موسوی»، سخنگوی این وزارتخانه از بروز این حادثه ابراز نگرانی کرد و محمد جواد ظریف نیز در توییتی این حادثه را مشکوک خواند.همچنین ظریف در واکنش به این حادثه گفت مشکوک بودن برای این حادثه کفایت نمی کند.

دبیر کل سازمان ملل ، نیز حمله به دو نفتکش در دریای عمان را قویا محکوم کرد و خواستار روشن شدن ماجرا شد.

اتحادیه اروپا خطاب به کشورهای عربی منطقه در بیانیه ای اعلام کرد: «منطقه بیش از این به عوامل تنش‌زا و ثبات‌زدا نیاز ندارد و به همین دلیل فدریکا موگرینی و اتحادیه اروپا از کشورهای منطقه می‌خواهند که به‌منظور جلوگیری از بروز هرگونه تنش، حداکثر خویشتن‌داری را از خود نشان دهند.»

«سارا سندرز» سخنگوی کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای گفت: «ما از گزارش‌های حمله به کشتی‌ها در خلیج عمان آگاه هستیم. دولت آمریکا در حال کمک‌رسانی بوده و به بررسی اوضاع ادامه می‌دهد».

سخنگوی دولت انگلیس نیز اعلام کرد: «عمیقاً از گزارش‌هایی که از انفجارها و آتش‌ گرفتن کشتی‌ها در تنگه هرمز نگران هستیم. با مقامات محلی و شرکای خود در منطقه در ارتباط هستیم».

کویت نیز بعد از حادثه برای دو نفتکش در خلیج عمان، اعلام آماده باش کرد و اعلام کرد که امور کشتی‌های خود را به دقت دنبال می‌کند».

همچنین اتحادیه عرب و کویت خواستار ورود شورای امنیت به حادثه عمان شدند.

این حادثه این سوال را در اذهان عمومی مطرح می کند کهچرا همزمان با دیدار تاریخی آبه از ایران حملات به نفتکش‌ها صورت گرفت؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خب بالاخره یکی پیدا شد که ازتون دفاع کنه!

    • بدون نام

      مگر که دولت ما گفته است اگر آمریکا مانع فروش نفت ما شود ماهم نخواهیم گذاشت یک قطره نفت از تنگه خارج شود شاید کار روس ویا ایران باشد سبحان الله

    • بدون نام

      خدا مرگ همگی سیستمدارها بیاره در کل دنیا که هرگز تا اینها هسیتن ملتها روی خوشی وآرامش را نخواهند دیدِِ رنگ دوستی و عشق ومحبت با این جاتوران دوپا خودخواه را نمیبینند بعضی از این اشرف مخلوقات کثیف ترین موجودات هستند

    • طرفدار ملت

      عملیات روانی هست
      امریکاشیطان+امارات خودفروخته+اسرائیل نجس=عربستان

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج